Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | SUBSIDIEVERORDENING BODEMSANERING BEDRIJVENTERREINEN |
Citeertitel | Subsidieverordening Bodemsanering bedrijventerreinen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet artikel 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-01-2003 | nieuwe regeling | 21-01-2003 Onbekend | volgno. 3-2003 |
DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,
gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d.17 december 2002, dienst SOG,
gehoord de commissie Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening;
Vast te stellen de volgende verordening:
In deze Subsidieverordening wordt verstaan onder
een Onderneming: elke eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd, zoals bedoeld in het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen van 23 april 1991, zaak C-41/90 (Höfner), Jurisprudentie 1991, blz. I-1979, met uitzondering van de onderneming die behoort tot de landbouwsector zoals bedoeld in de Communautaire richtsnoeren voor Staatssteun in de landbouwsector, Publicatieblad EG 2000, C 028 van 1 februari 2000, blz. 2;
* van voorbereiding van de sanering, voorzover na de verlening van de Subsidie in de zin van afdeling 4.2.3 Awb gemaakt, zoals: opstellen saneringsbestek, besteksraming en –gunning, draaiboek, advisering en aanschaffen, niet-duurzame kapitaalgoederen of de reële huurprijs daarvan, aanbesteding, advies keuze adviesbureau en budgetbewaking;
* van uitvoering van de sanering, zoals: boringen, monsterneming, analyses, landmeten, pompen, graafwerk, damwanden, opvullen met schone grond, laden/lossen, transport, sloop/herstel, en bemaling;
* van toezicht, technisch overleg, (eind)rapportage en evaluatie;
* van tijdelijke beveiligingsmaatregelen en nazorg;
* die in verband met sanering verschuldigd zijn op grond van andere verplichtingen (zuiveringslasten, stortingsrechten, nutsbedrijven, verzekeringen, vergunningen/ontheffingen, leges, niet terugvorderbare BTW, kadastrale rechten);
l.de Netto-saneringskosten: de Saneringskosten verminderd met de omzetbelasting (BTW) indien en voorzover deze in vooraftrek kan worden genomen, alsmede verminderd met de kosten die samenhangen met andere werkzaamheden dan het onderzoek of de sanering (Samenlopende kosten) die
* in ander verband reeds waren voorgenomen of verplicht, zoals het bouwrijp maken, het graven van een bouwput, het slopen van opstallen, de taken voor waterleidingmaatschappijen voortvloeiende uit de Waterleidingwet,
* met een ander oogmerk extra worden verricht, bijvoorbeeld het verbeteren van de infrastructuur na sanering,
* in een ander kader uit praktische overwegingen gelijktijdig worden uitgevoerd, zoals het vernieuwen van de riolering,
en voorts verminderd met het concrete bedrag dat bij de Verwerving op de koopsom in mindering is gebracht met het oog op de aanwezigheid van een verontreiniging van het Bedrijfsterrein, indien en voorzover de Verwerving heeft plaatsgevonden op of ná 1 januari 1983 en de bedoelde vermindering met het concrete bedrag blijkt uit de schriftelijke stukken die aan de Verwerving ten grondslag liggen;
m.het Schriftelijk verslag van de uitvoering van de sanering: het verslag waarin voor wat betreft de sanering dan wel, in het geval van een gefaseerde sanering in de zin van artikel 38 lid 4 Wbb, voor wat betreft een fase of meerdere fasen van een sanering is opgenomen
* een beschrijving van de getroffen saneringsmaatregelen;
* een beschrijving van de kwaliteit van de bodem na het uitvoeren van (de fase(n) van) de sanering, waaronder mede begrepen een beschrijving van de aard en de omvang van de verontreiniging indien na de sanering verontreiniging in de bodem aanwezig is gebleven;
* indien de verontreinigde grond is afgegraven of het verontreinigde grondwater aan de bodem is onttrokken, de hoeveelheid, de kwaliteit en de bestemming van die grond onderscheidenlijk dat grondwater;
* indien ten behoeve van de sanering grond wordt aangevoerd de hoeveelheid, de kwaliteit en de herkomst van de aangevoerde grond;
* een evaluatie van de mate waarin de effecten van de getroffen saneringsmaatregelen overeenstemmen met de beoogde effecten;
* indien na de sanering nog verontreiniging in de bodem aanwezig is: een aanduiding dat de verontreiniging beperkingen in het gebruik met zich brengt, dan wel maatregelen noodzakelijk maakt;
de datum waarop de feitelijke saneringswerkzaamheden zijn afgerond.
n.Het Saneringsplan: een plan voor de sanering van het Bedrijfsterrein zoals bedoeld in artikel 39 lid 1 Wbb, waarmee burgemeester en wethouders conform artikel 39, lid 2 hebben ingestemd en dat ingevolge artikel 20.3 van de Wet milieubeheer onherroepelijk is geworden.
De aanvrager vraagt de Subsidie aan met behulp van een door Burgemeester en Wethouders vastgesteld en ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
De aanvraag bevat in ieder geval:
een begroting van de met de sanering verbonden Saneringskosten en Netto-saneringskosten, op basis van het onder f. bedoelde saneringsplan, waarbij heeft te gelden dat deze begroting dient te worden opgemaakt volgens een goede werkomschrijving, waarvan de kosten worden opgesteld in de vorm van een voldoende gedetailleerde inschrijfstaat en waarin een duidelijk inzicht wordt geboden in de omvang en de eenheidsprijzen van werkzaamheden, en waarbij voorts heeft te gelden dat de kosten van de opdrachtgever (zoals met betrekking tot aanbesteding, directievoering en milieukundige begeleiding) in het geval de Netto-Saneringskosten meer dan € 50.000 bedragen maximaal 10% van deze Netto-saneringskosten mogen zijn, in het geval deze kosten gelijk zijn aan of minder dan € 50.000 een bedrag ter grootte van maximaal 20% van de Netto-saneringskosten;
gegevens omtrent (de eigendom van en de erfpachtsituatie ter plaatse van) het Bedrijfsterrein en de juridische relatie van de onder a. bedoelde aanvrager tot het Bedrijfsterrein, zoals blijkend uit een kopie van de koopovereenkomst, een kopie van de akte van eigendomsoverdracht en, wanneer van toepassing, een kopie van de akte tot vestiging van het erfpachtsrecht en de akte tot overdracht van het erfpachtsrecht;
De Subsidie wordt, met inachtneming van het bepaalde in de artikel 9, verleend indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
de sanering van de verontreiniging
* ofwel milieuhygiënisch urgent is in de zin van artikel 37 Wbb, en de in de beschikking ernst en urgentie in de zin van de artikelen 29 en 37 Wbb op grond van de Circulaire Bepaling Saneringstijdstip voor Gevallen van Ernstige Verontreiniging waarvoor Sanering Urgent is, Staatscourant 1997, 47, dan wel de voor deze Circulaire in de plaats komende wet- en/of regelgeving, opgenomen urgentietermijn op de dagtekening van de aanvraag voor de Subsidie, zoals bedoeld in artikel 4, onder b., wordt ingediend nog niet is verstreken;
* ofwel verplicht is als gevolg van de activiteiten die ter plaatse van het Bedrijfsterrein worden verricht,
In afwijking van het bepaalde in artikel 6.1, onder c., wordt de Subsidie, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6.3 en de voorwaarden die zijn neergelegd in artikel 6.1, onder d. tot en met i., eveneens verleend aan de in artikel 6.1, onder a., bedoelde eigenaar of erfpachter van een in gebruik zijnd Bedrijfsterrein waarvan de Verwerving na de datum van inwerkingtreding van deze Verordening in de zin van artikel 19 heeft plaatsgevonden, indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
deze eigenaar of erfpachter overlegt als bijlage bij het in artikel 3 bedoelde aanvraagformulier aan Burgemeester en Wethouders een Verklaring overeenkomstig een door Burgemeester en Wethouders opgesteld model waaruit blijkt dat deze eigenaar of erfpachter zich op de datum van Verwerving jegens de Burgemeester en wethouders heeft verplicht het Bedrijfsterrein te (doen) saneren, terwijl
uit de onder a. bedoelde Verklaring tevens blijkt dat de eigenaar of erfpachter naar genoegen van Burgemeester en Wethouders financiële zekerheid heeft gesteld voor het bedrag ter grootte van de Saneringskosten verminderd met de mogelijk aanspraak op de Subsidie die zou hebben te gelden voor de eigenaar of erfpachter van wie hij het Bedrijfsterrein heeft verworven.
Het in artikel 6.1, onder h., bedoelde saneringsplan heeft betrekking op het gehele geval van ernstige verontreiniging zoals bedoeld in artikel 1 Wbb.
In afwijking van de vorige volzin mag in milieuhygiënisch urgente gevallen, waarbij de verontreiniging zich over meer percelen uitstrekt dan slechts het Bedrijfsterrein, het saneringsplan betrekking hebben op uitsluitend de verontreiniging ter plaatse van het bedrijfsterrein en daarmee op een deelsanering indien aan de navolgende voorwaarden is voldaan:
* de bron van de verontreiniging bevindt zich niet op het bedrijfsterrein, en;
* een gezamenlijke aanpak van de sanering van het gehele geval van de verontreiniging is naar het oordeel van het bevoegd gezag in de zin van de Wbb niet mogelijk, en;
* naar het oordeel van het bevoegd gezag in de zin van de Wbb bestaan geen milieuhygiënische bezwaren tegen een deelsanering.
De in de vorige alinea geformuleerde uitzondering geldt uitdrukkelijk niet in het geval de sanering van de verontreiniging van het Bedrijfsterrein uitsluitend verplicht is als gevolg van de activiteiten die ter plaatse van het Bedrijfsterrein worden verricht, zoals bedoeld in artikel 6.1, onder f., tweede ●, tenzij het een dermate omvangrijk geval van diffuse verontreiniging betreft dat het eisen van de sanering van het gehele geval van verontreiniging naar het oordeel van burgemeester en wethouders kennelijk onredelijk zou zijn.
In het geval de eigenaar of erfpachter van het Bedrijfsterrein waarvan de ernstige verontreiniging in de zin van artikel 29 Wbb voor 80% of meer vóór 1 januari 1975, zoals bepaald op basis van de Circulaire Ouderdomsbepaling, heeft plaatsgevonden, een directe of indirecte betrokkenheid heeft gehad bij de veroorzaking van die verontreiniging dan wel een duurzame rechtsbetrekking heeft gehad met de veroorzaker(s) bedraagt de Subsidie 35% van de Netto-saneringskosten.
In het geval de eigenaar of erfpachter van het Bedrijfsterrein waarvan de ernstige verontreiniging in de zin van artikel 29 Wbb voor 80% of meer vóór 1 januari 1975 is veroorzaakt, zoals bepaald op basis van de Circulaire Ouderdomsbepaling, niet zelf heeft veroorzaakt, en evenmin een directe of indirecte betrokkenheid heeft gehad bij de veroorzaking dan wel een duurzame rechtsbetrekking heeft gehad met de veroorzaker(s) bedraagt de Subsidie
De Subsidie bedraagt in het geval de in artikel 7.2 onder b. dan wel de in artikel 7.3 onder b. bedoelde Verwerving heeft plaatsgevonden op of ná 1 januari 1975 maar vóór 1 januari 1983: de in artikel 7.2 onder a. respectievelijk de in artikel 7.3 onder b. bedoelde Subsidie, tenzij burgemeester en wethouders op basis van de schriftelijke stukken die aan de Verwerving ten grondslag liggen van oordeel zijn dat de aanvrager ten tijde van de Verwerving op de hoogte was dan wel redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de ernstige verontreiniging van het Bedrijfsterrein.
In geval de uitvoering van de sanering van het Bedrijfsterrein overeenkomstig het bepaalde in artikel 38 lid 4 Wbb in fasen geschiedt, en de ontvanger van de Subsidie, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9.4, de mogelijkheid heeft een aanvraag tot vaststelling van de Subsidie zoals bedoeld in artikel 10 in te dienen wanneer een of meer fasen van de sanering zijn voltooid, wordt de hoogte van de Subsidie, met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 7.1 tot en met 7.4, berekend over de Netto-saneringskosten die zijn gemoeid met de uitvoering van de voltooide fase(n) van de sanering.
De Subsidie wordt met betrekking tot de sanering van een geval van ernstige verontreiniging zoals bedoeld in artikel 1 Wbb danwel de (deel)sanering van een Bedrijfsterrein zoals bedoeld in artikel 6.3, tweede volzin, éénmalig verleend, vastgesteld en uitbetaald, met dien verstande dat wanneer zich de situatie als bedoeld in artikel 7.5 voordoet, heeft te gelden dat de Subsidie, onverminderd de plicht tot voltooiing van de gehele sanering overeenkomstig het saneringsplan, éénmalig wordt verleend, vastgesteld en uitbetaald met betrekking tot de voltooide fase(n) van de sanering.
De Subsidie wordt niet verstrekt in het geval ten behoeve van de uitvoering van de sanering van de bodem van het Bedrijfsterrein een andere financiële bijdrage van de overheid dan deze Subsidie is, wordt dan wel kan of had kunnen worden verkregen. De Subsidie wordt evenmin verstrekt indien de saneringsverplichting voortvloeit of samenhangt met maatregelen die hadden moeten worden getroffen op grond van het Besluit tankstations milieubeheer (besluit van 20 januari 1994, Stb. 53, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 18 oktober 2001, Stb. 487).
In het geval onvoldoende gegevens zijn aangeleverd om de aanvraag te kunnen beoordelen wordt de in de artikelen 8.1 en 8.2 bedoelde beslistermijn opgeschort met ingang van de dag waarop Burgemeester en Wethouders de aanvrager uitnodigen de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
De beschikking vermeldt voorts dat de Subsidie wordt verleend onder de navolgende voorwaarden en verplichtingen:
in het geval wordt gesaneerd naar een meer gevoelig gebruik dan gebruik als Bedrijfsterrein, dient het Bedrijfsterrein gedurende een periode van vijf jaar na de datum waarop de feitelijke saneringswerkzaamheden zijn afgerond, zoals vermeld in het Schriftelijk verslag van de uitvoering van de sanering, in gebruik te blijven als Bedrijfsterrein;
binnen acht weken na de datum waarop de feitelijke saneringswerkzaamheden zijn afgerond, dient overeenkomstig het bepaalde in artikel 10 een aanvraag tot vaststelling van de Subsidie te worden ingediend, welke aanvraag vergezeld dient te gaan van een Schriftelijk verslag van de uitvoering van de sanering waaruit volgt dat de sanering is uitgevoerd en afgerond overeenkomstig het saneringsplan
de aanvraag tot vaststelling van de Subsidie, zoals hierboven bedoeld onder d. en in artikel 10, dient voorts vergezeld te gaan van een financieel verslag ter zake van de daadwerkelijk met de (fase(n) van de sanering verbonden Netto-saneringskosten op basis van het saneringsplan, welk financieel verslag vergezeld dient te gaan van een in opdracht en voor rekening van de aanvrager van de Subsidie door een externe accountant, zoals bedoeld in artikel 2:393 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, opgestelde verklaring omtrent de rechtmatigheid en de getrouwheid met betrekking tot het financieel verslag die wordt afgegeven na toetsing van de vorenbedoelde kosten aan artikel 7 van deze verordening,
in het geval de Netto-saneringskosten op een tijdstip gelegen direct vóór de aanvang van de uitvoering van de (fase(n) van de) sanering in totaal worden geraamd op een bedrag dat gelijk is aan of minder dan € 50.000 dient de aanvraag tot vaststelling van de Subsidie, zoals hierboven bedoeld onder d. en in artikel 10, vergezeld te gaan van minimaal twee concurrerende offertes van aannemers, terwijl deze aanvraag in het geval de Netto-Saneringskosten op een tijdstip gelegen direct vóór de aanvang van de uitvoering van de (fase(n) van de) sanering in totaal worden geraamd op een bedrag hoger dan € 50.000 vergezeld dient te gaan van minimaal drie concurrerende offertes van aannemers, waarbij steeds heeft te gelden dat een schriftelijke motivering zal moeten worden bijgevoegd indien niet wordt gekozen voor de goedkoopste offerte,
De in artikel 9.3 bedoelde voorschriften kunnen de ontvanger van de Subsidie, in geval de uitvoering van de sanering van het Bedrijfsterrein overeenkomstig het bepaalde in artikel 38 lid 4 Wbb in fasen geschiedt, de mogelijkheid bieden een aanvraag tot vaststelling van de Subsidie zoals bedoeld in artikel 10 in te dienen wanneer een of meer fasen van de sanering zijn voltooid, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7.5.
De ontvanger van de Subsidie dient binnen acht weken na de datum waarop de feitelijke saneringswerkzaamheden zijn afgerond, zoals vermeld in het Schriftelijk verslag van de uitvoering van de sanering, bij Burgemeester en Wethouders een aanvraag in tot vaststelling van de Subsidie, met behulp van een door de Burgemeester en Wethouders vastgesteld en ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
In geval de uitvoering van de sanering van het Bedrijfsterrein overeenkomstig het bepaalde in artikel 38 lid 4 Wbb in fasen geschiedt, en de ontvanger van de Subsidie overeenkomstig het bepaalde in artikel 9.4 de mogelijkheid is geboden een aanvraag tot vaststelling van de Subsidie in te dienen wanneer een of meer fasen van de sanering zijn voltooid maar niet de volledige sanering is voltooid, dient de ontvanger van de Subsidie binnen acht weken na de datum waarop de feitelijke saneringswerkzaamheden met betrekking tot de fase van de sanering die in het kader van het bepaalde in artikel 7.5 bij de bepaling van de hoogte van de Subsidie als laatste dient te worden meegerekend zijn afgerond, zoals vermeld in het Schriftelijk verslag van de uitvoering van de sanering, bij Burgemeester en Wethouders een aanvraag in tot vaststelling van de Subsidie, met behulp van een door Burgemeester en Wethouders vastgesteld en ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
De in de artikelen 10.1 en 10.2 bedoelde aanvraag tot vaststelling van de Subsidie bevat in ieder geval:
minimaal twee concurrerende offertes van aannemers in het geval de Netto-saneringskosten op een tijdstip gelegen direct vóór de aanvang van de uitvoering van de (fase(n) van de) sanering in totaal op een bedrag gelijk aan of minder dan € 50.000 werden geraamd, dan wel minimaal drie concurrerende offertes van aannemers in het geval de Netto-Saneringskosten op bedoeld tijdstip in totaal een bedrag op hoger dan € 50.000 werden geraamd, waarbij steeds heeft te gelden dat een schriftelijke motivering dient te worden bijgevoegd indien bij de uitvoering van de (fase(n) van de sanering van het Bedrijfsterrein niet is gekozen voor de goedkoopste offerte.
Burgemeester en Wethouders bevestigen onverwijld de ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de Subsidie.
In het geval onvoldoende gegevens zijn aangeleverd om de aanvraag te kunnen beoordelen wordt de in de artikelen 12.1 en 12.2 bedoelde beslistermijn opgeschort met ingang van de dag waarop de burgemeester en wethouders de aanvrager uitnodigen de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
De beschikking tot vaststelling van de Subsidie vermeldt in ieder geval
in het geval aan de voorwaarden voor de verlening van de Subsidie zoals bedoeld in artikel 9, met uitzondering van het bepaalde in artikel 9.2, onder a., is voldaan: de hoogte van de Subsidie in euro, zoals bepaald op basis van de berekening waarin het percentage zoals bedoeld in artikel 9.1, onder a., juncto artikel 7 wordt gerelateerd aan de daadwerkelijk in het kader van de sanering gemaakte Netto-saneringskosten, zoals bedoeld in artikel 10.3, onder e., alsmede
Het besluit tot vaststelling van de Subsidie kan in ieder geval worden ingetrokken dan wel gewijzigd zoals bedoeld in artikel 15.1, of teruggevorderd zoals bedoeld in artikel 15.2 in het geval het Burgemeester en Wethouders na de vaststelling van de Subsidie is gebleken dat niet aan de in artikel 9.2, onder a., bedoelde voorwaarde is voldaan.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze subsidieverordening zijn belast de bij besluit van de burgemeester en wethouders aangewezen dan wel aan te wijzen personen.
Het in artikel 4:24 Awb bedoelde verslag wordt voor het eerst één jaar na de inwerkingtreding van deze verordening, zoals bedoeld in artikel 18, gepubliceerd.