Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg 2015 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-06-2018 | Nieuwe regeling | 23-12-2014 Gemeenteblad, 2014, nr. 81504 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,
gelet op het bepaalde in de Wet maatschappelijke ondersteuning, het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, alsmede de artikelen 8, 11, 12, 15, 17 en 20 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg 2015
gelet op het feit dat het gemeentelijk besluit maatschappelijke ondersteuning bedoeld is om alle bedragen en nadere regelingen in op te nemen. Dit is van belang omdat bedragen tenminste één maal per jaar gewijzigd worden doordat zij trendmatig worden aangepast,
besluiten vast te stellen het volgende:
Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg 2015
In dit Besluit en de daarop gebaseerde nadere regelgeving wordt verstaan onder ‘verordening’: de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg 2015. Voor wat betreft de andere begrippen wordt verwezen naar artikel 1 van genoemde verordening.
Hoofdstuk 1 Maatwerkvoorzieningen
Artikel 1. Bedragen voor ondersteuning geleverd door professionele hulpverleners die werken volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden
De omvang van een persoonsgebonden budget wordt bepaald door het werkelijk aantal geïndiceerde uren respectievelijke dagen per week te vermenigvuldigen ten aanzien van:
Alle hier genoemde bedragen zijn maximum tarieven inclusief BTW.
Artikel 2. Bedragen voor ondersteuning geleverd door hulpverleners die niet werken volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden
De omvang van een persoonsgebonden budget wordt bepaald door het werkelijk aantal geïndiceerde uren per week te vermenigvuldigen ten aanzien van:
Alle hier genoemde bedragen zijn maximum tarieven inclusief BTW.
Artikel 3. Bedragen voor ondersteuning geleverd door hulpverleners vanuit het sociale netwerk
De omvang van een persoonsgebonden budget wordt bepaald door het werkelijk aantal geïndiceerde uren per week te vermenigvuldigen ten aanzien van:
Alle hier genoemde bedragen zijn maximum tarieven inclusief BTW.
Artikel 4. Bedragen voor vervoer bij begeleiding
De hoogte van het persoonsgebonden budget als opslag voor vervoer bij begeleiding groep bedraagt;
De hier genoemde bedragen zijn maximum bedragen en gelden voor de heen- en terugreis.
Artikel 5. Bedragen hulpmiddelen en woonvoorzieningen
Het bedrag voor een woonvoorziening, vervoersvoorziening of rolstoelvoorziening bedraagt 100 % van het bedrag zoals vermeld in de door het college geaccepteerde offerte, indien nodig verhoogd met een bedrag voor onderhoud en verzekering. Het bedrag is bedoeld om te voorzien in aanschaf, onderhoud, reparatie en verzekering van een voorziening voor een periode van 5 jaar.
Artikel 6. Vervoersvoorzieningen
Indien het inkomen hoger is dan 1,5 maal de van toepassing zijnde bijstandsnormen, zoals vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, wordt geen financiële tegemoetkoming verstrekt in de legeskosten van een GPK. Maar als het inkomen lager is dan 1,5 maal de bijstandsnormen wordt een financiële tegemoetkoming verstrekt ter grootte van de legeskosten.
Nadere bepalingen ten aanzien van dit besluit kunnen worden opgenomen in beleidsregels en in bijzondere gevallen kan het college ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van dit besluit, indien toepassing van dit besluit tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg op 23 december 2014.
de burgemeester, de secretaris,
F.A. de Lange J.K.C. van der Jagt
Naast een verordening maatschappelijke ondersteuning is er ook een Besluit maatschappelijke ondersteuning. In dit besluit zijn de belangrijkste bedragen bij elkaar gebracht, die op basis van de verordening moeten worden vastgesteld. Het voordeel van het opnemen van de bedragen in een besluit is dat bij wijziging van de bedragen (bijvoorbeeld omdat er aan de hand van de prijsindex een bijstelling van bedragen plaatsvindt) niet de verordening gewijzigd behoeft te worden en niet opnieuw het gehele besluitvormingstraject in de raad hoeft te worden gevolgd.
Hoofdstuk 1. Maatwerkvoorzieningen
Gemeenten krijgen de vrijheid om zelf de hoogte van het tarief voor het PGB te bepalen. Hierbij krijgen
de gemeente ook ruimte om indien gewenst te kiezen voor differentiatie binnen de tarieven. Wel wordt
van gemeenten verwacht dat zij in de verordening vastleggen hoe zij de tarieven voor het PGB bepalen.
Gemeenten kunnen in de verordening bijvoorbeeld onderscheid maken tussen ondersteuning die wordt
geleverd door professionele hulpverleners en ondersteuning geleverd door het sociale netwerk van de
aanvrager. Zo kan ook onderscheid gemaakt worden tussen ondersteuning die wordt geleverd door
hulpverleners die werken volgens de bepaalde kwaliteitsstandaarden en ondersteuning geleverd door
hulpverleners die dat niet doen (zoals werkstudenten, en zzp’ers zonder gespecialiseerde opleiding).
De hoogte van de tarieven voor het PGB moet toereikend zijn. Dat betekent dat de tarieven in ieder geval een situatie dienen te realiseren, waarbij de cliënt in staat wordt gesteld tot zelfredzaamheid of participatie en dat deze persoon zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven.
De wijze waarop het PGB wordt berekend is vastgelegd in de Uitvoeringsregels persoonsgebonden budget (PGB) in de Wmo en Jeugdwet gemeente Elburg 2015 en de Beleidsregel Maatwerkvoorzieningen Wmo gemeente Elburg.
Artikel 6. Vervoersvoorzieningen
In dit artikel is het maximum aantal te compenseren zones (inclusief opstapzone) vastgelegd.
Een zone is circa 3 kilometer en sluit aan bij de zones, zoals die in het openbaar vervoer (OV)
gelden. Met 600 zones kan dus 1800 km gereisd worden. Dit dient de gemeente te compenseren indien de vervoersbehoefte aanwezig is.
Hoofdstuk 2. Bijdrage in de kosten
Artikel 7. Bijdragen maatwerkvoorzieningen
Hier wordt aangegeven dat de eigen bijdrage voor alle maatwerkvoorzieningen (zowel voor zorg in natura, als voor een PGB) worden berekend zoals vastgelegd in hoofdstuk 3 van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015. In dit Uitvoeringsbesluit is vastgesteld op welke wijze de eigen bijdrage berekend moeten worden en dat het Centraal Administratiekantoor (CAK) door de Minister is aangewezen als instantie die de eigen bijdragen in het kader van de Wmo vaststelt en int.
Op 3 juli 2006 heeft de Raad besloten om te komen tot het ‘invoeren van 1 eigen bijdrage regeling naar draagkracht voor alle individuele verstrekkingen, tenzij regelgeving dit niet mogelijk maakt.’ Middels een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is vastgesteld op welke wijze de eigen bijdrages berekend moeten worden en dat het Centraal Administratiekantoor (CAK) door de Minister is aangewezen als instantie die de eigen bijdrages in het kader van de Wmo vaststelt en int.
Aangezien de gemeenteraad heeft uitgesproken dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, wordt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot verlaging. Voor een rolstoel is geen eigen bijdrage verschuldigd.
Op 19 december 2006 heeft het college besloten dat de parameters conform AMvB aangehouden kunnen worden, hetgeen conform het eigen bijdrage regime onder de AWBZ is, met dat verschil dat de nieuwe regeling geen maximum eigen bijdrage meer kent. Derhalve kan het dus voorkomen dat de eigen bijdrage voor mensen met een zeer hoog inkomen gelijk is aan de kostprijs.