Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Elektronisch publicatieblad, 24-12-2014 | 259763 |
Beleidsregels verhaal Participatiewet Gemeente Meppel 2015
Het verhalen van kosten van bijstand is een bevoegdheid van het college. Van deze bevoegdheid maakt het college van gemeente Meppel gebruik.
Met ingang van 1 januari 2015 zijn de betreffende artikelen ongewijzigd overgenomen in de Participatiewet. Het beleid ten aanzien van verhaal van kosten van bijstand is opgenomen in de beleidsregels.
In de Participatiewet verhaal van bijstand opgenomen in de artikelen 61 en 62a tot en met 62i. de wet geeft de uiterste grens aan. Het college kan binnen die grens zelf bepalen wanneer wordt verhaald.
Artikel 3. Kwijtschelding wegens schuldenproblematiek
In afwijking van artikel 62 en 62a tot en met 621 Wet werk en bijstand kan het college op verzoek van degene op wie verhaald wordt, besluiten gedeeltelijk af te zien van verhaal van kosten van bijstand voor zover het betreft verschuldigde verhaalsbedragen die op het moment van het besluit opeisbaar zijn, indien:
Artikel 4. Inwerkingtreding van het besluit tot afzien van verhaal wegens schuldenproblematie
Het besluit tot het gedeeltelijk afzien van verhaal treedt niet in werking voordat een schuldregeling tussen het college en/of schuldeisers en de belanghebbende als bedoeld in artikel 3 onder b tot stand is gekomen.
Artikel 9 Onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin de beleidsregels niet voorzien of toepassing van deze regels niet overeenkomt met de bedoeling van deze regels, beslist het college.
Het college kan in bepaalde situaties ten gunste van belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 16 december 2014
secretaris, de burgemeester,
Volgens de Participatiewet is het verhalen van bijstand een algehele bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Dit houdt in dat het wettelijk kader op zichzelf geen sluitende basis vormt voor de gemeentelijke verhaalspraktijk. Met onderhavige beleidsregels verhaal is een basis gecreëerd om het bestaande verhaalsbeleid uit te voeren. Burgemeester en wethouders maken gebruik van de hierboven bedoelde bevoegdheid in de gevallen en op grond van de bepalingen in deze beleidsregels.
Hieronder volgt een toelichting op de artikelen die nog toelichting behoeven en niet al aan de orde zijn gesteld onder de toelichting over de beleidsregels terugvordering. In de beleidsregels verhaal wordt dezelfde systematiek gehanteerd.
Op grond van een eerdere circulaire ( Uitvoeringsaspecten van de nieuwe verhaalswetgeving, SZW 30 september 1992) kan een "kruimelbedrag" worden gehanteerd. Dit kruimelbedrag is in Meppel gesteld op € 50,00 per maand.
In de individuele situatie kunnen er dringende redenen zijn op grond waarvan van verhaal kan worden afgezien. Bijvoorbeeld bij geweld in het gezin, verblijf in een blijf-van-mijn,-lijf-huis, bij een levensbedreigende situatie.
Artikel 6 Verhalen van een rechterlijke uitspraak
Indien een rechterlijke uitspraak tot levensonderhoud niet wordt nagekomen, dan gaat de gemeente altijd verhalen. Ook als het verhaal betreft dat lager is dan € 50,00 per maand. De gemeente houdt de onderhoudsplichtige aan de rechterlijke uitspraak. Dit is anders als het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) deze taak kan overnemen. Vanaf 1 augustus 2009 kan het LBIO de inning van partneralimentatie verzorgen.
Het college ziet af van verhaal in rechte als het totaal te verhalen bedrag lager is dan € 500,00; er geen achterstand in de betaling is en de lopende verhaalsbijdrage beëindigd is.
Artikel 8 Onderzoek naar draagkracht
Er wordt onderzoek verricht naar de verhaalsbijdrage. Als de omstandigheden van de belanghebbende zodanig gewijzigd zijn dat hij/zij meer kan bijdragen, dan wordt de betalingsverplichting opnieuw worden vastgesteld. Om praktische redenen wordt de betalingsverplichting niet gewijzigd vastgesteld als de draagkracht minimaal gewijzigd is. Betalingsplichtige kan zelf ook een verlaging van de bijdrage vragen op grond van gewijzigde financiële of persoonlijke omstandigheden. Hierbij wordt geen rekening gehouden met schulden, leningen die zijn ontstaan of aangegaan na dat het primaire besluit tot verhaal is genomen. Betalingsplichtige wordt hierop in het besluit tot opleggen van een verhaalsbijdrage gewezen.
De beleidsregels verhaal treden per 1 januari 2015 in werking met terugwerkende kracht. De beleidsregels kennen ten opzichte van de vorige beleidsregels geen nadelige effecten voor belanghebbenden. Aangezien de nieuwe beleidsregels geen ongunstige affecten kennen, is gemeentelijk overgangsrecht niet aan de orde.