Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Scholings-begeleidingsvoucher, Zaanstreek-Waterland Wormerland 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling Scholings-begeleidingsvoucher Zaanstreek-Waterland Wormerland 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Soza 2015 |
art. 15 hardheidsclausule
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad, 22 December 2014 | * |
Subsidieregeling Scholings-begeleidingsvoucher, Zaanstreek-Waterland Wormerland2015
Vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland
Datum inwerkingtreding: 1 januari 2015
Opmerkingen met betrekking tot de regeling
De subsidieregeling Scholings-begeleidingsvoucher is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.
Wettelijke grondslagen of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
In deze regeling wordt verstaan onder:
Social return on investment Een principe dat de gemeente hanteert bij de inkoop van producten en diensten. Dit houdt in dat opdrachtnemers voor een percentage van de omvang van de opdracht, werkloze werkzoekenden, mensen met een SW-indicatie, en leerlingen aan een (leer)werkplek helpen.
Uitzendbeding Bepaling dat een arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de inlener van de werknemer afziet van de diensten van de werknemer.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
1.Een aanvraag om een subsidie wordt, conform artikel 3.2 derde lid, van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012
a.Ingediend voorafgaand aan het ingaan van de arbeidsovereenkomst.
De subsidie wordt slechts verleend indien voldaan wordt aan de volgende criteria
1.De werkgever ontvangt na de aanvraag een beschikking met verstrekking van een voucher. Betaling volgt na ontvangst factuur van de kosten van de scholing c.q. begeleiding.
Naast de in artikel 4.3 van de Algemene Subsidieverordening Wormerland 2012 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Naast de in de artikelen 2.1 van de Algemene subsidieverordening Wormerland 2012 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen:
1.De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan de gemeente, die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de subsidieverlening.
De subsidieverlening kan o.g.v. artikel 1.6 van de Algemene Subsidieverordening worden gecontroleerd. De subsidieontvanger is verplicht hieraan medewerking te verlenen.
De Scholings-begeleidingsvoucher is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.
De arbeidsmarktregio Z-W zet deze in met als doel het terugdringen van mensen die aan de kant staan. Werkgevers nemen een centrale positie in, de dienstverlening moet aansluiten bij wensen en behoeften van werkgevers.
Het uitgangspunt bij werkgeverdienstverlening is maatwerk. Maatwerk om belemmeringen bij werkgevers weg te nemen en te stimuleren dat ze kandidaten uit de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland aannemen.
Een werkgever komt in aanmerking voor een voucher als hij een kandidaat in dienst neemt of een werkervaringsplaats aanbiedt. De voucher is een investering in de toekomst zodat een nieuwe werknemer goed toegerust is voor de functie. De waarde van de voucher is afhankelijk van het aantal uren en de duur van het contract.
Deze regeling beschrijft de subsidieregels voor deze scholings-begeleidingsvoucher.
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting.
Begeleiding betreft ‘training on the job’ die noodzakelijk is voor de kandidaat om de werkzaamheden bij deze werkgever te doen, die noodzakelijk is om de kandidaat op te leiden. Dit kan bijv. gaan om het vrijmaken ( uit het productieproces) van een seniorcollega die de kandidaat een afgesproken aantal uren instrueert en begeleidt. Het kan ook noodzakelijke ‘externe’ coaching betreffen.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten lid 3 en 3a
Een kanssector in de economie is een sector die benoemd is vanuit de regionale arbeidsmarkt analyse tot groeisector. Van belang is de scholingsvoucher zonder baangarantie te koppelen aan sectoren waar vraag is of zal ontstaan. Denk hierbij ook bijv. aan het ondersteunen van branchegerichte initiatieven. Er vindt een beoordeling plaats op arbeidsmarktrelevantie van de branche/sector gerichte scholing. Lid 3a biedt naast de subsidie aan een werkgever voor scholing/begeleiding, de interne mogelijkheid dat een kandidaat een opleiding in een kanssector van de economie volgt zonder dat er een koppeling aan werk of werkervaringsplaats
is. Deze mogelijkheid vergroot de kansen op een baan voor de kandidaat.
De inzet van regelingen is maatwerk. Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de scholingsvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Voorwaarde is ook of iemand over voldoende leervermogen beschikt om de betreffende scholing te volgen.
Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Artikel 6 Hoogte en duur van de subsidie lid 3
Wanneer kandidaten een opleiding volgen en ze daardoor niet volledig beschikbaar voor de arbeidsmarkt zijn, is de duur van de opleiding maximaal een jaar.
De inzet van regelingen voor de werkgever, en dus ook de scholings-begeleidingsvoucher, is maatwerk en verschilt per kandidaat. De afspraken worden in overleg met de adviseur van de arbeidsmarktregio Z-W voorafgaand aan het dienstverband gemaakt. Hierbij speelt bijvoorbeeld de afstand tot de arbeidsmarkt een rol.