Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, Wmo en Jeugdwet gemeente Kampen |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, Wmo en Jeugdwet gemeente Kampen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
De Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, Wet sociale werkvoorziening en Wet investeren in jongeren gemeente Kampen, vastgesteld op 17-12-2009 wordt ingetrokken.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 11-12-2014 Gemeenteblad 2014, 77660 | 14ADV00574 |
De raad van de gemeente Kampen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 november 2014, kenmerk 14ADV00574;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet, Wmo en Jeugdwet gemeente Kampen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet, en de personen die een doelgroep vormen of een voorziening ontvangen ingevolge de Wmo of de Jeugdwet, worden bij de uitvoering van deze wetten betrokken door middel van een MO-adviesraad. De leden van de MO-adviesraad worden afgevaardigd door de clusters.
Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college en de MO-adviesraad
Artikel 4 Ondersteuning MO-adviesraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de MO-adviesraad.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 december 2014,
De raad van de gemeente Kampen,
drs. H.A. van der Meulen, griffier drs. mr. B. Koelewijn, voorzitter
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn:
als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend;
Ook de Wmo 2015 verplicht de gemeente tot cliëntenparticipatie (artikel 2.1.3, derde lid).
Om een goede werking van de MO-adviesraad te waarborgen worden de leden van de MO-adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
In Kampen functioneert sinds 2007 de Wmo-adviesraad. Deze heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die het beleid en de dienstverlening met betrekking tot de Wmo raken, aan de orde te stellen. Sinds enige tijd behoort ook advisering over de uitvoering van de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) tot het werkterrein van de Wmo-adviesraad.
Deze nieuwe verordening is geënt op de tot en met 2014 bestaande situatie van de werkwijze van de Wmo-adviesraad. Deze bevalt goed en willen wij zoveel mogelijk handhaven.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Dit artikel geeft aan dat er binnen de MO-adviesraad clusters functioneren. Ten tijde van het opstellen van deze nieuwe verordening (medio 2014) zijn dit er zeven: Jeugd, Ouderen, Mensen met een beperking, Vrijwilligers, Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)-cliënten en dak- en thuislozen, en Participatie (Wwb / Wsw).
Elk cluster vaardigt twee personen af als vertegenwoordiger in de MO-adviesraad. Zo mogelijk worden vervangers benoemd.
De clusters worden door hun vertegenwoordigers in de MO-adviesraad geïnformeerd over de voorliggende vraagstukken en adviesaanvragen van het college. De vertegenwoordigers brengen de mening/visie van het cluster in tijdens de vergadering van de MO-adviesraad.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf en/of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de adviesraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. In de oude en de nieuwe situatie is ook rekening gehouden met de uitvoering van de Wmo en de Jeugdwet.
Ten tijde van het opstellen van deze nieuwe verordening telde de Wmo-adviesraad vijftien leden, van elke cluster twee, plus de onafhankelijke voorzitter.
Ten tijde van het opstellen van deze nieuwe verordening en in de afgelopen jaren vergaderde de Wmo-adviesraad elke maand, behalve in de zomervakantie, meestal de laatste woensdag van de maand.
Artikel 3 Taken van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur vraagt zo tijdig mogelijk advies aan de MO-adviesraad over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college.
Door de planning van de commisie- en gemeenteraadsvergaderingen, met de bijbehorende deadlines, kan het voorkomen dat de termijn waarbinnen de MO-adviesraad een advies moet uitbrengen relatief kort is.
In goed overleg is hiervoor een werkwijze gekozen die recht doet aan de situatie: tijdens de vergadering van de MO-adviesraad geeft de direct betrokken ambtenaar of de teammanager een toelichting op het voorliggende vraagstuk. Vervolgens worden de stukken doorgenomen en de mening van de MO-adviesraad genoteerd.
In de praktijk blijkt dit een voor iedereen werkbare oplossing te zijn.
Artikel 4 Ondersteuning MO-adviesraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de MO-adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de MO-adviesraad.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden van de MO-adviesraad
De MO-adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het gevraagde advies wordt uiterlijk voor een bepaalde, per situatie af te spreken, datum uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsmedewerkers.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de MO-adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele vraagstukken.
Ieder lid van de MO-adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen.
Artikel 6 Vergoeding voor de leden
Het presentiegeld bedraagt ten tijde van het opstellen van deze nieuwe verordening (2014) een bedrag van € 65,00 per vergadering.