Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Bladel 2015 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Bladel 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | 14it.04044 |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-12-2014 | 14it.03054 |
gelet op het bepaalde in artikel 103 tweede lid en artikel 160, eerste lid, aanhef en onder c van de Gemeentewet;
overwegende dat artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet het college opdraagt nadere regels over de taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris te stellen;
overwegende dat artikel 160, eerste lid, aanhef en onder c van de Gemeentewet het college de bevoegdheid geeft om regels te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;
overwegende dat het college op 29 oktober 2014 heeft ingestemd met de evaluatie organisatieontwikkeling zoals verwoord in de notitie “De moderne organisatie Bladel samen klaar voor de toekomst”;
gelet op de Financiële Verordening gemeente Bladel 2015 ex. artikel 212 van de Gemeentewet;
gelet op het advies van de Ondernemingsraad Bladel d.d. 11 december 2014;
vast te stellen de volgende verordening omtrent de structuur van de ambtelijke organisatie
HOOFDSTUK 2 De ambtelijke organisatie
Artikel 4 Hoofdtaken afdeling Dienstverlening en Bedrijfsvoering
De kerntaken van de afdeling Dienstverlening en Bedrijfsvoering zijn de zorg voor beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:
Artikel 5 Hoofdtaken afdeling Ontwikkeling
De kerntaken van de afdeling Ontwikkeling zijn de zorg voor de beleidsontwikkeling, de voorbereiding en de werkuitvoering op het gebied van:
Artikel 6 Leiding dagelijks beheer
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten, machtigingen en volmachten aan de gemeentesecretaris, afdelingshoofden, teamcoördinatoren en medewerkers. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag afdelingshoofden
De afdelingshoofden worden op voordracht van de gemeentesecretaris benoemd, geschorst en ontslagen door het college.
De gemeentesecretaris draagt, ingevolgde de instructie als bedoeld in artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet, als hoofd van de ambtelijke organisatie in het bijzonder zorg voor:
a. De ondersteuning van het college door:
b. Het aansturen van het ambtelijk apparaat door:
c. De organisatieontwikkeling als constant proces.
d. Het uitoefenen van zijn taak als WOR bestuurder op grond van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
e. Het bouwen en onderhouden van een (regionaal) relatienetwerk op bestuurlijk en ambtelijk niveau.
f. Het bevorderen en bewaken van de organisatorische samenhang door kaderstelling en control op middelengebied.
g. Het bevorderen en bewaken van de (bestuurlijk-ambtelijke) samenwerking binnen de organisatie en met organisatieonderdelen buiten de organisatie, met een nadruk op de Kempensamenwerking
De voorzitter van het Management Team stelt de vergaderdata en agenda voor de vergaderingen vast. De vergaderingen vinden in beginsel wekelijks plaats. Ieder lid van het Management Team kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen.
Artikel 11 Taken Management Team
1. Het Management Team heeft tot doel het bewaken en integraal managen van de eenheid in uitoefening van de organisatiebrede opgedragen taken en het bevorderen van het goed functioneren van de ambtelijke organisatie door middel van:
2. Waar het gaat om organisatiebrede ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsvoering en (beleids)control is het afdelingshoofd bedrijfsvoering de eerst aangewezene vanuit het Management Team.
Hoofdstuk 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
Artikel 13 Planning & Controlcyclus
De gemeentelijke planning & controlcyclus omvat de volgende stukken:
Artikel 14 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Het concernplan wordt vastgesteld door het college, dit voorafgaand aan het begrotingsjaar. Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door de gemeentesecretaris. In het budgethoudersregister worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de budgethouders, die ten aan zien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.
Hoofdstuk 7 Vaststelling en ingangsdatum
Artikel 16 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel
Het Organisatiebesluit Gemeente Bladel 2013 wordt ingetrokken per 1 januari 2015. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015. Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Organisatiebesluit gemeente Bladel 2015’.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Bladel op 16 december 2014.