Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Werktijdenregeling Nieuwegein 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWerktijdenregeling Nieuwegein 2014
CiteertitelWerktijdenregeling Nieuwegein 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling variabele werktijden en de Brochure 36-urige werkweek.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-201701-01-201501-01-2020artikel 4, bijlage 1

27-06-2017

Gemeenteblad 2017, 115314

2014/513
01-01-201506-07-2017nieuwe regeling

16-12-2014

Gemeenteblad 2014, 80639

2014/513

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijdenregeling Nieuwegein 2014

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a) Dagvenster: de periode tussen 07.00 uur en 22.00 uur.

b) Medewerker: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1: 1 lid 1 sub a van de CAR.

c) Werkgever: het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein; en de Werkgeverscommissie van Nieuwegein.

Artikel 2 Werktijden en bezetting

1. De medewerker en de direct leidinggevende maken afspraken over de door de medewerken te werken tijden en de plek waar hij werkt.

2. Uitgangspunten bij de afspraken over de werktijden zijn:

a. de bezetting van de afdeling moet voldoende zijn.

b. de medewerker is aanwezig als dat nuttig is voor het werk.

c. de werkgever kan van de medewerker verlangen dat hij op bepaalde momenten aanwezig of bereikbaar is.

Artikel 3 Compensatie-uren

1. De medewerker registreert de uren die verband hebben met het werk bij de gemeente in het tijdschrijfsysteem.

2 De medewerker kan maximaal twee keer zijn arbeidsduur per week in de plus staan. De medewerker kan maximaal zijn arbeidsduur per week in de min staan. In bijzondere situaties kunnen nadere afspraken hierover worden gemaakt.

3. De medewerker mag geen plus-uren meenemen naar het volgende kalenderjaar.

4. Staat de medewerker op 31 december in de min, dan wordt het tekort aangevuld met verlof.

Artikel 4 Standaard/bijzondere regeling

  • 1.

    In het vernieuwde hoofdstuk 4 van de CAR-UWO wordt invulling gegeven aan de standaardregeling en bijzondere regeling voor de werktijden.

  • 2.

    De indeling van functies in standaard of bijzondere regeling wordt vastgesteld conform de in de bijlage Indeling in bijzondere en standaardregeling per afdeling.

Artikel 5 Verlof

Bij medewerkers die onder de standaardregeling vallen, vindt bezoek aan (paramedische) hulpverleners, tandarts en dergelijke plaats in eigen tijd. Medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen gaan in principe in eigen tijd naar (paramedische) hulpverleners, tandarts en dergelijke. Is dit niet mogelijke, dan worden hier individuele afspraken over gemaakt.

Artikel 6 Thuiswerken

1. De leidinggevende en medewerker bepalen in gezamenlijk overleg welke werkzaamheden de medewerker thuis kan en mag uitvoeren.

2. De medewerker draagt er zorg voor dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen die worden gesteld in de Arbeidsomstandighedenwet.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 8 Slotbepaling

1. De regeling variabele werktijden wordt ingetrokken.

2. De brochure 36-urige werkweek wordt ingetrokken.

3. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: werktijdenregeling Nieuwegein 2014

B.

Indeling in bijzondere en standaardregeling per afdeling:

 

Afdeling

Welke regeling

Afweging bijzondere regeling

Functies bijzondere regeling

Openbaar Domein

Bijzonder

                   

Standaard (deel)

Alle uitvoerende medewerkers werken in rooster. De roosters worden gemaakt door de leiding. Medewerkers kunnen zelf hun dag niet indelen want ze gaan veelal als team op pad. Kunnen zelf niet beslissen of ze eerder of later beginnen/eindigen met de werkdag.

Daarbij kunnen medewerkers alleen worden ingeroosterd als het licht is en/of als de APV het toestaat (bv. maaien mag niet na 19.00 uur of voor 7.00 uur). Hierdoor geen vrijheid om te schuiven met werktijden, dus bijzondere regeling.

   

Overige medewerkers van de afdeling Beheer (werken niet in rooster).

Aan het afwegingskader voldoen medewerkers uit de volgende functies:

 

-Medewerker uitvoering D

-Medewerker uitvoering C

-Medewerker uitvoering B

-Medewerker uitvoering A

-Medewerker uitvoering AA

-Medewerker secretarieel en administratief C

-Medewerker dienstverlening C

-Medewerker dienstverlening D

 

Totaal 38 fte

Stadswinkel

Bijzonder

                

Standaard (deel)

 

Medewerkers van de teams KCC, burgerzaken en de backoffice burgerzaken werken in roosters. De roosters worden gemaakt door de leiding. Medewerkers op deze plekken kunnen hun werktijden niet zelf indelen omdat zij dienstverlening moeten leveren aan de klanten. De balie’s en telefoons moeten bemand worden en ook de backoffice burgerzaken moet er zijn om bijvoorbeeld paspoorten uit te kunnen geven. Hierdoor is er geen vrijheid om werktijden in te vullen en dus de bijzondere regeling.

 

Overige medewerkers van de afdeling Stadswinkel

Aan het afwegingskader voldoen medewerkers uit de volgende functies:

 

-Medewerker dienstverlening C

-Medewerker dienstverlening D

-Medewerker dienstverlening E

-Medewerker handhaving E

 

Totaal 17,9 fte

Support

Bijzonder

             

Standaard (deel)

 

Bodes, medewerkers supportdesk, medewerkers van de helpdesk en medewerkers in de catering werken in roosters. De roosters worden gemaakt door de leiding. Medewerkers op deze plekken kunnen hun werktijden niet zelf indelen omdat zij dienstverlening moeten leveren aan klanten. Hierdoor is er geen vrijheid om werktijden in te vullen en dus de bijzondere regeling.

 

Overige medewerkers van de afdeling Support.

Aan het afwegingskader voldoen medewerkers uit de volgende functies:

 

- medewerker dienstverlening B;

- medewerker dienstverlening E;

- medewerker uitvoering B;

- medewerker uitvoering C;

- medewerker uitvoering E

 

Totaal 9,3 fte

TVL

Bijzonder

           

Standaard (deel)

BOA medewerkers die handhaven, werken in roosters. De leiding maakt de roosters. Medewerkers moeten gezamenlijk op pad waardoor er geen vrijheid is in het indelen van de werktijden. Dus bijzondere regeling.

    

Overige medewerkers van de afdeling TVL

Aan het afwegingskader voldoen medewerkers uit de volgende functies:

 

-Medewerker handhaving C

-Medewerker handhaving E

-Medewerker handhaving F

 

Totaal 19,8 fte

Concerndirectie

CJP

RuimtelijkDomein

Financiën

Griffie

JZH

MaO

SMO

Standaard

Op deze afdelingen word niet gewerkt met roosters. Vaak wel afspraken over bezetting, maar er is altijd enige vrijheid om gedurende de werkweek de uren in te delen.

--