Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Emmen

Verordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEmmen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015
CiteertitelVerordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, art. 8, lid 1
  2. Wet inkomensvoorzienign oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemer Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, art. 35, Onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Ja

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2015Nieuwe verordening

18-12-2014

ZuidOosthoeker, 06-01-2015

RA14.0104

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015

De raad van de gemeente Emmen;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.18 november 2014 , nummer: 14/987;

 

gelet op het bepaalde in artikel 8, eerste lid, onderdeel b van de Participatiewet, artikel 35, onderdeel d, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 35 onderdeel d, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

 

overwegende dat de gemeente raad bij verordening regels moet vaststellen met betrekking tot het opdragen van een tegenprestatie

 

 

b e s l u i t:

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    belanghebbende: een persoon die behoort tot de doelgroep van de Participatiewet of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

  • b.

    mantelzorg: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.

Artikel 2. Inhoud van een tegenprestatie

 

  • 1.

    Het college kan onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die additioneel van aard zijn, inzetten als tegenprestatie voor zover die werkzaamheden:

    • a.

      naar zijn aard niet zijn gericht op toeleiding tot de arbeidsmarkt;

    • b.

      niet zijn bedoeld als re-integratie instrument;

    • c.

      worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid in de organisatie waarin ze worden verricht en niet leiden tot verdringing.

Artikel 3. Het opdragen van een tegenprestatie

 

  • 1.

    Het college kan een belanghebbende een tegenprestatie opdragen.

  • 2.

    Bij het opdragen van een tegenprestatie houdt het college rekening met de volgende factoren:

    • a.

      de tegenprestatie moet naar vermogen kunnen worden verricht door een belanghebbende;

    • b.

      de persoonlijke situatie en individuele omstandigheden van een belanghebbende.

Artikel 4. Duur en omvang van een tegenprestatie

 

De tegenprestatie is beperkt in duur en omvang.

Artikel 5. Geen werkzaamheden voorhanden

 

Het college draagt geen tegenprestatie op wanneer geen werkzaamheden voorhanden zijn die kunnen worden uitgevoerd als tegenprestatie.

Artikel 6. Mantelzorg

 

Indien een belanghebbende mantelzorg verricht en deze naar het oordeel van het college noodzakelijk is, stemt het college de duur en omvang van de tegenprestatie hier op af.

Artikel 7. Beleid

 

Het college stelt ter nadere uitvoering van deze verordening beleid vast, waarin wordt vastgelegd:

  • a.

    wat het college verstaat onder een beperkte duur en omvang van de tegenprestatie;

  • b.

    welke aanvullende werkzaamheden in ieder geval kunnen worden verricht, en:

  • c.

    wanneer er geen tegenprestatie wordt opgelegd gelet op de individuele omstandigheden van de belanghebbende.

Artikel 8. Tijdelijke ontheffing

 

Het college kan bij dringende redenen in individuele gevallen een tijdelijke ontheffing verlenen van de verplichting om een opgedragen tegenprestatie te verrichten.

Artikel 9. Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Artikel 10. Citeertitel

 

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015”.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 december 2014.

 

de griffier,

de voorzitter,

 

 

 

 

H.D. Werkman

C. Bijl

 

 

Algemene toelichting Verordening tegenprestatie gemeente Emmen 2015

 

 

De Participatiewet geeft het college de bevoegdheid de tegenprestatie als verplichting op te leggen. Dit is vastgelegd in artikel 9, eerste lid, onderdeel c van de Participatiewet.

 

De gemeenteraad is verplicht om bij verordening regels op te stellen over het opdragen van een tegenprestatie. Deze verplichting is neergelegd in artikel 8a, eerste lid, onderdeel b Participatiewet.

 

Het college heeft de opdracht beleid te ontwikkelen ten behoeve van het verrichten van een tegenprestatie en het uitvoeren ervan overeenkomstig de verordening tegenprestatie. Dit volgt uit artikel 7, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet.

 

Individuele omstandigheden

Het college bepaalt aan de hand van de individuele omstandigheden en de voorhanden zijn de onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, de aard, de duur en de omvang van de aan een persoon op te leggen tegenprestatie.

 

Geen tegenprestatie

Indien daarvoor dringende redenen – zoals zorgtaken – aanwezig zijn, kan het college in individuele gevallen tijdelijk geheel of deels ontheffing verlenen van de plicht tot het verrichten van een tegenprestatie.

 

De plicht tot tegenprestatie is niet van toepassing op een belanghebbende die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is als bedoeld in artikel 4 van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. De plicht tot tegenprestatie is ook niet van toepassing op een alleenstaande ouder die in het bezit is van een ontheffing als bedoeld in artikel 9a, eerste lid, van de Participatiewet.

 

Afstemmen

Net als bij het niet nakomen van de arbeids- en re-integratieverplichting geldt voor het niet nakomen van de tegenprestatie dat de bijstand kan worden afgestemd overeenkomstig de gemeentelijke afstemmingsverordening.

 

Tegenprestatie is geen re-integratie-instrument

De plicht tot tegenprestatie heeft tot doel om maatschappelijk nuttige werkzaamheden te doen in de samenleving als tegenprestatie voor het ontvangen van een uitkering. Het opdragen van een tegenprestatie heeft niet tot doel de re-integratie van een belanghebbende te bevorderen maar moet worden gezien als een nuttige bijdrage aan de samenleving. Een tegenprestatie mag het accepteren van passende arbeid of van re-integratie inspanningen niet belemmeren. Immers, als uitgangspunt geldt werk boven uitkering.

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2. Inhoud van de tegenprestatie

 

Het college bepaalt aan de hand van de individuele omstandigheden en de voorhanden zijnde onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, de aard, de duur en de omvang van de aan een persoon op te leggen tegenprestatie. Hierbij moet het college de in deze verordening neergelegde criteria in acht nemen.

 

Als het college een tegenprestatie vraagt van een belanghebbende, moet het een duidelijke omschrijving geven van de te verrichten werkzaamheden. Het moet voor een belanghebbende duidelijk zijn welke tegenprestatie van hem wordt verwacht. Een belanghebbende wordt altijd eerst zelf in de gelegenheid gesteld een tegenprestatie te vinden.

 

Tegenprestatie mag niet leiden tot verdringing

De tegenprestatie wordt niet ingezet in het kader van de re-integratie. De tegenprestatie is niet gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt en is dan ook niet bedoeld als re-integratie-instrument. Het betreffen werkzaamheden die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet mogen leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. Reguliere werkzaamheden kunnen daarom niet als tegenprestatie worden ingezet.

 

Tegenprestatie mag niet in de weg staan aan de acceptatie van werk of een re-integratievoorziening

De tegenprestatie mag het accepteren van passende arbeid of van re-integratie-inspanningen niet belemmeren.

 

Additionele onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden

De maatschappelijk nuttige werkzaamheden dienen zich te onderscheiden van werkzaamheden die op de reguliere arbeidsmarkt verricht worden. Het onderscheid tussen betaalde en onbetaalde werkzaamheden is afhankelijk van onder meer economische factoren en van keuzes die mede op basis daarvan door het bedrijfsleven en óf de overheid worden gemaakt (TK 2013-2014, 33 801, nr. 3 p. 30).

 

De als tegenprestatie in te zetten werkzaamheid:

  • a.

    is naar zijn aard niet gericht op toeleiding tot de arbeidsmarkt;

  • b.

    is niet bedoeld als re-integratie instrument;

  • c.

    wordt verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid in de organisatie waarin deze worden verricht;

  • d.

    leidt niet tot verdringing.

     

    Artikel 3. Het opdragen van de tegenprestatie

     

    Het college heeft beleidsvrijheid bij het opleggen van een tegenprestatie. Tegen een besluit tot het opleggen van een tegenprestatie is bezwaar en beroep mogelijk.

     

    De werkzaamheden die als tegenprestatie ingezet worden, moeten naar vermogen door een belanghebbende kunnen worden verricht. De term ‘naar vermogen’ heeft betrekking op de mogelijkheden waarover een belanghebbende beschikt om deze werkzaamheden te verrichten.

     

    Bij het opleggen van de tegenprestatie houdt het college rekening met de persoonlijke situatie en individuele omstandigheden van een belanghebbende, waaronder leeftijd, opleiding en werkervaring.

     

    Artikel 4. Duur en omvang van de tegenprestatie

     

    Aangezien de tegenprestatie de re-integratie niet in de weg mag staan, is deze beperkt in duur en omvang, d.w.z. minder dan 40 uur.. Het college geeft in een beleidsregel nader aan wat zij verstaat onder beperkte duur en omvang van de tegenprestatie.

     

    Artikel 5. Geen werkzaamheden voorhanden

     

    Er wordt geen tegenprestatie opgedragen indien er geen maatschappelijk nuttige werkzaamheden binnen de eigen gemeentegrenzen voorhanden zijn. De Participatiewet verplicht gemeenten niet om buiten de eigen gemeentegrens een tegenprestatie te laten verrichten (TK 2013 -2014, 33 801 ).

     

    Artikel 6. Mantelzorg

     

    Dit artikel bepaalt dat het college bij het opleggen van de tegenprestatie, voor wat betreft de duur en omvang hiervan, rekening houdt met verleende mantelzorg door belanghebbende.

     

    Artikel 7. Beleid

     

    In artikel 7, onderdeel c van de Participatiewet is bepaald dat het college beleid ontwikkelt ten behoeve van het verrichten van de tegenprestatie. In het beleid legt het college onder meer vast welke werkzaamheden in ieder geval als tegenprestatie kunnen worden verricht, wat het college verstaat onder een beperkte duur en omvang van de tegenprestatie, welke aanvullende werkzaamheden in ieder geval kunnen worden verricht en wanneer er geen tegenprestatie wordt opgelegd gelet op de individuele omstandigheden van de belanghebbende.

     

    Artikel 8. Tijdelijke ontheffing

     

    Dit artikel behoeft geen toelichting.

     

    Artikel 9. Inwerkingtreding

     

    Dit artikel behoeft geen toelichting.

     

    Artikel 10. Citeertitel

     

    Dit artikel behoeft geen toelichting.