Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-01-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 15-12-2009 Regiobode, 13-1-2010 | Geen |
De raad van de gemeente Rheden;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 november 2009;
overwegende dat de gemeenteraad op grond van artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12 van de Wet investeren in jongeren verplicht is bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is geregeld;
vast te stellen: de ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren’
De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente Rheden.
De cliëntenraad brengt jaarlijks vóór 1 oktober aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget aan het college. Hierin wordt ook een onderbouwde subsidieaanvraag ingediend voor het daarop-volgende subsidiejaar.
Tot de kosten van de cliëntenraad worden gerekend: het inhuren van deskundigen en/of derden, de kosten van vorming en scholing van de leden en de organisatiekosten. Begrote kosten worden bij vaststelling van het voorschot geaccepteerd voor zover de totale kosten beneden het gemaximeerde budget blijven. Overschrijding van het budget en extra kosten worden niet vergoed tenzij deze vooraf schriftelijk (gemotiveerd) worden aangevraagd en naar oordeel van het college noodzakelijk zijn.
Artikel 4 Overige faciliteiten
Het college stelt vergaderaccommodatie en -faciliteiten beschikbaar voor overlegvergaderingen evenals kantoorruimte voor de overige werkzaamheden van de cliëntenraad.
De cliëntenraad als bedoeld onder artikel 5 lid 1 bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen. Er kunnen maximaal vijf cliënten en vier organisatievertegenwoordigers zitting hebben in de cliëntenraad. Bij een minder aantal leden dan het maximale aantal streeft de cliëntenraad naar een evenredige verdeling, waarbij ten minste de helft van het aantal leden uit cliënten bestaat.
Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van de cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap, op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerkers van de afdeling Werk en Inkomen.
Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen. Dit vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
Artikel 9 Wijziging of intrekking
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
De Wet werk en bijstand (artikel 47 van de WWB) en de Wet investeren in jongeren (artikel 12 WIJ) geeft aan dat de gemeenteraad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven, zoals:
In de onderliggende verordening komen al deze punten aan bod.
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB, de WIJ of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de WWB, de WIJ of Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.
De begrippen die niet zijn omschreven in de WWB of Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.
Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De cliëntenraad voert een eigen financiële huishouding. Dit wordt mogelijk gemaakt door een jaarlijks gemaximeerde vergoeding in de vorm van subsidie.
De subsidie voor het lid onder artikel 5 lid 2 wordt vastgesteld op een evenredig deel van de subsidie welke aan de gezamenlijke leden onder artikel 5 lid 1 wordt verstrekt.
De subsidie wordt door middel van een voorschot beschikbaar gesteld en achteraf na indiening van de financiële verantwoording door de cliëntenraad definitief vastgesteld.
Voor het lid bedoeld onder artikel 5 lid 2 wordt een voorschot verstrekt indien er sprake is van feitelijke vertegenwoordiging door een cliënt uit de WIJ.
De enige inkomsten van de cliëntenraad bestaan uit de subsidie van de gemeenten Rheden en Rozendaal. Het is niet wenselijk dat de cliëntenraad liquide middelen opbouwt voor zover daar geen noodzakelijke kosten tegenover staan of sprake is van een benoemde noodzakelijke reservering. Het niet gebruikte subsidiedeel voor presentiekosten -omdat leden de vergaderingen niet bijwonen of bij vacatures- dient terug te vloeien aan de gemeente. Dit geldt ook voor overige kosten waarbij een gering overschot per jaar niet tot verrekening leidt. Verrekening vindt plaats door deze subsidiedelen in mindering te brengen bij de subsidie van het volgende jaar. Als de cliëntenraad door jaarlijkse overschotten een saldo opbouwt van meer dan € 500,00 wordt dat deel teruggevorderd en verrekend met de subsidie van het volgende jaar.
Artikel 4 Overige faciliteiten
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5 Samenstelling, lidmaatschap en beëindiging van lidmaatschap
De cliëntenraad bestaat uit maximaal 9 leden. Het is gebruikelijk dat een cliëntenraad qua grootte wordt afgestemd op de grootte van het cliëntenbestand. De verhouding van één lid per 100 uitkeringsgerechtigden is gebruikelijk en redelijk. Een ondergrens van zeven leden is noodzakelijk voor de continuering van de werkzaamheden van de cliëntenraad.
Wanneer de gemeente een aantal uitkeringsgerechtigden heeft van meer dan zevenhonderdvijftig, wordt het aantal leden dat zitting heeft in de cliëntenraad gesteld op maximaal negen leden.
Dit aantal neemt vervolgens af tot acht leden wanneer er tussen de zeshonderd en zevenhonderdvijftig uitkeringsgerechtigden zijn en zeven leden wanneer het aantal uitkeringsgerechtigden daalt onder de grens van zeshonderd.
Het bovengenoemde zorgt voor een daling van het aantal leden van de cliëntenraad.
Deze daling zal niet worden gerealiseerd door middel van gedwongen aftreding van enig lid van de cliëntenraad. Wanneer er een vacature ontstaat binnen de cliëntenraad, zal deze vacature niet opgevuld worden wanneer het maximale aantal leden reeds bereikt is.
De cliëntenraad bestaat uit vijf cliënten en vier organisatievertegenwoordigers.
Bij een dalend aantal leden van de cliëntenraad, streeft de cliëntenraad naar een evenredige verdeling van cliënten en organisatievertegenwoordigers.
Streven is dat de helft van het aantal leden van de cliëntenraad uit cliënten zal bestaan.
Dit heeft tot doel ervoor te zorgen dat de vertegenwoordiging van de cliënten niet in het gedrang komt.
Daarnaast wordt een extra lidmaatschap gecreëerd voor een vertegenwoordiger uit de doelgroep WIJ voor de duur van maximaal het recht op WIJ.