Organisatie | Geldermalsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening cliëntenparticipatie WWB.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 16-12-2014 | 11B |
HOOFDSTUK 2 - Benoeming en taken cliëntenraad
Artikel 3 Taken van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven aan het college over het beleid van de Participatiewet.
Artikel 7 Deelname aan de regionale cliëntenraad
De cliëntenraad vaardigt twee leden af aan de regionale cliëntenraad van de gemeenschappelijke regeling Werkzaak Rivierenland teneinde de advisering over beleid en verordeningen regionaal af te stemmen.
Artikel 8. Beslissing van het college in gevallen waarin de verordening niet voorziet
In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2014, nummer 11B.
De voorzitter,
De griffier
Artikel 47 Participatiewet draagt aan de gemeenteraad op om een verordening te maken over de wijze waarop de personen bedoeld in artikel 7 lid 1 Participatiewet of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet. Daarmee wordt aansluiting gezocht bij de Wet SUWI, waarin staat dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.
In deze verordening is gekozen voor het instellen van een cliëntenraad. Door in deze cliëntenraad leden te benoemen die worden voorgedragen door de verschillende belangenorganisaties kunnen de ideeën van cliënten over de uitvoering van de Participatiewet effectief worden verwoord.
HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet of Awb niet afzonderlijk te definiëren in de verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de Participatiewet ook de verordening moet worden gewijzigd.
HOOFDSTUK 2 - Benoeming en taken cliëntenraad
Artikel 2 Benoeming cliëntenraad
Hoewel de raad de verordening moet vaststellen, is er om pragmatische redenen voor gekozen de bevoegdheid tot het instellen van de cliëntenraad en het benoemen van de leden over te dragen aan het college.
Het is belangrijk dat de leden van de cliëntenraad een duidelijke binding hebben met de doelgroepen van de Participatiewet. Daarom hebben personen, belangenorganisaties en -groepen de bevoegdheid om de leden voor te dragen. De wijze waarop deze organisaties tot hun voordracht komen is bewust niet geregeld. Juist omdat de leden gedragen moeten worden door de achterban, is het zaak dat deze organisaties zelf tot een voordracht komen. Dit wordt gekanaliseerd via de cliëntenraad zelf.
Omdat het belangrijk is dat de leden van de cliëntenraad voldoende binding houden met de
doelgroep, is de benoemingsduur beperkt tot een periode van vier jaar en kunnen zij alleen worden
herbenoemd als zij wederom worden voorgedragen. Daarmee wordt voorkomen dat leden van de cliëntenraad tot in lengte van jaren kunnen blijven zitten, terwijl zij inmiddels vervreemd kunnen zijn van hun achterban.
Wellicht ten overvloede zij vermeldt dat individuele leden op grond van de Participatiewet Ioaw, Ioaz of Bbz, welke tijdens de zittingsperiode uit de uitkering gaan, kunnen aanblijven tot het einde van de zittingsperiode (ervaringsdeskundige).
Indien het aantal leden tot onder het minimumaantal van 6 daalt, doet dat niets af aan het
bestaansrecht en de bevoegdheden van de cliëntenraad. Wel worden wervingsactiviteiten ontplooid om zo spoedig mogelijk nieuwe leden te kunnen benoemen.
Artikel 3 Taken van de cliëntenraad
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de cliëntenraad zijn
toebedeelt. Naast een adviserende taak over de uitvoering van de Participatiewet heeft de cliëntenraad ook recht van initiatief op dit terrein. Omdat sommige onderwerpen nauw kunnen samenhangen met de uitvoering van de Participatiewet, maar strikt genomen daar zelf geen deel van uitmaken, is de bevoegdheid van de cliëntenraad uitgebreid met deze onderwerpen. De cliëntenraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen en wijzigen van beleidsplannen en verordeningen met betrekking tot de Participatiewet.
Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de cliëntenraad gehouden omdat de cliëntenraad geen belanghebbende is ten aanzien van beslissingen die betrekking hebben op individuele gevallen.
Artikel 4 Overleg van en met de cliëntenraad
Dit artikel bevat de kern van de zaken die op grond van artikel 47 WWB in de verordening moeten worden geregeld.
Het college overlegt minstens vier maal per kalenderjaar met de cliëntenraad. Ingeval daartoe een reden is kan er dus vaker worden overlegd. Het is logisch om enkel vaker te vergaderen indien beide partijen hiertoe reden zien.
Zonder relevante stukken kan de cliëntenraad niets beginnen. Het college dient daarom ervoor te zorgen dat de cliëntenraad over de benodigde stukken kan beschikken. Om te voorkomen dat het college ook geheime stukken of willekeurig welke stukken dan ook op verzoek aan de cliëntenraad zou moeten zenden, is bepaald dat het om ‘relevante’ stukken moet gaan.
Nadat het college of de raad heeft besloten op stukken waarop de Cliëntenraad een advies
heeft uitgebracht, wordt teruggekoppeld wat er met de door de cliëntenraad gegeven adviezen is gedaan.
Artikel 7 Deelname aan de regionale cliëntenraad
Als alle gemeenten inzien dat één regionale cliëntenraad voor de uitvoering van de participatiewet het meest efficiënt is, maakt artikel 7 dit mogelijk door afvaardiging van leden van de plaatselijke cliëntenraad naar de regionale cliëntenraad. De afgevaardigde leden vormen dan gezamenlijk de regionale cliëntenraad. Zo wordt op dit moment ook het Netwerk Cliëntenraden Rivierenland waarschijnlijk vorm gegeven.