Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Dit besluit vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning 2012
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2016 | nieuwe regeling | 22-12-2014 Elektronisch gemeenteblad 31-12-2014 | 14n00812 |
Het Besluit maatschappelijke ondersteuning is een uitwerking van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015 en is bedoeld om alle bedragen in op te nemen. Dit is van belang omdat bedragen periodiek gewijzigd kunnen worden vanwege trendmatige verhogingen. Het Besluit wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders.
Gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, het Beleidsplan Wmo 2015 – 2018 “Samen leven in Kerkrade” en de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015;
dat de raad in de hiervoor genoemde verordening heeft bepaald dat het college ter uitwerking van die Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 nadere regels dient te stellen in een gemeentelijk Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015.
In dit Besluit wordt verstaan onder:
de van toepassing zijnde Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade.
de zorg verleend door mensen die daar een diploma voor hebben, een professional.
de zorg verleend door mensen die dat niet als beroep doen.
d)ondersteuning zelfredzaamheid (begeleiding)
dit is een vorm van individueel gerichte begeleiding. De functie Begeleiding Individueel vanuit de AWBZ, gaat op in deze maatwerkvoorziening. De persoonlijke verzorging, die in het verlengde ligt van deze ondersteuning, maakt ook deel uit van de ondersteuning zelfredzaamheid.
e)maatschappelijke deelname (begeleiding)
dit is een vorm van groepsgerichte begeleiding. Ondersteuning maatschappelijke deelname, in de AWBZ o.a. begeleiding groep, is voorliggend op ondersteuning zelfredzaamheid als hetzelfde resultaat wordt beoogd en als de geboden ondersteuning een adequate oplossing is voor de cliënt.
Artikel 2. Persoonsgebonden budget (PGB)
5.De bedragen voor een PGB voor Begeleiding bedragen per uur:
6.De bedragen voor een PGB voor kortdurend verblijf bedragen per etmaal:
Artikel 3. Wijze controleren PGB
Deze controle wordt uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB toetst in het kader van het wettelijk verplichte trekkingsrecht de door de budgethouder ingediende stukken op wettelijke en arbeidsrechtelijke aspecten en draagt zorg voor betaling van declaraties indien deze voldoen aan de genoemde toetsen.
De gemeente zal bij cliënten deze stukken opvragen om te controleren of het PGB besteed is aan het doel waarvoor het verstrekt is. Is dat het geval, dan hoeft er verder niets te gebeuren. Is het PGB anders besteed dan bedoeld, dan kan de gemeente overwegen het PGB geheel of gedeeltelijk terug te vorderen. Daarbij zal leidend zijn of er opzet in het spel is geweest, of dat sprake is geweest van onwetendheid. In die laatste situatie kan aangegeven worden dat deze situatie in de toekomst vermeden dient te worden. Bij opzet moet afgewogen worden of terugvordering in verhouding staat tot wat er bewust onjuist is gedaan.
Indien een belanghebbende met een PGB een voorziening in eigendom heeft verworven, en hij de voorziening binnen de in artikel 15 genoemde afschrijvingstermijn niet meer gebruikt, omdat deze niet meer adequaat is, wordt de waarde van de desbetreffende voorziening verrekend met een eventueel nieuw toe te kennen PGB. De waarde van de voorziening is gebaseerd op de afschrijvingssystematiek, zoals bedoeld in artikel 11.
Artikel 6. Terugvordering bij de aanschaf van een nieuwe voorziening
Indien de belanghebbende een PGB ontvangt en deze met de geldsom een nieuwe voorziening aanschaft, en het verschil tussen het PGB en de feitelijke kosten van de voorziening bedraagt € 100,- of minder, vindt geen terugvordering plaats.
Artikel 7. Terugvordering bij de aanschaf van een tweedehands voorziening
Het college gaat over tot terugvordering van het verschil tussen een (fictief) vastgesteld PGB en de feitelijke kosten van de tweedehands voorziening, tenzij betreffend verschil € 100,- of minder bedraagt.
De omvang van het (fictief) PGB wordt vastgesteld aan de hand van de afschrijvingssystematiek, zoals bedoeld in artikel 11.
Artikel 8. Hoogte PGB overgangsrecht AWBZ naar Wmo
Voor cliënten die naar aanleiding van de overgang van de AWBZ naar de Wmo 2015 een overgangsrecht
zoals bepaald in de Wmo 2015 hebben, wordt de maximale hoogte van het PGB bepaald aan de hand van het in 2014 voor de functie toegekend budget.
Artikel 9. Grensbedrag primaat van verhuizen
Indien de kosten van een woonruimteaanpassing meer bedragen dan € 6.500,00 geldt het primaat van verhuizen.
Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 14 lid 1 sub b van de verordening Wmo, wordt op een maatwerkvoorziening (in natura) en een PGB een eigen bijdrage door het CAK in rekening gebracht, zo lang als de maatwerkvoorziening wordt verstrekt of gedurende de periode waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt, totdat de kostprijs van de voorziening is terug ontvangen.
Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening wordt gedurende de periode van de verstrekking een eigen bijdrage in rekening gebracht, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen: a. het in rekening brengen van de eigen bijdrage gedurende de afschrijftermijn van de voorziening inclusief onderhoud, reparatie en verzekering; b. het in rekening brengen van de eigen bijdrage na de laatste afschrijftermijn van de voorziening voor onderhoud, reparatie en verzekering.
Artikel 11. Afweging wel/niet intrekken/herzien
Het college betrekt in haar afweging om een besluit tot verlening van een voorziening wel of niet in te trekken of te herzien:
Artikel 12. Afschrijvingssystematiek
De afschrijvingssystematiek voor een voorziening is gebaseerd op de terugkoopregeling met de gecontracteerde leveranciers van voorzieningen. De afschrijvingssystematiek is als volgt:
Artikel 13. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Hulpverlening vanuit het sociale netwerk ( informeel): bij hulpverlening vanuit het sociale netwerk worden aan de hulpverlener geen bijzondere eisen gesteld. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om de gestelde resultaten te bereiken en deze ook zichtbaar te maken. Dit wordt beoordeeld bij de toekenning en/of de herbeoordeling.
Artikel 14. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Op grond van artikel 17 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015 heeft de gemeente Kerkrade het “Protocol agressie en geweld 2012” opgesteld. Er is een contactpersoon aangewezen voor deze meldingen. Middels een speciaal formulier kunnen incidenten gemeld worden.
Artikel 15. Waardering mantelzorgers
De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten in de gemeente bestaat uit het jaarlijks, in nauwe samenwerking en in overleg met het Wmo platform, bepalen van een passende compensatie van de doelgroep mantelzorgers. De gemeenteraad stelt jaarlijks hiervoor een uitvoeringsbudget beschikbaar.