Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2015 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke ondersteuning |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 02-04-2021 | artikel 10 | 25-10-2016 | Regelgevingregister 2016, nr. 4.11/ collegebesluit 25-10-2016, nr. 15 | |
01-01-2015 | 01-01-2017 | Onbekend | 16-12-2014 Tiel Actueel 23-12-2014 | Regelgevingregister 2014, nr. 8.18, collegevergadering 16-12-2014, nr. 3.C.3 |
Artikel 3. Procedure beschermd wonen en opvang
De bevoegdheden ten behoeve van beschermd wonen en opvang worden namens het college uitgevoerd door het college van de gemeente Nijmegen met inachtneming van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015 en de daarop gebaseerde besluiten.
Artikel 4. Cliëntondersteuning
Het college zorgt ervoor dat ingezetenen een beroep kunnen doen op kostenloze cliëntondersteuning, waarbij het belang van de cliënt uitgangspunt is.
Artikel 5. Vooronderzoek; indienen persoonlijk plan
Voor het gesprek verschaft de cliënt het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. De cliënt verstrekt in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Het college onderzoekt in een gesprek tussen deskundigen en de degene door of namens wie de melding is gedaan, dan wel diens vertegenwoordiger en waar mogelijk met de mantelzorger of mantelzorgers en desgewenst familie, zo spoedig mogelijk en voor zover nodig:
de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening, zoals opgenomen in het beleidsplan, bedoeld in artikel 2.1.2 van de wet, of door het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten te komen tot verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie, of de mogelijkheden om met gebruikmaking van een algemene voorziening te voorzien in zijn behoefte aan beschermd wonen of opvang;
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;
Hoofdstuk 3. Kostprijs maatwerkvoorziening; bijdrage in de kosten
Artikel 9. Kostprijs maatwerkvoorziening
De kostprijs van een maatwerkvoorziening in natura wordt bepaald:
Hoofdstuk 4. Persoonsgebonden budget
Artikel 14. PGB voor dienstverlening - algemeen
Als de dienstverlening wordt uitgevoerd door een persoon uit het sociaal netwerk dan is de hoogte van het PGB 50% van het laagste tarief per uur of per resultaat van een door de gemeente gecontracteerde aanbieder die een vergelijkbare vorm van dienstverlening biedt tot een maximum van € 20,= per uur.
Artikel 15. PGB voor huishoudelijke hulp
In afwijking van het bepaalde in artikel 13 bedraagt de hoogte van een PGB voor huishoudelijke hulp:
Artikel 16. PGB voor kortdurend verblijf door persoon uit sociaal netwerk
In afwijking van het bepaalde in artikel 13 bedraagt de hoogte van een PGB voor kortdurend verblijf door een persoon uit het sociaal netwerk van de cliënt € 30,= per etmaal.
Hoofdstuk 5. Melden van calamiteiten en geweld
Op verzoek van de toezichthoudende ambtenaar stuurt de aanbieder binnen twee weken na de melding een feitenrelaas over de calamiteit toe aan de toezichthoudend ambtenaar. De toezichthoudend ambtenaar geeft aan uit welke elementen het feitenrelaas moet bestaan.
Artikel 22. Verzoek tot het doen van onderzoek
Op verzoek van de toezichthoudende ambtenaar voert de aanbieder een onafhankelijk onderzoek uit naar de calamiteit. De aanbieder legt binnen 3 weken na het verzoek de opzet van het onderzoek aan de toezichthoudende ambtenaar voor en wacht op goedkeuring van de toezichthoudende ambtenaar. Na deze goedkeuring voert de aanbieder het onderzoek uit en stuurt de rapportage binnen uiterlijk zes weken na goedkeuring naar de toezichthoudende ambtenaar. De aanbieder draagt er zorg voor dat de opzet en uitvoering van dit interne onderzoek van verantwoord niveau zijn.