Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003 |
Citeertitel | Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
In februari 2000 is de huidige Verordening Accountantscontrole provincie Overijssel vastgesteld. Als gevolg van de veranderingen in het kader van de Wet Dualisering is het noodzakelijk om deze verordening aan te passen. De belangrijkste veranderingen hebben betrekking op:
– de expliciete positionering in de zin dat de accountant werkt voor Provinciale Staten, zonder tussenkomst van Gedeputeerde Staten;
– de aanscherping van de accountantscontrole in de richting van rechtmatigheid, in plaats van het huidige begrip ‘getrouwheid’;
– het expliciet opnemen van de zogeheten goedkeuringstoleranties in de verordening en deze niet meer door de accountant zelf te laten bepalen;
– het schrappen van het zogeheten ‘doelmatigheidsartikel’ in de accountantscontrole c.q. de Provinciewet, aangezien de doelmatigheid het aandachtsgebied wordt van Gedeputeerde Staten en gecontroleerd wordt door de rekenkamerfunctie;
– de verbijzondering van de invulling van het Rapport van Bevindingen, dat de gebruikelijke management-letter kan vervangen;
– het naar voren halen van de termijnen (uiterlijke afronding op 15 juli) zodat de controle kan aansluiten op de begrotingsprocedure waardoor de toegevoegde waarde stijgt.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 22-4-2003
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2003-53
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | nieuwe regeling | 22-04-2003 Provinciaal Blad nr. 2003-53 | - |
Zoals in de inleiding is opgemerkt, is de Wet Dualisering van aanzienlijke invloed op de positionering en de invulling van de accountantscontrole. In het algemeen is zodoende het aandachtsgebied ‘rechtmatigheid’ zoals opgenomen in de Verordening Financieel Beheer zowel ruimer als breder ingevuld. Ook de verandering in de positie van het College van Gedeputeerde Staten komt tot uitdrukking in de procedure rond de accountantscontrole. Tegenover het scherper afbakenen van de controlefunctie, staat dat expliciet aandacht wordt besteed aan het nut en de noodzaak tot overleg en afstemming. Het is immers vooral de bedoeling dat de provincie als geheel er beter van wordt en niet zozeer wordt gewerkt met de veronderstelling ‘hoe meer controle, hoe beter het is’. Ook het verder invullen van het Rapport van Bevindingen en het verplicht naar voren halen van de einddatum, onderbouwen de stelling dat wordt gezocht naar een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde.
rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole: de rechtmatigheid krijgt in het kader van de accountantscontrole gestalte door beoordeling van de maatregelen die het College van Gedeputeerde Staten en het management hebben getroffen ter verzorging van een rechtmatig beheer; zijn in de organisatie voldoende maatregelen getroffen (en werken deze maatregelen naar behoren) om een rechtmatig beheer te waarborgen;
Artikel 2. Benoeming accountant
De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door Provinciale Staten te benoemen registeraccountant of aan een Accountant-Administratieconsulent ten aanzien van wie bij de inschrijving van het in artikel 36, eerste lid van de Wet op de Accountant-Administratieconsulenten bedoelde register een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 36, derde lid van die wet. De accountantscontrole kan worden verleend aan een organisatie waarin accountants die mogen worden aangewezen, samenwerken.
Artikel 4. Afstemming met Provinciale Staten
Jaarlijks vindt voorafgaande aan de controle van de jaarrekening en eventuele deelverantwoordingen van een deel van de organisatie door de benoemde accountant overleg plaats met (een vertegenwoordiging van) Provinciale Staten over:
– de toe te passen goedkeurings- en rapportagetoleranties;
– onderwerpen waarover Provinciale Staten specifieke aandacht van de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie wenst te besteden.
Artikel 5. Afstemming werkzaamheden met en verantwoordelijkheden van het College van Gedeputeerde Staten
Artikel 6. Specifieke werkzaamheden
Voorzover nodig geacht kan het College van Gedeputeerde Staten de benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden (met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) voorzover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert Provinciale Staten over verstrekte opdrachten aan de accountant voor specifieke werkzaamheden.
Artikel 7. Toegang tot alle informatie
De accountant heeft in de uitoefening van zijn functie toegang tot alle lokaliteiten en terreinen van de provinciale organisatie. Hij heeft de bevoegdheid tot het inzien van boeken, bescheiden, notulen, brieven en computerbestanden, betrekking hebbend op, of verband houdend met de financiële administratie en het financieel beheer, alsmede aan ambtenaren van de provincie de inlichtingen te vragen die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn taak.
Artikel 8. Frequentie van de controle
De controle geschiedt, voorzover de accountant dit nodig acht, zonder voorafgaande waarschuwing. De controle geschiedt zo dikwijls de accountant dit nodig acht.
De accountant verstrekt bij de jaarrekening een accountantsverklaring met betrekking tot:
– de getrouwe weergave van de baten en lasten over het jaar en de activa en passiva per 31 december van dat jaar;
– de totstandkoming van de baten en lasten en de balansmutaties in overeenstemming met de begroting, de van toepassing zijnde wettelijke regelingen;
– de overeenstemming met de bij algemene maatregelen van bestuur gestelde regels.
De accountant brengt aan Provinciale Staten verslag uit omtrent zijn bevindingen. Dit verslag wordt in afschrift aan het College van Gedeputeerde Staten gezonden.
Het verslag wordt door de accountant besproken met een (vertegenwoordiging van) Provinciale Staten. Het verslag gaat tenminste in op de volgende onderwerpen: