Organisatie | Lelystad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Inkomensondersteunende maatregelenverordening |
Citeertitel | Inkomensondersteunende maatregelenverordening Lelystad 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | exb-2018-12439 exb-2018-12440 |
Deze verordening vervangt de Verordening Langdurigheidstoeslag Lelystad 2012, de Verordening maatschappelijke participatie schoolgaande kinderen Lelystad 2012 en de Verordening tegemoetkoming kinderopvang.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2015 | 21-02-2019 | nieuwe regeling | 28-10-2014 | 141043581 |
De raad van de gemeente Lelystad
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 oktober 2014;
gelet op artikel 8, eerste lid, aanhef en onderdeel b, en tweede lid, van de Participatiewet;
gezien het advies van Participatieplatform;
besluit vast te stellen de Inkomensondersteunende maatregelenverordening
Hoofdstuk 1: individuele inkomenstoeslag
Een verzoek als bedoeld in artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet, wordt ingediend middels een door het college vastgesteld formulier.
Artikel 4. Hoogte individuele inkomenstoeslag
Als één van de gehuwden is uitgesloten van het recht op individuele inkomenstoeslag ingevolge de artikelen 11 of 13, eerste lid, van de Participatiewet, komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een individuele inkomenstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.
Hoofdstuk 3: Tegemoetkoming kosten kinderopvang
sociaal medische indicatie: een door een onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid verstrekte indicatie dat kinderopvang op grond van sociale dan wel medische gronden noodzakelijk is voor het kind of de ouders. Met een sociaal medische indicatie wordt gelijk gesteld een verklaring van een behandelaar, waaruit onomstotelijk blijkt dat kinderopvang noodzakelijk is;
Het besluit tot verlening van de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang bevat in ieder geval:
Artikel 15. Verrekening met de voorschotten
De tegemoetkoming wordt overeenkomstig de vaststelling binnen vier weken betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.
Binnen het sociaal domein bestaan thans verschillende regelingen en verordeningen waar belanghebbenden met een laag inkomen een beroep op kunnen doen. Deze inkomensondersteunende maatregelen worden met deze verordening overzichtelijk geordend. Enkele maatregelen kennen hun grondslag binnen de Participatiewet, anderen vanuit andere wettelijke regelingen.
De wetgever heeft met de Participatiewet willen voorkomen dat gemeenten langer categoriale bijzondere bijstand zouden verstrekken. De verstrekking moet nader geïndividualiseerd worden wat tot gevolg heeft dat sommige regelingen verdwijnen en andere worden aangescherpt.
De individuele inkomenstoeslag vervangt de langdurigheidstoeslag zoals die bekend
was onder de Wet werk en bijstand. Het doel blijft gelijk, echter verlangt de wetgever dat de gemeente nader kijkt naar de individuele eigenschappen van de klant. De gemeente dient zich rekenschap te geven van de krachten en bekwaamheden van de klant. Tevens worden de inspanningen van de klant om tot inkomensverbetering te komen onder de loep genomen.
De participatiebijdrage voor schoolgaande kinderen kent geen wettelijke grondslag meer nu deze uit de Particpatiewet is verdwenen. De gemeente Lelystad hecht veel waarde aan de regeling en wenst deze desalniettemin in stand te houden.
De Wet Kinderopvang geeft de gemeente de verantwoordelijkheid een toeslag uit te keren aan inwoners die gezien hun lage inkomen gecompenseerd dienen te worden voor de relatief hoge eigen bijdrage. Belanghebbenden die een aanvulling op hun inkomen vanuit de Particpatiewet ontvangen en belanghebbenden die gezien hun bijstandsuitkering een re-integratietraject- of participatietraject vervullen kunnen bij de gemeente een aanvraag indienen om een deel van de eigen bijdrage voor de kosten van kinderopvang gecompenseerd te krijgen. De gemeente vindt het belangrijk dat iedereen, ongeacht het inkomen een eigen bijdrage dient te betalen. Dit komt tot uidrukking in de verordening doordat er tot 95% van de gemaakte kosten een toeslag kan worden uitgekeerd.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.
Met inkomen wordt bedoeld het inkomen zoals bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet. In afwijking hiervan wordt algemene bijstand voor de beoordeling van het recht op individuele inkomenstoeslag ook in aanmerking genomen als inkomen. Bijzondere bijstand kan niet als inkomen in aanmerking worden genomen. Aangezien individuele inkomenstoeslag een vorm van bijzondere bijstand is, is het niet nodig expliciet te bepalen dat een eerder verstrekte individuele inkomenstoeslag buiten beschouwing moet worden gelaten bij de vaststelling van het inkomen. Het wordt niet wenselijk geacht een eerder verstrekte individuele inkomenstoeslag in aanmerking te nemen als inkomen, omdat dit het ongewenst effect kan hebben dat een persoon geen recht op een individuele inkomenstoeslag heeft omdat hij een te hoog inkomen heeft gehad in de referteperiode vanwege een eerder verstrekte toeslag. Wat voor een eerder verstrekte individuele inkomenstoeslag geldt, dat geldt ook voor een eerder verstrekte langdurigheidstoeslag op grond van de WWB zoals die luidde vóór 1 januari 2015.
De peildatum is de datum waartegen een persoon individuele inkomenstoeslag aanvraagt (artikel 1 van deze verordening). Het gaat om de datum waarop een persoon langdurig een laag inkomen heeft, geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de Participatiewet en, gelet op de omstandigheden van die persoon, geen uitzicht op inkomensverbetering heeft. De peildatum komt meestal overeen met de meldingsdatum. De peildatum kan in beginsel niet liggen vóór de dag waarop een persoon zich heeft gemeld om individuele inkomenstoeslag aan te vragen, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden. Dit volgt uit artikel 44, eerste lid, van de Participatiewet en de jurisprudentie rondom artikel 44 van de Participatiewet.
Verder is bepaald wat onder de referteperiode moet worden verstaan: een periode van 3 jaar voorafgaand aan de peildatum.
De Wet maatregelen WWB heeft artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet dusdanig gewijzigd dat een persoon een verzoek tot verlening van individuele inkomenstoeslag kan indienen. Voorheen kon de belanghebbende de langdurigheidstoeslag uitsluitend middels een formele aanvraag verzoeken. Onder aanvraag wordt verstaan: een verzoek van een persoon, een besluit te nemen (artikel 1:3, derde lid, van de Awb). Een aanvraag dient in beginsel schriftelijk te worden ingediend (artikel 4:1 Awb).
Om onduidelijkheid te voorkomen over de wijze waarop het verzoek moet worden ingediend, bepaalt artikel 2 van deze verordening dat het verzoek moet worden gedaan middels een door het college vastgesteld formulier. Een verzoek wordt dan gezien als een aanvraag zoals bedoeld in afdeling 4.1.1 van de Awb. Het gaat dan om een schriftelijke aanvraag (artikel 4:1 van de Awb) die wordt ondertekend door de aanvrager en ten minste de naam en het adres van de aanvrager bevat, de dagtekening en een aanduiding van de beschikking die wordt gevraagd (artikel 4:2, eerste lid, van de Awb). De aanvrager verschaft ook de gegevens en bescheiden die voor de beslissing op de aanvraag nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen (artikel 4:2, tweede lid, van de Awb). Een mondeling verzoek kan hiermee dus niet worden aangemerkt als een verzoek om individuele inkomenstoeslag zoals bedoeld in artikel 36 van de Participatiewet.
Artikel 3. Langdurig laag inkomen
Van belang bij het bepalen wat een langdurig laag inkomen is, is wat onder ‘langdurig’ en onder ‘laag’ wordt verstaan.
De door de gemeenteraad vastgestelde langdurige periode voorafgaand aan de peildatum, wordt aangeduid als referteperiode. De referteperiode is vastgesteld in artikel 1 van deze verordening.
Een inkomen is laag als het niet hoger is dan 100% van de toepasselijke bijstandsnorm.
De vraag of het inkomen van een persoon gedurende de referteperiode niet hoger is dan het langdurig lage inkomen van 100% de toepasselijke bijstandsnorm, zal niet al te rigide mogen worden beoordeeld. Een marginale overschrijding van dit lage inkomen moet worden genegeerd.1 [Klik hier om het document te downloaden] Gaat het inkomen van een persoon gedurende (een deel van) de referteperiode de toepasselijke bijstandsnorm maandelijks met ongeveer € 5 of meer te boven, dan is geen sprake meer van een marginale overschrijding van de bijstandsnorm die niet aan toekenning van een individuele inkomenstoeslag in de weg staat. Er is immers geen sprake van een incidentele geringe overschrijding van de bijstandsnorm of van te verwaarlozen bedragen van enkele eurocenten.2 [Klik hier om het document te downloaden]
Artikel 4. Hoogte individuele inkomenstoeslag
Bij de hoogte van de individuele inkomenstoeslag wordt onderscheid gemaakt tussen een alleenstaande, een alleenstaande ouder en gehuwden. Het college stelt in nadere regels de omvang van deze bedragen vast.
Het college stelt in nadere regels vast hoe uitwerking zal worden gegeven aan de individuele studietoeslag.
Doelgroepen :Het college kan op grond van artikel 1.13 van de wet een aanvullende tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang verstrekken aan bepaalde groepen ouders zoals genoemd in art 1.6 lid 1 van de wet. De genoemde doelgroepen waarvoor de gemeente dit kan verstrekken zijn:
Onder c. de ouder die algemene bijstand of een uitkering ontvangt op grond van de Participatiewet, Wet werk en bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen of de Algemene nabestaandenwet, en gebruik maakt van een voorziening, gericht op arbeidsinschakeling. Hieronder wordt de ouder die inkomsten ontvangt uit arbeid en een aanvullende uitkering ontvangt meegerekend. Ondersteuning door het college wordt dan gezien als een voorziening gericht op arbeidsinschakeling.
Onder e. de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt, scholing of een opleiding volgt en bijstand algemene bijstand ontvangt of kan ontvangen.
Sociaal medische indicatie: Bij ouders die op sociaal medische gronden gebruik maken van kinderopvang moet de noodzaak vaststaan. Daarvoor dient een indicatie, die afgegeven is door een door een onafhankelijke organisatie die beschikt over adequate deskundigheid. Om te voorkomen dat nodeloos indicaties worden gevraagd aan derden (met alle kosten van dien) kan een verklaring van de behandelaar, waaruit de noodzaak tot kinderopvang onomstotelijk blijkt, voldoen.
Artikel 10. Ingangsdatum van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming moet binnen 3 maanden na ingang van de opvang worden aangevraagd, dit is in overeenstemming met de regels die de belastingdienst hanteert.
Artikel 11. De periode waarvoor de tegemoetkoming wordt verleend
De tegemoetkoming wordt in principe voor een heel kalenderjaar verleend. Voor aanvragen die in de loop van een kalenderjaar worden toegekend, geldt dat de tegemoetkoming wordt verstrekt tot 31 december van dat jaar. Dit betekent dat een ouder voor de start van een nieuw kalenderjaar een nieuwe aanvraag moet indienen. Het college kan de tegemoetkoming voor een andere periode (binnen een kalenderjaar) toekennen of vaststellen. Dit is het geval wanneer de aanvrager voor een bepaalde periode recht heeft op de tegemoetkoming, bijvoorbeeld gedurende de periode van een re-integratietraject waarvan de begindatum en de einddatum bekend zijn.
Artikel 12. Omvang van de tegemoetkoming
Omdat voor doelgroepouders de Kinderopvangtoeslag van de belastingdienst wordt gevolgd is de omvang gelijk gesteld.
Voor ouders met Sociaal medische indicatie is de omvang gemaximeerd tot 5 dagdelen per week. Mocht bij hoge uitzondering meer kinderopvang nodig zijn, biedt artikel 12 lid 2 van de verordening een mogelijkheid deze toe te kennen.
Artikel 13. De bevoorschotting van de tegemoetkoming
De subsidieverlening vindt plaats in de vorm van maandelijkse voorschotten. Dit betekent dat het totale bedrag van de tegemoetkoming waarop de aanvrager recht op heeft wordt verdeeld in maandelijkse termijnen.
De gemeente betaalt de tegemoetkoming uit aan de ouder. De ouder kan, al dan niet op verzoek van het kindercentrum of het gastouderbureau, de gemeente machtigen om de betalingen rechtstreeks aan dat kindercentrum of gastouderbureau te doen. Deze machtiging verandert juridisch niets aan de verhouding tussen de gemeente en de ouder. Er blijft juridisch gezien een betaling van gemeente aan ouder.
Het tweede lid geeft het college de bevoegdheid om nadere voorschriften te verbinden aan de wijze van bevoorschotting van de tegemoetkoming. Zo kan het college bepalen dat er alleen een voorschot wordt betaald op basis van een factuur van het kindercentrum of gastouderbureau. Wanneer het college twijfels heeft over het daadwerkelijke gebruik van kinderopvang door een ouder, dan kan een dergelijke voorwaarde gesteld worden.
Artikel 15. Verrekening met de voorschotten
Dit artikel regelt de uitbetaling door de gemeente van het nog te betalen deel van de tegemoetkoming. Als de gemeente een ouder een hoger bedrag heeft uitgekeerd dan waarop hij of zij recht heeft, dan kan de gemeente het te veel betaalde bedrag terugvorderen. Terugvordering kan plaatsvinden op grond van artikel 4.57 van de Awb.
Artikel 16. Inlichtingenplicht
Er kunnen twee vormen van schending van de inlichtingenplicht worden onderscheiden:
Als een ouder de inlichtingenplicht schendt en als gevolg hiervan ten onrechte een tegemoetkoming heeft ontvangen of tot een te hoog bedrag, dan kan het college de beschikking tot het verlenen of tot het vaststellen van de tegemoetkoming intrekken of herzien en het te veel betaalde bedrag terugvorderen.
Het college hoeft niet te wachten met het treffen van een maatregel totdat het besluit tot verlening van de tegemoetkoming is ingetrokken of gewijzigd. Het college kan al eerder besluiten om de betaling van de tegemoetkoming op te schorten. Dit kan wanneer het college het ernstige vermoeden heeft dat er grond bestaat om de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming in te trekken of te wijzigen.
Ook als de tegemoetkoming al is vastgesteld, is het college bevoegd om in bepaalde gevallen de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming in te trekken of ten nadele van de ontvanger te wijzigen. Het gaat om de volgende gevallen:
De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd wanneer vijf jaren zijn verstreken sinds de dag waarop zij is bekendgemaakt.
Artikel 17. Andere maatregelen
Het college kan in de toekomst, indien zij dit noodzakelijk acht, andere inkomensondersteunende maatregelen treffen die niet hun grondslag in de Participatiewet kennen. Een voorbeeld betreft de participatiebijdrage voor schoolgaande kinderen. Het college kan in een nadere regeling bepalen wanneer ouders met een laag inkomen in aanmerking komen voor een vergoeding van de kosten voor sport, muziek- of cultuurlessen.