De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Almere,
ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft,
gelet op
artikel 147, eerste lid Gemeentewet;
artikel 47 Participatiewet;
artikel 2.1.3 lid 3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
BESLUITEN:
Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Almere
2015:
Artikel 1. Adviesraad Sociaal Domein
Er is een Adviesraad Sociaal Domein Almere.
Artikel 2. Taak
De Adviesraad heeft tot taak het college en de gemeenteraad gevraagd en
ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke
regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan op het terrein van het
Sociaal Domein, te weten de huidige Wet maatschappelijke ondersteuning, de
Wet maatschappelijke ondersteuning nieuw (2015), de Wet werk en bijstand, de
Participatiewet, de Jeugdwet, de Woningwet en de Huisvestingswet.
Artikel 3. Samenstelling
- 1.
De Adviesraad bestaat uit 11 leden én een in functie benoemde
voorzitter.
- 2.
De leden van de Adviesraad en de voorzitter worden benoemd, na een
transparante sollicitatieprocedure, door het college op voordracht van
het Breed Overleg +, zijnde een participatieorgaan dat bestaat uit
vertegenwoordigers van doelgroepen, belangen- en cliëntenorganisaties in
Almere actief op het terrein van het Sociaal Domein.
- 3.
De leden van de Adviesraad dienen (ervarings-)deskundig te zijn op het
terrein van het Sociaal Domein en ingezetene te zijn van de gemeente
Almere. Leden van de Adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad,
het college of werkzaam zijn bij de gemeente Almere dan wel een
instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein.
- 4.
De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Deze periode loopt gelijk
op met de raadsperiode. Leden die tussentijds toetreden, worden benoemd
tot het einde van deze periode. Een lid kan slechts één keer worden
herbenoemd na sollicitatie op voordracht van het Breed Overleg +.
- 5.
Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:
- a.
- b.
bij verhuizing buiten de gemeente Almere
- c.
- d.
na het verstrijken van de zittingsduur behoudens
herbenoeming
- e.
bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel
wanneer het lid werkzaam zal worden bij de gemeente Almere of
bij een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal
Domein
- f.
na een ontslagbesluit van het college op voordracht van het
Breed Overlegorgaan.
- 6.
Leden die voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze Verordening
tussentijds zijn benoemd, worden geacht te zijn benoemd tot het einde
van de raadsperiode.
Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen
De vergaderingen van de Adviesraad worden in het openbaar gehouden. De
deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom
verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De Adviesraad besluit
vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.
Artikel 5. Samenwerking Adviesraad en gemeentebestuur
- 1.
Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de
Adviesraad alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om
naar behoren te adviseren.
- 2.
Het college draagt er zorg voor dat het advies en de daarvoor benodigde
informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad
adequaat advies kan uitbrengen.
- 3.
Indien gewenst door de Adviesraad, vindt (aanvullende)
informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de
gemeente.
- 4.
Elk verzoek om advies gaat vergezeld van een adviesaanvraag.
- 5.
In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is,
stuurt het college het advies van de Adviesraad samen met het
raadsvoorstel aan de gemeenteraad.
- 6.
Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de
Adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van
het college.
- 7.
In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt
dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is
aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt
afgeweken.
- 8.
De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en
cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Adviesraad
over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de
Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen
agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Almere kunnen
bij het overleg aanwezig zijn.
Artikel 6. Ondersteuning
Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die
noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen
uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:
- a.
ondersteuning door ambtelijke medewerkers
- b.
vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en
postmogelijkheden
- c.
een vergoeding voor de leden van de Adviesraad per deelgenomen
overleg, welke vergoeding plaats vindt met inachtneming van het
bepaalde in de Gemeentewet
- d.
zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de
Adviesraad in relatie tot de taak van de Adviesraad
- e.
faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie
- f.
faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.
Artikel 7. Reglement Adviesraad Sociaal Domein Almere
De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze Verordening zijn eigen
werkwijze en de samenwerking met het Breed Overleg+ en kan daartoe een
reglement vaststellen.
Artikel 8. Slotbepalingen
- 1.
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad
Sociaal Domein Gemeente Almere 2015”.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.
- 3.
De Verordening Adviesraad Sociaal Domein Almere wordt ingetrokken
met ingang van de in het lid twee genoemde datum.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden
op 11 december 2014
de griffier, de voorzitter,
J.D. Pruim A. Jorritsma-Lebbink