Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Klachtenregeling Epe 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenregeling Epe 2015
CiteertitelKlachtenregeling Epe 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2015Onbekend

11-12-2014

Digitaal Gemeenteblad, jaargang 2014 nr. 76515

2014-41623

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling Epe 2015

DE RAAD DER GEMEENTE EPE

 

Overwegende dat de bestuursorganen van de gemeente Epe klachten op een juiste, efficiënte, eenvoudige en toegankelijke wijze willen behandelen en hiervoor een klachtenregeling willen vaststellen, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheid strekt;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 november 2014. nr. 2014-41619

en het positieve advies van de Ondernemingsraad;

 

Gelet op hoofdstuk 9: Klachtenbehandeling van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

 

  • 1.

    vast te stellen de “Interne klachtenregeling gemeente Epe 2015”.

  • 2.

    in te trekken de Verordening behandeling klachten gemeente Epe 2000, zoals vastgesteld door de raad op 25 mei 2000 en door het college en de burgemeester op 16 mei 2000;

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Klacht: een beklag over een gedraging van de raad, (een lid van) het college, de burgemeester, (een lid van) de bezwaarschriftencommissie of een ambtenaar werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de raad en het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Klachtencoördinator: een door de directie aangewezen medewerker die de werkzaamheden, die voortvloeien uit afdeling 9.2 van de Awb, coördineert.

  • 3.

    Klachtenbehandelaar: degene die de klacht op grond van deze regeling behandelt.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op klachten die schriftelijk en per e-mail worden ingediend en voldoen aan de vereisten van artikel 9:4 van de Awb.

  • 2.

    De regeling is van overeenkomstige toepassing op mondeling ingediende klachten waarvan redelijkerwijs moet worden aangenomen dat daar niet direct tot tevredenheid van de klager aan tegemoet kan worden gekomen.

  • 3.

    De klachtencoördinator stelt mondelinge klachten als bedoeld in het tweede lid op schrift. De klager en de klachtencoördinator ondertekenen dit.

Artikel 3 Klachtenbehandelaar

  • 1.

    Een klacht ingediend over een gedraging van een ambtenaar wordt behandeld door de manager van de afdeling waaronder die ambtenaar valt.

  • 2.

    Een klacht ingediend over een gedraging van een afdelingsmanager wordt behandeld door de secretaris.

  • 3.

    Een klacht ingediend over een gedraging van de secretaris wordt behandeld door de burgemeester.

  • 4.

    Een klacht ingediend over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan of als lid van het college, wordt behandeld door de loco-burgemeester.

  • 5.

    Een klacht ingediend over een gedraging van het college van burgemeester en wethouders of een wethouder, wordt behandeld door de burgemeester.

  • 6.

    Een klacht ingediend over een gedraging van (een lid van) de raad, de griffier of een commissie wordt behandeld door de burgemeester.

  • 7.

    Een klacht ingediend over een gedraging van een medewerker van de griffie wordt behandeld door de griffier.

Artikel 4 Ontvangstbevestiging

  • 1.

    Het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk aan de klager.

  • 2.

    In de ontvangstbevestiging wordt vermeld dat de klachtenbehandelaar de klacht behandelt en hierover adviseert aan het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht.

Artikel 5 Afschrift klacht aan klachtenbehandelaar en beklaagden

De klachtencoördinator stuurt de klachtenbehandelaar en degene tegen wie de klacht is ingediend een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken.

Artikel 6 Inwinnen informatie

De klachtenbehandelaar wint informatie in bij de ambtelijke medewerker(s) welke (mogelijk) betrokken is (zijn) geweest bij de gedraging waarover wordt geklaagd en onderzoekt eventuele met de klacht verband houdende schriftelijke stukken.

Artikel 7 Hoorplicht

  • 1.

    De klachtenbehandelaar hoort de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend mondeling in het bijzijn van de klachtencoördinator. Het horen gebeurt indien mogelijk in elkaars aanwezigheid.

  • 2.

    De klachtenbehandelaar kan besluiten van het horen af te zien als de klacht kennelijk ongegrond is of als de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3.

    De klachtencoördinator maakt een verslag van de hoorzitting en stuurt het verslag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na het horen, aan de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend, toe. Zij krijgen de gelegenheid binnen één week op het verslag te reageren.

  • 4.

    Een reactie op het verslag wordt aan het verslag gehecht.

Artikel 8 Behandelingstermijn

  • 1.

    Het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht, handelt de klacht af binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift.

  • 2.

    De klachtencoördinator kan namens het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht de afhandeling van de klacht voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 3.

    Verder uitstel is mogelijk voor zover de klager daarmee schriftelijk instemt.

Artikel 9 Beslissing op de klacht

  • 1.

    Het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht, mandateert de afhandeling van de klacht aan de klachtbehandelaar. Het afhandelingsmandaat geldt niet wanneer de klacht is gericht tegen de gemeenteraad en het college zelf.

  • 2.

    Het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht, informeert de klager schriftelijk en gemotiveerd over de beslissing op diens klaagschrift.

  • 3.

    In de beslissing op het klaagschrift wordt vermeld dat wanneer de klager niet tevreden is over de afhandeling van zijn klacht, hij deze binnen een jaar na de beslissing op zijn klaagschrift kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman.

Artikel 10 Geen verdere behandeling zodra aan klacht is tegemoetgekomen

  • 1.

    Als de klager tijdens de behandeling van zijn klacht aangeeft dat hij tevreden is gesteld over de wijze waarop met zijn klacht is omgegaan, vervalt de verplichting tot het verder volgen van deze regeling.

  • 2.

    De klachtencoördinator bevestigt het staken van de verdere behandeling van de klacht om de in het vorige lid vermelde reden aan de klager en maakt hiervan tevens melding aan degene tegen wie de klacht is ingediend.

  • 3.

    Als reeds een hoorzitting heeft plaatsgevonden, dan wordt het verslag van het horen meegezonden met de bevestiging tot het staken van deze procedure.

Artikel 11 Klachtenregistratie

  • 1.

    De klachtencoördinator draagt namens de bestuursorganen van de gemeente Epe zorg voor de registratie van de ingediende klachten.

  • 2.

    De geregistreerde klachten worden jaarlijks in het verslag over de uitvoering van de interne klachtenregeling Epe 2015 van de gemeente Epe gepubliceerd.

Artikel 12 Overgangsrecht

Wordt een klacht ingediend voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze regeling, dan wordt deze klacht overeenkomstig de Verordening behandeling klachten gemeente Epe 2000 behandeld.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Klachtenregeling Epe 2015”.

Epe, 11 december 2014

De raad voornoemd,

De voorzitter, Ir. H. van der Hoeve MPA

de griffier, V. Smit

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders,

d.d. 11 november 2014

de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA

de secretaris, mw. C. Kats

Aldus besloten door de burgemeester,

d.d. 11 november 2014

de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA

Toelichting

Algemeen

Een ieder kan een klacht indienen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover hem of een ander heeft gedragen.

Voor een burger levert het klachtrecht dus de mogelijkheid op om genoegdoening te krijgen in verband met onheuse bejegening door de overheid. Naast deze regeling zijn de bepalingen van Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing (artikelen 9:1 tot en met 9:16).

 

Het klachtrecht vormt een aanvullende vorm van bescherming tegen de overheid.

Het klachtrecht kan worden onderverdeeld in intern en extern klachtrecht. Extern klachtrecht betreft de klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman.

Intern klachtrecht betreft de behandeling en afhandeling van klachten door het bestuursorgaan zelf. Een klacht moet altijd eerst aan het bestuursorgaan of degene over wie geklaagd wordt kenbaar gemaakt worden. Dit is het zogenaamde kenbaarheidsvereiste.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1

Een klacht is een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens de natuurlijke persoon of rechtspersoon heeft gedragen.

Voorbeelden zijn: een ongeïnteresseerde of onvriendelijke bejegening, te trage afhandeling van een aanvraag, te laat of niet beantwoorden van brieven, een onvoldoende gemotiveerd antwoord, het niet toezenden van aangevraagde informatie, (herhaaldelijk) niet terugbellen ondanks de toezegging daartoe.

 

Artikel 2

Klachten kunnen schriftelijk of elektronisch worden ingediend. Bij elektronische indiening moet wel aan de vereisten van artikel 9: 4 van de Awb worden voldaan. Op de website van de gemeente is een klachtenformulier beschikbaar. Eventueel verleent de klachtencoördinator ondersteuning om mondelinge klachten op schrift te stellen..

Er kan niet geklaagd worden over beleid of beleidsuitvoering in het algemeen. Algemene wensen over het optreden of het beleid van het bestuursorgaan vallen ook buiten het bereik van deze regeling. Dat geldt ook voor klachten van inschrijvers op inkoopprocedures.

Een klacht wordt bovendien niet in behandeling genomen wanneer artikel 9:8 Awb van toepassing is.

 

Artikel 3

Klachten kunnen worden ingediend tegen ambtenaren, (leden van) het college, de burgemeester, de raad of een commissie. Wanneer niet een onafhankelijke klachtenbehandelaar wordt benoemd, moet er op andere wijze in de klachtbehandeling worden voorzien. In de regeling zijn een aantal functionarissen aangewezen die worden belast met de afhandeling van klachten.

In het vijfde lid is duidelijk omschreven dat een klacht gericht kan zijn tegen het college als geheel of een wethouder. De burgemeester maakt hier geen deel uit van het college omdat anders de situatie zich zou voordoen dat de burgemeester als klachtenbehandelaar een klacht tegen zichzelf zou moeten behandelen. Een klacht tegen de burgemeester, als bestuursorgaan (zie artikel 3, lid 4) of als lid van het college wordt behandeld door de loco-burgemeester.

 

Artikel 4

In het tweede lid wordt in de ontvangstbevestiging aangegeven dat de klachtenbehandelaar de klacht namens de raad, het college of de burgemeester de klacht behandelt. Wanneer de klacht is gericht tegen de gemeenteraad en het college zelf adviseert de klachtenbehandelaar aan het bestuursorgaan.

 

Artikel 5

Hier wordt inhoud gegeven aan het uitgangspunt van hoor- en wederhoor.

 

Artikel 6

Spreekt voor zich.

 

Artikel 7

Het verslag van het horen mag in de vorm van beknopte aantekeningen worden opgesteld. Het beginsel van hoor en wederhoor moet gedurende de gehele klachtenprocedure in acht worden genomen. Klager moet daarom in de gelegenheid worden gesteld om binnen een redelijke termijn aan te geven of het verslag zijns inziens een goede weergave is van wat er gezegd is.

 

Artikel 8

In dit artikel zijn de wettelijke termijnen vastgelegd. In de werkprocessen zal, met inachtneming van de zorgvuldigheid, worden getracht processen sneller te laten verlopen.

 

Artikel 9

In de regeling worden voor verschillende situaties klachtenbehandelaars aangewezen. De klachtenbehandelaars worden in artikel 8 door de bestuursorganen, raad, college en burgemeester, gemandateerd om klachten af te handelen. Het afhandelingsmandaat geldt niet wanneer de klacht is gericht tegen de gemeenteraad en het college zelf. In deze gevallen adviseert de klachtenbehandelaar aan het bestuursorgaan, dat vervolgens zelf beslist. Ingeval de klachtenbehandelaars wel zijn gemandateerd om te beslissen sturen zij de beslissing op de klacht naar de klager. De ondertekening van de brief waarbij de beslissing op de klacht wordt bekendgemaakt, luidt dan, ingeval de klacht is gericht tegen een medewerker: Burgemeester en wethouders van Epe, namens dezen, de manager van de afdeling XX.

De brief moet voldoen aan de vereisten van artikel 9:12 van de wet. In de brief staat daartoe onder andere het gemotiveerde oordeel en de conclusie over de klacht, in ieder geval gesteld in de bewoordingen “(gedeeltelijk) gegrond en/ of ongegrond”. Tevens is het verslag als bedoeld in artikel 7, lid 3 bij de brief gevoegd. Ten slotte staat in de brief een verwijzing naar de Nationale Ombudsman, voor het geval de klager het niet eens is met de conclusie van het bestuursorgaan.

 

Artikel 10

Als de klager tijdens de behandeling van de klacht aangeeft tevreden te zijn, eindigt de formele procedure en wordt het beëindigen van de procedure schriftelijk vastgelegd en gecommuniceerd naar de betrokken partijen. Als de procedure op deze wijze eindigt, staat niet de weg naar de Nationale Ombudsman open.

 

Artikel 11

Jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht over de uitvoering van de klachtenregeling. Het jaarverslag werd altijd uitgebracht door de gemeentelijke klachtenbehandelaar. Deze verplichting komt nu te rusten op de klachtencoördinator.

 

Artikel 12

Klachten die voor het inwerking treden van deze regeling zijn ingediend, worden op basis van de oude regeling behandeld.

 

Artikel 13

Spreekt voor zich.