Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijswijk

Regeling Cliëntenparticipatie Rijswijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Cliëntenparticipatie Rijswijk
CiteertitelRegeling Cliëntenparticipatie Rijswijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-07-2016nieuwe regeling

16-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 31-12-2014

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Cliëntenparticipatie Rijswijk

Het college van burgemeester en wethouders stelt de volgende regeling vast.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning;

Wsw Wet sociale werkvoorziening

IOAW Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte

werkloze werknemers;

IOAZ Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte

gewezen zelfstandigen;

College het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

Rijswijk

Direct betrokkenen personen die in hun directe leefomgeving te maken hebben met een

cliënt of een groep cliënten van de Wmo dan wel van Sociale Zaken;

Cliëntenparticipatie het platform voor formele cliëntenparticipatie in het kader van de Wmo

dan wel het werkterrein van Sociale Zaken;

Coördinatiegroep Coördinatiegroep cliëntenparticipatie Rijswijk

Adviesraad Wmo Adviesraad over het gemeentelijke beleid van de Wmo

Adviesraad Sociale Zaken Adviesraad over het gemeentelijke beleid van Sociale zaken

waaronder de Participatiewet en de Wsw

Inspraakverordening Inspraakverordening van de gemeente Rijswijk

Artikel 2 Taak adviesraden

  • 1.

    De Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over het gemeentelijk beleid betreffende Wmo dan wel van Sociale Zakenwaaronder de Participatiewet en de Wsw.

  • 2.

    Het college vraagt advies met inachtneming van de bepalingen van artikel 11 en 12 van de Wmo,artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2 van de Wsw en de Inspraakverordening van degemeente.

Artikel 3 Werving voorzitters, secretarissen en leden van de adviesraden

  • 1.

    Het college zorgt voor werving van voorzitter, secretaris en (plaatsvervangende) leden van deAdviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken.

  • 2.

    Bij het ontstaan van een vacature binnen de adviesraden, benoemt de adviesraad zelf eenselectiecommissie met leden uit de eigen raad voor het werven van nieuwe leden.

  • 3.

    het college benoemt de nieuwe leden.

Artikel 4 Samenstelling Adviesraad Wmo

  • 1.

    De Adviesraad Wmo bestaat uit 16 leden vanuit de volgende kringen van direct betrokkenen, diedoor het college worden benoemd op voordracht van de selectiecommissie:

    2 leden uit de kring van de lichamelijk gehandicapten;

    2 leden uit de kring van verstandelijk gehandicapten;

    2 leden uit de kring van chronisch zieken;

    2 leden uit de kring van ouderen;

    2 leden uit de kring van psychische patiënten;

    1 lid uit de kring van mantelzorgers;

    1 lid uit de kring van vrijwilligers;

    1 lid uit de kring van jongeren/ouders;

    1 lid uit de kring van dak- en thuislozen;

    1 lid uit de kring van verslaafden;

    1 lid uit de kring van slachtoffers van huiselijk geweld.

  • 2.

    Voor een kring met 1 lid wordt door het college een plaatsvervangend lid benoemd.

  • 3.

    Een (plaatsvervangend) lid moet voldoen aan de volgende vereisten:

    woonachtig zijn in de gemeente Rijswijk;

    2

    zelf cliënt zijn dan wel direct betrokkene zijn;

    betrokkenheid hebben bij een of meer onderdelen van de Wmo;

    een netwerk hebben waardoor het lid (veel) signalen krijgt uit de samenleving;

    goed kunnen luisteren en goede vragen kunnen stellen;

    geen zakelijke binding hebben met aanbieders van Wmo-gerelateerde diensten;

    niet werkzaam zijn bij de gemeente Rijswijk

  • 4.

    De leden hebben zitting in de Adviesraad Wmo op persoonlijke titel.

  • 5.

    Wanneer voor een bepaalde doelgroep niet direct een lid gevonden kan worden blijft deze plaatsopen totdat een lid uit de betreffende kring gevonden is.

Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Sociale Zaken.

  • 1.

    De Adviesraad Sociale Zaken bestaat uit minimaal 8 en maximaal 10 leden.

  • 2.

    Voor vertegenwoordiging in de adviesraad wordt gestreefd naar vertegenwoordiging van deonderstaande cliëntgroepen of hun vertegenwoordigers (ervaringsdeskundigen):

    Cliënten Participatiewet

    cliënten Wsw

    cliënten IOAW/IOAZ

    cliënten jonger dan 27 jaar in de Participatiewet

    personen met een re-integratietraject

    personen in een schuldsaneringtraject

    personen met een minimuminkomen

    ANW-er (algemene nabestaanden wet)

    NUG-gers (niet uitkeringsgerechtigden)

  • 3.

    Een lid moet voldoen aan de volgende vereisten:

    woonachtig zijn in Rijswijk;

    zelf cliënt, dan wel direct betrokkene zijn;

    een netwerk hebben waardoor het lid (veel) signalen krijgt uit de samenleving en niet alleen

    hoeven uit te gaan van hun eigen ervaring;

    goed kunnen luisteren en goede vragen kunnen stellen;

    geen binding hebben met professionele aanbieders van

    Participatiewet/Wsw gerelateerdediensten;

    niet werkzaam zijn bij de gemeente Rijswijk

  • 4.

    De leden hebben zitting in de Adviesraad Sociale Zaken op persoonlijke titel.

Artikel 6 Benoemen voorzitters, secretarissen en leden van de adviesraden

  • 1.

    Het college benoemt op voordracht van de selectiecommissie zowel een onafhankelijk voorzittervan de Adviesraad Wmo als van de Adviesraad Sociale Zaken. De voorzitter heeft geen bindingmet professionele aanbieders van Wmo- dan wel Sociale Zaken-gerelateerde diensten. Beidenkomen niet uit de gemeentelijke organisatie. De voorzitter is geen lid van de betreffendeadviesraad en neemt niet deel aan de stemmingen. Het college wijst uit de leden van debetreffende raden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2.

    Het college benoemt zowel een secretaris van de Adviesraad Wmo als de Adviesraad SocialeZaken, niet afkomstig uit kringen van de Wmo/Participatiewet/Wsw. De secretaris is geen lid vande raad en neemt niet deel aan de stemmingen. Het college wijst uit de leden van de betreffenderaden een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 3.

    De voorzitter, secretaris en de (plaatsvervangende) leden worden benoemd voor een termijn van4 jaar. Het college besluit of zij ten hoogste eenmaal worden herbenoemd. Bij de herbenoeming

    kan de helft van de leden voor 2 jaar en de andere helft voor 4 jaar benoemd worden.

  • 4.

    Eén van de voorzitters van de Adviesraad Wmo dan wel de

    Adviesraad Sociale Zaken wordt voor2 jaar benoemd tot voorzitter van de coördinatiegroep. Na afloop van die 2 jaar wordt de voorzittervan de andere adviesraad voor 2 jaar benoemd tot

    voorzitter van de Coördinatiegroep.

  • 5.

    De voorzitter, secretaris en de (plaatsvervangende) leden van de raden worden door het collegeontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen;

    • c.

      wanneer zij failliet worden verklaard of surséance van betaling aanvragen.

    • d.

      wanneer zij niet meer voldoen aan de in artikel 4 lid 3 dan wel artikel 5 lid 3 genoemdeeisen;

      3

    • e.

      indien zij naar het oordeel van het college ernstig nadeel toebrengen in het aan hengestelde vertrouwen.

  • 6.

    Alvorens het college een beslissing neemt over ontslag van voorzitter, secretaris, een(plaatsvervangend) lid van de raad, wordt de betreffende persoon in de gelegenheid gesteldgehoord te worden door 2 leden van het college.

Artikel 7 Secretariaat van de adviesraden

  • 1.

    Het secretariaat van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken wordt vervuld door desecretaris van de betreffende adviesraad.

  • 2.

    De secretaris van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken draagt zorg voor deagenda, de termijnagenda, het verslag van de vergaderingen en het opstellen van de adviezen envan de correspondentie met het college.

  • 3.

    De gemeente zorgt voor ondersteuning van de secretaris van de Adviesraad Wmo en deAdviesraad Sociale Zaken voor het vergaderen, door het beschikbaar stellen van vergaderruimte,en andere zaken die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor het vergaderen.

Artikel 8 Vergaderen

  • 1.

    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken vergadert eveneens wanneer devoorzitter en/of tenminste een kwart van de leden van de betreffende adviesraad dit noodzakelijkachten.

  • 2.

    De vergaderingen vinden in de regel plaats in het stadhuis, tenzij de leden van de AdviesraadWmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken besluiten elders te vergaderen.

  • 3.

    De secretaris stuurt namens de voorzitter van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad SocialeZaken ten minste 72 uur voor een bijeenkomst de leden een schriftelijke oproep onder vermeldingvan dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 4.

    Bij een vergadering van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken is een(beleids)ambtenaar aanwezig om toelichting te geven, tenzij de voorzitter van de betreffendeadviesraad aangeeft te willen vergaderen zonder de aanwezigheid van een (beleids)ambtenaar ofindien het door de agenda niet noodzakelijk is dat een (beleids)ambtenaar bij de vergaderingaanwezig is.

  • 5.

    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan een externe uitnodigen om eenbepaald onderwerp toe te lichten.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1.

    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken mag niet vergaderen, indien niettenminste de helft van het aantal benoemde leden aanwezig is.

  • 2.

    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken besluit over een uit te brengen adviesbij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, vindt in dezelfde vergadering naschorsing een herstemming plaats. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan is hetadvies niet aangenomen.

  • 3.

    De adviezen van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken worden schriftelijkuitgebracht en openbaar gemaakt.

  • 4.

    Indien de zaak daartoe aanleiding geeft, kan bij de aanbieding van het advies overleg van devoorzitter met de verantwoordelijke wethouder plaatsvinden.

Artikel 10 Hoorzittingen en commissies

  • 1.

    De Adviersraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan ter voorbereiding van zijn advieseen hoorzitting houden om groepen of individuen te horen, die direct belang hebben bij hetonderwerp.

  • 2.

    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan tijdelijke commissies instellen, diebelast worden met de voorbereiding van adviezen over bepaalde onderwerpen.

Artikel 11 Afwijkingen van het advies

Het college betrekt het advies van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken bij zijnbesluitvorming dan wel zijn voorstel aan de gemeenteraad. Indien het college besluit af te wijken van

4

het advies van de betreffende raad, wordt dit in het besluit van het college dan wel het voorstel aan degemeenteraad gemotiveerd.

Artikel 12 Vergoedingen

De voorzitter, de secretaris en de leden van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zakenontvangen een vergoeding per vergadering overeenkomstig de bepalingen van de ter zake geldende

gemeentelijke verordening. De voorzitter, secretaris en de leden ontvangen jaarlijks voor maximaal 8vergaderingen een vergoeding.

Op verzoek van een raad kan de gemeente gelden beschikbaar stellen voor

deskundigheidsbevordering van de leden en voor het houden van themabijeenkomsten.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college de coördinatiegroep gehoord

hebbende.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    De regeling kan worden aangehaald als: “Regeling Cliëntenparticipatie Rijswijk”

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van

Het college van burgemeester en wethouders van Rijswijk

de secretaris, de burgemeester

5

Toelichting

Toelichting