Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147, eerste lid
  2. Participatiewet, art. 47
  3. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, art. 2.1.3 lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-201627-04-2021wijziging art. 3

19-05-2016

Gemeenteblad Almere, nr. 417, 13-07-2016

RV-23/2016
01-01-201527-04-2021nieuwe regeling

11-12-2014

Gemeenteblad Almere, nr. 128, 18-12-2014

RV-73/2014

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Almere, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft,

 

gelet op

 

artikel 147, eerste lid Gemeentewet;

 

artikel 47 Participatiewet;

 

artikel 2.1.3 lid 3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

 

BESLUITEN:

 

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015:

 

 

Artikel 1. Adviesraad Sociaal Domein

Er is een Adviesraad Sociaal Domein Almere.

Artikel 2. Taak

De Adviesraad heeft tot taak het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan op het terrein van het Sociaal Domein, te weten de huidige Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet maatschappelijke ondersteuning nieuw (2015), de Wet werk en bijstand, de Participatiewet, de Jeugdwet, de Woningwet en de Huisvestingswet.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit 11 leden én een in functie benoemde voorzitter.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad en de voorzitter worden benoemd, na een transparante sollicitatieprocedure, door het college op voordracht van het Breed Overleg +, zijnde een participatieorgaan dat bestaat uit vertegenwoordigers van doelgroepen, belangen- en cliëntenorganisaties in Almere actief op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad dienen (ervarings-)deskundig te zijn op het terrein van het Sociaal Domein en ingezetene te zijn van de gemeente Almere. Leden van de Adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Almere dan wel een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Deze periode loopt gelijk op met de raadsperiode. Leden die tussentijds toetreden, worden benoemd tot het einde van deze periode. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd na sollicitatie op voordracht van het Breed Overleg +.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Almere

    • c.

      bij overlijden

    • d.

      na het verstrijken van de zittingsduur behoudens herbenoeming

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij de gemeente Almere of bij een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein

    • f.

      na een ontslagbesluit van het college op voordracht van het Breed Overlegorgaan.

  • 6.

    Leden die voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze Verordening tussentijds zijn benoemd, worden geacht te zijn benoemd tot het einde van de raadsperiode.

Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen

De vergaderingen van de Adviesraad worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De Adviesraad besluit vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 5. Samenwerking Adviesraad en gemeentebestuur

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Adviesraad alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat het advies en de daarvoor benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad adequaat advies kan uitbrengen.

  • 3.

    Indien gewenst door de Adviesraad, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 4.

    Elk verzoek om advies gaat vergezeld van een adviesaanvraag.

  • 5.

    In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het college het advies van de Adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

  • 6.

    Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.

  • 7.

    In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 8.

    De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Almere kunnen bij het overleg aanwezig zijn.

Artikel 6. Ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:

  • a.

    ondersteuning door ambtelijke medewerkers

  • b.

    vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden

  • c.

    een vergoeding voor de leden van de Adviesraad per deelgenomen overleg, welke vergoeding plaats vindt met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet

  • d.

    zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de Adviesraad in relatie tot de taak van de Adviesraad

  • e.

    faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie

  • f.

    faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

Artikel 7. Reglement Adviesraad Sociaal Domein Almere

De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze Verordening zijn eigen werkwijze en de samenwerking met het Breed Overleg+ en kan daartoe een reglement vaststellen.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere 2015”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 3.

    De Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere wordt ingetrokken met ingang van de in het lid twee genoemde datum.

     

     

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden op 11 december 2014

de griffier, de voorzitter,

J.D. Pruim A. Jorritsma-Lebbink