Organisatie | Zwijndrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2015 |
Citeertitel | Verordening hondenbelasting Zwijndrecht 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage raming en kosten opbrengsten product Hondenbeleid 2015 |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2014 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 11-11-2014 Stadsnieuws, 17-12-2014 | 2014-12523 |
Onder de naam 'hondenbelasting' wordt een directe belasting geheven ter zake van het houden van een hond binnen de gemeente.
Artikel 4 Maatstaf van de heffing
De belasting wordt geheven naar het aantal honden dat wordt gehouden.
Artikel 8 Ontstaan van belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, dan wel het aantal honden in de loop van het belastingjaar toeneemt, is de belasting, respectievelijk de hogere belasting ter zake van het toegenomen aantal honden, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, respectievelijk de toename van het aantal honden, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, dan wel het aantal honden in de loop van het belastingjaar vermindert, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht respectievelijk de vermindering van het aantal honden, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 9 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,00, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de hondenbelasting.
De Gemeentewet regelt dat gemeenten een belasting op het houden van honden mogen heffen. De hondenbelasting is van nature een zuivere belasting. Kenmerkend voor deze belasting is dat hier geen sprake is hoeft te zijn van een aanwijsbare tegenprestatie en de opbrengst dus naar de algemene middelen mag vloeien. De Hoge Raad heeft dit eind 2013 nogmaals bevestigd door de eerdere uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch te vernietigen.
Het staat de gemeenten overigens vrij om de belasting te gebruiken voor de dekking van de aan het hondenbeleid verbonden kosten (bijvoorbeeld losloopgebieden, toezicht & handhaving en verwijderen hondenpoep), zoals in onze gemeente het geval is. Zoals uit het product hondenbeleid blijkt, zullen wij in 2015 naar verwachting de opbrengst hondenbelasting geheel besteden aan het hondenbeleid. Bij de begroting 2014 gingen we uit van 75% besteding van de opbrengst hondenbelasting en kwam € 44.000 nog ten gunste van de algemene middelen. De hogere thans voorziene kosten vloeien voort uit de verdere intensivering van het hondenbeleid. Dit betreft zowel de inhuur van Netwerk voor het legen van hondenpoepbakken als forse toename van het aantal interne uren.
Wij stellen u voor om 1,5% tariefsverhoging zijnde de inflatie door te voeren.
Verder zijn in verband met het vervallen van het Honden- en kattenbesluit 1999 per 1 juli 2014 redactionele aanpassingen van de vrijstellingsbepaling (artikel 3) noodzakelijk.
De verordening is getoetst door de Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD) en is in overeenstemming met de modelverordening van de VNG.
Deze verordening zal – na vaststelling- op wettelijk voorgeschreven wijze bekend worden gemaakt.
Met het vaststellen van de tarieven 2015 zal de in de begroting geraamde opbrengst gerealiseerd kunnen worden.
Het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht,
De secretaris, De burgemeester,
Bijlage raming kosten en opbrengsten product Hondenbeleid 2015
Bijlage raming en kosten opbrengsten product Hondenbeleid 2015