Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening provincie Overijssel 2003 |
Citeertitel | Organisatieverordening provincie Overijssel 2003 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 18-3-2003
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2005-80
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-09-2005 | 08-07-2008 | nieuwe regeling | 18-03-2003 Provinciaal Blad nr. 2005-80 | - |
Voor de algemene toelichting op deze verordening wordt verwezen naar het statenvoorstel nr. 2 van de agenda 1998 betreffende de organisatieverandering (en het daarbij als bijlage gevoegde eindrapport van de stuurgroep Organisatie-in-verandering). In deze toelichting wordt op enkele specifieke punten uit de organisatieverordening dieper ingegaan.
Hoofdstuk 1. De structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 1. Indeling in organisatorische eenheden
De ambtelijke organisatie van de provincie Overijssel is ingedeeld in organisatorische eenheden, welke worden aangeduid als eenheden. Eenheden staan onder leiding van een hoofd eenheid. Aan het hoofd van de hele organisatie staat een directie. Naast de ambtelijke organisatie functioneert de griffie van de provincie Overijssel.
Gedeputeerde staten stellen de organisatorische hoofdstructuur vast. 1
Gedeputeerde Staten stellen, op advies van de directie, de naamgeving, aantal en taken van de eenheden vast. 2
De directie stelt, onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten, de interne structuur en naamgeving, aantal en taken van de onderdelen binnen die interne structuur vast. 3
De directie besluit, naar aanleiding van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld project- of programmavoorstel, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen eenheden ter voorbereiding en/of uitvoering van het beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo'n verband kan worden opgedragen aan een project- of programmaleider. 4
Het hoofd eenheid besluit, naar aanleiding van een door de directie vastgesteld project, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden binnen de eenheid of tussen eenheden ter uitvoering van projecten en programma's ressorterende onder zijn/haar eenheid. Het beheer van zo'n verband wordt opgedragen aan een project- of programmaleider.
Hoofdstuk 2. De ambtelijke organisatie
Artikel 7. Verantwoordelijkheiddirectie
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van Gedeputeerde Staten en de secretaris heeft de directie de Verantwoordelijkheid voor:7
[Toelichting: Onder vaststellen van de hoofdstructuur door Gedeputeerde Staten wordt verstaan dat zij vaststellen dat er aan het hoofd van de organisatie een directie staat en dat de organisatie is onderverdeeld hi eenheden. Ook de verder in deze verordening op hoofdlijnen uiteengezette toedeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij, vallen onder dit begrip.]
[Toelichting: Met de interne structuur van een eenheid wordt bedoeld de wijze waarop de eenheid is ingericht in functies, verbanden van functies (bijvoorbeeld teams, zelfsturende teams, bureaus) en welke coördinatiemechanismen worden aangewend om afstemming te waarborgen tussen processen. Onder coördinatiemechanismen moet tevens worden verstaan de leidinggevende structuur binnen de eenheid.]
[Toelichting: Wij onderscheiden projecten en programma's die aanvullend op de primaire ordening van processen in eenheden voor een afgestemd verloop zorgdragen van activiteiten die "grensoverschrijdend" zijn. Daarbij maken wij onderscheid in projecten en programma's die een majeur karakter hebben en die rechtstreeks door de directie - via een project- of programmaleider -worden aangestuurd en projecten die door een hoofd eenheid — via een projectleider—worden aangestuurd.]
[Toelichting: Wij onderscheiden projecten en programma's die aanvullend op de primaire ordening van processen in eenheden voor een afgestemd verloop zorgdragen van activiteiten die "grensoverschrijdend" zijn. Daarbij maken wij onderscheid in projecten en programma's die een majeur karakter hebben en die rechtstreeks door de directie - via een project- of programmaleider -worden aangestuurd en projecten die door een hoofd eenheid — via een projectleider—worden aangestuurd.]
[Toelichting: Het verlenen van ontslag, niet op verzoek, is te allen tijde voorbehouden aan Gedeputeerde Staten. Daar waar er sprake is van ontslag op verzoek van betrokkene wordt de bevoegdheidsverdeling zoals voorgesteld in dit artikel toegepast. Onder benoeming wordt inbegrepen geacht de plaatsing in een met name genoemde functie.]
[Toelichting: De directie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van (beleids)adviezen en het tempo van de beleidsvoorbereiding van de ambtelijke organisatie. De directie zal echter slechts in een beperkt aantal gevallen een expliciete positie in de stukkenstroom innemen. Om haar verantwoordelijkheid t.a.v. kwaliteit en tempo van (beleids)adviezen en beleidsvoorbereiding te kunnen waarborgen, zal de directie:
- er anticiperend voor zorgen dat er een beleidsinhoudelijke "bedding" is, waarin de ambtenaar zijn referentiekader vindt om zijn werk te doen;
- op een nader in te vullen manier actief zicht houden op het verkeer tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur en zo nodig initiatieven nemen om de kwaliteit van de ambtelijke advisering te garanderen;
- een werkproces ontwikkelen zodat de directie geïnformeerd is over de aard en inhoud van stukken die aan Gedeputeerde Staten worden voorgelegd;
- het geëigende initiatief nemen, als er strategische aspecten aan de orde zijn.]