Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Dronten

Mandaatbesluit 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Dronten
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2015
CiteertitelMandaatbesluit 2015
Vastgesteld door
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpdelegatie- en mandaatbesluiten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Besluit vervangt Mandaatbesluit 2014 van 13 mei 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 171
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 10:3, 10:12

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201513-02-2015nieuwe regeling

16-12-2014

, Gemeenteblad d.d. 24-05-2014, nr. 80698

Collegevoorstel B14.001893

Tekst van de regeling

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dronten,

Het college en de burgemeester van Dronten, elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

  • I.

    de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

  • II.

    bij de toepassing van het mandaat worden door de gemandateerden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

  • III.

    de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voor zover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

  • IV.

    de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voor zover een relatie hebbend met hun functie;

  • V.

    indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;

  • VI.

    besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:

namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,

handtekening

naam mandataris

functie mandataris

(manager) afdeling …

VII.stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:

Gemeente Dronten,

naam gemandateerde;

VIII.dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit 2015;

  • IX.

    dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015;

  • X.

    het Mandaatbesluit vastgesteld op 13 mei 2014 wordt ingetrokken;

Dronten, 16 december 2014

Het college van Dronten,

R.Kool mr. A.B.L. de Jonge

secretaris burgemeester

De burgemeester van Dronten,

mr. A.B.L. de Jonge

TOELICHTING

Algemeen

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen.

Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgerlijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechtstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaatbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

Mandaat

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de manager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn manager berust.

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen ambtenaarrechterlijke sancties.

Vervanging

Mandaat wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde de naasthogere ambtenaar altijd bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. In het geval van afwezigheid van een gemandateerde manager wordt deze horizontaal vervangen door een andere manager.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde tijdelijk van zijn mandaat wordt ontheven.

Ondertekening

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdelen VI en VII van het mandaatbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

Ondertekening privaatrechtelijke stukken

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit;

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

  • -

    verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

Procesvertegenwoordiging

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

MANDAATBESLUIT OFGV

De mandaten betrekking hebbend op bevoegdheden als genoemd in de aanhef van het Mandaatbesluit OFGV, en verleend aan de directeur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek zijn vastgelegd in het Mandaatbesluit OFGV.

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

 Overeenkomsten algemeen
nr.bevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 privaatrechtelijke overeenkomsten
 aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden en plaatsen van orders. directieleden (zij tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00 b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00
 aangaan, wijzigen en verlengen van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden. en plaatsen van orders.managermet een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00
 aanbestedingen
 offerte aanvragen, begeleidende brief bij selectieleidraad, brief selectiebesluit, gunningsbesluit, afwijzingsbrief, afdoening klachtdirectieledena.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00 b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00
managermet een contractsbelang van ten hoogste € 50.000
 Mandaten algemeen
nr.bevoegdheid    
 ontzegging toegang
1a.De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige ambtenaren, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente. Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm.De onder a. en b. beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden en afdelingsmanagers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden. 1.manager afdeling PZ 2.manager afdeling SZ 3.manager afdeling CD 4.de eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, afdelings-managers en directieleden. In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of afdelingsmanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.  
1b.De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm.    
 
 Wet openbaarheid van bestuur
2.afhandelen Wob-verzoeken inclusief het nemen van een verdagingsbesluitburgemeester en secretaris in samenspraak, blijkend uit de gezamenlijke ondertekening van de besluiten op grond van dit mandaat.betrokken wethouders en afdelingsmanagers worden geïnformeerd over besluiten die hun uitvoeringspraktijk raken.
 Vaststellen collegebesluit
3.vaststellen dat er een collegebesluit is genomen indien een voorstel bij wege van parafen door alle aan de besluitvorming deelnemende collegeleden akkoord is bevonden(loco)gemeentesecretaris, medewerker bestuursondersteuningIndien een collegelid slechts voor korte duur afwezig is (wegens ziekte, verlof of studie) wordt deze wel in de gelegenheid gesteld om voor de eerstvolgende collegevergadering alsnog aan de parafenbesluitvorming deel te nemen. Indien daarop wegens spoedeisendheid niet kan worden gewacht, wordt geprobeerd om telefonisch af te stemmen of met het spoedvoorstel kan worden ingestemd. Normale regels t.a.v. het beslissingsquorum zijn ook bij paraafbesluiten van toepassing. Indien twijfel rijst of het voorstel kan worden gevolgd wordt het voorstel alsnog ter bespreking geagendeerd. Voor het overige worden vragen en opmerkingen door mandataris onder aantekeningen bij het paraafbesluit opgenomen ter beantwoording, kennisneming of verwerking.
 Algemene wet bestuursrecht
4.afdoening klachten (art. 9:12)directieledenklachten over managers
managersklachten over medewerkers eigen afdeling
 Algemene subsidieverordening
5.afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) managerssubsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder. Subsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit
 Personeel algemeen
 Bevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 CAR-UWO
 benoemen van personeeldirectieleden, managers (Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren b.besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris c.managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling d.managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de HRM-adviseur e.mandaat geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, beslist de secretaris.
 aangaan van arbeidsovereenkomsten
 vaststellen salaris
 toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie
 achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren
 verlenen ontslag op eigen verzoek
 verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voor zover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft
 verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering
 overplaatsen medewerker op vrijwillige basis
 vervallen
 openstellen vacature
 toekennen verhuiskostenvergoeding
 toekennen vergoeding woon- werkverkeer
 toekennen vergoeding telefoonkosten
 vervallen
 koop, verkoop en overschrijven van verlof
 verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof
 verlenen ouderschapsverlof
 verlenen zorgverlof
 vervallen
 beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden
 beslissen omtrent overwerk
 toekennen studiefaciliteiten
 aantrekken uitzendkrachten
 het opleggen van disciplinaire straffen, inclusief schorsing, voorwaardelijk ontslag en strafontslag en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen.  f.Bevoegdheid sub 25 is voorbehouden aan de gemeentesecretaris, voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden: I.van deze bevoegdheid kan alleen gebruik worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van degene die het besluit rechtstreeks aangaat en voorzover de bedrijfsvoeringsmiddelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen van het besluit op te vangen. II.dat in elk geval de portefeuillehouder personeelszaken over gebruikmaking van deze bevoegdheid wordt geïnformeerd.
 bovenstaande nummers 15 t/m 24teamcoördinatoren RRB, teamcoördinator CDonder verantwoordelijkheid van de manager en in overeenstemming met de HRM-adviseur
 voeren van jaargesprekkenteamcoördinatoren RRB, teamcoördinator CDonder verantwoordelijkheid van de manager conform Regeling jaargesprekken
 Afvalinzameling en Accommodatiebeheer    
nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 privaatrechtelijke bevoegdheden
 aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommenmanager  
 beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommenmanager  
 aanschaf klein materiaal/kleine opdrachtenallround opzichter bouwkunde, adviseur/uitvoerder materieel, AR en logistiek, monteurtot een bedrag van € 5.000,00
 vergoeding inzameling oud papier aan vereniging
 toekennen vergoeding op basis van de door het college vastgestelde bedragenmanager  
 Afvalstoffenverordening
 vaststellen inzamelingsroutes- en dagen en opstelplaatsen van de containers (artikel 5)manager  
 vaststellen milieukalender (artikel 5)managerna instemming door portefeuillehouder
 vaststellen inzamelingsmiddel en plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden artikel 10)manager  
 Concerndiensten
nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 algemeen
1.waarmerken dat besluiten door het college zijn genomenmedewerker bestuursondersteuning  
1a.toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimtemanager  
2.In ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslagmedewerker personeels- en salarisadministratie  
2a.in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwisselsbode, documentair informatieverzorger, medewerker interne servicedesk, facilitair medewerker, medewerker drukkerij, medewerker inkoop en beheer en gebouwen  
 financiële zaken
3.oninbaar verklaren van publieke en private vorderingen belastingeninvorderingsambtenaar  
4.waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaardersmanager  
5.vaststellen van belastingcohierenmanager  
6.vaststellen van borderellenmanager  
7.benoemen onbezoldigd ambtenaar der gemeentelijke belastingen en deze aan te wijzen als belastingdeurwaarderinvorderingsambtenaar  
8. vervallen    
9. afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachtensenior juridisch beleidsmedewerker, administratief juridisch medewerker  
10.afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden
11.benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelastinginvorderingsambtenaar  
12.uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenarenmedewerker invordering belastingen  
13.aangaan overeenkomsten tot geldleningcoördinator financieel beleidzowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie
  CAR-UWO
14.verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteldmanager  
15.verstrekken werkgeversverklaringmedewerker personeels- en salarisadministratie
16.UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)medewerker personeels- en salarisadministratie  
17.afdrachten IZA, ABP, loonbelasting
 Algemeen Burgerlijk Pensioenwet
18.aanvragen P 1 keuringenmanagerna overleg met bedrijfsarts
 personeelszaken algemeen
19.verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkersmedewerker personeels- en salarisadministratie  
 aansprakelijkheidsstelling
20.beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims, behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro.senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker  
 Algemene wet bestuursrecht
21.bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14)senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerkerde (senior) juridisch beleidsmedewerker in de functie van secretaris van de commissie bezwaarschriften
22.verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10)
 Wet openbaarheid van bestuur
23.afhandeling licht Wob-verzoek (zie voor overige Wob-zaken de ALGEMENE MANDATEN)senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerkerer is sprake van een licht Wob-verzoek indien: het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, er een vermoeden bestaat dat er een aansprakelijkheidsclaim uit voort kan vloeien, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel de gemeente rechten of bezit kan verliezen
24.Wet op de veiligheidsregio’s
 opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisiscommunicatieadviseurconform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie
25.Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
 indienen adviesverzoek bij het Landelijk Bureau Bibob (artikel 9, eerste lid)senior juridisch beleidsmedewerker  
26.privaatrechtelijke overeenkomsten
 aanschaf klein materiaalteamcoördinator, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, bode tot een bedrag van € 500,00
 INFORMATIEMANAGEMENT
nr.bevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 privaatrechtelijke overeenkomsten
1.aanschaf klein materiaalservice en contract coördinator ICTtot een bedrag van € 10.000,00
 Maatschappelijke Ontwikkeling    
nr.bevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 Leerplichtwet
 besluiten omtrent vervangende leerplichtleerplichtambtenaar/RMC-consulent  
 besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaarleerplichtambtenaar/RMC-consulent  
  toezicht op handhaving van de leerplicht
 beslissen op verzoek om vrijstelling voor het volgen van ander onderwijsleerplichtambtenaar/RMC-consulent  
 Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten
 positief beslissen op aanvragen vergoeding leerlingenvervoerbeleidsmedewerker MO  
6.negatief beslissen op aanvragenvergoeding leerlingenvervoermanager  
 Wet inburgering
7.beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)beleidsmedewerker MO  
8.beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)
9.beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering)
10. vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde
11.vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebbenbeleidsondersteuner MO  
 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
12.afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang (artikel 1.46)beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO  
13.doorvoeren van een wijziging in het register kinderopvang en mededeling daarvan aan de houder van het kindercentrum of gastouderbureau (artikel 1.47)
14.geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een kindercentrum of gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 1.65)
15.afgeven van een beschikking op aanvraag tot exploitatie van een peuterspeelzaal (artikel 2.3)beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO  
16.doorvoeren van een wijziging in het register peuterspeelzaalwerk en mededeling daarvan aan de houder van de peuterspeelzaal (artikel 2.4)
17.geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders van een peuterspeelzaal die de voorschriften niet of onvoldoende naleven (artikel 2.23)
 Besluit registers kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
18.verwijderen van een peuterspeelzaal uit het landelijk register peuterspeelzaalwerk (art. 14)beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO  
19.verwijderen van een kinderopvangvoorziening uit het landelijk register kinderopvang (art. 8)
 Algemene subsidieverordening    
20.afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) beleidsmedewerker MO, managersubsidie tot en met € 5.000,00, na afstemming met de portefeuillehouder.
managersubsidie hoger dan € 5.000,00 tot en met € 50.000,00, mits portefeuillehouder aantoonbaar heeft ingestemd met het subsidie- besluit
21.stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie beleidsmedewerker MO  
22.buiten behandeling stellen van een aanvraag
23.verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen
24.verlengen of opschorten van een beslistermijn
25.vaststellen van een aanvraagformulier
  Jeugdwet / Uitvoeringsbesluit Jeugdwet
26.verstrekken van een afschrift van de in ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongerebeleidsmedewerker MO  
27.verlenen van toestemming aan (provinciale) organisaties die toe willen treden tot het ESAR convenant
28.vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal
29.verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbeschermingmedewerker SaVe in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolger, medewerker Veilig Thuis, in dienst van Bureau Jeugdzorg en diens rechtsopvolgerIndien op grond van het Handboek ‘Dronter Koers’ een maatregel tot gezag noodzakelijk wordt geacht; e.e.a. op basis van de in de Beleidsregels jeugdhulp gestelde toets rond veiligheid
 Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015
30.inzetten jeugdhulp na verwijzing (artikel 3, eerste lid)Gids in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloeversConform de Verordening jeugdhulp gemeente Dronten 2015, de Verordening Wmo 2015, de beleidsregels, het Beleidsplan Transities Sociaal Domein en het Handboek ‘Dronter Koers’
31.in ontvangst nemen verwijzing naar individuele voorzieningen (artikel 3, tweede lid)
32.beslissen omtrent individuele voorziening (verlenen en afwijzen)( artikel 3, derde lid)
33.verzamelen gegevens ter voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, eerste lid)
34.in ontvangst nemen van gegevens en bescheiden nodig voor het onderzoek (artikel 5, tweede lid)
35.beslissen over afzien van de voorbereiding van het gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 5, derde lid)
36.voeren van het onderzoek in een gesprek als bedoeld in artikel 6 (artikel 6, eerste lid)
37.beslissen over afzien van het gesprek (artikel 6, vierde lid)    
38.toekennen individuele voorziening (artikel 9)    
 Ondertekenen van het routeplan    
39.verstrekken van een pgb (artikel 11, eerste lid)    
40.intrekken of herzien besluit aangaande individuele voorziening (artikel 12, tweede lid)Gids in dienst van de GGD Flevoland / Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland / MEE IJsseloevers  
41.beslissen tot terugvordering van de geldswaarde van de ten onrechte genoten individuele voorziening (artikel 12, derde lid)
42.onderzoeken van de besteding pgb (artikel 12, vijfde lid)
43.wijzen op mogelijkheid van bijstand door een onafhankelijk vertrouwenspersoon (artikel 14, tweede lid)
 Jeugdwet / Wet maatschappelijke ondersteuning
44.inzetten van hulp in geval van crisismedewerker Veilig Thuis FlevolandOp basis van regionale afspraken. Veilig Thuis dient direct hulp te kunnen inzetten bij crisis en heeft de verplichting dit z.s.m. bij de gemeente te melden waarna achteraf een beschikking wordt vastgesteld.
 privaatrechtelijke overeenkomsten
45.Aangaan, (gedeeltelijk) beëindigen en verlengen van huur- en gebruiksovereenkomsten voor sportvelden en gemeentelijke gebouwen gerelateerd aan sport, welzijn en onderwijsbeleidsmedewerker MOmet instemming van betrokken portefeuillehouder en budgethouder
 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
46.Beslissen tot toelating gemeentelijke schuldhulpverleningMaatschappelijke Dienstverlening Flevolandconform Beleidsplan schuldhulpverlening Dronten 2012-2016
 Publiekszaken
nr.bevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 algemeen    
1.in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels senior receptioniste, medewerker receptie/telefoon, centrale balie frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszakenuitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag
2.waarmerken van kopieën
3.legalisatie van handtekeningen
 Wet op de Lijkbezorging
4.verlenen van verlof tot ontledingfrontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszakenvoor zover tevens benoemd als ambtenaar van de burgerlijke stand
5.verlenen uitstel verlof tot begraven of verbranding
6.tekenen voor kosten en documenten die benodigd zijn om een begrafenis/crematie van gemeentewege te realiserenmanager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Paspoortwet
7.het in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van reisdocumenten en de verklaring van vermissing van het reisdocument conform artikel 31, lid 1, van de Paspoortwetfrontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken  
8.besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumentenmanager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Wet basisregistratie personen
9.verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de basisregistratie personenfrontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken  
10. besluit of voornemen tot ambtshalve in- en uitschrijving, besluit tot weigering een aangifte of verzoek in behandeling te nemenmanager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
10a.opleggen bestuurlijke boete (artikel 4:17) manager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Wegenverkeerswet
11.in behandeling nemen van aanvragen, de afgifte van rijbewijzen en de verklaring van vermissing van het rijbewijs conform artikel 39 van het Reglement rijbewijzenfrontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken  
12.besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzenmanager, coördinator publiekszaken coördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Rijkswet op het Nederlanderschap
13.in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op verzoeken om optieverleningbackofficemedewerker publiekszaken, coördinator publiekszaken  
13a.legesafdracht aan IND n.a.v. naturalisatieaanvraagmanager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Wet bescherming persoonsgegevens
14.besluiten in het kader van de uitvoering van deze wetfrontoffice medewerker publiekszaken  
 Wet algemene bepalingen burgerservicenummer
15.toekennen burgerservicenummerfrontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken  
 Wet op de verklaring omtrent het gedrag
16.het in ontvangst nemen van aanvragen frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken  
 Wet justitiële documentatie
17.aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratiebackofficemedewerker publiekszaken  
 Burgerlijk Wetboek
18.naamswijziging: het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naamswijzigingbackoffice medewerker publiekszaken, coördinator publiekszaken  
19.benoeming van buitengewoon ambtenaar burgerlijke standmanager, coördinator publiekszakencoördinator publiekszaken alleen bij afwezigheid van manager
 Snelbalie
20.ondertekenen van besluiten van de snelbaliefrontofficemedewerker publiekszakenConform de notitie WWB BB aanvragen snelbalie. Mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
 Kieswet
21.verstrekken van inlichtingen uit het Kiezersregister (artikel D 4)frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, coördinator publiekszaken  
22.in behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van vervangende stempassen (artikel J 8)
23.In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van volmachten (artikel L 8)
24.In behandeling nemen van aanvragen en verstrekken van kiezerspassen (artikel K 3)
25.In behandeling nemen en ondertekenen van de af te leggen ondersteuningsverklaringen voor politieke groeperingen (artikel H 4)
26. In behandeling nemen van verzoekschrift model Y32, waarbij EU-onderdanen de keuze maken om bij de gemeente hun stem uit te brengen (artikel Y 32)
 Ruimtelijke en economische ontwikkeling
nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 Besluit Ruimtelijke ordening
1.waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1.(beleids)medewerker RO  
2.Waarmerken en publiceren manifest(beleids)medewerker RO  
 Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies
3.toekennen van woninggebonden subsidiesmanager  
 woonwagenkamp Ganzendreef
4. aangaan huurovereenkomstenbeleidsmedewerker volkshuisvesting  
 Grondzaken transacties
5.aankoop, verkoop en levering grond voor woningbouw, bedrijventerrein en bijzondere bebouwingplaneconoom, economisch juridisch beleidsmedewerkermits vallende binnen door college vastgestelde uitgifteplan m.b.t. verkaveling en prijzen
6.reservering / optieverlening woningbouw, bedrijfsterrein en bijzondere bebouwing
7.aankoop, verkoop en levering overhoeken, tuinuitbreiding planeconoom, economisch juridisch medewerkerna instemming van de portefeuillehouder mits vallende binnen de grondprijzennota
8.het aangaan van overeenkomsten tot huur, bruikleen, t.b.v. anti-kraak en het vestigen van zakelijke rechten waaronder begrepen het recht van opstal en recht van erfpacht, mits van geringe omvang.planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerkerna instemming van de portefeuillehouder grondzaken.
9. beslissen op verzoeken om ontheffingen en toestemmingen als vermeld in overeenkomsten, waaronder begrepen verlenging bouwtijd, voldoen aan bouwplicht en onbebouwd doorverkopen.planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker  
10.verhuur gebouwen en opstallen
 Algemene plaatselijke verordening
11.beslissen op aanvragen aanlegvergunning(beleids)medewerker RO  
 privaatrechtelijke verplichtingen
12.verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegdplaneconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker  
 Herziening basisgrondwaarde erfpachtrecht
13. (voornemen tot) vaststellen herziene basisgrondwaarde op grond van de getaxeerde waardeplaneconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker  
14.vaststellen waarde erfpachtpercelen op grond van getaxeerde waarde
15.vaststellen canon aan de hand van de vastgestelde basisgrondwaarde
16.voeren van onderhandelingen met erfpachters over beëindiging erfpachtrecht en/of verkoop blote eigendomplaneconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker
 Stimuleringsmaatregelen woningbouw
17.het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens de procedure aanvraag startersleningenmanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting, medewerker grondzaken  
18.beslissen op aanvraag startersleningmanager, beleidsmedewerker volkshuisvesting  
 Algemene subsidieverordening
19.afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) manager mandaat geldt onverkort indien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; mandaat geldt indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 alleen indien instemming van betrokken portefeuillehouder is verkregen.
20.stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie manager  
21.buiten behandeling stellen van een aanvraag
22.verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen
23.verlengen of opschorten van een beslistermijn
  Ruimtelijke realisatie en beheer
nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 privaatrechtelijke bevoegdheden
1.verstrekken van opdrachtenteamcoördinatortot een bedrag van € 25.000,00
2.aanschaf klein materiaaltoezichthouder, specialist boomverzorging, specialist elektrotechnische installaties, specialist riolering, wijkbeheerder, beheerder begraafplaats, beleids-medewerker groentechniek, uitvoerder boomverzorgingtot een bedrag van € 5.000,00
3.verlenen toestemming gebruik grondmanagermet inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening
4.vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingenmanager  
 Wet personenvervoer
5.verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunningmanager  
 Wet basisadministraties adressen en gebouwen
6.vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie  
 vastgoed- en geo-informatie
7. vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grondlandmeter  
 Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten
8.registratie van belangen bij het Kadasterteamcoördinator  
 Wegenverkeerswet 1994 / Besluit ontheffingverlening exceptionele transporten
9.verlenen van toestemming aan de Dienst Wegverkeer tot verlening van ontheffing exceptioneel vervoerspecialist/toezichthouder civieltechniek  
 Algemene plaatselijke verordening    
10.beslissen op aanvragen kapvergunningmanager  
 Beheersverordening algemene begraafplaats 2012
11.toewijzen graven en vergunningen grafmonumentenmanager  
 ICT
12.aanmaken van calls voor autorisatieverzoeken en het afsluiten van accountsteamcoördinatorvoor zover de call betrekking heeft op medewerkers binnen het team
 Algemene subsidieverordening    
13.afdoen van subsidies (verlenen, weigeren, intrekken, vaststellen, verrekenen en terugvorderen) managerindien de verleende subsidie niet meer dan € 1000,00 bedraagt; indien de verleende subsidie meer dan €1000 bedraagt, maar niet meer dan € 5000,00 met instemming van betrokken portefeuillehouder
14.stellen van een termijn voor: ·het aanvullen van de aanvraag ·het aanvullen van een verantwoording van de besteding van een subsidie manager  
15.buiten behandeling stellen van een aanvraag
16.verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen
17.verlengen of opschorten van een beslistermijn
 sociale zaken
nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 algemeen
1.opvragen van medische adviezenjuridisch kwaliteitsmedewerker, consulent WMO, re-integratieconsulent, medewerker bijzondere regelingen, interventiebegeleider, re-integratiecoördinator  
2.aangifte belastingen en premies manager  
3.aanleveren van betalingen aan de afdeling Financiën vanuit BUIG, Participatiebudget, minimaregelingen, bijzondere bijstand en Wmoadministrateur, applicatiebeheerder, managermandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
4.het aanleveren van kasvoorschotten tot een bedrag van € 100,00 aan de afdeling Financiënadministrateur, applicatiebeheerder, medewerker uitkeringsadministratie  
5.niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken Participatiewet en WMOjuridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker  
6.autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zakenmanagementcoördinator, manager  
 Wet inburgering
7. beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens psychische of lichamelijke belemmering, dan wel een verstandelijke handicap (artikel 6, eerste lid)juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinator mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
8.beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens de onmogelijkheid het inburgeringsexamen te behalen (artikel 31, tweede lid, sub c)juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinatormandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
9.beslissing op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens het reeds voldoende ingeburgerd zijn (artikel 6, tweede lid, jo. Artikel 2.8a, eerste lid van het Besluit inburgering)
10.vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde
11.beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben
12.beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht
13.opleggen bestuurlijke boetejuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, handhavermandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
 Participatiewet en de op deze wet gebaseerde verordeningen
124.verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen, inclusief de uitkeringen als bedoeld in de Verordening individuele inkomenstoeslag en de Verordening individuele studietoeslag.juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingenmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
15.uitvoering van de Partcipatiewet betreffende de algemene bijstand aan 65+’ers die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adresloze in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot: ·de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure; ·de toestemming tot het verlenen van ondermandaat; ·de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente DrontenRaad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVBmandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB
16.Re-integratieactiviteiten, inclusief het ondertekenen van routeplannenjuridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratieconsulent, re-integratiecoördinatormandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
17.verstrekken voorschottenjuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingenmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
18.terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derdenjuridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingen, medewerker incasso en debiteurenmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
19.opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen, handhavermandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
20.afstemming van de uitkering op grond van de Participatiewet en de Afstemmingsverordening juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator re-integratie, re-integratieconsulentmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
21.opleggen bestuurlijke boetejuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
22.opdragen van een tegenprestatiejuridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, re-integratieconsulentmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
23.beslissen aangaande loonkostensubsidies aan werkgeverjuridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, re-integratieconsulent, consulent Wmo mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
 BBZ 2004
24.verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringenjuridisch kwaliteitsmedewerker, medewerker ZLFmandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland aangenomen in bestuursovereenkomst
25.verstrekken voorschotten
26.terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering
27.opschorting uitkering en het geven van een hersteltermijn
 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de op deze wet gebaseerde verordeningen
28.verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkeringjuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLFmandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst; mandaat medewerker Sociale Zaken na schriftelijke instemming manager
29.verstrekken van voorschotten
30.terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering
31.afstemming van de uitkering op grond van wet en de Afstemmingsverordening juridisch kwaliteitsmedewerker, re-integratiecoördinator, mandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
32.opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wettenjuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerkers ZLF, handhavermandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuurs-overeenkomst; mandaat medewerker Sociale Zaken na schriftelijke instemming manager
33.opleggen bestuurlijke boetejuridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulentmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager. Boeteoplegging vindt niet plaats door dezelfde persoon die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
 Minimabeleid (Beleidsregels maatschappelijke participatie en toegankelijkheid
34.beslissen op aanvragenjuridische kwaliteitsmedewerker, medewerker bijzondere regelingenmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
 Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen
 ondertekenen van het routeplanjuridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmomandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
35.verlenen, wijzigen, beëindigen van een maatwerkvoorzieningjuridische kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo
36.terugvorderen van (financiële) maatwerkvoorzieningenjuridisch kwaliteitsmedewerker, consulent Wmo, administratief medewerker Wmo
 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
37.positief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaartJuridisch kwaliteitsmedewerker, WMO-consulentmandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
38. negatief beslissen op aanvraag gehandicaptenparkeerkaartjuridisch kwaliteitsmedewerkermandaat voor betreffende medewerker van toepassing na schriftelijke instemming manager
 Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen
39.beslissen op aanvragen kwijtscheldingGemeentelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijnconform voorwaarden als vastgelegd in de dienstverleningsovereenkomst
 Vergunningen, Handhaving en Veiligheid
Nrbevoegdheidverleend aanvoorwaarden en beperkingen
 Algemene plaatselijke verordening
1.beslissen op aanvragen om vergunningmanager  
2.accepteren melding uitwegensenior administratief medewerker  
3.weigeren melding uitwegenmanagerna advies RRB
4.accepteren melding incidentele festiviteiten vergunningverlener  
       
5.beslissen op aanvragen vergunning voor inzamelen kleding senior administratief medewerker  
6.beslissen op aanvragen ventvergunningmedewerker Apv & bijzondere wetten  
7.beslissen op aanvragen standplaatsvergunningmedewerker Apv & bijzondere wettenconform standplaatsenbeleid
8.beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen medewerker Apv & bijzondere wetten  
9.ontheffing verbranden snoeihoutadministratief medewerker  
 Marktverordening gemeente Dronten 2013
10.beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarktenmedewerker Apv & bijzondere wetten  
 Drank- en Horecawet
11.beslissen op aanvragen om vergunningmanager  
 Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening
12.beslissen op aanvragen om vergunningmanager  
 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen
13.beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaarmanager  
 Vuurwerkbesluit
14.adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerkmanagervoor zover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 Apv
 Wegenverkeerswet 1994
15.nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepenmedewerker Apv & bijzondere wettenin overleg manager RRB
16.beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare wegmedewerker Apv & bijzondere wetten  
17.beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing
 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
18. aanstellen verkeersregelaar (artikel 56, eerste lid, sub b)manager  
 Wet vervoer gevaarlijke stoffen
19.beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffingmanager  
 Rioolverordening    
20.verlenen vergunning aansluitingmedewerker Apv & bijzondere wettenin overleg manager RRB
21.beslissen op aanvragen
 Wet administratieve bepalingen omgevingsvergunning
22.het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunningtechnisch medewerker BWT  
23.besluiten om aanvraag omgevingsvergunning niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)
24.Informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)
25.besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4)
26besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikel 3.9 en 3.19)
27. het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)
28.het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)
29.beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)technisch medewerker BWT  
30.brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)manager  
31.beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)managera.inclusief de beslissing om de hardheidsclausule uit de Welstandsnota wel of niet toe te passen, conform het advies van de Welstandscommissie b.m.u.v. de positieve beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom minder is dan € 150.000,00
32.positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betrefttechnisch medewerker BWTals de bouwsom minder is dan € 150.000,00
33. beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)manager  
34.beslissing omtrent verzoek inzake afwijking(artikel 2.12, tweede lid)
35. beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)
36.beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevingsvergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)technisch medewerker BWTtenzij sprake van ingrijpende wijzigingen
37.(voornemen) tot intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)    
38.stilleggen van de bouw (artikel 5.17)technisch medewerker BWTin geval van constructieve gebreken, in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht
39.beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen technisch medewerker BWT  
40.intrekken omgevingsvergunning voor het bouwen technisch medewerker BWTindien daarvan twee jaar geen gebruik is gemaakt
41geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)manager  
42.besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)manager  
43.besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorziening m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)manager  
 Brandbeveiligingsverordening
44.beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen voor tijdelijke bouwwerkenmanager  
 Wet Milieubeheer
45.beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod afvalstoffen te verbranden (artikel 10.63)administratief medewerker  
 Bouwstoffenbesluit
46.beslissen op meldingenmanagerwerken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen
47.verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingentechnisch medewerker milieu, algemeen beleidsmedewerker  
 Handhaving
48.opleggen van last onder dwangsommanagertot en met een bedrag van € 50.000,00
49.opleggen van last onder bestuursdwangmanagervoor zover de kosten ten hoogste € 50.000,00 bedragen
50.opleggen last onder dwangsom t.b.v. handhaving artikel 5.6 Apvmilieuagentuitgezonderd spoed last onder bestuursdwang, bij gebruik van vastgestelde modelbrief en conform Beleidsnotitie parkeerexcessen
51.horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwangtechnisch medewerker milieu, juridisch medewerker VHV  
52.afwijzen verzoek om handhavingmanager  
53.intrekken last onder dwangsommanagerdwangsommen tot in totaal maximaal € 50.000,00 per beschikking
54.vaststellen invorderingsbeschikkingjuridisch medewerker VHV  
55.besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awbmanager  
56.het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname) managertot een totale kostenpost van € 50.000,00
 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken    
57.inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7)BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder  
58.het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8)
59.het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9)
60.besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11)
61.besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12)
 Verordening straatnaamgeving en nummering
62.huisnummerbesluitenBAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder  
63.intrekken huisnummerbesluiten
 Wet basisadministraties adressen en gebouwen
64.inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid)BAG gegevensbeheerder, functioneel beheerder  
65.op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15)BAG gegevensbeheerder, applicatiebeheerder  
66.ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)
67.het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31)BAG gegevensbeheerder, applicatiebeheerder  
68.opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b)
69.opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen
 Gebruiksbesluit
70.beslissen op meldingmanagerna advies brandweer
71.beslissen op aanvragen omgevingsvergunning voor gebruiken
 Verordening inzake de winkeltijden
72.beslissen op aanvraag om ontheffing van verbod op zondagavondopenstelling (artikel 6, eerste lid) manager  
73.beslissen op verzoek om wijziging van de aangewezen koopzondagen
74.beslissen op aanvraag om ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties (artikel 7)
 Wet politiegegevens
75.opvragen gegevens bij de politie in het kader van de handhaving van de openbare orde (artikel 16, eerste lid, onder 2)manager  
 Telecommunicatiewet en Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Dronten
76.beslissen op aanvraag vergunning (artikel 6, eerste lid, verordening)manager  
77.stellen redelijk termijn voor nemen beslissing op vergunningaanvraag (artikel 6, vierde lid, van de verordening)
78.beslissen tot wijziging of intrekking vergunning (artikel 8, eerste lid, van de verordening)
79.nemen instemmingsbesluit (artikel 11, eerste lid, verordening
80.stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit (artikel  11, vierde lid, verordening
81. verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit (artikel 13, eerste lid, verordening)manager  
82.vaststellen (digitale)formulieren en/of registratiesysteem ( artikel 12, tweede lid, verordening)
 stellen nadere regels te verstrekken gegevens (artikel 12, zesde lid, van de verordening)
 stilleggen van de werkzaamheden (artikel 19 van de verordening)toezichthouder  
83.vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingenmanager  
 Toezicht
84.aanwijzing toezichthouders bij of krachtens wettelijk voorschriftmanageraan te wijzen medewerker dient volledig gekwalificeerd te zijn conform wettelijk voorschrift
 Project beëindiging oneigenlijk grondgebruik
85.privaatrechtelijke besluitenmanagerbinnen de kaders van het project
86.besluiten tot alle conservatoire maatregelen en te doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit