Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2015. |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening op de raadscommissie 2015 |
Externe bijlage | Raadsbesluit invoeren Sprekersplein |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-09-2019 | Wijziging artikel 16 | 27-06-2019 | |||
04-02-2016 | 23-12-2015 | 18-09-2019 | Nieuwe regeling | 22-12-2015 | Onbekend |
03-09-2010 | 10-02-2010 | 18-09-2019 | Nieuwe regeling | 09-02-2010 Peel en Maas, 2-9-2010 | Onbekend |
Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Werken en Besturen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- Economische ontwikkeling en acquisitiebeleid.
- Strategische beleidsontwikkeling op het gebied van:
o Verkeer en vervoer (haven/via Venray/spoor)
o Natuur en landschap (wo Maasgaard)
- Gebiedsontwikkelingen en bedrijventerreinen (w.o. Ooijen-Wanssum/Brukske).
- Centrumontwikkeling (Blekersveld/Laathof/Goumansplein/Gouden Leeuw/Vergeten Driehoek).
- Arbeidsmarkt/werkgelegenheid.
- Platteland in Uitvoering (plattelandsbeleid).
- Middelen: Financiën, Planning & Control, ICT, Facilitair, Communicatie, Personeel en Organisatie.
- Algemeen Bestuur en Regionale en Euregionale Samenwerking: beleidsmatig.
- Bestuurlijke coördinatie, Kabinet, Voorlichting & Representatie.
- Bestuurlijke vernieuwing en deregulering.
- Commissie Bezwaar en Beroep.
- Openbare orde,Veiligheid en Handhaving, waaronder:
o vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (w.o. WABO brede RUD) en evenementenbeheer
o Openbare Orde & Integrale Veiligheid: wettelijke taken in overleg met loco (politie, brandweer en rampenbestrijding), wijkteams, horeca-overleg en centrum overleg.
De raadscommissie Leven adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
- Project Decentralisaties AWBZ-WMO, Jeugdzorg, Participatiewet.
- Participatiewet, Jeugdzorg en WMO.
- Minimabeleid en schuldhulpverlening.
- Leefbaarheid: DOP's en WOP's.
- Regulier jeugd- en jongerenbeleid.
- Accommodatiebeleid (waaronder gemeenschapshuizen).
- Onderwijs incl. accommodatiebeleid (basis- en voortgezet onderwijs).
De Rondetafelcommissie fungeert als discussieforum voor zowel de raad, het college als de fracties ter bespreking van, naar het oordeel van het Presidium, majeure beleidsonderwerpen. Aan deze discussies kunnen ook burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen op uitnodiging van het Presidium deelnemen. Het Presidium stelt nadere regels op voor de samenstelling en werkwijze van de Rondetafelcommissie. De procedureregels als opgesteld in deze verordening zijn niet van toepassing op de Rondetafelcommissie.
Een raadscommissie heeft de volgende taken:
zich informeren over de voortgang van de voorbereidende werkzaamheden dan wel van de uitvoering van belangrijke projecten.
f. zich informeren over onderwerpen die meer verkennend van aard en nog niet aan besluitvorming toe zijn. Deze onderwerpen worden voorafgaand aan een reguliere commissievergadering geagendeerd.
Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
In de regel vergaderen de raadscommissies één maal per zes weken volgens een door het Presidium uiterlijk op 1 november voorafgaand aan het jaar waarvoor het moet gelden vast te stellen vergaderschema.
De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en vinden in de regel plaats in het gemeentehuis.
De voorzitter kan voorafgaand van een reguliere commissievergadering een oriënterende bijeenkomst uitschrijven. Nader aan te duiden als "informatiebijeenkomsten". Aan deze discussies kunnen ook burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen op uitnodiging van de voorzitter deelnemen. Voor verdere uitwerking van deze informatiebijeenkomsten wordt verwezen naar de daarvoor door het Presidium op te stellen regels.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden en beschikbaar gesteld.
Een lid van de commissie kan verzoeken om een onderwerp, geplaatst op de lijst ingekomen stukken, te agenderen voor de eerst volgende commissievergadering. Het lid dient 10 dagen voor de vergadering, waarin het onderwerp wordt behandeld, een korte notitie te maken, waarin wordt weergegeven wat hij/zij graag besproken wilt hebben.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder toegankelijk gemaakt op de gemeentelijke website. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken op de website worden toegevoegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
De commissiegriffier zorgt bij aanvang van de vergadering dat ieder lid de Presentielijst tekent. Op de presentielijst wordt aangetekend welke politieke achtergrond de commissieleden hebben. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Spreekrecht burgers
De burgemeester en de wethouders hebben het recht om – als zij aan de beraadslagingen hebben deelgenomen – schriftelijk een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien die onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen besloten is of de reacties daarop van de zijde van de commissie.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Bij het formuleren van het advies beslist de raadscommissie, op voorstel van de voorzitter, over de inhoud van het advies en tevens aan welk onderdeel van de raadsagenda het moet worden toegevoegd, als bedoeld in artikel 8 lid 6 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van Venray.
De voorzitter kan na overleg met de vragensteller weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of het onderwerp in de commissievergadering op diezelfde dag aan de orde komt, dan wel de vraag beter (eerst) via commissiegriffier aan de gemeentelijke organisatie kan worden voorgelegd.
Hoofdstuk 5: Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden en tot wanneer die geheimhouding geldt. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 30 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers
Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 33 Gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen toegestaan, onder voorwaarde dat deze geen inbreuk maken op de orde van de vergadering, ter beoordeling van de voorzitter.