Organisatie | Westerveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Westerveld 2015 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociale zaken Westerveld 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 | 14/20662 |
Cliëntenparticipatie Werk en Inkomen: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belangengroeperingen betrekt in de beleidsvorming, de vaststelling, de uitvoering en evaluatie van wetten, regelingen, besluiten en voorzieningen op het terrein van Werk en inkomen en minimabeleid, voor zover de gemeente op deze terreinen bevoegd is besluiten te nemen en voorzieningen te treffen.
door zelforganisatie vanuit een onafhankelijke positie optimaal te betrekken bij voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke beleid.
Burgemeester en wethouders vragen de betreffende belangengroepering in ieder geval om advies als het een onderwerp betreft van de onder artikel 3 genoemde beleidsterreinen.In het geval van nieuw beleid wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de hoofdlijnen van het beleid.In het geval van evaluatie wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de vaststelling van vragen op grond waarvan de evaluatie zal worden verricht.
In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van het platform wordt dit bij het advies vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het platform is afgeweken.In het geval dat burgemeester en wethouders zijn afgeweken van het advies van het platform delen zij dit schriftelijk mee aan het platform. Deze mededeling heeft plaats gelijktijdig met de toezending van het ter zake doende advies van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat de gemeente aan de belangengroepering de nodige informatie verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de belangengroepering. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
van 16 december 2014
De raad voornoemd.
De griffier, De voorzitter,
De verordening regelt de verplichting van de gemeente om op grond van artikel 47 van de Participatiewet (PW) inhoud te geven aan cliëntenparticipatie.
Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de PW.
Waarbij het van belang is dat zij voldoende mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op het beleid. De gemeente dient daarbij zorg te dragen voor de facilitaire zaken die naar haar oordeel nodig zijn.
Deze verordening is een technische omzetting van de verordening “Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Westerveld” die is vastgesteld op 23 december 2004 en is gebaseerd op de Wet Werk en Bijstand (WWB). Inhoudelijk is de verordening niet gewijzigd.
In de PW is niet voorgeschreven op welke wijze vorm gegeven moet worden aan cliëntenparticipatie. De in het eerste lid omschreven begripsbepaling cliëntenparticipatie Sociale Zaken is gezamenlijk gemaakt door het cliëntenplatform en de gemeente.
De essentie van cliëntenparticipatie wordt in dit artikel geregeld. Namelijk het optimaal betrekken vanuit een onafhankelijke positie bij de gemeentelijke beleidscyclus.
In het eerste lid staan alle beleidsterreinen waar de cluster Sociale Zaken zich mee bezig houdt en waar het cliëntenplatform bij betrokken wordt met uitzondering van de Wet voorziening gehandicapten.
In het tweede lid wordt aangegeven wat niet tot deze beleidsterreinen wordt gerekend.
Klachten worden behandeld volgens de gemeentelijke klachtenregeling en bezwaarschriften in de commissie voor bezwaar en beroep.
Het eerste tot en met vierde lid:
In de adviesnota voor het college van burgemeester en wethouders is standaard opgenomen het kopje “kanttekening”. Hierin dient het advies van het cliëntenplatform te worden opgenomen. Tevens dient aangegeven te worden of het advies wordt overgenomen dan wel dat van het advies wordt afgeweken. In de laatste situatie moet een motivatie worden opgenomen.
Het aanwijzen van een vaste contactambtenaar is efficiënt. Overleg tussen de contactambtenaar en de belangengroepering heeft plaats zo veel als nodig is.
Met de frequentie van het overleg tussen de wethouder en de belangengroepering wordt aangesloten bij de huidige praktijk waarbij de wethouder 4 maal per jaar overleg heeft met het platform. Dit neemt niet weg dat meer dan 4 keer per jaar kan worden overlegd, indien dit wordt gewenst.
Met dit artikel wordt de mogelijkheid geboden bepaalde huishoudelijke en organisatorische zaken nader te regelen. Gedacht kan worden aan de omvang en samenstelling van de belangengroepering waarmee overleg wordt gevoerd. Indien de belangengroepering geen zelfstandige organisatie is, kunnen ook zaken als benoeming en zittingsduur worden geregeld.
Faciliteiten kunnen als subsidie of in de vorm van een voorziening worden verstrekt.
Op grond van artikel 150 Gemeentewet dient in de verordening te zijn opgenomen hoe wordt voorzien in behandeling van klachten over de uitvoering van de verordening. Aansluiting is gezocht bij de klachtenregeling van de gemeente Westerveld.