Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening leges 2015 |
Citeertitel | Verordening leges 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de "Verordening leges 2014"van 17 december 2013
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad GVOP, 24-12-2014 | Geen |
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijkekennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijkekennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffingen de invordering van de leges.
De“Verordening Leges 2014", van 17 december 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:
waarop de Wet ruimtelijke ordening of Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met de percentages die zijn gebaseerd op de compensatie voor kostenontwikkeling zoals opgenomen in de gemeentebegrotingen en waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen. Voor de jaren 2011, 2012, 2013, 2014 en 2015 geldt de hieronder genoemde compensatie voor kostprijsontwikkeling:
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
Toelichting tarieventabel verordening leges 2015
De legesverordening is zover mogelijk gebaseerd op de modelverordening van de VNG. Deze modelverordening is sinds de invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wabo) vanaf 1 oktober 2010 verdeeld in drie titels. Titel 1 Algemene dienstverlening, Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning en Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn. Titel 2 en 3 zijn extra toegevoegd. Voor zover er niets is aangegeven, zijn de tarieven van 2015 verhoogd met het percentage van de kostenontwikkeling dit is 1,25%.
De belangrijkste ontwikkelingen worden in hieronder toegelicht.
De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen.
De tarieven voor 2015 dalen ten opzichte van 2014. Per 1 november 2014 gaat de RDW het rijbewijs geheel in eigen beheer maken, waardoor voordelen in de kosten zijn behaald.
Hierdoor is het mogelijk een chip aan het nieuwe rijbewijs toe te voegen en het tarief voor 2015 met € 0.25 te verlagen naar € 38,20. Het tarief in 2014 was € 38,45.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens
De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen.
Bij dit hoofdstuk is toegevoegd een tariefbepaling voor een complexbenadering bij een aanvraag voor een tijdelijke vergunning op grond van de Leegstandswet. Per woonruimte wordt een vergunning voor tijdelijke verhuur aangevraagd en afgegeven. Als voor verschillende woonruimten in een complex een vergunning voor tijdelijke verhuur wordt aangevraagd, moet de gemeente formeel per woonruimte beschikken en leges heffen. De gemeente zal dergelijke aanvragen echter gecombineerd behandelen. Daarom hebben wij bepaald dat bij een complexgewijze behandeling van aanvragen slechts éénmaal leges wordt geheven
De bedragen bij dit hoofdstuk zijn landelijke bedragen daar kunnen wij als gemeente niets in veranderen met uitzondering van onderdeel 1.16.2.
De tarieven die door de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen worden doorberekend zijn gestegen. Het opgenomen tarief bedraagt € 645 voor 2015 in 2014 was dit € 630.
Bijlage Verordening leges 2015
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsverguning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 Overschrijving omgevingsvergunning
Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Spiltsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6 Brandbeveilingsverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister - gereserveerd
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming Persoonsgegevens
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief - gereserveerd
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet - gereserveerd
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie – N.V.T.
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
De marktgelden bedragen voor het innemen van een standplaats voor de verkoop van waren per strekkende meter plaatsruimte: | ||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing te wijzigen |
Hoofdstuk 17 Telecommunicatie Kabels en leidingen (nutsbedrijven en telecom)
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiekeeefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oud wetgeving n.v.t.
Hoofdstuk 11 Overschrijving omgevingsvergunning
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een toestemming omgevingsvergunning als bedoeld in titel 2: |
Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement op grond van de APV, uitsluitend voor commerciële doeleinden |
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte - Gereserveerd
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening - Gereserveerd
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking