Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidregels WMO en Jeugdhulp gemeente Heusden 2015 |
Citeertitel | Beleidregels WMO en Jeugdhulp gemeente Heusden 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | zorg en welzijn |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | Nieuw | 23-12-2014 www.officielebekendmakingen.nl, 29-12-2014 | 414376 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden;
gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Verordening Wmo gemeente Heusden 2015 en de Verordening Jeugdhulp gemeente Heusden 2015;
overwegende dat de raad in de hiervoor genoemde verordeningen heeft bepaald dat het college nadere regels dient te stellen in gemeentelijke Beleidsregels Wmo en jeugdhulp;
a.gespecialiseerde ambulante zorg;
hulpverlening aan jeugdigen of hun opvoeders bij opgroei- en opvoedingsproblemen op locatie van de instelling of thuis in het gezin.
hulpverlening waarbij kinderen of jongeren op vrijwillige basis, (tijdelijk) dag en nacht buiten hun eigen omgeving verblijven, onder meer in leefgroepen, behandelgroepen, gezinsgroepen en kamertrainingscentra.
hulpverlening voor kinderen die door opvoedproblemen tijdelijk niet bij hun ouders kunnen wonen;
hulpverlening zoals individuele of groepsbehandeling;
hulpverlening bedoeld om snel in te kunnen grijpen in een crisissituatie;
f.gesloten jeugdzorg (JeugdzorgPlus);
hulpverlening voor jongeren met ernstige gedragsproblemen. Jongeren worden gedwongen opgenomen en krijgen in hun eigen belang hulp in een gesloten omgeving. Dit is niet bedoeld als straf.
onvrijwillige hulpverlening op grond van een door de kinderrechter uitgesproken maatregel, waardoor het ouderlijk gezag wordt beperkt of ontnomen (onder toezichtstelling), omdat er sprake is van een ernstige bedreiging voor het kind vanwege mishandeling of verwaarlozing, van een ernstige wetsovertreding door minderjarigen of als ouderlijk gezag ontbreekt.
hulpverlening aan jeugdigen die verdacht worden van, of veroordeeld zijn wegens een strafbaar feit. Deze wordt uitgevoerd in opdracht van de raad voor de kinderbescherming, de officier van justitie of de kinderrechter. Dit kan zowel binnen een gedwongen als binnen een vrijwillig, maar niet vrijblijvend kader ingezet worden.
i.jeugd (licht) verstandelijk gehandicapt;
de zorg voor jeugd met een (licht) verstandelijke beperking zoals activiteiten waarmee een jeugdige wordt ondersteund bij het uitvoeren van dagelijkse levensverrichtingen en het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven zoals begeleiding individueel en dagactiviteiten;
j.jeugd geestelijke gezondheidszorg;
hulpverlening aan jeugdigen met psychiatrische of psychosociale klachten die zo ernstig zijn dat zij daardoor in hun ontwikkeling worden bedreigd.
Artikel 3. Motivatie persoonsgebonden budget (pgb)
In het keukentafelgesprek kan bepaalt worden of een cliënt al dan niet in aanmerking komt voor een pgb. De volgende zaken kunnen aanleiding zijn om een pgb te verstrekken:
Artikel 4. (Boven) gebruikelijke hulp
Gebruikelijke hulp is de normale, dagelijkse hulp, zorg of begeleiding die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar te bieden. Bovengebruikelijke hulp is alle hulp die de gebruikelijke hulp per dag overstijgt. Bovengebruikelijke hulp komt, wanneer dit meer dan 1 uur langer in beslag neemt dan de gebruikelijke hulp, in aanmerking voor ondersteuning. Voorbeeld: een jongen van 16 jaar moet verschoond en gewassen worden. Dit kost per dag 2,5 uur. Een gezonde jongen van 16 hoeft niet verschoond en gewassen te worden. De bovengebruikelijke zorg is 2,5 uur, waarvan 1,5 uur ondersteuning ingezet kan worden.
Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van zorg in natura wordt in het klantplan in ieder geval vastgelegd voor welk resultaat de maatwerkvoorziening wordt aangewend. Onverminderd andere handhavingbevoegdheden ziet het college toe op de naleving van het vastgelegde resultaat door overleggen met de aanbieders, een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek, en het zo nodig in overleg met de cliënt ter plaatse controleren van de geleverde voorzieningen
Bij het verstrekken van een maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb wordt in het klantplan in ieder geval vastgelegd voor welk resultaat de maatwerkvoorziening wordt aangewend. Daarnaast wordt vastgelegd dat de cliënt de facturen en de betalingsbewijzen van de maatwerkvoorziening dient te bewaren. Deze moeten bij de SVB of, in geval van eenmalige pgb bij de gemeente worden aangeleverd. Door de benodigde zorgovereenkomst tussen cliënt en aanbieder te accorderen en op basis van controle van de ingediende facturen en uitbetaalde pgb’s, controleert de gemeente of het pgb rechtmatig is uitgegeven.
Artikel 6. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Wanneer er sprake is van calamiteiten of geweld bij de levering van een voorziening door een aanbieder, dient hiervan melding te worden gedaan bij de gemeente Heusden via het agressie- en geweldprotocol gemeente Heusden. Meldingen worden ook doorgegeven aan de regionaal aangewezen toezichthoudend ambtenaar, bedoeld in artikel 6.1, van de wet. Deze doet onderzoek naar de calamiteiten en geweldsincidenten en adviseert het college over het voorkomen van verdere calamiteiten en het bestrijden van geweld.
-Handreiking gebruikelijke zorg
Handreiking gebruikelijke hulp
De normale, dagelijkse hulp, zorg of begeleiding die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar te bieden. Het principe van “gebruikelijke hulp” heeft een verplichtend karakter en hierbij wordt geen onderscheid gemaakt op basis van sekse, religie, cultuur, gezinssamenstelling, de wijze van inkomensverwerving, drukke werkzaamheden/lange werkweken of persoonlijke opvattingen over het verrichten van huishoudelijke taken.
Gebruikelijke hulp valt niet onder de Wmo. Om na te gaan wat gebruikelijke hulp is, wordt gekeken naar de tijdsbesteding van de betreffende hulp. Bovengebruikelijke hulp is volgens de beleidsregels alle hulp boven de 1 uur gebruikelijke hulp per dag. Bovengebruikelijke hulp komt wel in aanmerking voor ondersteuning.
Van wie wordt verwacht dat zij onderling hulp geven? Dit wordt verwacht van partners onderling, ouders aan kinderen en volwassen kinderen en/of volwassen huisgenoten onderling. Redenen als “niet gewend zijn om ”of geen huishoudelijk werk willen en/of kunnen verrichten” leiden niet tot aanspraak op hulp. Indien de verzorgende huisgenoot overbelast dreigt te worden dan wordt hier incidenteel rekening mee gehouden. Maatwerk wordt hier geboden.
Partners, volwassen kinderen en huisgenoten
Van partners, volwassen kinderen en huisgenoten mag in kortdurende situaties verwacht worden dat zij elkaar hulp, begeleiding en persoonlijke verzorging geven. Bij langdurige situaties valt alleen de gebruikelijke begeleiding onder de gebruikelijke hulp:
Rekening wordt gehouden met de ontwikkelingsfase van kinderen.
Het ministerie heeft richtlijnen opgesteld ten aanzien van gebruikelijke hulp van ouders voor kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel bij verschillende leeftijden.