Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | gemeenschappelijke regeling Regionale Sociale Dienst Hoeksche Waard |
Citeertitel | gemeenschappelijke regeling Regionale Sociale Dienst Hoeksche Waard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
wet gemeenschappelijke regelingen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-12-2014 | 30-12-2014 | Onbekend | 04-11-2014 GVOP 29 december 2014 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a) de regeling: deze gemeenschappelijke regeling;
b) de Regionale Sociale Dienst: het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 van de regeling, verder te noemen: de dienst;
c) een deelnemende gemeente: de bij de regeling aangesloten gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen;
d) Gedeputeerde staten: Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland;
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enig ander wettelijk voorschrift van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden in die artikelen in de plaats van de gemeente, de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester, onderscheidenlijk: de Regionale Sociale Dienst, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
De dienst kent de volgende bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Belang, taken en bevoegdheden
De dienst voert de taken en bevoegdheden, genoemd onder artikel 5 van deze regeling uit voor de gemeenten die onder artikel 1, sub c staan vermeld.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden
De dienst voert alle taken en bevoegdheden uit in het kader van de Participatiewet, Wet Werk en Bijstand (WWB) en andere sociale zekerheidswetten waarvan de uitvoering aan gemeenten, al dan niet in medebewind, is opgedragen, voor zover deze niet reeds zijn ondergebrachtbij andere organisaties. De dienst voert ook de taken en bevoegdheden uit in het kader van de Algemene bijstandswet (Abw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijkarbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz). De Wet Inschakeling Werkzoekenden(Wiw) en de Wet investeren in jongeren (WIJ), voor zover voortvloeiend uit het overgangsrecht ter zake van de inwerkingtreding van de Wet Werk en Bijstand.
Voorts voert de dienst alle taken en bevoegdheden uit in het kader van de Wet Inburgering (WI), de WEB (Wet Educatie en Beroepsonderwijs) en is belast met de uitvoering van algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelingen van de genoemde wetten en andere gemeentelijke taken en bevoegdheden op het gebied van de sociale zekerheid.
Tevens voert de dienst alle taken en bevoegdheden uit in het kader van de minnelijke schuldhulpverlening.
De dienstverlening geschiedt op basis van een overeenkomst tussen de dienst en de ge meente of gemeenten die het aangaat. In deze overeenkomst wordt neergelegd welke pres taties de dienst zal leveren, de kosten die bij de gemeente in rekening worden gebracht en de voorwaarden waaronder tot de dienstverlening wordt overgegaan.
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
Artikel 9 Plaatsvervangende leden
1 Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen vast.
2.Het algemeen bestuur vergadert minimaal twee maal per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordelen, of wanneer een vijfde deel van de leden van het algemeen bestuur dit onder opgave van redenen schriftelijk verzoekt.
3.De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de oproep op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd. Dit met uitzondering van stukken waaromtrent conform de wettelijke bepalingen geheimhouding is opgelegd.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
Artikel 14 Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur zijn:
a) het voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter overweging en ter beslissing moet worden voorgelegd;
b) het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur;
c) het behartigen van de belangen van de dienst bij andere overheden, instellingen, bedrijven of personen, waarmee contact voor de dienst van belang is.
d) het houden van toezicht op het functioneren van de dienst.
e) het voeren van juridische procedures die de dienst betreffende.
Artikel 21 Strategische visie, plan en verslag.
De strategische visie, de beleidsbegroting en het jaarverslag worden vóór vaststelling door het algemeen bestuur ter kennisneming aan de raden van de gemeenten voorgelegd.
Verzoekschriften in de zin van artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht worden behandeld conform de klachtenregeling Regionale Sociale Dienst Hoeksche Waard en na interne behandeling in handen gesteld van de ombudscommissie Hoeksche Waard.
Hoofdstuk 9 Financiële bepalingen
Artikel 22 Financiën en bedrijfsvoering.
Met betrekking tot het financiële beleid, het financiële beheer, de inrichting van de financiële organisatie, de opzet van de administratieve organisatie en de werking van de interne controle, de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle en periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid zijn de artikelen 212,213 en 213a van de Gemeentewet van toepassing.
Artikel 23 Begrotingsprocedure
Artikel 24 Bijdragen van de gemeenten
De directe kosten zijn de kosten die rechtstreeks worden toegerekend aan de gemeente waarvoor de kosten zijn gemaakt en waartoe behoren:
a)uitkeringskosten, kosten van leningen en andere verstrekkingen die voortvloeien uit de uitvoering van de taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 5, onder aftrek van ontvangsten uit vorderingen;
b) alle extra uitvoeringskosten van de dienst die worden veroorzaakt door gemeentelijk beleid dat afwijkt van het algemene beleid van de dienst;
c) alle extra kosten van de dienst die voortvloeien uit een kennelijk ontoereikende uitvoering van de taken en bevoegdheden in de periode voor de inwerkingtreding van de regeling.
Artikel 26 De indirecte kosten
Artikel 27 Betaling aan de dienst
Artikel 29 Reserve- en voorzieningenbeleid
De jaarrekening gaat vergezeld van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen dat de accountant op grond van het onderzoek naar de getrouwheid en de rechtmatigheid heeft uitgevoerd overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet. De jaarrekening en de toelichting erop wordt gelijktijdig met de aanbieding aan het algemeen bestuur, aan de raden van de deelnemende gemeenten toegezonden.
Artikel 31 Verrekening voorschotten
Reis- en verblijfskosten gemaakt als bestuurslid van de dienst, worden door de gemeente die het lid vertegenwoordigd vergoed, op basis van de reis en verblijfskosten regeling van toepassing in die gemeente.
Voor de bewaring van de op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 over te brengen
archiefbescheiden van de dienst, is aangewezen de archiefbewaarplaats van één van de deelnemende gemeenten, zie lid 4. Deze archiefbescheiden worden beheerd door de archivaris van één van de deelnemende gemeenten, zie lid 4.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en opheffing
De dienst en de uittredende gemeente vragen gezamenlijk advies aan een onafhankelijke externe deskundige voor de vaststelling van de financiële schade als bedoeld in het vierde lid. Het advies van deze deskundige is voor partijen bindend. De kosten voor het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
6.Van elk besluit tot uittreding van een gemeente wordt kennis gegeven aan Gedeputeerde Staten.
De regeling treedt in werking op de dag waarop ten minste tweederde van het aantal deelnemende gemeenten zijn/haar goedkeuring heeft verleend.
Artikel 40 Mededeling van wijzingen aan Gedeputeerde Staten
De toezending van de (gewijzigde) regeling, met inbegrip van toetreding en uittreding van gemeenten, aan Gedeputeerde Staten geschiedt door de zorg van de Regionale Sociale Dienst Hoeksche Waard.
Artikel 41 Duur van de regeling
De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
De regeling kan worden aangehaald als de 'Gemeenschappelijke Regeling Regionale Sociale Dienst Hoeksche Waard’.
De laatste wijziging vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Cromstrijen,
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van