Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Deventer 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Deventer 2015
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Deventer 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-06-2016nieuwe regeling

17-12-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 31-12-2014

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Deventer 2015

De gemeenteraad stelt de volgende regeling vast.

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    personen als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA) tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

 

De gemeente is als uitvoerder in medebewind in belangrijke mate verantwoordelijk voor de effecten op en belevingen van de doelgroep van de Participatiewet. In de inrichting van haar beleid dienaangaande, doet zij er verstandig aan daarbij de meningen, ervaringen en expertise van de doelgroep van deze wet te betrekken.

 

Voor deze verordening is de bestaande verordening op de Cliëntenparticipatie ‘overgezet’ vanwege het opgaan van de WWB in de Participatiewet.

Artikel 1. Doelstellingen cliëntenparticipatie

Het doel van de cliëntenparticipatie is dat cliënten en hun vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van de gemeentelijke uitvoering van de participatiewet. Ten behoeve van dit doel wordt er klanttevredenheidsonderzoek verricht en is er een Cliëntenraad.

Artikel 2. Vormen cliëntenparticipatie

Tenminste eenmaal per kalenderjaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek onder een representatieve steekproef uit het cliëntenbestand gehouden.

De Cliëntenraad wordt aangewezen als orgaan dat als vertegenwoordiger optreedt namens cliënten.

Artikel 3. Samenstelling Cliëntenraad

Lid 1 De Cliëntenraad bestaat uit ten hoogste twaalf leden. Zij worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders.

Lid 2 De Cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de personen die de gevolgen ondervinden van de uitvoering van de Participatiewet.

Lid 3 De Cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter en secretaris.

Lid 4 De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar. Na afloop van deze termijn is eenmaal een herbenoeming mogelijk.

De Cliëntenraad stelt een rooster van aftreden op.

Lid 5 Tot voorzitter of lid zijn niet benoembaar:

sub aleden van een bestuursorgaan van de gemeente Deventer;

sub b ambtenaren in dienst bij een bestuursorgaan van de gemeente Deventer of daarmede op grond van hun werkzaamheden gelijk te stellen personen in de uitoefening van hun functie.

Lid 6 De voorzitter en de leden van de Cliëntenraad mogen niet deelnemen aan de beraadslaging en besluitvorming over aangelegenheden waarbij zij rechtstreeks of middellijk betrokken zijn;

Lid 7 De Cliëntenraad ontslaat de voorzitter of een lid van de Cliëntenraad:

sub aop zijn verzoek;

sub bwanneer hij uit hoofde van ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

sub cbij de aanvaarding van een ambt of betrekking welke bij deze verordening onverenigbaar is verklaard met het lidmaatschap van de Cliëntenraad;

sub d wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

sub e wanneer hij ingevolge een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

Artikel 4. Adviesrecht Cliëntenraad

Lid 1 De Cliëntenraad brengt gevraagd of ongevraagd advies uit over:

sub aalle onderwerpen die betrekking hebben op de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de Deventernaren die tot de doelgroep van de Participatiewet horen;

sub balle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het uitvoeringsbeleid van de Participatiewet betreffen;

sub candere aangelegenheden, waarin het college van burgemeester en wethouders dit wenselijk achten.

Artikel 5. Vorm, procedure en gebruik adviesrecht

Lid 1 De adviezen worden schriftelijk uitgebracht en zijn met redenen omkleed. Met betrekking tot in artikel 4 genoemde onderwerpen wordt aan de Cliëntenraad een advies gevraagd over een door het college van burgemeester en wethouders genomen voorlopig besluit. Het college van burgemeester en wethouders kan in de fase van voorbereiding van een dergelijk besluit aan de Cliëntenraad een advies vragen over de probleemstelling en de agendavorming. Voorts kan de Cliëntenraad om informatie worden gevraagd.

Lid 2 Het college van burgemeester en wethouders geeft bij haar definitieve besluit en/of voorstel aan de gemeenteraad aan op welke wijze met het terzake uitgebrachte advies rekening is gehouden. Afwijking van het advies wordt met redenen omkleed. Het advies wordt bij het definitieve besluit gevoegd.

Lid 3 De Cliëntenraad ontvangt na de definitieve besluitvorming schriftelijk bericht over het door het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraad genomen besluit.

Artikel 6. Inroepen externe deskundigheid

De Cliëntenraad is bevoegd deskundigen uit te nodigen en te horen.

Artikel 7. Reglement van orde

Lid 1 De Cliëntenraad komt bijeen:

sub ana schriftelijke oproep door de voorzitter, tenminste 6 maal per jaar;

sub b op verzoek van tenminste twee van zijn leden;

sub cop verzoek van het college van burgemeester en Wethouders.

Lid 2 De Cliëntenraad beraadslaagt en besluit niet indien minder dan de helft van de leden, de voorzitter daaronder begrepen, aanwezig is. De Cliëntenraad besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. De minderheid kan vorderen, dat uit het advies het afwijkende standpunt blijkt.

Lid 3 De vergaderingen van de Cliëntenraad zijn openbaar.

Lid 4 In bijzondere gevallen kan de Cliëntenraad op voorstel van een der leden besluiten achter gesloten deuren te vergaderen.

Lid 5 In spoedeisende gevallen kan van het bepaalde in het tweede lid worden afgeweken, waarvan mededeling moet worden gedaan in het uit te brengen advies.

Artikel 8. Transparantie en verantwoording

Lid 1 De secretaris van de Cliëntenraad draagt er zorg voor dat van het verhandelde in een vergadering een verslag wordt opgesteld.

Lid 2 De secretaris draagt verder zorg voor een jaarverslag van de Cliëntenraad, dat steeds voor 1 april van het jaar daarop volgend wordt aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 9. Termijnen en procedure

Lid 1 Wanneer het college van burgemeester en wethouders advies vraagt aan de Cliëntenraad voorziet het college van burgemeester en wethouders de Cliëntenraad tenminste vier weken voorafgaand aan de datum dat het advies uitgebracht moet worden van alle relevante schriftelijke documenten.

Lid 2 Op verzoek van de Cliëntenraad worden voorgenomen besluiten ambtelijk aan de Cliëntenraad toegelicht.

Lid 3 Tenminste twee maal per jaar overlegt de Cliëntenraad met de wethouder sociale zaken.

Lid 4 Tenminste twee maal per jaar overlegt de Cliëntenraad met het hoofd van de afdeling Dienstverlenen

Artikel 10. Subsidie Cliëntenraad

Het college van burgemeester en wethouders verstrekt jaarlijks subsidie ten behoeve van de Cliëntenraad die toereikend is om de uitvoering van hun taken ingevolge deze verordening te voorzien.

Artikel 11. Niet voorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Deventer 2015.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 december 2014.