Organisatie | Lisse |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2015 |
Citeertitel | Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 26-11-2014 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-71744.html | Onbekend. |
Hoofdstuk 2 Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten
De gemeenteraad heeft op 24 november 2011 de Nota ‘Cultuur maken we samen!’ vastgesteld. Het doel van deze nota is dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan cultuur en hiervan kunnen genieten. Er wordt ruimte geboden voor actieve en passieve cultuurbeleving. Een incidentele subsidie kan aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van vernieuwende en op samenwerking gerichte culturele activiteiten op het gebied van muziek, zang en overige podiumkunsten.
Daarnaast kan een incidentele subsidie aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van voor Lisse uitzonderlijk waardevolle culturele activiteiten.
Een aanvraag tot subsidie voor een activiteitenplan dient uiterlijk 10 weken voordat met de activiteit wordt gestart schriftelijk bij het college van Lisse te worden ingediend. Het college van Lisse heeft de advisering en besluitvorming op de in deze regeling bedoelde subsidieaanvragen aan de commissie Culturele Zaken gemandateerd. Deze commissie besluit of een aanvraag op grond van deze regeling in aanmerking komt voor subsidie.
• Per jaar is € 5.000,- beschikbaar (tot 2016).
• Het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal € 1.500,- per aanvraag;
• De commissie Culturele Zaken kan van het maximaal toe te kennen subsidiebedrag genoemd in het voorgaande lid afwijken;
• De commissie Culturele Zaken beoordeelt of een aanvraag inhoudelijk voldoet aan de in deze regeling gestelde criteria;
• De aanvrager dient na afloop van de activiteit binnen twee maanden een activiteitenverslag in.
Hoofdstuk 3 Evenementen/bijzondere activiteiten
Evenementen kunnen een positieve bijdrage leveren aan het leefklimaat in de gemeente en aan het imago van de gemeente. Door een bijdrage in de vorm van een subsidie, wordt getracht om (potentiële) organisatoren te stimuleren tot het organiseren van kwalitatief goede evenementen/bijzondere activiteiten. Plaatselijke instellingen die een jubileum vieren kunnen subsidie aanvragen voor een bijzondere activiteit in het kader van dat jubileum en van deze regeling gebruik maken. Als tegenprestatie verzorgt de jubilerende instelling een openbaar evenement/bijzondere activiteit die past bij de doelstelling van de instelling.
Voor de toepassing van deze regel wordt verstaan onder evenement: elke voor publiek toegankelijke vertoning of gebeurtenis (kunst, muziek, sport), doelbewust georganiseerd en geprogrammeerd en gericht op een relatief groot publiek en/of bijdraagt aan het maatschappelijk welzijn in de gemeente Lisse.
Hoofdstuk 4 Ondersteuning sportactiviteiten
Artikel 4.7.4 Vereisten subsidieaanvrager
Aanvragers komen in aanmerking indien:
• De subsidie aanvrager treedt op als werkgever;
• De werkgever laat de BSC activiteiten verrichten voor/met verenigingen of instellingen, die gevestigd dan wel werkzaam zijn in de gemeente Lisse;
• De BSC minimaal een Mbo-opleiding, niveau 4 heeft afgerond;
• De BSC voldoet aan de volgende competenties;
Aandacht voor en kennis van de doelgroep;
• De BSC wordt ingezet in tenminste twee van de sectoren onderwijs, cultuur, sport en buurt.
De gemeente Lisse wil met het integrale jeugdbeleid goede ontwikkelkansen creëren zodat elke jeugdige zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene en actief kan deelnemen aan het maatschappelijke, sociale en economische leven. De jeugdnota 2012 – 2016 ‘Lisse, best wel chill’ geeft invulling aan positief jeugdbeleid. We willen uitgaan van kansen van jongeren en niet van problemen. De doelgroep van de nota is 0 – 18 jaar, met een focus op de groep van 12 tot 18 jaar. De jeugdnota geeft kaders en plannen voor het jongerenwerk, jeugdparticipatie en vrije tijd.
De gemeente stelt subsidie beschikbaar aan kinderdagverblijven. De subsidie is bestemd voor peuters van 2 tot 4 jaar van ouders/verzorgers, die geen aanspraak kan maken op de fiscale kinderopvangregeling, kinderen uit gezinnen met een minimum inkomen minder dan 110% van de bijstandsnorm (deze kunnen met een verklaring van de ISD gebruik maken van de peuteropvang) en kinderen die vanwege een problematische gezinssituatie geen peuteropvang bezoeken maar voor wie dit wenselijk zou zijn (zij kunnen met een indicatie van het CJG zonder ouderbijdrage, gebruik maken van de peuteropvang). Op deze manier betalen de ouders een inkomensafhankelijke bijdrage voor de peuteropvang.
De peuteropvang moet voldoen aan de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de onderstaande voorwaarden die de gemeente Lisse stelt.
Voorwaarden subsidie peuteropvang :
Artikel 5.3.2.2 Peuteroverdracht
De gemeente Lisse is voorstander van een gedegen overdracht van alle peuters naar de basisschool. Ze stelt hiervoor subsidie beschikbaar aan kinderdagverblijven.
Voorwaarden subsidie peuteroverdracht:
In 2015 is een gezamenlijk budget beschikbaar voor de subsidie “peuteropvang” en de subsidie “peuteroverdracht” van € 85.000,-
Artikel 5.3.3 Taal klas Duin- en Bollenstreek
De gemeente stelt op basis van de regionale afspraken in de REA (regionaal educatieve agenda), maximaal € 10.000 subsidie per jaar beschikbaar aan Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek. De subsidie is bestemd voor het aanbieden van de Taal klas Duin- en Bollenstreek. De taalklas is toegankelijk voor alle basisschoolleerlingen (6- 12 jaar) in de Duin- en Bollenstreek die rechtstreeks uit het buitenland komen of korter dan een jaar in Nederland wonen en de taal nog niet beheersen. De taalklas wordt aangeboden op één school in de regio Duin- en Bollenstreek, als de klas vol zit, wordt in overleg met de gemeenten een tweede gestart op een geschikte locatie.
Het doel van het jongerenwerk is een veranderingsproces op gang brengen bij jongeren zodat de sociaal maatschappelijke en persoonlijke positie van jongeren verbetert. Het jongerenwerk in Lisse heeft de volgende kerntaken:
De aandachtspunten voor het jongerenwerk zijn:
Het jongerenwerk in Lisse is voor alle jongeren van 12 – 18 jaar. De leeftijdsgrenzen worden echter niet strak gehanteerd. Het jongerenwerk is per 1 januari 2012 ondergebracht bij de Stichting Welzijn Hillegom (SWH). In de subsidieafspraken met SWH worden bovenstaande aandachtspunten opgenomen en gespecificeerd in een prestatieplan. In 2015 is een budget beschikbaar van € 180.000,-. En aanvullend € 20.000,- voor de functie van buurtsportcoach. De grondslag voor subsidiering van de taak als buurtsportcoach is geregeld in Hoofdstuk 4 artikel 7.
Artikel 5.5 Jeugd maatschappelijk werk
De gemeente stelt subsidie beschikbaar aan Kwadraad voor preventieve jeugdaanpak vanuit het Jeugd en Gezinsteam (JGT). Daaronder vallen onder andere het jeugd maatschappelijk werk (JMW) voor kinderen tot en met 12 jaar, het school maatschappelijk werk (SMW) in het voortgezet onderwijs, het jeugd preventieplan (JPP) en de KIES-groep. Het beschikbare subsidiebedrag voor preventieve jeugdaanpak zal nader worden bepaald middels een collegebesluit.
Deze subsidie is bedoeld voor:
Artikel 5.6 Aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar (GGD)
Aanvullend op het basistaken pakket aan jeugdgezondheidszorg, waarvan de inhoud wettelijk is vast gelegd, worden aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg verricht door de GGD. Doel van de jeugdgezondheidszorg is het signaleren en vroegtijdig opsporen van lichamelijke, sociale en psychische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0 tot 19 jaar. Daarnaast wordt voorlichting, advies, instructie en begeleiding verleend.
De GGD Hollands Midden ontvangt in 2015 maximaal € 63.343,- subsidie voor:
Hoofdstuk 6 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
In december 2012 is het lokaal beleidsplan WMO 2013-2016 door de raad vastgesteld. De nota is het beleidskader voor de komende jaren. Het doel van het WMO beleid is zorgen dat alle burgers in Lisse kunnen meedoen in de samenleving en kunnen rekenen op ondersteuning van voldoende kwaliteit als ze dat nodig hebben.
Uitgangspunten in het WMO beleid zijn:
Artikel 6.2 Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden
Artikel 6.2.1 Opvoedadviespunt Duin- en Bollenstreek
De subsidie is bedoeld voor de exploitatie van het Opvoedadviespunt Duin en Bollenstreek door Kwadraad in de Gemeente Lisse. Door het geven van opvoedondersteuning moeten ouders competenter worden in het opvoeden en meer zelfvertrouwen krijgen. Voor 2015 is hiervoor ook voor Kwadraad subsidie beschikbaar. Het beschikbare subsidiebedrag zal nader worden bepaald middels een collegebesluit.
Artikel 6.2.3 Gezinscoaching (MEE)
Voor MEE is in totaal € 5.600,- beschikbaar voor het verlenen van gezinscoaching als vorm van specialistische zorgcoördinatie. Het doel van gezinscoaching is te zorgen voor coördinatie van zorg voor gezinnen met kinderen die veel en complexe problemen hebben op meerdere leefgebieden en waar sprake is van opvoedingsnood of –crisis. Kerndoel is dat kinderen in het gezin zich (weer) zonder belemmering of bedreiging kunnen ontwikkelen.
Artikel 6.4 Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers
In de WMO nota is het gemeentelijk beleid vastgesteld voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.
Doelstelling mantelzorgondersteuning: De komende jaren willen we mantelzorgers nog beter bereiken, de ondersteuning versterken en de samenwerking tussen diverse partijen verder verbeteren.
Doelstelling vrijwilligersondersteuning: Het doel van het vrijwilligersbeleid is te zorgen dat vrijwilligers ondersteund worden zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden te (blijven) doen op een manier die bij hen past.
Artikel 6.4.3 Stichting Present
Er wordt in 2015 een bijdrage van maximaal €8.789,00 verstrekt voor de uitvoering van een vorm van vrijwilligers inzet door Stichting Present, waarin vrijwilligers op een projectmatige wijze klussen doen voor mensen die incidentele ondersteuning/hulp nodig hebben. Het beoogde effect van de subsidie is de Vrijwilligersondersteuning in Lisse te versterken en te moderniseren zoals opgenomen in de WMO nota 2013-2016. Het realiseren van 17 projecten in de gemeente Lisse, als ook een bijdrage van de deelnemende gemeenten, is een voorwaarde voor de subsidiering.
Artikel 6.5.1 Maatschappelijke Opvang
Het gaat hier om beleid gericht op verschillende groepen in de samenleving die buiten de boot dreigen te vallen, dit kan veroorzaakt worden door een combinatie van eenzaamheid, schulden, depressie, verslaving, huiselijk geweld of dakloosheid. Het doel is om participatie van deze kwetsbare groepen mogelijk te maken. Op deze terreinen wordt in regionaal verband samengewerkt en heeft de gemeente Leiden de zorg als centrumgemeente voor de uitvoering van het beleid en het maken van afspraken met diverse partijen. Het beleid is opgenomen in het Regionaal Kompas.
De volgende regionale activiteiten worden gesubsidieerd, de gemeente Leiden maakt afspraken met de uitvoerende partijen, daartoe is een gemeenschappelijke regeling aangegaan.
In 2015 worden de volgende subsidies verstrekt aan de gemeenschappelijke regeling Leiden
Artikel 6.5.3 Mensen met een beperking en ouderen
In de WMO nota 2013-2016 is meedoen aan de samenleving een belangrijk uitgangspunt. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan mensen met beperkingen. Versterking en uitbreiding van het sociale netwerk van mensen met een beperking is van belang. De samenwerking van diverse organisaties wordt gestimuleerd met als doel een samenhangend, efficiënte en effectieve aanpak. Het ouderenbeleid is onderdeel van de WMO-nota. Vooralsnog ligt de prioriteit bij de doelgroep kwetsbare ouderen, maar het gaat niet alleen om leeftijd, kwetsbaarheid kan zich ook eerder voordoen.
De volgende beleidsprioriteiten zijn vastgesteld:
Artikel 6.5.3.1 Nieuw aanbod algemene/collectieve voorzieningen
Voor 2015 is € 25.000,- beschikbaar. Dit budget is beschikbaar voor de realisering van algemeen of collectief aanbod dat het gebruik van individuele voorzieningen voorkomt of vermindert. Subsidieverzoeken worden getoetst op de volgende punten:
Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.
Artikel 6.5.3.2 Stichting Welzijn Lisse (voorheen SWOL)
Met de Stichting Welzijn Lisse wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor activiteiten voor kwetsbare inwoners van Lisse, nu nog veelal gericht op ouderen. Dit aanbod is ook bruikbaar voor andere inwoners. De komende jaren zal Welzijn Lisse zich verbreden naar een Welzijnsorganisatie voor alle (kwetsbare) burgers.
In 2015 is een budget beschikbaar van € 297.715,- (inclusief adviesnetwerk en inzet in het Lokaal Loket Lisse).
Artikel 6.5.3.4 Thuisadministratie (Humanitas)
Er wordt in 2015 een bijdrage van maximaal € 4.500,- verstrekt voor de uitvoering van het programma Thuisadministratie. Thuisadministratie is een programma voor ondersteuning aan kwetsbare personen uit Lisse om te zorgen dat de administratie op orde kan worden gebracht en gehouden. Deze dienstverlening wordt gedaan door vrijwilligers.
Artikel 7.1 Lokaal Gezondheidsbeleid algemeen
Op 30 mei 2013 heeft de gemeenteraad van Lisse de nota volksgezondheid 2013-2016 “Gezondheid in beweging” vastgesteld. . Het doel van het gezondheidsbeleid is het op peil houden of verbeteren van de gezondheidssituatie van de inwoners van Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren een gezonde keuze te maken.
Regionaal en lokaal is het gezondheidsbeleid voornamelijk gericht op de doelgroepen waar de meeste winst te behalen valt. Dit zijn: kinderen en jongeren, mensen met een lage sociaaleconomische status en kwetsbare mensen, zoals ouderen en mensen met een beperking.
De volgende speerpunten worden bij deze doelgroepen aangehouden:
In 2015 is maximaal € 12.500,- beschikbaar voor (vernieuwende) initiatieven die passen binnen het gezondheidsbeleid en een bijdrage leveren aan de realisering van de speerpunten. Voor onderstaande onderdelen zijn in ieder geval de volgende bedragen beschikbaar:
Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.
Artikel 7.3 Prenatale voorlichting
Vanaf 2012 is in de Wet Publieke Gezondheid geregeld dat prenatale voorlichting een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Prenatale voorlichting informeert aanstaande ouders over zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Deze voorlichting is aanvullend op de informatie en de voorlichting van de huisarts, de verloskundige of de gynaecoloog. Voor het geven van prenatale voorlichting is in 2015 maximaal € 9.000,- beschikbaar. Hiervan is voor Activite maximaal € 3.600,- beschikbaar. Toekenning geschiet op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen tot het bereiken van het subsidieplafond.
Hoofdstuk 8 Accommodatiebeleid
De gemeenteraad heeft op 22 mei 2008 de Nota accommodatiebeleid “Een prettig verblijf!” gemeente Lisse 2008 – 2011 vastgesteld. Het doel van dit accommodatiebeleid is het bereiken van een op vraag en aanbod afgestemd accommodatieniveau voor voorzieningen op de gebieden welzijn, onderwijs, cultuur en sport binnen de gestelde (financiële) kaders in de programmabegroting. Besloten is dat er bezuinigd moet worden op accommodaties. De uitwerking daarvan zal in 2014 plaats hebben en gevolgen kunnen hebben voor het accommodatiebeleid.
Artikel 8.2 Uitgangspunten voor subsidie
Om een herkenbare en overzichtelijke structuur in het accommodatiebeleid aan te brengen is er voor gekozen de voorzieningen onder te verdelen in een drietal categorieën; (A) een basisvoorziening, (B) een gewenste voorziening, (C) een niet ondersteunde voorziening. Per categorie gelden specifieke uitgangspunten voor wat betreft de invulling van het eigendom, het beheer en de financiering.
Alleen de (A) en de (B) voorzieningen kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijk subsidie (In bijlage III ‘Streefbeeld’ van de nota accommodatiebeleid staan de voorzieningen per categorie benoemd). Niet alle gehonoreerde aanvragen kunnen in één jaar toegekend worden, omdat het budget daartoe ontoereikend is. Toepassing van een meerjaren systematiek zorgt ervoor dat een deel van de gehonoreerde verzoeken doorschuift naar een volgend jaar.
Artikel 8.4 Voorwaarden voor subsidie
Indien de ondergrond van de accommodatie geen eigendom is van de gemeente zullen zekerheden moeten worden verkregen ten aanzien van:
aanwezig zijn van een sluitende meerjaren exploitatie over een periode van tien jaar van de (ver)nieuw(d)e accommodatie. Bij het berekenen van een sluitende exploitatie mogen niet worden meegerekend de inkomsten uit het huisvesten van (para) commerciële activiteiten evenals feesten en dergelijke van persoonlijke aard.
Bij elke subsidie aanvraag voor een accommodatie vindt een zorgvuldige toetsing plaats, middels de wegingsfactoren voor aanvragen (Bijlage I wegingsfactoren: de formule). Niet alleen het beschikbare budget is bepalend, maar ook het type voorziening. De wegingsfactoren kunnen worden toegepast als de vier stappen van het toetsingskader doorlopen zijn:
Hoofdstuk 9 Subsidie Monumentenbeleid
Aan de eigenaar van een gemeentelijk monument kan met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin is besloten tot aanwijzing van zijn eigendom tot gemeentelijk monument, op zijn aanvraag jaarlijks een subsidie worden verleend ter hoogte van maximaal € 1.000,-
De aanvraag moet voorzien zijn van een offerte voor onderhoud/restauratie die gebaseerd is op het inspectierapport van de Monumentenwacht. Schilderwerk wordt uitgesloten van subsidie. Offertes met een bedrag van minder dan €250,- worden niet in behandeling genomen. De werkzaamheden die genoemd worden in de offerte moeten in het jaar dat de subsidie wordt aangevraagd ook uitgevoerd worden. Dit moet worden aangetoond door een factuur. De factuur moet binnen 4 weken na uitvoering en in ieder geval voor het einde van het lopende subsidiejaar worden ingediend. Na ontvangst van de factuur wordt overgegaan tot vaststelling en uitbetaling van de subsidie.
Jaarlijks is een bedrag van € 25.000,- beschikbaar voor het in stand houden van de gemeentelijke monumenten.
De gemeente Lisse heeft met de Monumentenwacht een contract afgesloten. Hierin is geregeld dat eigenaren van monumenten een lidmaatschap op de Monumentenwacht aangeboden krijgen en een inspectie van het monument één keer per vier jaar. De inspectierapporten worden zowel aan de eigenaar als aan de gemeente verstrekt. Hier is een bedrag van € 12.500,- mee gemoeid.
Voor de kosten van onderhoud/restauratie is nog een bedrag over van € 12.500,- beschikbaar per jaar. Deze € 12.500,- is het subsidieplafond. Subsidie kan worden verleend zolang dit bedrag niet is overschreden. Voor de verdeling van deze € 12.500,- is de volgorde van ontvangstdatum van de aanvraag van belang. Subsidies worden verleend op volgorde van de ontvangst van de aanvraag. De indiener van een aanvraag die niet compleet is krijgt drie weken de tijd om de ontbrekende stukken in te dienen. Is de aanvraag daarna nog niet compleet, dan wordt deze niet ontvankelijk verklaard. Dit betekent dan de aanvraag niet meer inhoudelijk wordt behandeld. Wanneer meerdere aanvragen gelijktijdig binnen zijn gekomen en er slechts een restantbedrag van het subsidieplafond aanwezig is, dan zal dit bedrag verdeeld worden over deze aanvragen.
Hoofdstuk 10 Diverse waarderingssubsidies
Dit hoofdstuk is bedoeld voor instellingen die van de gemeente al sinds vele jaren subsidie ontvangen. Het betreft hier toekenning van waarderingssubsidies voor de activiteiten met zo veel mogelijk deregulering en minimale administratieve lasten, voor zowel gemeente als subsidievragers. Om dat te bereiken geldt voor deze subsidies het volgende:
Artikel 10.5 Speeltuinverenigingen
De gemeente Lisse hecht belang aan de bijdrage van speeltuinverenigingen voor de jeugd van Lisse en streeft naar maximale openstelling van de speeltuinen in buitenschoolse uren, uitgaande van de doelgroep 0-12 jarigen. De gemeente Lisse stelt subsidie beschikbaar voor de openstelling van de speeltuinen. In de meerjarenbegroting is hiervoor een budget van € 10.000,- opgenomen. Aan de toekenning van subsidie zijn de volgende voorwaarden verbonden:
De besturen van de speeltuinvereniging dienen zorg te dragen voor een veilige speelomgeving. Hierbij hoort het onderhoud van de speeltoestellen en ondergronden en een vastgelegd inspectiebeleid betreffende controles en het bijhouden van logboeken. Aan de gemeente dient jaarlijks het veiligheidsinspectierapport te worden overlegd.
Subsidiebedrag per speeltuin maximaal € 5.000 per jaar voor een periode van vier jaren (2013/2016).
Artikel 10.6 Cultuureducatiegroep
Subsidie is bestemd voor het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen door deelname aan het programma ‘Cultuureducatie met kwaliteit’. Per 2013 kan op grond van de rijksregeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ subsidie worden aangevraagd bij het Fonds Cultuurparticipatie (FCP). De gemeente Lisse heeft een intentieverklaring ondertekend om de rijkssubsidie jaarlijks (t/m 2016) te matchen met € 12.500. Partijen (culturele instellingen en het primair onderwijs) treden jaarlijks in overleg op welke wijze invulling wordt gegeven aan het programma voor cultuureducatie. Cultuureducatiegroep uit Leiden is namens de basisscholen penvoerder en dient jaarlijks (t/m 2016) een subsidieaanvraag bij het FCP in.
Artikel 10.8 Koningsdag en herdenking bevrijding
Voor het Oranje comité, die jaarlijks de festiviteiten op Koningsdag en herdenking van de bevrijding organiseert, is in 2015 een maximaal bedrag van € 14.600,- beschikbaar. Voor de periode 2016 t/m 2018 geldt dat er op dit bedrag een solidariteitskorting zal worden toegepast. Met betrekking tot de uitvoering worden nog nadere afspraken gemaakt.
Hoofdstuk 11 Diverse prestatiesubsidies
Artikel 11.3 Stichting Vluchtelingenwerk
Aan de Stichting Vluchtelingenwerk Zuid-Holland-Noord wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verstrekt voor de huisvesting van vluchtelingen en hun begeleiding in de eerste 2 jaar dat ze wonen in Lisse, dit met het oog op een soepele integratie in Lisse. In 2015 is er in ieder geval € 53.421 subsidie beschikbaar.
Vanwege onzekerheid over de toestroom en gezien de steeds verhoogde taakstelling huisvesting vergunninghouders vanuit het Rijk, heeft het college besloten de extra te ontvangen Rijksgelden maatschappelijke begeleiding vluchtelingen in 2015 ook beschikbaar te stellen voor Vluchtelingenwerk voor de uitvoering van activiteiten. Hiervoor kan Vluchtelingenwerk een aanvullende subsidieaanvraag doen.
Artikel 11.5 Stichting Bescal (Beheer van Sociaal-Cultureel en culturele accommodaties Lisse)
Stichting BESCAL heeft als doel het professioneel beheren en exploiteren van diverse sociaal culturele accommodaties in Lisse. De Stichting is gestart in 2009 en er is sprake van een groeimodel waarin gekomen wordt tot het beheer en de exploitatie van vijf gemeentelijke sociaal culturele accommodaties.
Met stichting BESCAL wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor de exploitatie van de gemeentelijke sociaal culturele (basis)accommodaties; ’t Poelhuys, het jongerencentrum, de Beukenhof en de Engelenburcht. In 2015 is een bedrag beschikbaar van maximaal € 305.000,-.
Artikel 11.6 Sportfondsen Lisse B.V.
Met Sportfondsen Lisse is een huurovereenkomst afgesloten. Deze huurovereenkomst heeft betrekking op diverse binnen- en buitensportaccommodaties in Lisse. De gemeente is eigenaar van al deze sportaccommodaties. Sportfondsen Lisse beheert en exploiteert de diverse binnen- en buitensportaccommodaties, conform de exploitatieovereenkomst 2011 en toegevoegde addenda. In 2015 bedraagt de exploitatiebijdrage, inclusief het nieuwe sportcentrum, € 713.699,-.
Artikel 11.7 Opvang Zwerf- en afstandsdieren
De opvang van zwerf- en afstandsdieren is gebaseerd op artikel 5:8 van het Burgerlijk Wetboek en daarom een wettelijke taak. De uitvoering van deze wettelijke taak is ondergebracht bij Stichting Dierenopvangcentrum Noordwijk, die gespecialiseerd is in de opvang van zwerf- en afstandsdieren. Voor de uitvoering van deze taak is voor het jaar 2015 een bedrag van maximaal € 0,33 per inwoner beschikbaar.
Artikel 11.9 Museum de Zwarte Tulp
Voor de professionalisering en verbetering van de museale kwaliteit van Museum De Zwarte Tulp is met de stichting een prestatieovereenkomst afgesloten voor de periode 2014 t/m 2018. In deze overeenkomst zijn diverse afspraken (prestaties) opgenomen. De professionaliseringsslag bestaat uit onder meer het verwerven van een aantal nieuwe collecties en de inzet van een professionele conservator. Voor deze periode is maximaal € 150.000 beschikbaar, waarvan € 30.000 uit het huidige cultuurbudget.
Artikel 11.10 NME-centrum Lisse
De gemeente Lisse hecht belang aan natuur en milieu educatie voor de inwoners van Lisse. Stichting Duurzaam Landgoed Keukenhof draagt zorg voor deze natuur- en milieueducatie en geeft hier invulling aan door o.a. het beheer van het NME-bezoekerscentrum de Groene Bol dat gevestigd is op Landgoed Keukenhof en de organisatie van activiteiten, tentoonstellingen etc. Voor 2015 is er een bedrag van € 45.000,- beschikbaar voor natuur en milieu educatie.