Organisatie | Bergen op Zoom |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Bergen op Zoom |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Bergen op Zoom |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-06-2012 | nieuwe regeling | 29-05-2008 Weekblad Bergen op Zoomse Bode 27-07-2008 | RVB08-0079 |
De raad van de gemeente Bergen op Zoom,
overwegende dat de Verordening cliëntenraad gemeente Bergen op Zoom 2004 aanpassing behoeft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 april 2008, nummer RVB08-0079,
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Wet Ioaw) en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Wet Ioaz).
de Verordening cliëntenparticipatie Bergen op Zoom vast te stellen.
Deze verordening verstaat onder:
§ 3 Samenstelling van de cliëntenraad
In de cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel zaakwaarnemer als uitkeringsgerechtigde zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetgeving.
§ 5 Taken, werkwijze en informatievoorziening van de cliëntenraad
De taak van de cliëntenraad bestaat uit het behartigen van de collectieve belangen van ingezetenen van de gemeente Bergen op Zoom die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de door de gemeente uit te voeren sociale zekerheidswetgeving dan wel op ondersteuning bij arbeidsinschakeling op grond van deze wetgeving Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college dan wel het hoofd van de afdeling. Het betreffen hier adviezen inzake het beleid en de beleidsuitvoering van de afdeling.
Niet tot de bemoeienis van de cliëntenraad behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen, voor zover de gemeente hier vrijheid in heeft. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid.
De cliënt staat centraal in de uitvoeringsstructuur van de Wet werk en bijstand. In artikel 47 van deze wet is dan ook bepaald, dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand.
In dit artikel worden enkele begrippen omschreven die in de verordening worden genoemd.
Dit artikel bevat de doelstellingen van de cliëntenraad. In de eerste plaats wordt beoogd om meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van de cliënten van de afdeling(en). De cliëntenraad fungeert als instrument ten behoeve van de communicatie tussen cliënten en gemeente. Ook wordt de cliëntenraad ingezet om cliënten meer inzicht te geven in het beleid en de beleidsuitvoering van de afdeling(en). De cliëntenraad kan bovendien een functie vervullen bij de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening door de afdelingen en heeft in deze gevallen een signalerende functie. De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over het beleid en de beleidsuitvoering.
In dit artikel wordt de samenstelling van de cliëntenraad geregeld; niet alleen betreft het personen met inhoudelijke deskundigheid maar ook ervaringsdeskundige personen. Wat deze laatste categorie betreft het niet alleen de personen met een bijstandsuitkering maar ook de niet-uitkeringsrechtigden en personen met een nabestaandenuitkering. Tevens vermeldt dit artikel de omvang van de cliëntenraad alsmede de voorwaarden die worden gesteld aan personen die in de cliëntenraad zitting wensen te nemen. Voorts ziet dit artikel toe op een evenwichtige verdeling uit de verschillende belangengroepen.
Teneinde als cliëntenraad goed te kunnen functioneren is bepaald dat het hoofd van de desbetreffende afdeling als adviseur kan optreden. Het afdelingshoofd kan zich laten vervangen door een medewerker van de desbetreffende afdelingen. Het secretariaat wordt vervuld door de afdeling Sociale Zaken.
Dit artikel omschrijft de taken van de cliëntenraad waarbij met nadruk is gesteld, dat de taak van de cliëntenraad zich niet uitstrekt tot het behartigen van de individuele belangen.
Dit artikel beschrijft de taken van de ambtelijk voorzitter.
Het regelmatig overleg tussen de cliëntenraad en de gemeentelijke organisatie is in dit artikel gedefinieerd als minimaal 4 maal per jaar.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
In dit artikel wordt geregeld dat het een taak van de gemeente is om zorg te dragen voor tijdige en volledige informatie. Daarnaast heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om cliënten van de afdeling(en) van informatie te voorzien.
Om praktische redenen stelt het college de hoogte van de kostenvergoeding vast.
Ten behoeve van het optimaal functioneren van de cliëntenraad wordt een budget beschikbaar gesteld, waaruit de kostenvergoeding alsmede eventuele kosten van benodigde cursussen of trainingen kunnen worden voldaan.
Ter beperking van het eigen vermogen is als maximale grens hiervan gesteld 10 % van de werkelijke uitgaven in het boekjaar.
In de praktijk kunnen zich situaties voordoen waarin deze verordening niet voorziet. In dit artikel wordt bepaald dat in dergelijke situaties een beslissing genomen wordt door het college.