Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels meerkosten chronisch zieken en gehandicapten |
Citeertitel | Beleidsregels meerkosten chronisch zieken en gehandicapten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Nav afschaffen Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten (Wtgc) en de
Compensatie Eigen bijdrage Regeling (CER), eveneens voor chronisch zieken en gehandicapten.
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 09-12-2014 Gemeenteblad | 2014/ 445794 |
Gelet op artikel 35, eerste lid van de Participatiewet;
Gelet op artikel 2.1.7 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
Gelet op artikel 6.1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Haarlem registratienummer 2014/334665 vastgesteld op 30 oktober 2014.
besluit vast te stellen de Beleidsregels ‘meerkosten chronisch zieken en gehandicapten’.
Deze beleidsregels regelen een financiële tegemoetkoming ten behoeve van chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen, zodat de kosten genoemd in artikelen 4 en 5 van deze beleidsregels, geen belemmering opwerpen om zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.
Artikel 4 Regeling tegemoetkoming wettelijk eigen risico zorgverzekeringswet
Aan belanghebbende die behoort tot de doelgroep en die per jaar ten minste € 100,-- van het wettelijk eigen risico op grond van de Zorgverzekeringswet verschuldigd is, wordt een tegemoetkoming van 90% van de daadwerkelijke kosten boven het drempelbedrag van € 100,-- verstrekt. Deze tegemoetkoming is gebaseerd op artikel 6.1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Haarlem en kan per kalenderjaar eenmalig worden verstrekt.
Artikel 5 Regeling vergoeding eigen bijdrage Wmo
Aan belanghebbende die behoort tot de doelgroep en die een eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen op grond van de Wmo 2015 moet betalen, wordt een tegemoetkoming van 90% van de verschuldigde eigen bijdrage verstrekt. Deze tegemoetkoming is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet.
Artikel 7 Voorliggende voorzieningen
Indien belanghebbende gebruik kan maken van een andere voorziening die voorziet in de kosten genoemd in het vierde en vijfde artikel van deze beleidsregels, dan wordt deze voorziening als voorliggende voorziening gezien.
Artikel 8 Einde voorziening Wmo 2015
Bij beëindigen van het gebruik van een maatwerkvoorziening op grond van de Wmo 2015 komt de tegemoetkoming op grond van artikel 5 van deze beleidsregels te vervallen.
De tegemoetkoming wordt geweigerd als niet wordt voldaan aan de criteria zoals vermeld in artikel 3 en/of artikel 4 respectievelijk artikel 5 van deze beleidsregels.
Artikel 10 Afwijkingen en Hardheidsclausule
Voor situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien of onduidelijk zijn en of er sprake is van kennelijke hardheid kan het college in individuele gevallen ten gunste van aanvrager beslissen.
Deze Beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels meerkosten chronisch zieken en gehandicapten.
Onderdeel van de decentralisatie Awbz is afschaffing van landelijke regelingen Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten (Wtgc) en de Compensatie Eigen bijdrage Regeling (CER), eveneens voor chronisch zieken en gehandicapten. Een deel van de hiermee gemoeide middelen gaat naar gemeenten als onderdeel van de decentralisatie Awbz. Gemeenten krijgen hiermee de mogelijkheid lokaal beleid te maken ten aanzien van een vervangende regeling ‘tegemoetkoming meerkosten bij zelfredzaamheid en participatie’.
In het coalitieprogramma van Haarlem is aangegeven dat het college de meest kwetsbare mensen wil ontzien en dat om deze reden niet wordt bezuinigd op het minimabeleid. Ook wordt er extra aandacht gegeven aan chronisch zieken en gehandicapten. Deze beleidsregels regelen een financiële tegemoetkoming ten behoeve van chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen, zodat deze kosten geen belemmering opwerpen om maatschappelijk te participeren.
Bij de omschrijving van de doelgroep is ervoor gekozen om op een zo eenvoudige wijze vast te stellen welke minima extra medische kosten hebben, die zij niet kunnen vermijden. Er is niet gekozen om medische aandoeningen te noemen, om de regeling helder en toegankelijk voor de burgers te houden. Ook is er niet voor gekozen om de uitvoering te belasten met het wegen van medische aandoeningen. Hierop is de uitvoering binnen SZW niet toegerust en het uitbesteden van medische keuringen zou een groot beslag leggen op het beschikbare budget.
Artikel 4 Regeling tegemoetkoming wettelijk eigen risico zorgverzekeringswet
Deze regeling vergoedt een deel van het wettelijke eigen risico van de zorgpremie. Dit is gebaseerd op de verordening Wmo 2015. De vergoeding geldt alleen voor mensen die meer dan € 100,-- van het wettelijke eigen risico moeten betalen, pas dan is er sprake van substantiële meerkosten. Alleen bedragen boven de € 100,-- worden voor 90% vergoed. In dit artikel wordt verwezen naar belanghebbende (enkelvoud) wanneer er sprake is van gehuwden of gezamenlijke huishouding dan kunnen beide partners in aanmerking komen voor de tegemoetkoming.
Deze regeling geldt nadrukkelijk niet voor vrijwillige aangegaan eigen risico. Door gebruik te maken van het vrijwillige eigen risico betaalt belanghebbende een lagere premie, eventueel daaruit komende (meer)kosten dient belanghebbende zelf te dragen.
Belanghebbende kan per kalenderjaar éénmalig een aanvraag indienen het is dus van belang dat belanghebbende dit pas doet wanneer duidelijk is dat het volledige wettelijke eigen risico wordt aangesproken dan wel dat het kalenderjaar voorbij is en er geen kosten meer worden gemaakt voor dat kalenderjaar.
De hoogte van de vergoeding wordt gesteld op 90% van de eigen bijdrage. De Wmo heeft als uitgangspunt dat burger zelf binnen hun eigen mogelijkheden op zoek moeten naar oplossingen, wanneer dat niet lukt kan een beroep worden gedaan op de Wmo. Door het niet vergoeden van een restant van 10% blijft er een financiële prikkel voor mensen om te zoeken naar andere mogelijkheden.
Artikel 6 Indienen aanvraag en wijze van verdeling van de tegemoetkoming
Van houders van een HaarlemPas is bijna alle benodigde informatie bekend, zij hoeven alleen bewijsstukken van de gemaakte kosten te overleggen.
Belanghebbenden die tot de doelgroep van de HaarlemPas behoort, maar deze niet heeft zal bewijsstukken moeten overleggen waaruit blijkt dat belanghebbende tot de doelgroep behoort. Hiertoe wordt in ieder geval gerekend bewijsstukken inzake huisvesting, gezinssamenstelling, inkomen, vermogen en de gemaakte kosten. Uiteraard kan gelijktijdig een Haarlempas worden aangevraagd.
Een aanvraag dient te worden ingediend zodra bekend is wat de kosten zijn. Bij de eigen bijdrage Wmo zijn de (periodieke) kosten gelijk duidelijk bij het ontvangen van de specificatie. Bij het wettelijke eigen risico zal dit voor de een aan het begin van het jaar duidelijk zijn dat het volledige bedrag moet worden betaald, voor de ander is dit pas aan het einde van het kalenderjaar duidelijk. Voor deze groep is het mogelijk te wachten met indienen van de aanvraag tot alle kosten duidelijk zijn, ook als de laatste specificaties pas in het volgende kalenderjaar komen. De aanvraag dient na ontvangst van de laatste specificatie wel binnen zes weken te worden ingediend.
Artikel 7 Voorliggende voorzieningen
Op dit moment zijn er geen voorliggende voorzieningen bekend voor deze kosten. Mocht dit in de toekomst wel zo zijn, dan gaan die voorzieningen voor op deze beleidsregels.
Artikel 10 Afwijkingen en Hardheidsclausule
Gemeente Haarlem bepaalt per individueel geval of er sprake is van kennelijke hardheid. Indien strikte toepassing van deze Beleidsregels leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, kan in individuele gevallen worden besloten de meerkosten chronisch zieken en gehandicapten toe te kennen.