Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoons­gegevens Eindhoven 2001
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Gemeentelijke Basis Administratie persoonsgegevens, art. 96 en art. 100

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-03-200207-01-2014nieuwe regeling

11-03-2002

Gemeenteblad 2002, nr. 47

rvv/EE02022231

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van deze gemeente in zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft vastgesteld de volgende:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001.

Artikel 1. Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    Verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001;

  • c.

    Reglement GBA: het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001;

  • d.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • g.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst, als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • j.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2. Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 1.

    Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de sector Publiekszaken van de dienst Algemene en Publiekszaken.

  • 2.

    Bewerker van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is Centric B.V. of diens rechtsopvolger.

Artikel 3. Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

Op grond van een besluit krachtens deze verordening worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen, de gegevens zoals vermeld in het Reglement GBA verstrekt aan de in dat reglement genoemde registraties.

Deze registraties worden beheerd door het hoofd van het desbetreffende dienstonderdeel.

Artikel 4. Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij de sector Publiekszaken;

  • c.

    de bewerker en diens medewerkers, voorzover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • d.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers, ten behoeve van de hun opgedragen taak en wat betreft de gegevens, zoals genoemd in het Reglement GBA.

Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.

  • a.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie systematisch gegevens verstrekt.

  • b.

    Deze binnengemeentelijke afnemers alsmede de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hun opgedragen taak zijn vermeld in het reglement GBA.

Artikel 6. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt.

  • a.

    Met inachtneming van artikel 100 van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan derden op verzoek gegevens worden verstrekt.

  • b.

    Deze derden alsmede de te verstrekken gegevens ten behoeve van de hen opgedragen taak zijn vermeld in het Reglement GBA.

  • c.

    Gegevens kunnen uitsluitend worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 7. Beveiliging.

In een beveiligingsplan draagt de beheerder er zorg voor dat ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging maatregelen worden getroffen overeenkomstig het bepaalde in artikel 31 van het Besluit GBA.

Artikel 8. Slotbepalingen.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 12 maart 2002 en werkt terug tot en met 1 september 2001.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Eindhoven 2001".

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Eindhoven, 14 mei 2002.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

Welschen, burgemeester.

Tetteroo, secretaris.

Uitgegeven, 14 mei 2002.

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,

C.Tetteroo.

rvv/EE02022231