Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling subsidie duurzaam renoveren Noord-Holland 2015 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling subsidie duurzaam renoveren Noord-Holland 2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | energiebesparing, energie, energieverbruik,ga- en elektra |
Deze regeling vervalt met ingang van 1 juli 2016.
Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011, art. 2
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | 01-07-2016 | intrekking | 09-12-2014 Provinciaal blad, 2014, 123 | 502478-502484 | |
01-01-2015 | 01-07-2016 | nieuwe regeling | 09-12-2014 Provinciaal blad, 2014, 123 | 502478-502484 |
Subsidie kan worden verstrekt ten behoeve van woningen in Noord-Holland, die gebouwd zijn vóór het kalenderjaar 2000, voor activiteiten die leiden tot:
Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.
Een aanvraag om subsidie bevat tenminste:
Indien toepassing van het eerste, tweede en derde lid zou leiden tot het overtreden van het verbod op het geven van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt het subsidiebedrag in afwijking van het tweede lid zodanig vastgesteld dat het totaal van alle subsidies voor de activiteit niet hoger is dan het bedrag dat op grond van het bepaalde in artikel 38 van de Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard of op grond van de Verordening (EU) nr. 1407/2013 van 18 december 2013(de-minimissteun) verstrekt mag worden.
Haarlem, 9 december 2014.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
Doel van de regeling is om 100 bestaande woningen vergaand duurzaam te renoveren door het treffen van energiebesparende maatregelen en door het opwekken van duurzame energie. Deze woningen dienen vervolgens als voorbeeld voor bouwbedrijven, verhuurders en particuliere woningeigenaren die belangstelling hebben om woningen vergaand te verduurzamen. De regeling leidt daarnaast tot werkgelegenheid binnen de bouwketen.
Mocht er rond de woning te weinig ruimte zijn om voldoende energie op te wekken, dan is het mogelijk maximaal 6.000 kWh per jaar te compenseren door participatie in een duurzaam energieproject in Nederland. Men moet dan wel kunnen aantonen dat men mede-eigenaar is van bijvoorbeeld een zonnestroominstallatie of een windmolen, welke investering men heeft gedaan om deel te mogen nemen en hoeveel opgewekte stroom hier tegen over staat. Ook dient men te verklaren dat deze participatie voor minimaal 5 jaar is aangegaan.
Artikel5
Dit artikel geeft aan dat, indien de subsidie maximaal € 10.000,- bedraagt, de subsidieverlening en vaststelling in één keer plaatsvindt.
Artikel6,onder a, lid 1
Voor een reële inschatting van het gemiddelde gas- en elektriciteitsverbruik van de afgelopen drie jaar kan de energierekening worden gebruikt. In het geval dat een aanvrager net de woning heeft gekocht, heeft het geen zin om de energierekening van de afgelopen drie jaar als uitgangspunt te hanteren. Ook voor verhuurders kan dit lastig worden. In dat geval kan worden uitgegaan van een reële aanname van het energieverbruik. Meer informatie over het energieverbruik van huishoudens vindt u op de website van het Nibud en Milieu centraal.
Artikel6,onder a, lid 2
Voor het bepalen van de verdeling van het energieverbruik is het niet nodig om het energieverbruik van alle apparaten exact vast te stellen, een inschatting is voldoende. De grootste gasverbruikers zijn vaak de CV- ketel voor verwarming, tapwater en koken. De grootste elektriciteit gebruikers zijn vaak de close-in boiler, wasmachine, wasdroger, koelkast, vrieskast, elektrisch koken en verlichting, op de website van Milieu centraal is informatie te vinden over het energieverbruik van apparaten.
Artikel6,onder a, lid 3
De eerste stap naar een “energieneutrale woning” of een “nul op de meter woning” begint met het besparen van energie door bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, de aanschaf van energiezuinige apparatuur, et cetera. Vervolgens wordt het resterende verbruik gedekt met zelf opgewekte duurzame energie.
Artikel6,onder a, lid 4 en 5
Door het verschil te nemen van het verwachte energieverbruik van de woning en de bewoners en de energie die duurzaam kan worden opgewekt, wordt bepaald of er sprake is van een energie neutrale of een nul op de meter situatie.Bij de beoordeling van de subsidieaanvraag worden voorgenomen activiteiten door een deskundige op realiteitszin getoetst en er wordt bepaald of er sprake is van een renovatie tot het niveau energieneutraal of nul op de meter. Als de voorgenomen activiteiten naar verwachting niet zullen leiden tot het niveau energieneutraal of nul op de meter wordt de aanvraag geweigerd (zie artikel 9 van de uitvoeringsregeling).
Artikel6onder d
Het is voor bewoners lastig om op basis van voorgestelde maatregelen in te schatten of zij inderdaad een zeer energiezuinige woning hebben na renovatie. Om meer zekerheid te geven over de prestatie van de woning heeft de provincie in deze regeling de voorwaarde opgenomen dat de partij die het verduurzamingsconcept aanbiedt met de opdrachtgever een energieprestatiegarantie contract afsluit. De provincie Noord-Holland is niet verantwoordelijk voor de inhoud of kwaliteit van het af te sluiten energieprestatiegarantie contract. Dit is een verantwoordelijkheid die ligt bij de opdrachtgever en opdrachtnemer.
Artikel9,lid c
De provincie Noord-Holland controleert niet de kwaliteit van de bedrijven die de renovatie zullen uitvoeren. Die verantwoordelijkheid ligt bij de aanvrager. Om de aanvrager enige zekerheid te bieden is in deze regeling de voorwaarde opgenomen dat maatregelen dienen te worden uitgevoerd door een erkend bedrijf, dat is aangesloten bij Bouwgarant of een vergelijkbare garantieregeling.
Artikel12,lid 3
Het doel van een prestatietoets is om meer inzicht te verkrijgen in de energieprestatie van de woning na oplevering, zodat in het geval van afwijkingen, de bouwkolom op basis van de geconstateerde afwijkingen doelgericht haar bouwproces kan verbeteren. Deze toets is niet bedoeld om de kwaliteit van de uitvoering te controleren. De uitvoerende partij is verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de uitvoering van maatregelen.