Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2015 |
Citeertitel | Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Aanvraagformulier |
Geen
Gemeentewet, artikel 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 Gemeenteblad, 24-12-2014 nr. 81624 | 0064/14 |
Artikel 6. Subsidiabele instandhoudingskosten
De subsidiabele instandhoudingskosten van de werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid, worden bepaald aan de hand van beoordeling op noodzakelijkheid, soberheid en doelmatigheid, of moeten gericht zijn op het voorkomen van verval of het vervangen van materiaal dat gebreken vertoont en zijn functie verloren heeft.
De kosten van bouwkundig, bouwhistorisch en interieuronderzoek vallen onder de subsidiabele instandhoudingskosten zoals vermeld in artikel 6, eerste lid, mits het onderzoek noodzakelijk is en uitgevoerd is door de Monumentenwacht Utrecht of een ander, naar het oordeel van het college, gekwalificeerd bureau.
Artikel 9. De subsidieaanvraag
Indien er sprake isvan een omvangrijke of totaalrestauratie waarbij de subsidiabele instandhoudingskosten boven de € 10.000,- liggen, moet de subsidieaanvraag vergezeld gaan van een inspectierapport dat minder dan twee jaar voor de datum van indiening is opgesteld door de Monumentenwacht Utrecht of een ander, naar het oordeel van het college, gekwalificeerd bureau.
Een subsidie wordt verleend en vastgesteld op de voorwaarde dat de eigenaar het gemeentelijk monument of het beeldbepalende pand in een goede staat zal onderhouden teneinde het behoud op basis van de gesubsidieerde werkzaamheden voor een periode van 10 jaar na de vaststelling van de subsidie te waarborgen.
Artikel 13. Gereedmelding werkzaamheden, vaststelling en uitbetaling subsidie
Het college stelt de subsidie definitief vast binnen zestien weken nadat het aanvraagformulier voor het vaststellen van de subsidie met bijlagen ontvangen zijn en de in de beschikking tot verlening van subsidie opgenomen werkzaamheden bij het college zijn gereed gemeld, gecontroleerd en akkoord bevonden.
Artikel 14. Intrekken en terugvorderen subsidie
Het college is bevoegd tot het intrekken of wijzigen van subsidieverlenings- of subsidievaststellingsbeschikkingen, en tot het geheel of gedeeltelijk terugvorderen van reeds uitbetaalde subsidiegelden. Ten aanzien van deze bevoegdheden is afdeling 4.2.6 van de Algemene wet bestuursrecht onverkort van toepassing.
HOOFDSTUK 4: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 15 Bijzondere gevallen
Het college kan in bijzondere gevallen, in het belang van de monumentenzorg of het behouden van cultuurhistorische waarden, afwijken van de bepalingen in deze verordening.
Deze verordening is niet van toepassing op subsidieaanvragen die vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend of vastgesteld. Op onvolledige subsidieaanvragen, die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening, en die daarna volledig zijn geworden, is deze verordening van toepassing.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 18 december 2014,
De raad voornoemd,
de griffier de voorzitter
Toelichting Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2015
Enkele onderdelen van de verordening worden hier nader toegelicht.
De “Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2015” volgt op de voorgaande “Subsidieverordening gemeentelijke monumenten De Ronde Venen 2011” en is op een aantal punten aangepast. Belangrijke verschillen zijn:
Eigenaars van beeldbepalende panden (panden die in bestemmingsplannen en beheersverordeningen zijn opgenomen) kunnen subsidie aanvragen voor restauratie- en herstelwerkzaamheden. Deze regeling is opgenomen zodat elke eigenaar van een cultuurhistorisch waardevol en beschermd bouwwerk of landschapselement dat door de gemeente is beschermd in aanmerking kan komen voor gemeentelijke instandhoudingssubsidie.
De minimale subsidiabele instandhoudingskosten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd zijn verhoogd van € 750,- naar € 1.250,-. De reden hiervoor is dat eigenaars gestimuleerd worden meerdere werkzaamheden tegelijk uit te voeren en daarvoor subsidie aan te vragen. Het verwerken van lage subsidiebedragen veroorzaakt groter administratieve lasten.
Deze verordening is de opvolger van de “Subsidieverordening gemeentelijke monumenten De Ronde Venen 2011”, die op haar beurt de “Subsidieverordening gemeentelijke monumenten 1998” van de voormalige gemeente De Ronde Venen verving. Dit is gebeurd als onderdeel van de harmonisatie van beleid in het kader van de herindeling van de gemeenten Abcoude en De Ronde venen per 1 januari 2011. In de voormalige gemeente Abcoude bestaan geen gemeentelijke monumenten.
Artikel 1, sub b. EigenaarEigenaren van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden kunnen in aanmerking komen voor een subsidie. Eigenaren van rijksmonumenten kunnen geen aanspraak maken op een gemeentelijke subsidie op basis van deze verordening. Hiervoor zijn aparte financieringsmogelijkheden zoals belastingaftrek en restauratiehypotheken bij het Nationaal Restauratiefonds. Alle financierings- en subsidiemogelijkheden zijn te vinden op www.monumenten.nl. Sommige rijksmonumenten zijn ook in ruimtelijke plannen opgenomen als karakteristiek of beeldbepalend pand. Alleen eigenaren van beeldbepalende panden met ‘Waarde karakteristiek’ of aanduiding ‘Mip pand’ kunnen in aanmerking komen voor de subsidie.
Artikel 2. Subsidieplafond Het subsidieplafond is een instrument om “open einde financiering” tegen te gaan. Jaarlijks stelt de gemeenteraad bij de behandeling van de begroting de hoogte van het budget vast voor de subsidie van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden krachtens deze verordening. Dit is tevens het subsidieplafond. Ten behoeve van een efficiënte manier van werken wordt het subsidieplafond vervolgens gepubliceerd door het college, waarbij aangegeven wordt op welke wijze de beschikbare subsidiegelden verdeeld zullen worden. Dit is geregeld in artikel 3 van de verordening.
Aanvragen om subsidie worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De volgorde van binnenkomst wordt bepaald door de datum van ontvangst van de volledige aanvraag.
Artikel 6. Subsidiabele instandhoudingskosten
Subsidie wordt enkel toegekend als de voorgenomen werkzaamheden noodzakelijk zijn voor het behoud van het monument of beeldbepalend pand. Daarnaast moeten de werkzaamheden sober en doelmatig zijn van aard. Reconstructie (van onderdelen) is niet subsidiabel en werkzaamheden louter ter verfraaiing van het monument of beeldbepalend pand komen niet in aanmerking voor subsidie. Wel kan subsidie verleend worden voor het voorkomen van verval, zoals schilderwerk en het verbeteren van funderingen. Ook het vervangen van materiaal dat gebreken vertoont en zijn functie verloren heeft is subsidiabel. Daarbij kan gedacht worden aan het vervangen van gebroken dakpannen of gebrekkig voegwerk waardoor de afwatering weer goed functioneert.
De “Leidraad subsidiabele instandhoudingskosten” wordt door het Rijk opgesteld ten behoeve van de bepaling van de hoogte van de subsidiabele instandhoudingskosten bij aanvragen om subsidie voor rijksmonumenten. De expertise van het Rijk op het vlak van monumentenzorg en het bepalen van noodzakelijke werkzaamheden om monumenten te behouden wordt gebruikt om te bepalen welke werkzaamheden bij subsidieaanvragen voor gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden subsidiabel zijn. De hoogte van de subsidie wordt vervolgens berekend op basis van de bepalingen in deze verordening. Beeldbepalende panden komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor werkzaamheden aan het interieur. De leidraad is via de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (www.cultureelerfgoed.nl) terug te vinden.
Stichting Monumentenwacht Utrecht
Een inspectie door de Monumentenwacht Utrecht is subsidiabel. Reden hiervoor is de aangetoonde positieve invloed die de inspecties en het contact van de Monumentenwacht met eigenaren hebben op de bouwkundige staat van monumenten. Het is ook mogelijk een alternatieve instantie een inspectie te laten uitvoeren of bouwkundige rapportage te laten opstellen. In dat geval zal het college de instantie voorafgaand toetsen op deskundigheid en onafhankelijkheid.
Artikel 7. Subsidiecategorieën
Er zijn drie subsidiecategorieën, één voor bouwwerken zoals herinneringsmonumenten of landschapselementen, één voor gemeentelijke monumenten zoals woonhuizen, boerderijen en kerken en één voor beeldbepalende panden. Per categorie is gekeken naar een realistisch percentage en maximaal subsidiebedrag op basis van subsidieaanvragen van de afgelopen jaren. Daarnaast moet rekening gehouden worden met het jaarlijks beschikbare subsidiebudget. Het doel is om met het budget jaarlijks meerdere subsidies te beschikken die ten goede komen aan het kwalitatieve behoud van monumentale waarden van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden in De Ronde Venen. De subsidie moet eigenaren tegemoetkomen in de kosten van onderhoud en restauratie.
De maximale subsidie voor beeldbepalende panden is de helft van het maximum voor gemeentelijke monumenten. De reden hiervoor is dat gemeentelijke monumenten een zwaardere bescherming genieten – zowel interieur als uiterlijk – en er meer regels voor gelden. Het restaureren en / of renoveren van een monument vergt ten opzichte van een beeldbepalend pand meer maatwerk. Dit neemt niet weg dat ook de interieurs van beeldbepalende panden van grote cultuurhistorische waarde kunnen zijn. Deze zijn echter niet via regelgeving beschermd.
Voor de subsidiecategorieën geldt een drempelbedrag van € 1.250,- aan subsidiabele kosten om in aanmerking te komen voor subsidie. Reden voor het vaststellen van dit drempelbedrag is tweeledig. Ten eerste wordt de eigenaar aangemoedigd kwalitatief hoogwaardig onderhoud en / of restauratiewerk te laten uitvoeren voor meerdere onderdelen van het monument / beeldbepalend pand. Ten tweede beperkt een drempel de administratieve lasten.
Artikel 8. Aanvullende subsidie bij grootschalig funderingsherstel Door de veenondergrond hebben veel gebouwen in De Ronde Venen te maken met verzakkings- en funderingsproblemen. Funderingsherstel brengt hoge kosten met zich mee. In die gevallen waar sprake is van volledig funderingsherstel ten gevolge van verzakkingen kan het college daarom besluiten een aanvullende subsidie te verlenen.
Artikel 9. De subsidieaanvraag
Communicatie over ontvangst van de subsidieaanvraag, de vraag om aanvullingen en het aanleveren van ingevulde formulieren kan zowel per e-mail en per post plaatsvinden.
Artikel 10 en 11. Voorwaarden en Weigeringsgronden Indien een subsidieaanvraag niet voldoet aan één van de voorwaarden of voldoet aan één van de weigeringsgronden wordt de subsidieaanvraag door het college afgewezen. Bij twijfel over cultuurhistorische waarde van het te restaureren onderdeel van het monument of beeldbepalende pand wordt de monumentencommissie om advies gevraagd.
Beschrijvingen van gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden kunnen betrekking hebben op meerdere (woon)eenheden. Jaarlijks kan per gemeentelijk monument of beeldbepalend pand één subsidie op basis van deze verordening worden toegekend, tenzij het monument of pand bestaat uit meerdere eenheden met verschillende eigenaren. In dat geval kan iedere eigenaar een aanvraag indienen.
Artikel 12. Verplichtingen subsidieontvanger
De formulieren voor het aanvragen en laten vaststellen van de subsidie en de formulieren voor start- en einde werk zijn te vinden op de gemeentelijke website www.derondevenen.nl. Bij de brief met beschikking tot subsidieverlening worden de formulieren start- einde werk en het vaststellingsformulier als bijlagen toegevoegd.
Artikel 15. Bijzondere gevallen In bijzondere gevallen kan het voorkomen dat op grond van strikte toepassing van de regeling geen of slechts beperkte subsidietoekenning mogelijk is. Het college kan, mits dit strookt met de intentie van de verordening, besluiten om toch een – al dan niet afwijkende – subsidie toe te kennen.