Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Arnhem 2015 |
Citeertitel | Nadere regels voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Arnhem 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2017 | nieuwe regeling | 16-12-2014 | 2014.0.119.069 |
De nadere regels voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Arnhem 2015
De gebruikelijke hulp betreft de normale, dagelijkse zorg die partners, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het:
Artikel 3 Criteria begeleiding
Begeleiding omvat activiteiten voor een cliënt met een somatische, psychogeriatrische of
psychiatrische aandoening of beperking, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap, die matige of zware beperkingen heeft op het terrein van:
Artikel 4 Activiteiten begeleiding
De activiteiten, bedoeld in artikel 3, zijn gericht op bevordering, behoud of compensatie van de
zelfredzaamheid en hebben als doel opname in een instelling of verwaarlozing te voorkomen.
Artikel 6 Aanvullende criteria kortdurend verblijf
Een cliënt kan voor kortdurend verblijf in aanmerking komen, als:
Artikel 7 Afwegingen permanent toezicht
Voor de beoordeling of een cliënt is aangewezen op zorg, die gepaard gaat met permanent toezicht, kan het college het volgende afwegen:
de cliënt is gezien zijn zorgbehoefte aangewezen op een omgeving die een vorm van toezicht biedt, die geboden wordt op basis van actieve observatie, die als doel heeft dreigende ontsporing in het gedrag of de gezondheidssituatie te signaleren, waardoor tijdig ingegrepen kan worden en escalatie van onveilige / gevaarlijke/ (levens) bedreigende gezondheids- en /of gedragssituaties kan worden voorkomen.
Artikel 8 Waardering mantelzorgers
De waardering voor mantelzorgers, zoals bedoeld in artikel 15.1 van de verordening, wordt nader door het college uitgewerkt.
Artikel 9 Persoonsgebonden budget
De hoogte van een pgb voor een zaak wordt bepaald op ten hoogste de kostprijs van de zaak, die de cliënt op dat moment zou hebben ontvangen als de zaak in natura zou zijn verstrekt. Als de naturaverstrekking een tweedehandsvoorziening betreft, wordt de kostprijs daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte termijn waarop de zaak technisch is afgeschreven, rekening houdend met onderhoud en verzekering.
Artikel 10 Persoonsgebonden budget voor sociaal netwerk
Uit het pgb mogen personen uit het sociale netwerk worden betaald, mits uit onderzoek naar voren komt, dat de ondersteuning van het sociaal netwerk buiten datgene valt van wat redelijkerwijs van dit netwerk verwacht mag worden.
Artikel 12 Terugvordering van een voorziening
Indien een cliënt met een pgb een voorziening in eigendom heeft verworven, en hij de voorziening op de door de gemeente bedoelde wijze niet meer gebruikt of niet meer kan gebruiken, moet de cliënt of de nabestaande(n) de voorziening aan de gemeente schenken of een door de gemeente te bepalen restwaarde vergoeden.
Artikel 13 Verrekening van een voorziening
Indien een cliënt met een pgb een voorziening in eigendom heeft verworven, en hij de voorziening niet meer gebruikt, omdat deze niet meer adequaat is, dient hij deze voorziening aan de gemeente te schenken, of de restwaarde van de desbetreffende voorziening aan de gemeente te vergoeden of deze te laten verrekenen met een eventueel nieuw toe te kennen pgb.
Artikel 14 Terugvordering persoonsgebonden budget bij tweedehands voorziening
Indien de cliënt een pgb ontvangt voor een nieuwe voorziening en met de middelen uit dit budget een tweedehands voorziening heeft aangeschaft zonder dit aan de gemeente kenbaar te hebben gemaakt, vordert de gemeente het verschil terug tussen het ontvangen pgb en de feitelijke kosten van de tweedehands voorziening.
BIJLAGE bij Nadere regels Wmo gemeente Arnhem 2015: PGB tarieven Wmo 2015
Hoogte pgb tarieven / bedragen ingaande 1 januari 2015:
Pgb-tarieven voor hulp bij het huishouden:
hulp bij het huishouden basis € 15,20 per uur;
hulp bij het huishouden maatwerk € 18,37 per uur;
hulp bij het huishouden (basis) € 21,44 per uur;
(wordt ingekocht bij een thuiszorginstelling);
hulp bij het huishouden (maatwerk) € 23,79 per uur.
(wordt ingekocht bij een thuiszorginstelling).
Verhuis- en inrichtingskosten : € 2.500,-
Hoogte pgb voor een sportrolstoel
Elektrische sportrolstoel : € 10.000,-.
Grensbedrag primaat van de verhuizing
Hoogte grensbedrag primaat verhuizing : € 25.000,-
PGB tarieven voor begeleiding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf ingaande 1 januari 2015
Voor personen, die geen indicatie hebben voor beschermd wonen
€ 20,00 per uur : voor een persoon uit het informele circuit;
€ 20,00 per dagdeel : voor een persoon uit het informele circuit!;
€ 20,- per uur : voor een persoon uit het informele circuit
Voor personen, die een indicatie hebben voor beschermd wonen (maximale jaarbedragen)
Wanneer de cliënt in een wooninitiatief woont, en dit wooninitiatief wordt door het college noodzakelijk en passend geacht, wordt het PGB, op jaarbasis, opgehoogd met een extra toeslag van € 3.920,= (nieuwe klanten) of € 4.000,= (overgangsrecht)