Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Tytsjerksteradiel 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Gemeente Tytsjerksteradiel 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Onbekend | 18-12-2014 Onbekend | Onbekend |
Artikel 3. Samenstelling van de cliëntenraad
een door het college aangewezen ambtelijk secretaris. De secretaris is bij alle vergaderingen aanwezig, maar heeft daarin geen stemrecht. De cliëntenraad mag ook een lid uit haar midden aanwijzen als secretaris. In dat geval wijst het college een ambtelijk medewerker aan die zorg draagt voor de administratieve ondersteuning van de cliëntenraad.
Artikel 6 De vergaderingen van de cliëntenraad, de voorzitter, quorum
De cliëntenraad vergadert tien maal per kalenderjaar of zoveel meer als de voorzitter plus twee leden dat noodzakelijk vinden. Voor zover mogelijk zijn de wethouder en de manager van de afdeling bij het eerste gedeelte van de vergadering aanwezig. Dit om vragen te beantwoorden en mededelingen te doen. De wethouder kan zich laten bijstaan door een of meer medewerkers uit de gemeentelijke organisatie.
Artikel 8 Geheimhouding, privacy, media
De leden waarborgen de vertrouwelijkheid van de identiteit van cliënten die zich tot hen wenden. Dit geldt ook voor de informatie die deze cliënten hen verstrekken wanneer die cliënten daarom vragen of waarvan de leden redelijkerwijs moeten aannemen dat zij die informatie niet aan derden mogen doorgeven.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de Raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van december 2014.
De Raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter
mr. S.K. Dijkstra drs. E.J. ter Keurs
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over hoe cliëntenparticipatie wordt vormgegeven. Artikel 47 Participatiewet geeft een aantal onderwerpen dat in ieder geval in deze verordening moeten zijn geregeld. Zo zullen personen die door de wet worden geraakt in staat moeten worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies te geven. Ze dienen vroegtijdig te worden betrokken bij de vaststelling van beleid. Daarbij zal periodiek overleg plaatsvinden. Om een goede uitoefening van haar rol te waarborgen, worden de betrokkenen ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De meest geëigende methode om deze cliëntenparticipatie en het periodieke overleg vorm te geven is het instellen van een gemeentelijk overlegorgaan, veelal aangeduid als cliëntenraad.
De cliëntenparticipatie in het kader van de IOAW (artikel 42) en de IOAZ (eveneens artikel 42) is in deze verordening meegenomen.
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. We hechten sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Er is voor gekozen om de begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de Awb, en de Gemeentewet, niet afzonderlijk te definiëren in de verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijzigingen van deze definities in de betreffende wetten ook de verordening aangepast moet worden.
Het college stelt de cliëntenraad in en benoemt de leden daarvan. De benoemingsduur is beperkt tot zes jaar. De cliëntenraad krijgt bij iedere vacature (ook bij herbenoemingen), dus voordat een lid wordt benoemd, de gelegenheid om een aanbeveling te doen bij het college.
Herbenoeming van maximaal twee jaar is mogelijk. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. Binnen de periode van twee jaar moet namelijk een vervanger worden gezocht. Zodra deze vervanger is gevonden en benoemd, eindigt het lidmaatschap.
Het lidmaatschap van leden van de cliëntenraad eindigt op eigen verzoek door schriftelijke opzegging of omdat het lid niet meer tot de wettelijke doelgroep behoort. In dit laatste geval mag dit lid nog 1 jaar deel uitmaken van de cliëntenraad. Dit om de cliëntenraad in de gelegenheid te stellen een vervanger te zoeken.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
In de cliëntenraad hebben minimaal 7 en maximaal 9 leden zitting. De meerderheid van de leden moet behoren tot de wettelijke doelgroep. De cliëntenraad wordt (mogelijk) ondersteund door een ambtelijk secretaris. De secretaris heeft geen stemrecht.
Dit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de cliëntenraad zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak over de uitvoering van de Participatiewet heeft de cliëntenraad ook recht van initiatief op dit terrein. De cliëntenraad wordt in ieder geval om advies gevraagd bij het opstellen en wijzigen van beleidsplannen en verordeningen met betrekking tot de Participatiewet. Hierbij is ook expliciet aangegeven dat de cliëntenraad tijdig betrokken wordt, zodat er invloed op de besluitvorming kan worden uitgeoefend. De cliëntenraad brengt schriftelijk adviezen uit. De secretaris stelt het advies op. De secretaris en de voorzitter ondertekenen het advies. Daarnaast ontvangt de gemeenteraad een kopie van het advies. Bij het niet of gedeeltelijk overnemen van een advies stelt het college de cliëntenraad daarvan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte.
Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de cliëntenraad gehouden. Dit omdat de cliëntenraad geen belanghebbende is ten aanzien van beslissingen die betrekking hebben op individuele gevallen.
Zonder relevante stukken kan de cliëntenraad niets beginnen. Het college moet er daarom voor zorgen dat de cliëntenraad over de benodigde stukken beschikt. Om te voorkomen dat het college ook geheime stukken of willekeurig welke stukken dan ook op verzoek aan de cliëntenraad moet sturen, is bepaald dat het college besluit om ‘relevante’ stukken het moet gaan.
Dit artikel bevat de kern van de zaken die op grond van artikel 47 Participatiewet in de verordening moeten worden geregeld.
De cliëntenraad vergadert tien keer per kalenderjaar. Wanneer mogelijk zijn de wethouder en de manager van de afdeling bij het eerste gedeelte van de vergadering aanwezig. Het is logisch om vaker te vergaderen wanneer beide partijen hiertoe reden zien.
De vergaderingen zijn niet openbaar. Hiervoor is bewust gekozen. Op deze manier kan de cliëntenraad effectief vergaderen. Voor de achterban worden speciale bijeenkomsten georganiseerd.
De rest van het artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Deze verordening biedt de cliëntenraad de mogelijkheid om zich te laten adviseren door derdedeskundigen. Zijn hier kosten aan verbonden? Dan kan de cliëntenraad, voordat opdracht wordt gegeven, het college vragen om deze kosten te vergoeden.
Bij vertrouwelijke stukken en informatie zijn de leden van de cliëntenraad gehouden tot geheimhouding. Het is logisch dat vertrouwelijke informatie niet mag worden verstrekt aan derden. Dit geldt ook voor vertrouwelijke informatie die cliënten aan leden van de cliëntenraad verstrekken. Willen leden contact opnemen met de media, dan mag dit niet eerder nadat hierover is overlegd met de overige leden van de cliëntenraad.
De cliëntenraad kan twee maal per jaar gebruik maken van de raadszaal voor de achterbanbijeenkomsten. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een externe locatie. Daarnaast heeft de cliëntenraad de mogelijkheid om cliënten via een nieuwsbrief over diverse zaken te informeren.
Kosten van scholing en vorming van de leden kunnen op verzoek worden vergoed.
Leden van de cliëntenraad krijgen een vaste onkostenvergoeding per maand, presentiegeld en eventueel reiskosten voor het bijwonen van vergaderingen. Het presentiegeld en de vaste onkostenvergoeding worden jaarlijks met een bepaald percentage geïndexeerd.