Organisatie | Papendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht |
Citeertitel | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 Tabellen Brp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 04-11-2014 | Onbekend |
Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 november 2014
De plv. secretaris De burgemeester
M.Boogmans C.J.M. de Bruin
Toelichting Regeling gegevensverstrekkingen BRP Papendrecht
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vervangen. Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de verstrekking van gegevens uit de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt en geven burgemeester en wethouders daar nadere invulling aan. De onderhavige regeling voorziet in de nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Papendrecht.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Papendrecht beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Organen van de gemeente Papendrecht zijn de organisatieonderdelen van de gemeente die persoonsgegevens verwerken in de bedrijfsprocessen die ze uitvoeren.
De gemeente Papendrecht is ook bevoegd om gegevens over personen te verwerken, die niet in de gemeente Papendrecht woonachtig zijn. De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens over deze categorieën van personen. Deze zogenaamde systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Papendrecht op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Papendrecht woonachtig zijn, dient de gemeente Papendrecht het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Papendrecht, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt gelijktijdig inwerking met de Verordening waarop zij is gebaseerd. Als gevolg van de korte invoeringstermijn van de Wet BRP kon niet tijdig een nieuwe verordening en deze daaraan gekoppelde regeling worden vastgesteld en is het noodzakelijk aan deze regeling terugwerkende kracht toe te kennen.