Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maastricht

Verordening Winkeltijden Maastricht 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maastricht
Officiële naam regelingVerordening Winkeltijden Maastricht 2009
CiteertitelVerordening Winkeltijden Maastricht 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Winkeltijdenwet 1996, artikel 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-11-201126-03-2013artikel 8 en artikel 10

27-09-2011

Gemeenteblad 2011, C. no 58

Volgno. 101-2011
12-01-201009-11-2011artikel 1, 4, 5, 6, 8, 10

15-12-2009

Gemeenteblad 2010, C. no. 1

Volgnummer 116-2009
05-06-2009nieuwe regeling

21-04-2009

Gemeenteblad 2009, C. no 34

Volgno. 42-2009

Tekst van de regeling

VERORDENING WINKELTIJDEN MAASTRICHT 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen.

  • 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

    a. De wet: de Winkeltijdenwet (wet van 21 maart 1996 en zoals nadien gewijzigd);

    b. Zondagswet: wet houdende nadere voorschriften ter wegneming van beletselen voor de viering van en ter verzekering van de openbare rust op de Zondag en enige Christelijke feestdagen;

    c. zondagen: iedere kalenderzondag alsook een feestdag die op zondag valt;

    d. feestdagen: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag,  eerste Kerstdag en tweede Kerstdag;

    e. SBI 2008: codesysteem Bedrijfsindeling Kamers van Koophandel. De kamers van koophandel geven iedere inschrijving in het Handelsregister een code waarmee de hoofdactiviteit wordt aangeduid. Deze code wordt in deze verordening als bindend beoordeeld bij bepaling van bedrijfsactiviteit en/of bepaling hoofdproduct;

    f. Ondernemersvereniging (of winkeliersvereniging): een officieel geregistreerd en conform statuten opererend orgaan welke de belangen van de aangesloten ondernemers behartigt;

    g. Avondwinkel: een winkel die iedere werkdag van 06.00 tot 22.00 uur onbeperkt geopend mag zijn en waarvoor onder voorwaarden een ontheffing kan worden verleend op werkdagen van 22.00 tot 06.00 uur, op zaterdag van 22.00 tot 24.00 uur en op zondag vanaf 16.00 tot 24.00 uur (zie hiertoe artikel 6.);

    h. Bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard: een incidentele -niet repeterende- gebeurtenis in een uitzonderlijke situatie ten behoeve van een individuele ondernemer (zie hiertoe artikel 8.);

    i. Beurs: manifestatie waarbij vertegenwoordigers hun producten tentoonstellen, presenteren en/of demonstreren, promoten en verkopen en waarbij het publiek zich een representatief beeld moet kunnen vormen van de soort en/of soorten goederen die op de markt verkrijgbaar zijn. Voor de toegang tot de beurs wordt -in de regel- entree geheven c.q. door middel van uitnodiging toegang verschaft.

    Consumenten kunnen door het grote aanbod van goederen/ producten zich oriënteren, ideeën opdoen en voorlichting krijgen. In ieder geval wordt als beurs aangemerkt een huishoudbeurs, tweedehands-beurs (boeken- en PC beurs), vakantiepresentaties, shows (bruidshows, oldtimershows, dierenshows ed.), tentoonstellingen, product- en activiteiten- en sport demonstraties, presentaties van goederen en diensten, waarbij tevens verkoop in directe aanraking met particulieren is toegestaan.

    j. Een beurs betreft in ieder geval niet de warenmarkten zoals in artikel 160 lid 1, sub h van de gemeentewet, juncto artikel 2, lid  1, van de Verordening Warenmarkten 1998 bedoeld en zoals nadien gewijzigd;

    k. Integraal belevingsconcept: een koppeling van tenminste 3 functies te weten: detailhandel, droge horeca en reguliere culturele activiteiten.

    2. Waar in deze verordening wordt gesproken van een ontheffing wordt daaronder tevens begrepen een vrijstelling zoals bedoeld in de wet.

Artikel 2 Indiening- en beslistermijn.

  • 1. Een aanvraag tot ontheffing van artikel 2 van de wet dient te worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Maastricht. Bij het indienen van een aanvraag wordt de hierna genoemde tijdsspanne tussen aanvraag en tijdstip waarop de aanvrager de ontheffing nodig heeft, in achtgenomen:

    a. 4 kalenderweken: voor een individuele ondernemer bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard.

    b. vanaf 1 december van het jaar voorafgaand aan een verzoek tot vaststelling van de koopzondagen voor een komend kalenderjaar (maximaal 12 voor de gebieden buiten het centrum van Maastricht). Uitsluitend in samenspraak met de leden aan te vragen door ondernemersvereniging(en) die (samen) een gebied vertegenwoordigen.

    c. 6 kalenderweken voor aanvang van een evenement voor ondernemersverenigingen die samen een gebied vertegenwoordigen en waar tijdens een te organiseren evenement -als bedoeld in artikel 2.2.2 van de algemene plaatselijke verordening- tevens verkoopactiviteiten (bijvoorbeeld braderieën) plaats vinden.

    d. 12 kalenderweken voor een individuele ondernemer die voornemens is een avondwinkel te gaan exploiteren.

    2. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een ontheffing binnen 8 weken na de dag waarop de aanvraag ontvangen is.

    3.  Burgemeester en wethouders kunnen de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen.

Artikel 3. Overdracht van de ontheffing.

  • 1. Een ontheffing verleend op grond van deze verordening is slechts overdraagbaar na verkregen toestemming van burgemeester en wethouders.

    2. In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid bedoelde ontheffing doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4. Intrekken en/of wijzigen van een ontheffing.

Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

a. ter verkrijging daarvan onjuiste en/of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

b. de aanvrager ter verkrijging daarvan een andere bedrijfsactiviteit heeft aangegeven dan die waaronder het bedrijf met de hoofdactiviteit van de detailhandel, bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven – getuige de SBI 2008 code;

c. op grond van een verandering van omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

d. het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid en/of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

e. de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen.

f. van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

g. de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt;

h. een integraal belevingsconcept niet (meer) voldoet aan de minimale vrijstellingseisen.

Artikel 5. Zon- en feestdagen.

1. Op grond van het bepaalde in artikel 3, lid 3 sub a van de wet (toerisme bepaling), worden voor het Centrum (het gebied begrensd door de singels, de spoorlijn en de Heugemerweg. Dat houdt in: de winkelgebieden in de binnenstad, Wyck, Jekerkwartier, Boschstraatkwartier, Statenkwartier, Kommelkwartier, Sint Maartenspoort en Céramique) jaarlijks navolgende koopzondagen aangewezen:

  • -

    iedere 1e zondag van de maand van januari tot en met oktober (behoudens Nieuwjaarsdag, 1e Paasdag en 1e Pinksterdag- zo deze op de 1e zondag van de maand vallen. In een zodanig geval kan de koopzondag op 2e Paasdag of 2e Pinksterdag gehouden worden. Zo Nieuwjaardag op de 1e zondag van de maand valt, wordt deze koopzondag naar de 2e zondag van de maand januari doorgeschoven);

  • -

    iedere zondag in november en december (behoudens 1e en 2e Kerstdag);

  • -

    1 koopzondag in maart ten behoeve van de Tefaf  (zondag in overleg te bepalen met ondernemersverenigingen Centrum);

  • -

    Hemelvaartsdag.

2. Conform het gestelde in artikel 3, lid 1 van de wet kunnen burgemeester en wethouders voor ten hoogste twaalf door hen aan te wijzen dagen per kalenderjaar ontheffing verlenen van de in artikel 2 vervatte verboden. Deze beperking tot 12 dagen per kalenderjaar geldt voor de overige (deel)gebieden (behoudens Centrum) van de gemeente afzonderlijk.

3. De in het tweede lid gestelde deelgebied(en) wordt binnen Maastricht van toepassing geacht op  alle ondernemersverenigingen (binnen hun beheersgebied) afzonderlijk. Indien verschillende ondernemersverenigingen echter samen één deelgebied bestrijken worden deze(n) aangemerkt als één aanvrager/ vertegenwoordiger. Tevens geldt voor de (deel)gebieden buiten het Centrum, dat zij bij een evenement met een bovenregionaal karakter, te beoordelen door het college van burgemeester en wethouders, kunnen aanhaken en dat deze omstandigheid aanleiding kan zijn tot het indienen van een aanvullend verzoek om ontheffing ten behoeve van een koopzondag van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden (op basis van het toeristisch regime (artikel 3, lid 3 sub a).

4. Voor twee verschillende hoofdbranches wordt bepaald dat zij per branche een (deel)gebied vertegenwoordigen en derhalve voor maximaal 12 koopzondagen per kalenderjaar ontheffing van de wet –per branche- kunnen aanvragen.

Het betreft hier de Doe-het-Zelf Branche, te weten winkels in ijzerwaren en gereedschappen, in verf, verfwaren en behang, in hout, in tegels, in keukens, in parket-, laminaat- en kurkvloeren, gespecialiseerd in overige bouwmaterialen en bouwmarkten en andere winkels in bouwmaterialen algemeen assortimentSBI 2008 code: 4752

en tenslotte Tuincentra en winkels in bloemen, planten, zaden en tuinbenodigdheden> SBI 2008 code: 47761 en 47762. 

Bij twijfel of een aanvraag in aanmerking komt voor ontheffingverlening, veroorzaakt door het tevens voeren van goederen uit andere branches, is de meest specifieke branche (ZIJNDE DE HOOFDACTIVITEIT) doorslaggevend.

5. Geen ontheffing van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden wordt verleend voor navolgende feestdagen:

- Nieuwjaarsdag;

- eerste Paasdag;

- eerste Pinksterdag;

- eerste Kerstdag;

- tweede Kerstdag;

6. De tijden van winkelopenstelling bij ontheffing op zon- en feestdagen wordt algemeen vastgesteld tussen 12.00 uur en 18.00 uur

7. In afwijking van het gestelde in het zesde lid mogen verkoopactiviteiten op zon- en feestdagen van braderieën, mits uit een verklaring blijkt dat deze activiteiten geen overlast veroorzaken voor religieuze activiteiten, reeds om 10.00 uur aanvangen. De winkelopenstelling –van reguliere detailhandel- op deze zon- en feestdagen bij braderieën of rommelmarkten blijft onverminderd gesteld tussen 12.00 en 18.00 uur.

8. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 6. Openstelling van avondwinkels.

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, eerste lid onder a en b van de wet vervatte verboden ten behoeve van winkels die gesloten zijn op de in die verboden bedoelde zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 16.00 uur.

    2. Burgemeester en wethouders kunnen voor ten hoogste vier avondwinkels ontheffing verlenen.

    3.a. De winkel dient gesloten te zijn tussen zaterdag 24.00 uur en zondag 16.00 uur om de zondagsrust te waarborgen;

    b. in de winkel dienen aantoonbaar uitsluitend of hoofdzakelijk  eet- en drinkwaren te worden verkocht, met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet. In de avondwinkel mag geen gelegenheid tot nuttigen ter plaatse worden gegeven.

    4. Tevens kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag en onder voorwaarden ontheffing verlenen van de verboden van artikel 2 van de wet, voor zover het betreft werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur (op zaterdagen tot 24.00 uur).

    5. De ontheffing van een avondwinkel wordt uitsluitend verleend aan nachtwinkels die minimaal 4 avonden in de week tot 24.00 uur open te zijn of zoveel langer als door B&W besloten wordt.

    6. Verzoeken om ontheffing van de wet in het kader van de vestiging van avondwinkels worden- nadat is vastgesteld dat er geen andere wettelijke beletselen zijn beoordeeld op de mate waarin de openstelling van een avondwinkel een negatieve invloed kan hebben op de woon- en leefsituatie en/of de openbare orde en veiligheid van de omgeving van de winkel.

    7. Geen ontheffing van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden wordt verleend voor navolgende feestdagen:

    - Nieuwjaarsdag;

    - eerste Paasdag;

    - eerste Pinksterdag;

    - eerste Kerstdag;

    - tweede Kerstdag.

    8. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

    9. Burgemeester en wethouders bepalen de openingstijden na 22.00 uur.

    10. De ontheffing als bedoeld in het eerste en vierde lid, kan worden geweigerd indien een of meer van de navolgende omstandigheden zich in de omgeving van de winkel voordoen of naar verwachting zullen gaan voordoen:

     

    a. WEIGERINGSGRONDEN M.B.T. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID:

    a1. De omgeving van de winkel kan getypeerd worden als een probleemlocatie, door drugsgebruik, drugshandel, ordeverstoringen en criminaliteit;

    a2. De winkel waarvoor ontheffing wordt gevraagd zal naar redelijke verwachting een aanzuigende werking hebben op overlast veroorzakende groepen, zoals drugsgebruikers en – handelaren, uitgaande jongeren en/of alcoholisten;

    a3. De winkel wordt beoogd gevestigd te worden in een gebied waarin ten tijde van het sluitingsuur(uren) van de Horeca een verhoogd risico aanwezig is op vechtpartijen en andere vormen van ernstige overlast;

    a4. De in de winkel toegestane verkoop van lichtalcoholische dranken vormt een gezondheidsrisico voor de in de omgeving uitgaande jeugd;

    a5. De verkeersaantrekkende werking van de winkel  zal naar verwachting de veiligheid op de weg in gevaar brengen en/of overlast veroorzaken voor nabijgelegen panden;

    a6. Er bestaat een reëel veiligheidsrisico  voor klanten en/of personeel, waartegen redelijkerwijs onvoldoende maatregelen kunnen worden genomen;

    a7. De winkel ligt op een locatie welke in de nachtelijke uren een gemakkelijk doelwit is voor overvallen.

     

    b. WEIGERINGSGRONDEN M.B.T. WOON- EN LEEFSITUATIE

    b.1. De winkel ligt in een gebied waarin de directe omgeving voornamelijk sprake is van een woonfunctie;

    b.2. De verkeersaantrekkende werking van de winkel zal naar verwachting de veiligheid op de weg in gevaar brengen en/of overlast veroorzaken voor de naburige panden;

    b.3. Het gebruik van parkeerplaatsen bij winkelbezoek veroorzaakt in de directe omgeving van de winkel overlast of parkeerproblematiek voor reguliere gebruikers/ bewoners in de omgeving;

    b.4. De mogelijkheid van het ontstaan van hinder door overlast veroorzakende groepen jongeren in de directe omgeving van de winkel wordt beoordeeld als een reëel risico.

     

    11. Alvorens te beslissen op de aanvraag zal de Regiopolitie Limburg-zuid gehoord worden.

    12. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden, die onder meer betrekking hebben op:

    - de verlichting, reclameaanduidingen, muziek- en geluidsinstallaties en andere voorwerpen welke geluidshinder kunnen opleveren;

    - de aan- en afvoer van goederen en emballage;

    - het gebruik van winkelwagens;

    - de parkeer- en stallinggelegenheid en de bereikbaarheid van de winkel;

    - maatregelen ter voorkoming van overlast en/of aantasting van het woon- en leefklimaat dan wel de openbare orde en veiligheid.

     

    Ten aanzien van werkdagen geldt voor avondwinkels de hoofdregel van de wet (artikel 9) dat ze tussen 06.00 uur en 22.00 uur onbeperkt open mogen zijn.

Artikel 7. Incidentele nachtverkoop door individuele ondernemers.

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag en onder voorwaarden ontheffing verlenen van

    de verboden van artikel 2 van de wet, voor zover zij betrekking hebben op werkdagen tussen 22.00 en

    06.00 uur, op zaterdag tot 24.00 uur.

    2. Er moet sprake zijn van een incidentele en uitzonderlijke omstandigheid, waarbij een

    gespecificeerd artikel ter verkoop wordt aangeboden. In daarvoor in aanmerkingkomende situaties

    kunnen burgemeesters en wethouders besluiten dat een deel van de winkel voor publiek moet worden

    afgesloten.

    3. De ontheffing kan worden geweigerd indien er sprake is van één of meer van de in artikel 6, lid 9

    van deze verordening aangehaalde weigeringsgronden in het kader van aantasting woon- en

    leefomgeving en/ of openbare orde en veiligheid.

    4. Alvorens te beslissen op de aanvraag zal de Regiopolitie Limburg-zuid en de gemeentelijke

    discipline integrale veiligheid gehoord worden.

    5. Burgemeester en wethouders bepalen de openingstijden na 22.00 uur.

    6. Een gecertificeerd beveiligingsbedrijf dient tijdens de nachtelijke openstelling aanwezig te zijn.

    7. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 8. Ontheffing zon- en feestdagen voor afzonderlijke situaties voor individuele ondernemers.

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, tweede Paasdag, tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag, met uitzondering van Nieuwjaarsdag, eerste Paasdag, eerste Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag –ten behoeve van een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard. De bijzondere gelegenheid moet bij de aanvraag worden aangetoond (dmv documentatie, uittreksel Kamer van Koophandel ed).

    2. De in het eerste lid genoemde ontheffing kan, in uitzondering op de maximaal 21 koopzondagen voor het centrum en 12  koopzondagen voor de (deel)gebieden zoals aangehaald in artikel 5 van deze verordening, worden verleend in geval van:

    - aantoonbare vestigingsjubilea (getuige inschrijving Kamer van Koophandel) van 5, 10, 12½, 25, 40 en 50 jarig bestaan en vervolgens een veelvoud van 5 jaar;

    - bij ontheffingverlening van artikel 2 van de Winkeltijdenwet ten behoeve van beurs(en)in het MECC conform het gestelde in artikel 5 juncto artikel 8 lid 1 en 2 van de VWT2009 (zon- en/of feestdagen) de openingstijden MECC vast te stellen tussen 10.00 en 20.00 uur;

    - veilingen;

    - opening nieuwe winkelvestiging;

    - heropening na een bouwvergunningplichtige verbouwing;

    - aantoonbare presentatie nieuwe collectie in de autobranche (getuige SBI 2008, Kamer van Koophandel);

    - kerstbomenverkoop  jaarlijks in de periode van 7 december tot en met 24 december, conform nota ambulante handel  2000, artikel 5 ad 3 op gemeentegrond en eigen terrein (zoals benoemd in de nota ambulante handel en zoals nadien gewijzigd);

    3. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 9. Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen.

Burgemeester en wethouders kunnen bepalen dat vrijstellingen genoemd in het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet gelden voor de gehele gemeente of voor één of meerder delen van de gemeente.

Artikel 10. Toerismebepaling.

De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de wet gelden, op grond van het bepaalde in artikel 3, lid 3 sub a van deWinkeltijdenwet(toerisme bepaling), niet voor:

1. Integrale  belevingsconcepten waarbijtenminste 3gekoppelde functies (ter beoordeling aan B&W) tot uitdrukking komen:

  • - detailhandel;

  • - droge horeca (natte horeca slechts wanneer dit effectief gescheiden is van detailhandel);

  • - reguliere culturele activiteiten (ingegeven door een brede definitie van cultuur: te weten cultureel erfgoed, educatie, Bourgondische cultuur/ leefwijze- (waaronder (bereiding)streekgerechten).

2. Overige detailhandel waarvoor de ontheffing, zoals bedoeld in de aanhef van dit artikel , van kracht is, zijn:

  • - Winkel gelegen op een aangewezen kampeerterrein/camping binnen de gemeentegrenzen;

  • - Banketbakkers (hoofdproduct brood en banket, getuige SBI 2008 Kamer van Koophandel, Code 47241);

    - Kunstateliers- en galerieen (getuige SBI 2008, Kamer van Koophandel);

  • - Meubelbranche - uitsluitend winkels ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder bedrijfsindelingscode (=SBI 2008) nr. 47591 met als hoofdactiviteit winkels in meubels.

3. Burgemeester en wethouders kunnen bepalen dat het toeristisch regime in bepaalde gevallen en/of locaties, bij negatieve invloed op woon- en leefomgeving  en/of openbare orde en veiligheid, niet van toepassing is.

4. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

5. Openstelling vindt uitsluitend plaats op zon- en feestdagen tussen 12.00 en 18.00 uur.

6. Verplichte sluitingsdagen zijn Nieuwjaarsdag, 1e Paasdag, 1e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag.

Artikel 11. Nadere bepalingen.

Onverminderd blijven van toepassing de artikelen van de wet welke niet nader zijn omschreven in de verordening.

Bij de hierna te noemen  artikelen van de wet wordt – met het oog op een correcte toepassing van de wet – het volgende nader bepaald:

1. Artikel 3, lid 2 van de wet geeft de Raad de bevoegdheid om het aanwijzen van de 12 zon- en feestdagen over te dragen aan burgemeester en wethouders.

De ‘ 19 uur dagen’  (Goede vrijdag, 04 mei en 24 december) worden in deze bepaling niet specifiek genoemd, dit betekent dat deze dagen als koopzondag kunnen worden aangewezen indien zij op een zondag vallen, met als strikte voorwaarde dat de winkels uiterlijk om 19.00 uur gesloten zijn.

2. Artikel 3, lid 3 sub b, van de wet geeft de gemeenteraad de bevoegdheid bij verordening ontheffing te verlenen van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde verboden ten behoeve van grensoverschrijdend verkeer, mits de ontheffing slechts betrekking heeft op handelingen die plaatsvinden in de nabijheid van grensovergangen langs daarop aansluitende doorgaande wegen.

Hierbij wordt vastgesteld dat:

Zowel de Tongerseweg als de Brusselseweg voldoen aan dit criterium.

Bij de Brusselseweg geeft de rotonde van de Carl Smulderssingel/ Papyrussingel en Brusselseweg (afstand tot grens 2010 m.) een zichtbare limiet aan welke voldoet aan het gestelde criterium van de Winkeltijdenwet. Immers de rotonde is de eerste belangrijke splitsing op de Brusselseweg waar doorgaande wegen zich verder afsplitsen naar andere stadsdelen. Déze afsplitsing voldoet dan ook verder niet aan het criterium “aan de grensovergang langs daarop aansluitende doorgaande wegen”.

De kruising van de Tongerseweg met Aramislaan en Javastraat (afstand tot grens 1474 m.) geeft eveneens een zichtbare limiet aan voor de Tongerseweg. Ook hier is de splitsing naar andere stadsdelen aan de orde die vervolgens niet meer voldoet aan het criterium zoals gesteld in de wet.

Artikel 12. In werking treden.

Deze verordening treedt onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Winkeltijden Maastricht 2005, in werking op de dag, volgende op die van haar bekendmaking

Artikel 13. Overgangsregeling.

Ontheffingen en vrijstellingen verleend op grond van de Verordening Winkeltijden Maastricht 2005 worden geacht ontheffingen en vrijstellingen te zijn, in gevolge de Verordening Winkeltijden Maastricht 2009.

Artikel 14. Citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Winkeltijden Maastricht 2009”.

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen.

De Zondagswet en Winkeltijdenwet kunnen naast elkaar gebruikt worden.  Het college van Burgemeester en Wethouders kan, in het licht van plaatselijke culturele- en/of religieuze overwegingen, aanvangs- en sluitingstijden nader bepalen (niet ná 22.00 uur).

 

Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet. Koninginnedag, noch 5 mei zijn in de wet aangemerkt als feestdag, hiervoor zijn geen bijzondere regelingen van kracht.

Naast de feestdagen noemt artikel 2 tevens de dagen waarop een zogenaamde 19.00 uur regime geldt, hierna te noemen ‘ 19 uur dagen’. De 19 uur dagen zijn Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december, op deze dagen moeten de winkels vanaf 19.00 uur gesloten zijn.

Artikel 2 Indiening- en beslistermijn.

De termijn van tenminste 12 kalenderweken voor een individuele ondernemer die voornemens is een avondwinkel te gaan exploiteren, is noodzakelijk in verband met de benodigde (externe) adviezen.

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing.

Deze bepaling bindt de overdracht, van een reeds verleende ontheffing aan een ondernemer of ondernemersvereniging, aan de toestemming van burgemeester en wethouders. Deze tussenkomst geeft het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de

opvolger(s.)

Artikel 4 Intrekken en/of wijzigen van een ontheffing.

In dit artikel zijn de gronden voor intrekking of wijziging van een ontheffing opgesomd.

 

Openstelling van een winkel buiten de data en/of uren waarvoor de ontheffing is verleend is een overtreding op grond van de wet op de Economische delicten en wordt gehandhaafd door politie. De sanctie valt in het boetesysteem onder categorie 4.

Artikel 5 Zon- en feestdagen.

De bevoegdheid tot de ontheffing verlening zoals bepaald in de Verordening Winkeltijden Maastricht 2009 is gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Hiervoor is gekozen omdat hierdoor de mogelijkheid bestaat, gelet op de procedure die gevolgd moet worden bij afhandeling door de Raad, sneller op een verzoek te kunnen reageren.

Artikel 6 Openstelling van avondwinkels. 

De winkeltijdenwet gaat uit van ten hoogste één avondwinkel per 15.000 inwoners. Er van uitgaande dat avondwinkels zich met name in het centrumgebied zullen willen vestigen en gezien de beperkte geografische omvang van het centrum van Maastricht, is het maximale aantal avondwinkels vastgesteld op 4.

 

In de winkel dienen aantoonbaar uitsluitend of hoofdzakelijk  eet- en drinkwaren te worden verkocht, met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet. Wijn, bier en breezers, niet gedistilleerd  ed. zijn wel toegestaan.

 

Voor het verlenen van ontheffingen voor een nachtelijke openstelling van winkels zullen de criteria openbare orde en veiligheid en woon- en leefklimaat in de afweging worden meegenomen.

Artikel 7 . Incidentele nachtverkoop door individuele ondernemers.

Dit artikel geeft het college van burgemeesters en wethouders de bevoegdheid bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard ontheffingen te verlenen van het verbod op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur en op zaterdag tot 24.00 uur geopend te zijn. Het stellen van voorschriften en beperkingen is mogelijk.

Artikel 8 Ontheffing zon- en feestdagen voor afzonderlijke situaties voor individuele ondernemers.

Dit artikel geeft het college van burgemeesters en wethouders de bevoegdheid bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard ontheffingen te verlenen van het verbod op een zondag of een feestdag geopend te zijn. Het stellen van voorschriften en beperkingen is mogelijk.

Artikel 9 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen.

Het vrijstellingenbesluit van de wet stelt dat de in artikel 2 vervatte verboden van de wet niet gelden ten aanzien van (kortheidshalve per onderwerp en limitatief geciteerd, voor complete tekst verwijzing naar het vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet):

Apotheken; ziekenhuizen en verpleeghuizen; stations; luchthavens; benzinestations; wegrestaurants; beroepsscheepvaart;  nieuwsbladen en tijdschriften;  musea; winkels waar uitsluitend maaltijden - voor directe consumptie geschikte etenswaren- alcoholvrije dranken- en door middel van een automaat tabaksproducten, middelen tegen zwangerschap en verband worden verkocht; winkels voor verhuur van voorbespeelde videobanden en beelddragers; winkels alleen geopend voor verhuur (brom)fietsen; winkels waarin een lunchroom is gevestigd –waarbij de winkel gesloten moet blijven; straatverkoop van eetwaren voor directe consumptie en alcoholvrije dranken; winkels in een straal van 100 m. rondom begraafplaatsen; culturele evenementen in een gebouw, culturele evenementen buiten een gebouw; sportcomplexen; bejaardenoorden; portretfotografie bij een E.H. Communie: bloemen en plantenzaken tijdens Allerheiligen en Allerzielen; winkels die brood en banket verkopen tijdens de Ramadan; winkels in feestartikelen tijdens het carnaval; Winkels in feestartikelen en speelgoed bij een Kermis.

Artikel 10 Toerismebepaling.

De grondslag van dit artikel is artikel 3, derde lid, onder a van de wet.

 

Onder de integrale belevingsconcepten worden in ieder geval gerekend:

  • - Dominicanen Selexyz, Dominikanerkerkplein

 

Nieuwe integrale belevingsconcepten zullen ter beoordeling worden voorgelegd aan B&W.

Artikel 11 Nadere bepalingen.

Het blijft een overweging van burgemeester en wethouders of de ‘19 uur dagen’ -met het oog op plaatselijke en religieuze beleving van deze dagen- op zondag ontheven zouden moeten worden.

 

Na volgende plattegronden zijn ter verduidelijk van het gestelde in artikel 11, lid 2 bijgevoegd. Het betreft in figuur 1 de Brusselseweg van de grensovergang tot aan de rotonde van de Carl Smulderssingel/ Papyrussingel en de Brusselseweg. Figuur 2 geeft de Tongerseweg aan van de grensovergang tot aan de kruising met de Aramislaan en Javastraat.

Figuur 1 en 2 [Klik hier om het document te downloaden]