Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstreek-Waterland Wormerland 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstreek-Waterland Wormerland 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Soza 2015 |
Art. 15 hardheidsclausule
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad, 22 December 2014 | * |
Subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstreek-Waterland Wormerland2015
Vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland
Datum inwerkingtreding: 1 januari 2015
Opmerkingen met betrekking tot de regeling
De subsidieregeling Jongerenvoucher Zaanstreek-Waterland is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.
Wettelijke grondslagen of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
In deze regeling wordt verstaan onder:
Social return on investment Een principe dat de gemeente hanteert bij de inkoop van producten en diensten. Dit houdt in dat opdrachtnemers voor een percentage van de omvang van de opdracht, werkloze werkzoekenden, mensen met een SW-indicatie, en leerlingen aan een (leer)werkplek helpen.
Uitzendbeding Bepaling dat een arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de inlener van de werknemer afziet van de diensten van de werknemer.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
De jongerenvoucher wordt generiek toegepast. Voor deze vouchers kan elke werkgever in aanmerking komen. Alle werkgevers, in alle sectoren van de economie, kunnen in aanmerking komen voor de voucher.
1.Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 3.2, derde lid, van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012
a.Ingediend binnen 1 maand na het ingaan van de arbeidsovereenkomst.
De subsidie wordt slechts verleend indien voldaan wordt aan de volgende criteria
Naast de in artikel 4.3 van de Algemene Subsidieverordening Wormerland 2012 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Naast de in de artikelen 2.1 van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2014 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen:
1.De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan de gemeente, die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de subsidieverlening.
De subsidieverlening kan o.g.v. artikel 1.6 van de Algemene Subsidieverordening worden gecontroleerd. De subsidieontvanger is verplicht hieraan medewerking te verlenen.
Om de jeugdwerkloosheid tegen te gaan heeft de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland het plan ‘Van school naar werk’ gemaakt. Het wordt deels gefinancierd door het ministerie van SZW, die voor de periode 2013-2014 middelen beschikbaar heeft gesteld aan alle 35 arbeidsregio’s.Sinds 2008 is een duidelijke stijging te zien in het percentage jeugdwerkloosheid op zowel nationaal als regionaal niveau.
Deelnemende partijen binnen het regionale plan zijn alle gemeenten binnen de regio, het UWV, het Regio College, de Stichting Talent voor Techniek, S-BB (overkoepelende organisatie kenniscentra), het Horizon College, de Jongerenloketten Zaanstreek en Purmerend en het servicepunt Leren en Werken.De nadruk ligt op het ondersteunen van jongeren naar een opleiding, werk of combinatie hiervan voor diegenen die dit op eigen kracht niet redden. Als een van de maatregelen in het kader van de aanpak Jeugdwerkloosheid zet de arbeidsmarktregio jongerenvouchers in, een stimuleringssubsidie voor werkgevers.
Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze jongerenvoucher.
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting
De gemeente wil, in samenwerking met partners, jongeren op weg helpen met het vinden van hun plek op de arbeidsmarkt. Daarom is er in de regio een aanpak Jeugdwerkloosheid ontwikkeld. D.m.v. een integrale intake vindt een afweging plaats of 1. de jongere zo mogelijk terug naar school kan 2. regulier aan het werk kan of 3. dat er inzet van andere instrumenten nodig is. Een van de instrumenten van de aanpak is de jongerenvoucher.
Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de jongerenvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Een voorbeeld: Indien een werkgever voor een net afgestudeerde HBO-er, in een opleiding gericht op een kansrijke sector, voor een kandidaat zonder verdere belemmeringen, gebruik wil maken van de jongerenvoucher, ontbreekt de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat en daarmee ontbreekt de noodzakelijkheid van de voorziening. In een dergelijk geval is het niet noodzakelijk/doelmatig om meteen een re-integratieinstrument in te zetten.
De centrumgemeente Zaanstad is samen met haar samenwerkingspartners verantwoordelijk voor de uitvoering van het regionale plan van aanpak voor jeugdwerkloosheid. Ook andere gemeenten in de regio zetten de jongerenvoucher in.
De werkgever levert desgevraagd gegevens aan m.b.t. de solvabiliteit.