Agendapunt 11b.
Vergadering
d.d. 15 december 2014.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 december
2014;
gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Participatiewet;
besluit
:
vast te stellen de
Verordening cliëntenparticipatie
Participatiewet gemeente Gilze en Rijen
2015
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
- 1.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt hebben dezelfde
betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet
bestuursrecht.
- 2.
Cliëntenraad: vorm van cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 47
Participatiewet.
Artikel 2: Doelstelling
Het doel van de Cliëntenraad is om vanuit een onafhankelijke positie via
overleg en advisering invloed te kunnen hebben op de voorbereiding,
ontwikkeling, uitvoering, evaluatie en verbetering van het gemeentelijk
beleid op het terrein van participatie, werk en inkomen.
Artikel 3: Taken
- 1.
De Cliëntenraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd te adviseren over
het beleid en de uitvoering daarvan in het kader van de
Participatiewet.
- 2.
De Cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van
klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten
betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde
procedures en regelingen.
- 3.
De Cliëntenraad is eveneens niet bevoegd te adviseren over onderwerpen
de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet betreffende of de
verplichte uitvoering door gemeentelijke organen van wettelijke
voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen
gemeentelijke beleid aanwezig is.
- 4.
Naast adviesrecht heeft de Cliëntenraad informatierecht en
initiatiefrecht.
- 5.
De Cliëntenraad onderhoudt een relatie met de burgers, instellingen en
de diverse (belangen)organisaties en pakt actief signalen op vanuit de
samenleving.
Artikel 4: Samenstelling
- 1.
De diversiteit in het klantenbestand en de breedte van onderwerpen van
de Participatiewet weerspiegelen zich in de samenstelling van de
Cliëntenraad.
- 2.
De Cliëntenraad bestaat uit ten minste 9 en ten hoogste 11 leden.
- 3.
De voorzitter wordt uit het midden van de Cliëntenraad gekozen of als
onafhankelijk voorzitter benoemd.
- 4.
De Cliëntenraad kiest een penningmeester en secretaris uit zijn
midden.
- 5.
Leden (en voorzitter) worden op persoonlijke titel benoemd door het
college, op voordracht van de Cliëntenraad.
- 6.
De leden van de Cliëntenraad hebben zitting zonder last of
ruggespraak.
- 7.
De volgende organisaties zijn bevoegd namens hun organisatie een
voordracht te doen: FNV, Adviesraad Sociaal Domein, Bond van Ouderen en
Platform gehandicapten.
Artikel 5: Lidmaatschap
- 1.
Om lid te worden van de Cliëntenraad moet de betrokkene:
- a.
woonachtig zijn in de gemeente Gilze en Rijen;
- b.
affiniteit, kennis en ervaring hebben met meerder onderwerpen
binnen het domein van de Participatiewet;
- c.
beschikking hebben over een netwerk en midden in de samenleving
staan;
- d.
oog hebben voor de diversiteit van de samenleving van de
gemeente Gilze en Rijen.
- 2.
Leden worden voor de termijn van 4 jaar benoemd.
- 3.
Leden zijn één maal herbenoembaar (maximale zittingsduur is dus 8 jaar).
Zij blijven in functie totdat een nieuwe benoeming heeft
plaatsgevonden.
- 4.
Het lidmaatschap is onverenigbaar met:
- a.
het lidmaatschap van de gemeenteraad, het college en/of
commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;
- b.
zijn van medewerker van de gemeente;
- c.
zijn van bestuurder of medewerker van organisaties met zakelijke
belangen bij uitvoering van de Wet maatschappelijk
ondersteuning, de Participatiewet en/of de Jeugdwet;
- 5.
Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat
betrokkene daar zelf schriftelijk om verzoekt of eindigt indien de
Cliëntenraad unaniem daartoe een gemotiveerd verzoek indient en dit
verzoek door het college wordt gehonoreerd.
- 6.
De benoeming ter voorziening in een tussentijdse vacature geschiedt bij
voorkeur binnen 2 maanden na het ontstaan van de vacature.
Artikel 6: Vergaderingen
- 1.
De Cliëntenraad vergadert ten minste 4 maal per jaar.
- 2.
De Cliëntenraad bepaalt zelf de vergaderorde en de wijze van
besluitvorming.
- 3.
De vastgestelde notulen van de vergaderingen zijn openbaar.
- 4.
Ten minste 1 maal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de
portefeuillehouder en de ambtelijk adviseur.
Artikel 7: Taken voorzitter, secretaris en penningmeester
- 1.
Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:
- a.
het vaststellen van de agenda, in overleg met de secretaris en de
ambtelijk adviseur a. voor de Cliëntenraad;
- b.
het bepalen van dag en uur van de vergadering;
- c.
het leiden van de vergadering;
- d.
het handhaven van de orde;
- e.
het geven van spreekrecht;
- f.
het schorsen en beëindigen van de vergadering.
- 2.
Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:
- a.
het openbaar bekendmaken van de agenda en andere
publicaties;
- b.
het mede opstellen van de agenda;
- c.
het te minste zeven dagen vóór aanvang van de vergadering
versturen van de agenda met bijbehorende stukken aan de voorzitter en leden van
de Cliëntenraad;
- d.
het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en
de leden van de
Cliëntenraad;
- e.
het bijwonen van de vergaderingen en zorgen voor het verslag en
de besluitenlijst;
- f.
het verzenden van goedgekeurde verslagen en
besluitenlijsten;
- g.
het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;
- h.
het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling
van de uitgebrachte adviezen;
- i.
het (doen) voorzien in de secretariaatswerkzaamheden.
- 3.
Tot de taken van de penningmeester behoren onder meer:
- a.
het bewaken van het door de gemeente ter beschikking gestelde
budget;
- b.
het toetsen en beoordelen van ingediende
onkostendeclaraties;
- c.
de financiële verantwoording van ontvangen en uitgegeven
middelen.
Artikel 8: Externe deskundigen
- 1.
Het staat de Cliëntenraad vrij om externe deskundigen te betrekken bij
zijn vergaderingen.
- 2.
De externe deskundigen, als genoemd in lid 1, komen niet in aanmerking
voor een vergoeding als bedoeld in artikel 10, lid 3 van deze
verordening.
Artikel 9: Taken van het college
- 1.
Het college stelt de Cliëntenraad in de gelegenheid advies uit te
brengen over de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het
beleid op het terrein van de Participatiewet.
- 2.
Indien het college besluit om af te wijken van een door de Cliëntenraad
schriftelijk uitgebracht advies dan wordt in een reactie aangegeven op
welke gronden van het advies is afgeweken.
- 3.
Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte
advies met een reactie van het college toegevoegd kan worden aan de aan
de raad ter beschikking te stellen stukken.
- 4.
Voor de Cliëntenraad wordt een ambtelijk contactpersoon aangewezen.
Artikel 10: Faciliteiten en vergoedingen
- 1.
Het college zorgt er voor dat de Cliëntenraad kan beschikken over de
middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde
taken te kunnen uitvoeren.
- 2.
Het college stelt, gehoord de Cliëntenraad, de door de gemeente aan de
Cliëntenraad te bieden faciliteiten vast.
- 3.
De leden van de Cliëntenraad ontvangen per bijgewoonde vergadering
dezelfde vergoeding als de leden (niet-raadsleden) van de gemeentelijke
raadscommissies.
Artikel 11. Begroting en verslaglegging
- 1.
Jaarlijks vóór 1 oktober dient de Cliëntenraad een begroting in bij het
college voor de geplande activiteiten voor het volgend jaar.
- 2.
Jaarlijks vóór 1 juli brengt de Cliëntenraad aan het college inhoudelijk
verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar.
Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd
over de besteding van het ter beschikking staande budget.
Artikel 12: Inwerkingtreding en citeertitel.
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening
cliëntenparticipatie Participatiewet Gilze en Rijen 2015".
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.
Aldus vastgesteld in de openbare
vergadering van 15 december 2014.
de griffier, de voorzitter,
mr. J.W. Timmermans dr. A.J.W. Boelhouwer