Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Verordening werkgeverscommissie Griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Griffie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Griffie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpopenbaar bestuur en administratie: het organisme

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet artikel 83, eerste lid, artikelen 107 t/m 107e en artikel 156
  2. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-04-20181e wijziging, artikel 2

29-03-2018

Gemeenteblad nr. 73165

685764
01-01-201529-03-2018nieuwe regeling

04-12-2014

Gemeenteblad nr. 26328

332168

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Griffie vastgesteld bij besluit van de raad van 29 maart 2018 nr. 685768

De raad der gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier van 22 maart 2018, nr. 685764;

 

besluit:

vast te stellen de 1e wijziging van de Verordening werkgeverscommissie Griffie van de gemeente Putten.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit evenveel leden als dat er fracties zijn in de gemeenteraad. Elke fractie heeft één raadslid in de werkgeverscommissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een van de leden als voorzitter en als plv. voorzitter.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad is als adviseur van de werkgeverscommissie aanwezig bij vergaderingen.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

Een lid van de werkgeverscommissie draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden, gehoord hebbende de adviseur van de werkgeverscommissie, genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De secretaris van de werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    In elke vergadering wordt er op advies van de voorzitter van de raad en in samenspraak met de Griffier vastgesteld wat er ten aanzien van hetgeen besproken en afgesproken is ten aanzien van het functioneren van de griffie en het functioneren van de griffier en medewerkers van de griffie teruggekoppeld wordt aan de raad.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de leden of de Griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie Griffie.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Putten van 29 maart 2018,

de griffier, de voorzitter,