Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling maatschappelijke ondersteuning Gouda 2015 |
Citeertitel | Regeling maatschappelijke ondersteuning Gouda 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 16-12-2014 Gemeenteblad, 24-12-2014 | 922314 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda;
gelezen het voorstel van 16 december 2014;.
gelet op de artikelen 2.1.3, 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6 en 2.1.7 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de artikelen 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 en 14 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Gouda 2015;
gezien het advies van de Wmo-raad;
besluit vast te stellen de Regeling maatschappelijke ondersteuning Gouda 2015.
Artikel 2 Verplichtingen budget overige voorzieningen
Bij het verlenen van een budget bij overige voorzieningen gelden de volgende verplichtingen:
Artikel 4 Hoogte budget overige maatwerkvoorzieningen
individuele vervoersvoorziening is gelijk aan de kostprijs van de goedkoopst adequate voorziening. Als de gemeente een onderhoudscontract met een voorkeursleverancier heeft afgesloten voor onderhoud en reparatie, gelden de prijzen uit het desbetreffende onderhoudscontract - inclusief eventueel bedongen korting - als uitgangspunt. Als de gemeente geen onderhoudscontract heeft afgesloten, komen de onderhoudskosten voor rekening van de aanvrager.
losse woonvoorziening is gelijk aan de door het college goedgekeurde offerte. Het budget kan eventueel verhoogd worden met instandhoudingskosten, bedoeld voor reparatie van de desbetreffende voorziening. Als de gemeente een onderhoudscontract met een voorkeurslevernacier heeft afgesloten voor onderhoud en reparatie, gelden de prijzen uit het desbetreffende onderhoudscontract - inclusief eventueel bedongen korting - als uitgangspunt. Als de gemeente geen onderhoudscontract heeft afgesloten, komen de onderhoudskosten voor rekening van de aanvrager.
Artikel 5 budget woonvoorzieningen
Bij het vaststellen van de hoogte van het budget in de kosten van een woningaanpassing in de vorm van bouwkundige of woontechnische woonvoorziening wordt rekening gehouden met de volgende kostensoorten:
als het noodzakelijk wordt geacht een architect in te schakelen: het architectenhonorarium tot ten hoogste 10% van de aanneemsom, met dien verstande dat dit niet hoger is dan het maximale honorarium als bepaald in de Standaardvoorwaarden 1988/Rechtsverhouding opdrachtgever-architect van de Bond van Nederlandse Architectenen de kosten van het toezicht op de uitvoering, alsdit noodzakelijk is, tot een maximum van 2% van de aanneemsom;
Als er sprake is van sanering van de vloerbedekking niet ouder dan zeven jaar bedraagt de tegemoetkoming maximaal € 35,- per m2 (inclusief arbeid, noodzakelijke materialen en BTW). De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afschrijvingstermijn van het te vervangen artikel. De vergoeding bedraagt een percentage van de kosten te weten:
Artikel 7 budget vervoersvoorzieningen
Als er sprake is van aanpassingakosten van de eigen auto geldt als afschrijvingstermijn van de voorziening ten minste zeven jaar. Met uitzondering van overzetbare voorzieningen wordt deze voorziening daarom slechts toegekend als de aan te passen auto niet ouder is dan drie jaar. De kosten van de noodzakelijke aanpassingen worden gebaseerd op de goedkoopst aanpasbare auto. De opties met betrekking tot de uitrusting van de auto, zoals automatische transmissie, stuurbekrachtiging en airco, zijn van vergoeding uitgesloten.
Artikel 8 Regels voor bijdrage in de kosten van een maatwerkvoorziening of pgb
De bijdrage in de kosten bedraagt voor de:
ongehuwde persoon die de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, nog niet heeft bereikt € 19 per vier weken, met dien verstande dat indien zijn bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 23.295 het bedrag van € 19 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat inkomen en € 23.295;
ongehuwde die de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, heeft bereikt € 19 per vier weken, met dien verstande dat indien zijn bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 16.456 het bedrag van € 19 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat inkomen en € 16.456;
gehuwde personen indien een van beide de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, nog niet heeft bereikt of beiden die leeftijd nog niet hebben bereikt € 27,20 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 29.174 het bedrag van € 27,20 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat gezamenlijke inkomen en € 29.174;
gehuwde personen die beiden de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, hebben bereikt € 27,20 per vier weken, met dien verstande dat indien hun gezamenlijke bijdrageplichtig inkomen meer bedraagt dan € 22.957 het bedrag van € 27,20 wordt verhoogd met een dertiende deel van 15% van het verschil tussen dat gezamenlijke inkomen en € 22.957.
De bijdrage in de kosten over een periode van 4 weken is gelijk aan de wettelijke 'Maximale periodebijdrage' in die periode, tenzij deze hoger is dan de 'Kosten van de voorziening per 4 weken' in die periode. In dat geval is de bijdrage in de kosten gelijk aan de 'Kosten van de voorziening per 4 weken'.
Voor hulp bij het huishouden, begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf, beschermd wonen en opvang in de vorm van zorg in natura gelden de volgende bijdragen in de kosten:
beschermd wonen: bij een eerste opname korter dan 6 maanden of als men nog een huishouden buiten de instelling heeft betaalt men minimaal € 156,- per maand en maximaal € 819,40 (ook wel het lage tarief genoemd). Voor opname langer dan 6 maanden betaalt men minimaal € 0,00 tot maximaal € 2248,60 per maand (dit wordt het hoge tarief genoemd). De hoogte van de bijdragen is afhankelijk van het inkomen.
Artikel 9 Waardering mantelzorgers
Aan mantelzorgers wordt als waardering voor de door hen geboden ondersteuning een kortingspas verstrekt waarmee op producten en dienstverlening korting kan worden verkregen.
De lijst van producten en dienstverlening waarop korting kan worden verkregen wordt jaarlijks vastgesteld door het college.
Met dit artikel is geregeld dat aangesloten wordt bij de voorwaarden van de Sociale Verzekeringsbank bij het betaalbaar stellen van een persoonsgebonden budget. Verder is geregeld op welke wijze de cliënt verantwoording moet afleggen en welke gegevens hij daarvoor moet overleggen.
Artikel 2 Verplichtingen budget overige voorzieningen
Voor overige voorzieningen zijn verplichtingen opgenomen over de kwaliteit van de voorziening en over de eisen die aan een leverancier worden gesteld.
In dit artikel zijn de uurtarieven voor begeleiding en hulp bij het huishouden voor het inhuren van een familielid, vrienden, kennissen opgenomen.
Het staat de cliënt vrij om iemand in te huren voor hulp bij het huishouden en begeleiding. Dat kan een familielid of een buurvrouw zijn, maar ook een zelfstandige zonder personeel. In de hoogte van de vergoeding zit een verschil. Een cliënt die met zijn persoonsgebonden budget een familielid, buurvrouw of particuliere hulp inhuurt wordt niet geconfronteerd met hoge overheadkosten. Dit is wel het geval als er een zelfstandige zonder personeel of zorgverlener via een instantie wordt ingehuurd. Het persoongebonden budget om familieleden en vrienden in te huren is dan ook lager.
In dit artikel is de hoogte van het budget voor overige voorzieningen vastgelegd. Het budget wordt 4 wekelijks, na ontvangst van de factuur en het betalingsbewijs, verstrekt totdat de kostprijs van de voorziening bereikt is dan wel de voor de voorziening geldende huurprijs.
In het eerste lid is geregeld tot welke hoogte de gemeente de woning geschikt maakt als er argumenten zijn die tegen verhuizen pleiten. Als de aanvrager niet wenst te verhuizen, is het niet mogelijk om de verhuiskostenvergoeding te gebruiken om huidige woning aan te passen.
Uitbetaling vindt plaats na toestemming van het college en na ontvangst van een kopie van het definitieve huurcontract/koopcontract.
In het tweede lid is geregeld tot welke hoogte de kosten van de door het college goedgekeurde offerte worden vergoed. Bij het bepalen van de juistheid van de offerte wordt uitgegaan van de limitatieve lijst die als bijlage bij deze regeling is gevoegd. Uitbetaling vindt plaats op declaratiebasis.
In het derde lid zijn de voor vergoeding in aanmerking te nemen kosten voor een woningaanpassing. opgenomen.
In het vierde lid zijn de voor vergoeding in aanmerking te nemen kosten voor een sanering van vloerbedekking opgenomen.
Bij de in het vijfde lid opgenomen huurderving valt te denken aan de situatie dat de gemeente in samenspraak met een verhuurder een aangepaste woning reserveert voor hergebruik. In dit lid is de maximale financiële tegemoetkoming voor dergelijke kosten opgenomen.
In het zesde lid zijn de maximaal te vergoeden bedragen opgenomen. Wanneer de aanvrager vanwege medisch objectiveerbare redenen de nieuwe woning niet kan betrekken doordat er aanpassingenswerkzaamheden worden uitgevoerd, kan tijdelijke huisvesting noodzakelijk zijn.
In het achtste lid is bepaald dat de bedragen, die zijn opgenomen in de standaardlijst voor woonvoorzieningen, maximaal per woonvoorziening uitgekeerd mogen worden. Deze lijst is opgesteld aan de hand van landelijk gemiddelde prijzen.
In dit artikel is de hoogte van het budget voor een sportvoorziening bepaald.
Voor een sportvoorziening wordt alleen een forfaitaire bedrag verstrekt. Dit bedrag is niet kostendekkend en dient beschouwd te worden als tegemoetkoming in de kosten van aanschaf en onderhoud voor een periode van minimaal drie jaar. Na drie jaar kan beoordeeld worden of de de sportvoorziening opnieuw moet worden toegekend.
Uitbetaling vindt plaats na ontvangst van een kopie van het definitieve koopcontract.
In het eerste lid liggen bedragen vast voor een budget in de auto- en taxikosten. Uitbetaling vindt per kwartaal op declaratiebasis plaats.
Het tweede en derde lid spreken voor zich.
Het vierde lid houdt in dat elke Goudse inwoner gebruik mag maken van het collectief vervoer. Een inwoner met een Wmo-indicatie mag dit echter tegen een gereduceerd tarief doen.
Het vijfde lid regelt dat een inwoner met een Wmo-indicatie op jaarbasis ook op 20 enkele ritten een sociaal begeleider mag meenemen. De achterliggende gedachte bij het hanteren van een sociaal begeleider is dat de Wmo geïndiceerde zich op de plaats van bestemming kan laten begeleiden. Bijvoorbeeld bij ziekenhuisbezoek, bij het winkelen, bij bankzaken, etc.
Er wordt een bijdrage in de kosten gevraagd per zone. Alleen de eerste zone kent ook een opstaptarief waardoor men dan voor 1 enkele zone 2x de bijdrage moet betalen. Alle zones daarna worden steeds verhoogd met het tarief voor 1 zone. Reist men alleen binnen de gemeente Gouda dan betaalt men altijd maar voor 1 zone de eigen bijdrage met daarbovenop het opstaptarief.
Het zevende lid worden de verschillende bouwstenen benoemd. Omschrijving bouwstenen maatwerkvoorziening:
Langdurige noodzakelijke begeleiding gericht op zelfredzaamheid, regie en structuur in het huishouden, plannen van dagelijkse activiteiten, het aanleveren of behouden van vaardigheden en het ondersteunen van mantelzorgers. Indien noodzakelijk is dit op afroep beschikbaar. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van innovatieve middelen zoals digitaal contact, groepsgewijze inrichting van individuele begeleiding.
b.Gespecialiseerde begeleiding
Specialistische noodzakelijke begeleiding bij tekortschietende zelfregie, sociaal-emotionele problematiek, integratie en participatie. Sprake is van complexe en/of meervoudige problematiek. Hierbij kan ook aandacht zijn voor activerende elementen zoals het regelen van dagelijkse bezigheden, het nemen van besluiten, het plannen en uitvoeren van taken.
c.Dagbesteding gericht op participatie
Dagbesteding voor enererzijds cliënten die vanwege hun beperking niet kunnen deelnemen aan gewoon of regulier begeleid werken en anderzijds voor cliënten waarvoor een algemene voorziening toereikend is, maar nog niet ontwikkeld is. De dagbesteding vindt in principe overdag plaats, buiten de woonsituatie. Het accent ligt op activiteiten gericht op het leveren van een maatschappelijke bijdrage. Daar waar mogelijk wordt samenwerking met private organisaties gezocht. Combinatie van deelpopulaties is wenselijk.
Ten aanzien van vervoer van en naar de dagbesteding is het uitgangspunt dat de cliënt/zijn netwerk het zelf regelt. Indien dit niet mogelijk is wordt een vervoerscomponent mee geïndiceerd. Aanbieders zijn verantwoordelijk voor het vervoer en ontvangen hier een vervoersprijs voor.
d.Gespecialiseerde dagbesteding gericht op activering
Dagbesteding voor cliënten waarvoor vanwege hun beperking de bouwsteen dagbesteding niet toereikend is. Het kan hierbij gaan om somatisch, psycho-geriatrische of ondersteuning van ouderen of ondersteuning gericht op VG/LG/PSY problematiek. De dagbesteding is gericht op ‘activering’. Waar mogelijk worden de cliënten in de gelegenheid gesteld een maatschappelijke bijdrage te leveren. Ten aanzien van vervoer van en naar de dagbesteding is het uitgangspunt dat de cliënt/zijn netwerk het zelf regelt. Indien dit niet mogelijk is wordt een vervoerscomponent mee geïndiceerd. Aanbieders zijn verantwoordelijk voor het vervoer en ontvangen hier een vervoersprijs voor.
Kortdurend verblijf in een instelling ter ontlasting van de mantelzorg of het netwerk. Het kan gaan om cliënten die voortdurend toezicht nodig hebben of waar constant zorg of zorg op ongeregelde tijdstippen noodzakelijk is.
Dit artikel is een uitwerking van het in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Gouda 2015 opgenomen artikel 9 ‘Regels voor bijdrage in de kosten”.