Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Teylingen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Teylingen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2015
CiteertitelLegesverordening Teylingen 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Deze verordening vervangt de Legesverordening Teylingen 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1 en 2 
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1 
  3. Paspoortwet, art. 2, lid 2 
  4. Paspoortwet, art. 7 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201401-01-2015nieuwe regeling

18-12-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-79342.html, 23-12-2014

123228 - 10

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Teylingen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 november 2014;

gelet op het bepaalde in de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h  en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet  en de artikelen 2  en 7 van de Paspoortwet ;

BESLUIT :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening  (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht  (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag op basis van artikel 3.4 tot en met 3.2.1, indien de aanvraag wordt ingediend door een non-profit organisatie die blijkens haar statuten, alsmede gelet op de ingediende aanvraag, geen individueel, persoonlijk of groepswinstoogmerk heeft en waarbij de doelstellingen van de non-profitorganisatie van maatschappelijke, sociale, pedagogische, sportieve, charitatieve en/of culturele aard zijn.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur.

  • 2.

    Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

  • 3.

    De leges worden geheven bij besluitvorming op de aanvragen.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending:

      • 1.

        per post, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

      • 2.

        langs elektronische weg, onverwijld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet  is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28a van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 15 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Legesverordening Teylingen 2014’ van 12 december 2013, laatstelijk gewijzigd bij collegebesluit van 28 januari 2014 en raadsbesluit van 30 januari 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening Teylingen 2015”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 18 december 2014.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk C.G.J. Breuer

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2015 Teylingen

Titel 1 Algemene dienstverlening

HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een trouwlocatie op: Tarieven 2015
1.1.1.1maandag om 08.30 uur en 08.55 uur0,00
1.1.1.2woensdag om 10.30 uur en 11.00 uur95,00
1.1.1.3maandag van 09.00 uur tot 17.00 uur350,00
1.1.1.4dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur350,00
1.1.1.5maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 20.00 uur600,00
1.1.1.6zaterdag van 09.00 uur tot 20.00 uur600,00
1.1.1.7een afwijkend tijdstip/dag na verkregen toestemming725,00
1.1.1.8de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente wordt voltrokken met een bedrag van90,00
1.1.1.9de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van180,00
1.1.1.10de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.6 worden verhoogd als het huwelijk of de registratie op verzoek op een eenmalig aangewezen locatie plaatsvindt met een bedrag van280,00
 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen 2 weken voor de vastgelegde datum door de aanvragers wordt geannuleerd wordt 50% van de leges als bedoeld in 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.10 in rekening gebracht  
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek350,00
1.1.3Het tarief bedraagt voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk75,90
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat ) trouwboekje of partnerschapboekje35,90
1.1.5Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een gemeentelijke getuige bij een huwelijksvoltrekking of het registreren van een partnerschap22,75
1.1.6Het tarief bedraagt voor het laten wijzigen van de inrichting van een trouwlocatie85,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier22,75
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  

HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN EN NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART

1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is66,00
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt50,10
1.2.2 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):   
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is66,00
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt50,10
1.2.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):   
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is66,00
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt50,10
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen50,10
    
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is52,95
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt25,00
1.2.6 tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 8,50
1.2.7 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van 47,05
    

HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs36,20
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met34,10
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen10,60
1.3.4Voor het verstrekken van een formulier Eigen Verklaring van het CBR geldt het tarief dat is vastgesteld door het CBR.

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT BASISREGISTRATIE PERSONEN

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking10,60
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.4.2.17,50
1.4.3In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen22,69
1.4.4In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen2,27
1.4.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier22,75

HOOFDSTUK 5 VERSTREKKINGEN UIT HET KIEZERSREGISTER

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet10,60

HOOFDSTUK 6 VERSTREKKINGEN OP GROND VAN WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,23
 met een maximum per bericht van5,00
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s22,50
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier5,00
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking22,50
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,50

HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN

De bestuursstukken (o.a. programmabegroting, burgerjaarverslag) zijn digitaal beschikbaar voor de inwoners. Op verzoek worden agenda’s en bijbehorende raadsvoorstellen en besluiten van commissie- en raadsvergaderingen kosteloos verstrekt. Achterliggende stukken zijn in te zien.

HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:
1.8.1.1.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.8.1.1.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.8.1.1.3per pagina op papier van A2-formaat12,15
1.8.1.1.4per pagina op papier van A1-formaat14,15
1.8.1.1.5per pagina op papier van A0-formaat16,20
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen10,10
1.8.2.2de legger als bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet10,10
1.8.2.3de inschrijving in het register als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 198810,10
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten als bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 198810,10
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen10,10

HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn10,60
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening10,60
1.9.4tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap10,60
1.9.5In afwijking van de onderdelen 1.9.2 en 1.9.4 bedraagt het tarief, ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt7,50

HOOFDSTUK 10 GEMEENTEARCHIEF

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier22,75
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, 
1.10.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.10.2.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.10.2.3in digitaal formaat op USB-stick (door gemeente verstrekt)7,50

HOOFDSTUK 11 LEEGSTANDWET

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.11.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet35,40
1.11.2tot verlenging van de duur van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet35,40

HOOFDSTUK 12 WINKELTIJDENWET

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.12.1voor het verstrekken van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet45,30
1.12.2tot het verstrekken van toestemming om een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander22,75
1.12.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing45,30

HOOFDTUK 13 KANSSPELEN

1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
1.13.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
1.13.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten: voor de eerste speelautomaat 56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.13.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd226,50
1.13.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat136,00
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)45,55

HOOFDSTUK 14 TELECOMMUNICATIE

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet151,85

HOOFDSTUK 15 VERKEER EN VERVOER

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199031,85
1.15.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen35,90
1.15.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en/of verstrekking van de daarvoor benodigde formulieren:
1.15.3.1bij de eerste aanvraag op basis van een keuring bij de GGD149,30
1.15.3.2bij verlenging60,70
1.15.3.2voor een instelling30,00
1.15.3.3voor het verstrekken van een duplicaat met dezelfde einddatum30,00

HOOFDSTUK 16 DIVERSEN

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een jaarontheffing voor het snelvaren:150,00
  
1.16.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekken van een ontheffing ingevolge artikel 7, lid 1, van de Scheepvaartverkeerswet: tot het verstrekken van een dagvergunning22,50
1.16.2.2In afwijking van onderdeel 16.2.1 bedraagt het tarief ingeval de15,00
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.16.3.1tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een recreatievaartuig, als bedoeld in de Pleziervaartuigenverordening Teylingen122,00
1.16.3.2tot het verstrekken van een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een woonschip, als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de Woonschepenverordening Teylingen.122,00
1.16.3.3tot het wijzigen van de tenaamstelling van een reeds verstrekte vergunning voor een woonschip, als bedoeld in artikel 8 lid 2 van de Woonschepenverordening Teylingen22,75
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om inschrijving op de wachtlijst voor een standplaats als dan niet op de weekmarkt22,75
1.16.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om inschrijving op de wachtlijst voor een ligplaats voor een pleziervaartuig in Sassenheim, als bedoeld in artikel 5.24 van de Apv Teylingen.22,75
1.16.6eHet tarief bedraagt voor het verlenen van een toegangspas voor een ondergrondse container in verband met verlies van een eerder uitgegeven pas15,00
1.16.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: /td>  
1.16.7.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina10,60
1.16.7.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.16.7.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.16.7.2.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.16.7.2.3per pagina op papier van A2-formaat12,15
1.16.7.2.4per pagina op papier van A1-formaat14,15
1.16.7.2.5per pagina op papier van A0-formaat16,20
1.16.8een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in titel 1 of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen47,50
1.16.9stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina10,60

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten: 
  de bouwkosten berekend op basis van de meest recente uitgave van de serie "Taxatieboekjes" van Sdu Uitgevers.  In gevallen waarin deze uitgave niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald op basis van de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

HOOFDSTUK 2 BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
2.2.1om beoordeling van een conceptaanvraag van een omgevingsvergunning of om vooroverleg voor een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan:  
 15% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project of een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan zouden worden vastgesteld.
 met een minimum van125,00
 en een maximum van1.000,00
2.2.2Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning of een verzoek tot vaststellen of wijzigen van een bestemmingsplan op basis van een conceptaanvraag in behandeling wordt genomen, worden de op basis van 2.2.1 of 2.2.2 geheven leges met deze leges verrekend.

HOOFDSTUK 3 OMGEVINGSVERGUNNING

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen 2,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van125,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 10.000 tot € 25.000 bedragen 3,8%
 van de bouwkosten, met een minimum van380,00
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 25.000 tot € 50.000 bedragen 3,8%
 van de bouwkosten, met een minimum van950,00
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 3,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van1.900,00
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 3,3%
 van de bouwkosten, met een minimum van3.500
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 3,0%
 van de bouwkosten, met een minimum van6.600,00
2.3.1.1.7indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 2,7%
 van de bouwkosten, met een minimum van 15.000,00
2.3.1.1.8indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 2,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van27.000,00
2.3.1.1.9indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 2,0%
 van de bouwkosten, met een minimum van50.000,00
    
2.3.1.2Extra welstandstoets
2.3.1.2.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, ndien een extra welstandstoets noodzakelijk is: bij vastgestelde bouwkosten van:   
2.3.1.2.1.a€ 0,00 tot € 25.000,0045,00
2.3.1.2.1.b € 25.000,00 en hoger 8‰ van de bouwkosten met een maximum legesbedrag van € 2.250,00 De op grond van 2.3.1.2.1.a en 2.3.1.2.1.b berekende bedragen worden naar boven afgerond op € 5,00. 45,00
2.3.1.2.2Voor extra werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatieonderzoek bedraagt het tarief per uur96,00
    
2.3.1.3Verplicht advies agrarisch deskundige / landschapsdeskundige
2.3.1.3.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarisch commissie nodig is en wordt beoordeeld:610,00
2.3.1.3.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de landschapsdeskundige nodig is en wordt beoordeeld:600,00
    
2.3.1.4Achteraf ingediende aanvraag
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:
 5% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.2.1.1indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen 2,38%
 met een minimum van135,00
2.3.2.1.2indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen 2,08%
 met een minimum van476,00
2.3.2.1.3indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 1,84%
 met een minimum van1.040,00
2.3.2.1.4indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 1,67%
 met een minimum van1.840,00
2.3.2.1.5indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 1,49%
 met een minimum van3.340,00
2.3.2.1.6indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 1,31%
 met een minimum van7.450,00
2.3.2.1.7indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 1,19%
 met een minimum van13.100,00
2.3.2.1.8indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 0,89%
 met een minimum van23.800,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)364,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)364,50
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)
2.3.3.3.1indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen3.500,00
2.3.3.3.2indien de bouwkosten € 200.000 of meer bedragen3.500,00
 vermeerderd met 0,35% van de bouwkosten met een maximum van7.500,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)364,50
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)450,00
2.3.3.6indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt 50%
 van de onder artikel 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.5 verschuldigde leges in rekening gebracht.
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):364,50
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):364,50
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):3.500,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)700,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):700,00
2.3.4.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):700,00
2.3.4.7indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt 50%
 van de onder artikel 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.6 verschuldigde leges in rekening gebracht.
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.5.1bij een gebruiksoppervlakte tot 1.500 m2308,80
 plus per m2 een bedrag van1,00
2.3.5.2bij een gebruiksoppervlakte tussen 1.500 m2 en 5.000 m21.827,55
 plus per m2 boven het aantal van 1.500 m2 een bedrag van0,60
2.3.5.3bij een gebruiksoppervlakte groter dan 5.000 m23.958,85
 plus per m2 boven het aantal van 5.000 m2 een bedrag van0,15
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief:
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd rijksmonument:506,25
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd rijksmonument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:506,25
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:506,25
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief:379,65
2.3.8Aanleggen of veranderen weg
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.8.1indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen 2,38%
 met een minimum van135,00
2.3.8.2indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen 2,08%
 met een minimum van476,00
2.3.8.3indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 1,84%
 met een minimum van1.040,00
2.3.8.4indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 1,67%
 met een minimum van1.840,00
2.3.8.5indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 1,49%
 met een minimum van3.340,00
2.3.8.6indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 1,31%
 met een minimum van7.450,00
2.3.8.7indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 1,19%
 met een minimum van13.100,00
2.3.8.8indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 0,89%
 met een minimum van23.800,00
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:253,10
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:50,60
 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op maken van reclamevergunning bedraagt het tarief:101,25
2.3.12Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.12.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.12.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
2.3.13.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport151,85
2.3.13.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport151,85
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.14.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.15.1Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.3 en 2.3.4 van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob-beleidslijn Teylingen van 23 september 2014, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het in de voornoemde onderdelen genoemde tarief
2.3.15.1.1ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1.735,00
2.3.15.1.2ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1.260,00

HOOFDSTUK 4 VERMINDERING

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13. De vermindering beloopt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

HOOFDSTUK 5 TERUGGAAF

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.
 de teruggaaf bedraagt:
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  100%
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  90%
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  75%
2.5.1.4 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor besluitvorming bij intrekking voor publicatie 50% bij intrekking voor publicatie  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.1.5 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van indiening van zienswijzen; 10% bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen  25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.1.6indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen 10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  25%
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.
    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 wordt geen teruggaaf verleend.
    
2.5.6Verrekening
 Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een eerder ingediend plan, welk niet langer dan 6 maanden geleden is geweigerd, ingetrokken, of buiten behandeling is gesteld vanwege het ontbreken van gegevens, worden de voor de oorspronkelijke aanvraag geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7.

HOOFDSTUK 6 WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:151,85
2.6.2Bij verhoging van de kosten van bouwactiviteiten wordt het tarief bepaald overeenkomstig onderdeel 2.3.1 op basis van de meerkosten van de wijziging.

HOOFDSTUK 7 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij voor het kostenverhaal in samenspraak met de aanvragen in een andere regeling is voorzien5.000,00
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, tenzij voor het kostenverhaal in samenspraak met de aanvragen in een andere regeling is voorzien1.000,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

HOOFDSTUK 1 HORECA

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet350,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening47,50
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet47,50
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet:
3.1.4.1bij alleen wijziging van de leidinggevende45,30
3.1.4.2bij alleen wijziging van de inrichting113,10
3.1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet:47,50
3.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet75,00
3.1.7Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in de onderdelen 3.1.1 en 3.1.2 van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob-beleidslijn Teylingen van 23 september 2014, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het in de voornoemde onderdelen genoemde tarief
3.1.7.1ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1735,00
3.1.7.2ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1260,00

HOOFDSTUK 2 STANDPLAATSEN

3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening in samenhang met de beleidsregel standplaatsen Teylingen van 22 november 2011:
3.2.1voor een vaste standplaats95,00
3.2.2voor een tijdelijke of seizoensgebonden standplaats47,50

HOOFDSTUK 3 CIRCUS

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van het verstrekken van een vergunning voor het houden van een circus:285,00

HOOFDSTUK 4 EVENEMENTEN

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning):
3.4.1voor een eendaags evenement22,75
3.4.2voor een meerdaags evenement101,25
3.4.3Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in de onderdelen 3.4.1 en 3.4.2 van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob-beleidslijn Teylingen van 23 september 2014, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het in de voornoemde onderdelen genoemde tarief
3.4.3.1ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1735,00
3.4.3.2ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1260,00

HOOFDSTUK 5 SPEELAUTOMATENHAL

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
3.5.1tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Speelautomatenhal Teylingen 2006210,00
3.5.2welke is ingediend ten behoeve van het wijzigen van een naam van een exploitant op een reeds bestaande exploitatievergunning50,00
3.5.3Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in de onderdelen 3.5.1 en 3.5.2 van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob-beleidslijn Teylingen van 23 september 2014, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het in de voornoemde onderdelen genoemde tarief
3.5.3.1ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1735,00
3.5.3.2ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1260,00

HOOFDSTUK 6 PROSTITUTIEBEDRIJVEN

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
3.6.1tot het verstrekken van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:
3.6.1.1voor een seksinrichting1.700,00
3.6.1.2voor een escortbedrijf1.700,00
3.6.3Indien bij de behandeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in de onderdelen 3.6.1 en 3.6.2 van deze tarieventabel, met toepassing van de Bibob-beleidslijn Teylingen van 23 september 2014, of zoals laatstelijk gewijzigd, een advies van het Landelijk Bureau Bibob wordt of zal worden gevraagd, wordt het in de voornoemde onderdelen genoemde tarief
3.6.3.1ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob een bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1735,00
3.6.3.2ingeval het advies van het Landelijk Bureau Bibob geen bepaalde en/of ernstige mate van gevaar aanduidt, verhoogd met1260,00

HOOFDSTUK 7 SPLITSINGSVERGUNNING WOONRUIMTE

3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 201475,90

HOOFDSTUK 8 BRANDVEILIGINGSVERORDENING

3.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:
3.8.1een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening308,80
3.8.2een aanvraag tot het verstrekken van een tijdelijke gebruiksvergunning met betrekking tot de brandveiligheid van een bouwwerk of inrichting, per uur nodig voor de behandeling van de aanvraag50,00

HOOFDSTUK 9 KINDEROPVANG

3.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang/gastouder/gastouderbureau/ peuterspeelzaal als bedoeld in de artikelen 45 en 46 van de Wet Kinderopvang505,00

Behorend bij de “Legesverordening Teylingen 2015”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 18 december 2014.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk C.G.J. Breuer