Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening antidiscriminatievoorziening gemeente Groesbeek 2015 |
Citeertitel | Verordening antidiscriminatievoorziening gemeente Groesbeek 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | antidiscriminatie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2015 | nieuwe regeling | 08-01-2015 www.officielebekendmakingen.nl. Gemeenteblad nr 3778 d.d. 14 januari 2015 | VB/Raad/14/00003, MUG-14-00143 |
De raad van de gemeente Groesbeek;
gelezen het voorstel van de stuurgroep/de gezamenlijke colleges van 16 december 2014;
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
gelet tevens op het bepaalde in artikel 28 en 29 Wet Arhi;
deze verordening is opgesteld in verband met de herindeling van de gemeenten Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek per 1 januari 2015;
de stuurgroep/gezamenlijke colleges van de MUG gemeenten hebben ingestemd met het voorstel;
1.Vast te stellen onderstaande Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Groesbeek 2015.
Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.
Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van het besluit regelt in ieder geval:
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Groesbeekop 8 januari 2015
De raadsgriffier, De voorzitter,
De huidige gemeentelijke MUG-verordeningen waren vrijwel gelijkluidend, conform de VNG modelverordening. De wet schrijft voor dat een klager ook in het gemeentehuis zijn klacht moet kunnen deponeren. Om praktische redenen worden klagers zoveel mogelijk rechtstreeks naar antidiscriminatiebureau Ieder1Gelijk te Nijmegen doorverwezen, omdat klachten alleen daar in behandeling mogen worden genomen. De feitelijke werkwijze hiervoor moet binnen de nieuwe organisatie via de front-office worden ingericht.