Organisatie | Uden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Uden 2015 |
Citeertitel | Nadere Regels Jeugdhulp gemeente Uden 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Artikel 156 Gemeentewet, Jeugdwet
Verordening jeugdhulp 2015
Ja
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad, 31 december 2014 | Collegebesluit 16 december 2014 |
Hoofdstuk 1 Vormen van Jeugdhulp
Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën. Voor de duidelijkheid is in de derde kolom de oude benaming (de indeling tot 1 januari 2015) opgenomen.
Individuele jeugdhulp zorgaanbieder | ||
Met verblijf: Residentieel inclusief specialistische Jeugd-ggz | Verblijf zorgaanbieder deeltijd pedagogisch Verblijf zorgaanbieder deeltijd specialistisch | |
Een Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door
De Verwijzing bestaat uit een Verleningsbeschikking of een Verwijsbericht.
Voor flexibele jeugdhulp is géén verleningsbeschikking nodig. Jaarlijks bepaalt het College welke vormen van jeugdhulp tot het flexibele volume behoren. Voor 2015 zijn dat twee subcategorieën van de hoofdcategorie Zonder Verblijf, namelijk ambulante jeugdhulp en generalistische jeugd-ggz.
2. Omschrijving, activiteiten en prestatie-eisen
Jeugdhulp zonder Verblijf betreft alle Jeugdhulp zonder verblijfsfunctie. Deze hoofdcategorie is te verdelen in de subcategorieën ambulante Jeugdhulp, begeleiding, persoonlijke verzorging, generalistische Jeugd-ggz, specialistische Jeugd-ggz en onderzoek en diagnostiek.
Jeugdhulpaanbieder heeft de ruimte om gezamenlijk met het Basisteam nieuwe of geïntegreerde vormen voor de activiteiten te ontwikkelen waar dat leidt tot efficiëntere of effectievere Jeugdhulp, daaronder begrepen samenwerking met anderen of het initiëren van verbeteringen in de 0e en 1e lijn.
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan Jeugdigen en hun Ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de Jeugdige, opvoedingsproblemen van de Ouders of adoptie gerelateerde problemen.
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van Jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem.
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij Jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking.
De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN)
In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-ggz.
Onderzoek ten behoeve van het verkrijgen van inzicht in het gedrag, de vaardigheden en intelligentie van de Jeugdige bij een vermoeden van medische, psychische en/of gedragsproblematiek.
Prestatie-eisen Jeugdhulp zonder Verblijf
Ten aanzien van te leveren Jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
Jeugdhulpaanbieder ondersteunt de Jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de Jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige;
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Onder pleegzorg wordt verstaan tijdelijke of langdurige opvang van een Jeugdige in een gezin, anders dan het gezin van herkomst, door Pleegouders. Hieronder zijn in ieder geval begrepen:
Pleegzorg kan plaatsvinden in een gezin uit de omgeving van de Jeugdige, bijvoorbeeld bij familie (netwerkpleeggezin) of in een daarvoor speciaal geworven gezin.
Onder pleegzorg vallen in ieder geval de volgende activiteiten:
Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:
Onder gezinsgerichte Jeugdhulp met verblijf wordt verstaan:
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
Onder residentiële Jeugdhulp verstaan we alle hulp met verblijf, niet zijnde pleegzorg of gezinsgerichte ondersteuning, gericht op het gezond en veilig opgroeien van Jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij psychische of psychosociale problemen, dan wel ondersteuning nodig hebben vanwege beperkingen of gedragsproblemen en waarvoor die ondersteuning in de thuissituatie of een andere gezinssituatie niet geboden kan worden. Hiertoe behoort ook specialistische Jeugd-ggz.
Ten aanzien van Residentieel Verblijf gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4)
Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten welke zijn opgenomen in de met hen te sluiten deelovereenkomsten.
Hoofdstuk 2 PersoonsGebonden Budget (PGB)
Artikel 2 Melding, gemotiveerd plan en vooronderzoek
Artikel 8.1.1. van de Jeugdwet regelt de mogelijkheid om een persoonsgebonden budget (PGB) te verstrekken voor een groot aantal vormen van jeugdhulp. Een PGB dient daarbij altijd een bewuste en vrijwillige keuze van de aanvrager te zijn. Om voor een PGB in aanmerking te komen, moeten naast de verplichtingen en voorwaarden zoals opgenomen in de Jeugdwet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
Onderdeel van deze motivering is dat belanghebbende schriftelijke afspraken maakt met de PGB-aanbieder, waaruit blijkt dat het PGB veilig, doeltreffend en cliëntgericht wordt besteed, dat het PGB in redelijkheid geschikt is voor het doel waarvoor het is verstrekt en in voldoende mate bijdraagt aan het resultaat en kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning.
De PGB budgethouder komt met de aanbieder een PGB zorgovereenkomst overeen waar ten minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning, de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie of sociaal netwerk), begroting en de wijze van declareren.
Artikel 4 Uitsluitingsgronden persoonsgebonden budget
Onderstaande uitsluitingsgronden gelden voor een aanvraag jeugdhulp in de vorm van PGB. Geen PGB wordt verstrekt indien:
1.Het vermoeden bestaat dat de belanghebbende niet in staat is om zelf de besteding van het PGB of de verantwoording hiervoor te verzorgen. Dit wordt meegenomen in het onderzoek. Hierbij moet gekeken worden of er sprake is van de volgende situaties:
In deze gevallen heeft de belanghebbende de mogelijkheid de verantwoordelijkheid over te dragen aan een beheerder/curator.
Artikel 5 De hoogte van het persoonsgebonden budget
Het persoonsgebonden budget voor de verschillende jeugdhulpvormen is niet direct afgeleid van de tarieven waarvoor het college deze diensten heeft gecontracteerd bij verstrekking in natura (lumpsumfinanciering).
Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend verblijf, worden de maximum PGB-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden de tarieven zoals opgenomen in bijlage 1 (specialistische maatwerktarieven).
Artikel 7 Kwaliteitseisen persoonsgebonden budget
Ter borging van de kwaliteit van de geleverde jeugdhulp, wordt de volgende werkwijze gehanteerd:
Artikel 10 Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college heeft Nadere Regels gesteld over het betrekken van ingezetenen bij het beleid zoals bedoeld in artikel14 van de Verordening. Periodiek overleg hierover maakt deel uit van de reeds bestaande afspraken met de WMO Raad Uden. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de “Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning, Gemeentelijk bijstandsbeleid en minimabeleid” van de gemeente Uden.
Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden of zichzelf melden om mee te denken over te vormen beleidskaders.
Bijlage 1 PGB tarieven Jeugdhulp in 2015
Onderstaande tabel geeft de maximale PGB bedragen aan die de gemeente Oss voor jeugdhulp in 2015 verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2014 voor PGB-budgethouders hanteert. Hiermee tracht de gemeente Oss rust en continuering van huidige PGB-ondersteuning te bieden in 2015.
Desalniettemin zullen PGB-houders in 2015 toch belangrijke wijzigingen ervaren. Invoering van het landelijk verplicht gestelde trekkingsrecht, budgethouders worden hierover per brief door de sociale verzekeringsbank geïnformeerd. Dit zorgt weliswaar voor minder flexibiliteit, maar ook minder administratieve lasten. De PGB budgethouder kan de te betalen ouderbijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor niet meer met zijn persoonsgebonden budget verrekenen.
Voor nieuwe aanvragen of herindicaties PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:
Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen PGB mogelijkheid kenden, gelden specialistische maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg, crisisverblijf zal slechts in hoge uitzondering een PGB aan de orde zijn.
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er | Korting 50% met een maximum van € 20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk | ||||
Toeslag vervoer € 5,33 per verblijf dag
Als uw aantal geïndiceerde uren en/of dagdelen hoger is dan hier staat, dan wordt het tarief van de hoogste klasse verhoogd met uurtarief of dagdeeltarief op jaarbasis maal aantal extra uren of dagdelen.
E. Beschermd wonen/specialistisch verblijf
Indien van toepassing, specialistisch maatwerktarief op basis van AWBZ PGB tarieven ZZP 2014