Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Beleidsregels jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015
CiteertitelBeleidsregels jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlageTarieven persoonsgebonden budget behorende bij beleidsregels Jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Jeugdwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Verordening jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Bronckhorst/341688/341688_1.html

Beleidsplan Sociaal Domein 2015-2018

https://www.bronckhorst.nl/home/beleidsnotities-rapporten-en-handboeken_45446/item/beleidsplan-sociaal-domein_81184.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201503-01-2018Nieuwe regeling

09-12-2014

Contact, 23 december 2014

Z65542 BW14-01562

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst;

 

Overwegende dat:

 

het wenselijk is om nadere regels te stellen voor het beleid over en de uitvoering van te verstrekken voorzieningen op het terrein van de jeugdhulp als bedoeld in de Jeugdwet;

 

gelet op:

de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015 en het beleidsplan Sociaal Domein gemeente Bronckhorst 2015 – 2018;

 

Besluit vast te stellen de:

Beleidsregels jeugdhulp gemeente Bronkhorst 2015

 

Hoofdstuk 1 Definities en begrippen

 

Alle definities die in deze beleidsregels worden gebruikt, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp gemeente Bronckhorst en het beleidsplan Sociaal Domein gemeente Bronckhorst

2015 – 2018.

 

Hoofdstuk 2 Procedure, voorwaarden, beoordeling en afwegingsfactoren

2.1 Procedure toegang jeugdhulp via gemeente  

2.1.1 Melding  

Wanneer een jeugdige en/of ouder behoefte heeft aan ondersteuning kunnen zij bij het sociaal team hun vraag stellen. Hierbij worden zij gewezen op de mogelijkheid van een cliëntondersteuner. Soms blijkt na korte vraagverkenning dat informatie en advies voldoende is om het ondervonden probleem op te lossen. Wanneer vraagverheldering of verdieping nodig blijkt ontvangt de jeugdige en/of ouder een bevestiging van de melding met een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek vindt plaats bij de jeugdige thuis of op een andere locatie als dit wenselijk is met een lid van het sociaal team. Hierbij kan ook een cliëntondersteuner aanwezig zijn. In de ontvangstbevestiging is aangegeven dat de jeugdige en/of ouder de mogelijkheid heeft om een persoonlijk plan in te dienen. Hierin kunnen zij gemotiveerd aangeven welke ondersteuning volgens hen nodig is. In spoedeisende gevallen als bedoeld in artikel 4 van de verordening treft Veilig Thuis (Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling) of de gecertificeerde jeugdzorg instelling namens het college na de melding onverwijld een tijdelijke maatwerkvoorziening in afwachting van de uitkomst van het onderzoek.

2.1.2 Onderzoek en gesprek  

Bij het gesprek tussen het lid van het sociaal team, de jeugdige en/of zijn ouder komen alle levensgebieden aan de orde. Het lid van het sociaal team maakt een verslag van het gesprek. De jeugdige en/of zijn ouder heeft tijdens het gesprek de mogelijkheid in het verslag correcties en aanvullingen aan te geven.

 

Aandachtspunten bij het gesprek zijn in ieder geval:

* Behoeften, persoonskenmerken, voorkeuren, veiligheid, ontwikkeling en gezinssituatie van de jeugdige en het probleem of de hulpvraag;

* Mogelijkheid om op eigen kracht, met gebruikelijke hulp of met informele

ondersteuning te voorzien in zijn behoefte;

* Mogelijkheid om op eigen kracht, met informele ondersteuning of met gebruikelijke hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk te komen tot verbetering van zijn situatie;

* Het gewenste resultaat van de ondersteuning en binnen welke termijn dit resultaat behaald moet worden;

* Behoefte aan ondersteuning van mantelzorger(s) van jeugdige;

* Mogelijkheid om gebruik te maken van algemene voorzieningen;

* De eigen bijdrage die voor jeugdige van toepassing is.

 

De jeugdige en/of zijn ouder ondertekent het gespreksverslag voor akkoord. Het lid van het sociaal team doet op basis van de gegevens uit het gesprek nader onderzoek om te bepalen of de jeugdige een individuele voorziening nodig heeft. Het aanvragen van een medisch advies kan onderdeel uitmaken van het onderzoek. Dit onderzoek vindt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zes weken plaats. Het lid van het sociaal team zal samen met belanghebbenden verder uitzoeken welke

voorziening het meest geschikt is in de situatie van de jeugdige. Als de jeugdige en/of zijn ouder een persoonlijk plan heeft overhandigd dan zal dit persoonlijk plan als basis gebruikt worden voor het onderzoek.

 

2.1.3 Aanvraag  

Het ondertekende gespreksverslag is het aanvraagformulier als dat de uitkomst van het gesprek is.

 

2.1.4 Beschikking  

De jeugdige en/of zijn ouder ontvangt het besluit schriftelijk in een beschikking. In de beschikking staan de aanvraagdatum, de beslissing, de motivering, de vorm waarin de individuele voorziening wordt toegekend, de duur van de verstrekking en of een ouderbijdrage is verschuldigd.

 

2.2 Voorwaarden, beoordeling en afwegingsfactoren  

Artikel 7 van de verordening geeft aan op grond van welke voorwaarden een jeugdige een individuele voorziening krijgt toegekend. De aandachtspunten in het gesprek en onderzoek zoals deze zijn genoemd in artikel 2.1.2 zijn een leidraad om te komen tot de beoordeling welke individuele voorziening noodzakelijk is. Daarbij wordt redelijkerwijs

rekening gehouden met:

* De godsdienstige gezindte, levensovertuiging en culturele achtergrond van de jeugdige en zijn ouders;

* De persoonlijke wensen van de jeugdige en zijn ouders.

 

Hoofdstuk 3 Persoonsgebonden budget (pgb)

3.1 Voorwaarden

Een pgb moet gemotiveerd worden aangevraagd. Hierbij hoort een budgetplan. In het budgetplan staat in ieder geval:

* De reden waarom geen gebruik gemaakt kan worden van zorg in natura;

* Voor welke zorg een pgb wordt aangevraagd;

* Bij wie de zorg wordt in gekocht;

* Wat de kosten van de in te kopen zorg zijn;

* Wat de te behalen resultaten zijn;

* Binnen welke termijn deze resultaten behaald moeten zijn

 

Tussenpersonen of belangenbehartigers mogen niet uit een pgb betaald worden.

3.2 Tarieven pgb  

De hoogte van een pgb wordt bepaald aan de hand van de

tarieventabel die als bijlage is toegevoegd. Hierbij wordt onderscheidt gemaakt tussen formele ondersteuning en inzet vanuit het sociaal netwerk.

 

3.3 Inzet pgb voor een persoon die behoort ot het sociale netwerk  

Inzet is toegestaan voor de zorgcategorie persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf en begeleiding.

Het sociale netwerk kan alleen via een pgb worden betaald als gewaarborgd is dat de in te kopen diensten veilig, doeltreffend en cliëntgericht worden verstrekt en dat die is afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige of ouder.

 

3.4 Kwaliteitseisen pgb  

Voor aanbieders van professionele hulp gelden de onderstaande specifieke

kwaliteitseisen. Deze gelden ook als de zorg via een pgb geleverd wordt:

  • *

    hanteren van de norm van 'verantwoorde hulp'1 inclusief verplichting om geregistreerde profesionals in te zetten:

  • *

    Gebruik van een hulpverleningsplan;

  • *

    Systematische kwaliteitsbewaking door de jeugdhulpaanbieder;

  • *

    Verklaring omtrent gedrag (VOG);

  • *

    Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;

  • *

    Meldplicht

 

 

1 Jeugdwet, artikel 4.1.1. De jeugdhulpaanbieder en de gecertificeerde instelling verlenen verantwoorde hulp, waaronder wordt verstaanhulp van goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgerichtwordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige of ouder hulp, waaronder wordt verstaanhulp van goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige of ouder

en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële

behoefte van de jeugdige of ouder

3.5 Gezamenlijk inkopen  

Het is toegestaan om gezamenlijk zorg in te kopen via pgb. Er bestaat de mogelijkheid een voorziening die te gebruiken is door een groep personen te verstrekken. Gaat het om een individuele voorziening dan blijft het te behalen zorgdoel en het proces van aanvraag, afhandeling, declaratie, facturering en verantwoording wel individueel.

 

3.6 Verantwoording pgb

Uitbetaling van het pgb vindt plaats via het trekkingsrecht Sociale Verzekerings Bank (SVB). De cliënt legt aan de SVB verantwoording af over de uitgaven.

 

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

4.1 Hardheidsclausule  

In gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien, beslist het college.

Het college kan in bijzondere gevallen te gunste van de cliënt afwijken van de bepalingen van deze beleidsregels, indien toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

 

4.2 Citeertitel  

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: Beleidsregels jeugdhulp gemeente Bronckhorst 2015

 

4.3 Inwerkingtreding  

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2015.

 

Aldus vastgesteld te Bronckhorst op 9 december 2014

Burgemeester en wethouders van Bronckhorst

de secretaris, de burgemeester,

A.H. van Hout H.A.J. Aalderink