Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veldhoven

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeldhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1 aanef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Regeling m.b.t. de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201001-10-2010Nieuwe regeling

27-05-2010

De Ahrenberger, 02-06-2010

10.058

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

 

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

  • a.

    "dag” : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week" : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand" : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met(n-1)e in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar" : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit.

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet op de ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5. Tarieven.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende legestabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid beschouwd.

Artikel 6. Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7. termijnen van betaling.

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in

artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving.

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. kwijtschelding.

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. teruggaaf.

Geheel of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11. Overgangsrecht

  • 1.

    De artikelen en tarieventabel van de “Legesverordening 2010” van 15 december 2009, vervallen met ingang van 1 juli 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan en waarop de wettelijke voorschriften nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 12, derde lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    De "Legesverordening 2010" van 15 december 2009, nr. 09.176, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2010.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2010.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid, treedt de bij deze verordening gehele tarieventabel pas in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) in werking treedt en het dan tot wet verheven wetsvoorstel Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt, is daarmee tevens de datum van ingang van de heffing voor de gehele tarieventabel.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

     

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE “LEGESVERORDENING 2010”

Hoofdstuk 1 - Algemeen.

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

 

1.1.1

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€0,15

1.1.2

Een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€19,80

1.1.3

stukken of uittreksels welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden gemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€3,20

1.1.4

een afdruk van een tekening, kaart en dergelijke met een oppervlakte van:

 

-

Formaat A4 of kleiner

€2,15

-

groter dan formaat A4 doch kleiner dan formaat A2

€4,95

-

Formaat A2 of groter, doch kleiner dan formaat A0

€7,55

-

Formaat A0 of groter

€11,50

1.2

De in deze tarieventabel opgenomen bedragen onder €5,25 worden met €1,55 verhoogd, indien de gevraagde stukken en/of vergunningen moeten worden toegestuurd.

 

 

Hoofdstuk 2 - Bestuursstukken.

 

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting

€56,30

 

een exemplaar van de gemeenterekening

€56,30

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

2.2.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering

€7,30

2.2.2

een exemplaar van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€0,15

2.2.3

Ter zake van het afsluiten van een abonnement voor het kalenderjaar:

 

2.2.3.1

op de agenda moeten bijlagen van de raadsvergaderingen; voor personen en/of instellingen:

 

-

indien afgehaald

€25,30

-

indien bezorgd binnen de gemeente en door de gemeente

€47,40

2.3

Het tarief bedraagt:

 

2.3.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€0,15

Hoofdstuk 3 - Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een

huwelijk, het registreren van een partnerschap of het

omzetten ervan:

 

a.

op werkdagen

€244,30

b.

op zaterdag

€434,90

3.1.1

Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje

(inclusief uittreksel € 10,80) bedraagt voor:

 

a.

de gewone uitvoering (getypt)

 

b.

de luxe uitvoering (gekalligrafeerd)

 

c.

indien het boekje onder a. of b. wordt geleverd met een lederen omslag wordt het tarief verhoogd met €15,45

 

3.1.2

Voor het fungeren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk

€18,15

3.1.3

Voor het kalligrafisch bijschrijven van kinderen in een trouwboekje per kind

€7,00

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het gedurende een jaar verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

 

3.2.1

alle geboorten, toezendingen per dag

€480,50

-

toezending per week

€204,60

-

toezending per maand

€189,85

3.2.2

alle overledenen, toezendingen per dag

€111,80

-

toezending per week

€45,20

-

toezending per maand

€39,25

3.2.3

huwelijksaangiften of afkondigingen:

 

-

toezending per week

€91,40

-

toezending per maand

€75,45

3.2.4

gesloten huwelijken:

 

-

toezending per week

€91,40

-

toezending per maand

€251,25

3.2.5

Indien geen overzicht wordt verlangd van alle personen, maar van een lager aantal, vindt geen correctie van de tarieven plaats.

 

3.3

het tarief ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor elk daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan bedraagt

€6,25

3.4

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één inlichting bedraagt:

 

-

indien deze mondeling wordt verstrekt

€4,75

3.5

het tarief voor het voor belanghebbenden aanvragen van akten uit de burgerlijke stand in andere gemeenten bedraagt per aangevraagde akte (exclusief kosten uittreksel)

€2,70

3.6

Indien toestemming wordt verleend voor het plaatsen van display-kaarten op de publieksbalie, bedraagt het tarief per jaar, per display

€104,55

3.7

Confirm het legebesluit akten burgerlijke stand bedragen de leges voor het verstrekken van:

 

a.

een afschrift van een akte van de burgerlijke stand

€11,30

b.

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden

€11,30

c.

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 19a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€20,40

d.

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€11,30

Hoofdstuk 4 - Inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie (G.B.A.).

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één inlichting verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie, persoonsgegevens moeten worden geraadpleegd.

 

4.2

het tarief bedraagt:

 

4.2.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één inlichting:

 

-

indien deze mondeling wordt verstrekt

€10,35

-

indien deze wordt toegezonden

€11,05

4.2.2

Ter zake van het op geautomatiseerde wijze verzamelen en vastleggen van inlichtingen, op door de verzoeker aangeleverde magnetische banden of schijven:

 

a.

voor 2.500 inlichtingen of minder

€296,40

b.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan tot 10.000 inlichtingen

€11,40

c.

voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan boven de 10.000 inlichtingen

€10,70

 

indien voor de gevraagde selectie inlichtingen een computerprogramma moet worden vervaardigd, worden de onder 4.2.2. genoemde tarieven verhoogd met

€346,85

 

indien een computerprogramma moet worden vervaardigd wordt dit vooraf aan de betrokkene medegedeeld.

 

4.2.3

Kosten voor het postkamertraject, voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting t.b.v. buitengemeentelijke afnemers (zonder no-hit-bericht) en bijzondere derden.

€2,25

 

Kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van periodieke gegevens op het alternatieve media aan afnemers die volgens autorisatiebesluit deze bevoegdheid hebben

€22,70

4.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

4.3.1

Het verstrekken van inlichtingen ten aanzien van niet met naam en/of adres aangeduide personen of groepen van personen, ten behoeve waarvan de Gemeentelijke Basisadministratie of een gedeelte daarvan dient te worden doorlopen teneinde de verlangde gegevens op te sporen: voor elk kwartier of gedeelte daarvan, dat aan het verzamelen van deze gegevens moet worden besteed

€6,25

4.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de inhoud van een besluit vermeld in het WKPB-register bedraagt:

€10,35

Hoofdstuk 5 - Bouwvergunning c.a..

5.1.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aanneemsom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld

in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

5.1.2

Voorts dient op grond van het objectieve karakter van de heffing onder bouwkosten mede te worden verstaan de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Met het vaststellen van de bouwkosten aan de hand van ge-

objectiveerde normen wordt bereikt, dat de bouwkosten, zijnde de grondslag voor de heffing van bouwleges, voor eenieder

op dezelfde wijze wordt berekend.

Gelet op het objectieve karakter van de legesheffing wordt in voorkomende gevallen geen onderscheid gemaakt in bouwen door derden en bouwen in zelfwerkzaamheid.

5.1.3

Voor de berekening van de bouwkosten c.q. de herbouwkosten wordt als leidraad gehanteerd de uitgave 2008-2009 van de door Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht (ROEB) gehanteerde "Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekening voor de bouwleges-toets". Indien blijkt dat de door de aanvrager van de bouwvergunning opgegeven bouwkosten 10% of meer dan € 20.000,00 afwijken met de uit deze uitgave voortvloeiende bouwkosten, worden de opgegeven bouwkosten dienovereenkomstig aangepast. Indien het type bouwwerk niet gespecificeerd wordt in het voornoemde overzicht worden de bouwkosten door de gemeente op een gemotiveerde andere wijze bepaald. Indien de opgegeven bouwkosten ambtshalve zijn verhoogd en de verhoging door de aanvrager van de bouwvergunning niet redelijk wordt geacht, vindt nadat dit uit een door de aanvrager over te leggen gespecificeerde aannemingsbegroting aannemelijk is gemaakt, naar billijkheid restitutie van teveel betaalde bouwleges plaats.

Bouwvergunningen

 

5.2

het tarief bedraagt voor het verzoek tot het in behandeling nemen van:

 

5.2.1

een beoordeling van een schetsplan of principeverzoek met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou

kunnen worden verleend

€78,95

 

indien de (geschatte) bouwkosten minder bedragen dan

€ 20.000,00 (exclusief BTW) en

€210,35

 

indien de (geschatte) bouwkosten meer dan € 20.000,00

(exclusief BTW) bedragen.

 

 

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend. Indien geen aanvraag om een bouwvergunning wordt ingediend wordt geen teruggaaf van de geheven leges verleend.

 

5.2.2

Een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet:

 

 

Indien de bouwkosten minder bedragen dan €50.000,00 (exclusief BTW) 18,8 0/00 van de bouwkosten met een minimum van

€99,70

 

Indien de bouwkosten meer bedragen dan €50.000,00 (exclusief BTW) 18,8 0/00 over de bouwkosten tot €50.000,00 (is gelijk aan €940,00) vermeerderd met 17,8 0/00 van de bouwkosten die de €50.000,00 te boven gaan.

 

5.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere

bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid,

onderdeel p, van de Woningwet:

 

 

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 147.000,00

(exclusief BTW) 18,8 0/00 van die bouwkosten met een

minimum van

€138,45

 

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 147.000,00

18,8 0/00 over de bouwkosten tot € 147.000,00

(is gelijk aan € 2.763,60) vermeerderd met 17,8 0/00

van de bouwkosten die de € 147.000,00 te boven gaan

met een maximum van:

€681.890,65

5.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning

eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de

Woningwet:

 

 

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 147.000,00

(exclusief BTW) 18,8 0/00 van die bouwkosten met een

minimum van

€138,45

 

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 147.000,00

(exclusief BTW) 18,8 0/00 over de bouwkosten tot

€ 147.000,00 (is gelijk aan € 2763,60) vermeerderd

met 17,8 0/00 van de bouwkosten die de € 147.000,00

te boven gaan

 

 

met dien verstande dat voor de eerste fase 80% van

het legesbedrag in rekening wordt gebracht met een

maximum van:

€545.512,55

5.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

 

 

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als 5.2.4. bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval

€33,60

 

extra is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt

 

5.2.6

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet:

 

 

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 147.000,00 (exclusief BTW) 18,8 0/00 van die bouwkosten met een minimum van

€138,45

 

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 147.000,00 (exclusief BTW) 18,8 0/00 over de bouwkosten tot € 147.000,00 (is gelijk aan € 2763,60) vermeerderd met 17,8 0/00 van de bouwkosten die de € 147.000,00 te boven gaan

 

 

met dien verstande dat voor de tweede fase 20% van het legesbedrag in rekening wordt gebracht verhoogd met 10% van de totale legeskosten met een maximum van:

€204.567,20

Teruggaaf

 

5.3.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in

afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor

reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen

gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in

5.2.2., onderscheidenlijk 5.2.3., 5.2.4., 5.2.5. of 5.2.6.,

met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan:

€33,60

 

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking

zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in

essentie van nieuw bouwplan sprake is.

 

5.3.2.1

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt

gemaakt wordt op aanvraag teruggaaf van 40% van de

leges voor de bouwkosten verleend.

Leges die zijn geheven voor een speciaal gevolgde vrijstellingsprocedure worden niet gerestitueerd. Teruggaaf wordt alleen verleend indien:

 

a.

het verzoek tot intrekken van de verleende vergunning binnen 5 jaren na de verlening schriftelijk wordt inge-

diend;

 

b.

er geen toepassing is gegeven aan artikel 5.3.1. tenzij

de intrekking tevens geldt voor het bouwplan waarop

artikel 5.3.1. van toepassing is.

 

5.3.2.2

Indien binnen één maand na het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning

doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag

wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 60% van de

geheven leges verleend.

 

5.3.2.3

Indien op een later tijdstip dan in 5.3.2.2. bedoeld na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een vergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de geheven leges over de bouwkosten verleend. Leges die zijn geheven voor een speciaal gevolgde vrijstellingsprocedure worden niet gerestitueerd.

 

5.3.2.4

Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt

teruggaaf van 40% van de geheven leges verleend.

Leges die zijn geheven voor een speciaal gevolgde vrij-

stellingsprocedure worden niet gerestitueerd. Voornoemde teruggaaf is niet van toepassing indien navolgend artikel 5.3.2.5. van toepassing is

 

5.3.2.5

Indien op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvankelijkheid het verzoek als bedoeld in artikel 5.2. niet (verder) in behandeling wordt genomen, wordt voor 67% van de in dat artikel berekende leges teruggaaf verleend. Het minimum bedrag aan leges mag echter nooit minder bedragen dan

€78,95

5.3.6

Bedragen beneden de €30,3 worden niet teruggegeven.

 

Overschrijving bouwvergunning.

5.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning

€33,60

Verhogingen.

 

5.5.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan

waarvoor een vergunning moet worden verleend met

toepassing van artikel 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van

de Wet op de ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid,

onder a van de Woningwet, wordt het overeenkomstig 5.2.2.,

onderscheidenlijk 5.2.3., 5.2.4. of 5.2.5. berekende bedrag

verhoogd met

€134,35

5.5.2

Indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen (AAB) wordt beoordeeld, wordt het overeenkomstig 5.2.2., onderscheidenlijk 5.2.3., 5.2.4.

of 5.2.5. berekende bedrag verhoogd met

€595,00

5.5.3

Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 5.2.2. wordt,

indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend

na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd

met 35% van dat bedrag met een minimum van

€90,00

 

en met een maximum van;

€300,00

5.5.4

Het verschuldigde bedrag op grond van de artikelen 5.2.3.,

5.2.4., 5.2.5., 5.2.6. wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereed-

komen van de bouw, verhoogd met 30% van dat bedrag

met een minimum van

€120,00

 

en met een maximum van

€480,00

5.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot wijziging van een verleende bouwvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

€20,00

Aanlegvergunningen

 

5.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef (aanlegvergunning), van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

€348,65

5.6.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet

worden verleend met toepassing van artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet op de ruimtelijke ordening,

wordt het overeenkomstig 5.6.1. berekende bedrag

verhoogd met

€2.398,10

5.6.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet

worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid,

onder a of c, 3.22, 3.23, van de Wet op de ruimtelijke

ordening wordt toegepast, wordt het overeenkomst 5.6.1.

berekende bedrag verhoogd met

€134,35

 

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of

werkzaamheden waarvoor een ontheffing als bedoeld in

artikel 6.12, zesde lid, van de Wet op de ruimtelijke

ordening wordt verleend, wordt het overeenkomst 5.6.1.

berekende bedrag verhoogd met

€134,35

Bestemmingswijzigingen

 

5.7.1

Indien in verband met een voorgenomen gebruik van gronden en/of opstallen toepassing van artikel 3.22 of 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vereist is, wordt een bedrag in rekening gebracht van

€134,35

 

Indien toepassing wordt gegeven aan artikel 3.6 van Wet op Ruimtelijk Ordening ten behoeve van het wijzigen van een functieaanduiding, het wijzigen van de bestemming zonder dat sprake is van bouwen, de vormverandering of vergroting van een agrarisch bouwvlak of gebruik wordt gemaakt van de in een bestemmingsplan opgenomen "algemene wijzigingsregels" wordt een bedrag in rekening gebracht van

€760,50

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid.

 

5.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk,

als bedoeld in artikel 2.11.1. van het Besluit brandveilig

gebruik bouwwerken indien de oppervlakte bedraagt:

 

a.

Maximaal tot en met 100 m2

€363,32

b.

Meer dan 100 m2 tot en met 500 m2

€363,32

 

vermeerderd met €0,89 per m2

 

c.

Meer dan 500 m2 tot en met 2.000 m2

€719,32

 

vermeerderd met €0,50 per m2

 

d.

Meer dan 2.000 m2 tot en met 5.000 m2

€1.469,32

 

Vermeerderd met €0,15 per m2

 

e.

Maar dan 5.000 m2 tot en met 50.000 m2

€1.919,32

 

Vermeerderd met €0,02 per m2

 

f.

Meer dan 50.000 m2

€2.819,32

 

Vermeerderd met €0,01 per m2

 

5.8.1.1

n een aanvraag om een vergunning als bedoeld in

onderdeel 5.8.1. betrekking heeft op een vergunning tot

wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning als bedoeld in onderdeel 5.8.1. bedraagt het legestarief indien het betreft:

 

 

a.

5.8.1., met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

b.

gebruik van het gehele bouwwerk of een gedeelte

daarvan: 50% van het legestarief vermeld in onderdeel

5.8.1., met dien verstande dat de toeslag uitsluitend

wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde

gedeelte.

 

 

De legesheffing in 5.8.1. en 5.8.1.1. geldt niet voor een

aanvraag voor het tijdelijk gebruik van een bouwwerk voor een evenement (mits gebruiksduur niet meer bedraagt dan maximaal 4 weken).

 

Sloopvergunning

 

5.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in hoofdstuk 8.1. paragraaf 1 van de Bouwverordening

€161,70

5.9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopmelding

als bedoeld in hoofdstuk 8.1. paragraaf 2 van de Bouwverordening

€52,70

Overig.

 

5.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€23,15

Vergunningen-archief.

 

5.11.1

Voor het verstrekken van afschriften, fotokopieën, afdruk

van een tekening en dergelijke uit het vergunningen-archief

worden voor de eerste 20 exemplaren met een oppervlakte

van A3 formaat of kleiner geen leges in rekening gebracht.

De navolgende exemplaren worden in rekening gebracht overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk 1- Algemeen,

met een minimum van

€5,05

5.11.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek

tot verkrijging van gegevens ten aanzien van een bestem- mingsplan, bodemgesteldheid en dergelijke voor commer-

ciële doeleinden (o.a. makelaars, architecten, bouwbe-

drijven, rechtsbijstand, advocaten) bedraagt

€33,60

 

In geval van niet digitale verstrekking wordt dit bedrag

verhoogd met het tarief voor het verstrekken van afschrif-

ten, fotokopieën, afdruk van een tekening en dergelijke

als vermeld in Hoofdstuk 1 - Algemeen. Bovenstaande is niet van toepassing als het gaat om een (digitale) hardcopy als bedoeld in artikel 9.22.2..

 

Vergunningen nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecomaanbieders.

 

5.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een melding in verband met het verkrijgen van het instemmingsbesluit omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2.,

derde lid van de Telecommunicatiewet en het Handboek

Kabels en Leidingen voor gebruik gemeenten, die deel

uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, meldingen van storingen, opleveren van

werken en aanleveren van werkbonnen

€336,34

5.12.2

Indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het

tarief sub 1 per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€1,62

 

Indien de onder sub 2 vermelde werkzaamheden worden

verricht in of op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijke terrein, wordt het tarief sub 1 per strekkende

meter sleuf vermeerderd met

€1,07

 

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouw-

locaties, die omschreven worden als grondexploitatie-

complexen zowel bij in- en uitbreidingslocaties alsook

bij nieuwe bestemmingsplannen en gebieden waar geen

infrastructuur aanwezig is.

 

5.12.3

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor telecom-

aanbieders:

 

a.

kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

b.

tussen 25 meter en 100 meter

€168,17

 

te vermeerderen met variabele kosten per strekkende meter ad

€0,80

c.

groter dan 100 meter

€336,34

2.12.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een melding in verband met het verkrijgen van vergunningen omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel

2.1.5.2. lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening

en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE inclusief de procedure voor beschrijving van aanvraag vergunningen,

realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen,

opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

€336,34

 

Het college van burgemeester en wethouders kan, afhankelijk van het feit of het betreffende nutsbedrijf een overeenkomst is aangegaan met de gemeente inzake de

uniforme aanpak, een ander tarief heffen.

 

2.12.6

Indien het werkzaamheden betreft in tegel-, klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief sub 5 per strekkende meter verhoogd met maximaal

€1,62

 

Het college van burgemeester en wethouders kan, afhankelijk van het feit of het betreffende nutsbedrijf een overeenkomst is aangegaan met de gemeente inzake de uniforme aanpak, een ander tarief heffen.

 

5.12.7

Indien de onder sub 6 vermelde werkzaamheden worden

verricht in of op nieuwe bouwlocaties met het zogenaamde maagdelijke terrein, wordt het tarief sub 1 per strekkende

meter sleuf vermeerderd met

€1,07

 

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan nieuwe bouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen zowel bij in- en uitbreidingslocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen

en gebieden waar geen infrastructuur aanwezig is

 

 

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor nutsbedrijven:

 

a.

kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd;

 

b.

tussen 25 meter en 100 meter

€168,17

 

te vermeerderen met variabele kosten per strekkende

meter ad

€0,80

c.

groter dan 100 meter €336,34

€336,34

Regeling kinderopvang.

 

5.13

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

5.13.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€16,20

 

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van Wet kinderopvang, per verstrekking

€5,40

Monumentenvergunning.

 

5.14

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel

11 van de Monumentenwet bedraagt het tarief:

 

5.14.1

Indien het onderhoudswerkzaamheden betreft, of indien het werkzaamheden betreft waarvoor de Rijksdienst voor de Monumentenzorg vooraf heeft verklaard een positief advies te zullen afgeven:

€97,25

 

Indien het werkzaamheden betreft waarvoor de Rijksdienst voor de Monumentenzorg afzonderlijk advies dient te worden gevraagd:

€212,70

Hoofdstuk 6 - Gemeentearchief.

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken en het vervaardigen van een naslag daarvan (met een maximum 6.1. van 5 pagina's) door een ambtenaar

€17,6

Hoofdstuk 7 - Kadaster.

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het verrichten van nasporingen in het kadaster:

 

7.1.1

voor kadastrale informatie, per object

€14,80

7.1.2

voor hypothecaire informatie, per object

€14,80

7.1.3

voor informatie uit akten, per akte

€14,80

7.1.4

voor informatie uit een kadastrale kaart, inclusief kopie op formaat A3 of A4, per object

€14,80

Hoofdstuk 8 - Openbaar gebied.

8.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

8.1.2

een kapvergunning als bedoeld in artikel 4.10, lid 1 van de Apv.

€23,15

8.1.3

Een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.16, lid 1 van Apv.

€51,80

8.1.4

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.6, lid 1 van de Apv voor het plaatsen van containers, materiaalwagens, loodsen, keten en dergelijke getimmerten

€23,15

8.1.5

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.6, lid 1 van de Apv voor aanbrengen c.q. plaatsen van spandoeken en driekhoeksborden

€23,15

8.1.6

een vergunning als bedoeld in artikel 2.6, lid 1 van de Apv voor het in gebruik nemen van openbare gemeentegrond voor het inrichten van een terras

€23,15

8.1.7

Een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordering

€23,15

8.1.8

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.13, lid 1 van de Apv voor het organiseren van een evenement van 100 of meer personen

€23,15

8.1.9

Een ontheffing als bedoeld in artikel 2.55, lid 3 van de Apv voor carbid schieten

€23,15

8.1.10

een ontheffing als bedoeld in artikel 4.5, lid 1 van de Apv voor overige geluidshinder

€120,00

8.1.11

Een ontheffing als bedoeld in artikel 5.21, lid 1 van de Apv voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichtingen

€48,00

8.1.12

 

Een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€23,15

Hoofdstuk 9 - Overige stukken.

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

 

9.1.1

Een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) voor de gemeente

€23,15

9.2

De legalisatie van een handtekening

€2,45

9.3.1

Het verstrekken van een nationaal paspoort

€50,90

9.3.2

Het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€50,90

9.3.3

Het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld onder 9.3.1 (zakenpaspoort)

 

9.3.4

Het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 

9.3.5.a

Het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.3.1 tot en met 9.3.4 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€8,95

9.3.5.b

Het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.3.1 tot en met 9.3.4

€20,90

9.3.6

Het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€42,85

9.3.7

Ingeval een eerder verstrekt reisdocument bij de aanvraag van een nieuw reisdocument, niet kan worden verlengd, zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

€14,70

9.3.8

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.3.1 en 9.3.4 alsmede in 9.3.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€41,00

9.3.9

Het tarief als genoemd in 9.3.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.3.1 tot en met 9.3.4 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.3.5.a slechts één keer per reisdocument in rekening gebracht.

 

9.3.10

Het tarief als genoemd in 9.3.5.b wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€19,50

9.3.11

Het tarief voor een attestatie de vita bedraagt

€4,75

9.4

Het tarief voor het verstrekken van een medisch paspoort

€2,75

9.6

Afgifte van een "eigen verklaring" (inclusief leges Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen €19,00)

€21,35

9.6.1

Het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs (inclusief kosten Rijk €9,75)

€34,75

9.6.2

Ingeval een eerder verstrekt rijbewijs bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs niet kan worden overlegd, zullen de ter zake verschuldigde leges worden verhoogd met

€10,35

9.6.2.1

Het tarief als genoemd in het onderdeel 9.7.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€33,25

9.6.3

Een inlichting uit Centaal Register Rijbewijzen:

 

-

Indien deze mondeling wordt verstrekt

€3,60

-

Indien deze wordt toegezonden

€4,40

9.7

Een verklaring omtrent het gedrag (inclusief kosten Rijk €24,80)

€30,05

9.8

Een ontheffing op grond van Winkeltijdenwet

€23,15

9.9

Een exemplaar van de bouwverordering/bouwbesluit

€74,40

9.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de Kansspelen bedraagt:

 

a.

voor onbepaalde tijd voor één speelautomaat

€226,50

b.

voor onbepaalde tijd voor twee speelautomaten, per automaat

€136,00

9.11

Het tarief voor een aanvraag tot het verstrekken van gemeentegarantie, exclusief particuliere woningbouw, bedraagt:

€346,35

9.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 en artikel 4 juncto artikel 3 van de Drank- en Horecawet,

vermeerderd met het bedrag voor het advies dat gemeente opvraagt aan het Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur, indien het advies van het Bureau aanleiding geeft tot weigering van de vergunning

€239,20

9.12.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gewijzigde vergunning, ingevolge artikel 20 van de Drank- en Horecawet

€59,15

9.12.3

Het tarief bedraagt voro het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€31,35

9.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van horeca inrichtingen, zoals bedoeld in artikel 2.15, lid 1 van de Apv:

€239,20

 

vermeerderd met het bedrag voor het advies dat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur, indien het advies van het Bureau aanleiding geeft tot weigering van de vergunning

 

9.13

Het tarief voor de afgifte van een hondenpenning wegens verlies van de ter beschikking gestelde penning bedraagt:

€6,35

9.14

Het tarief voor de aanvraag tot het verstrekken van een loterijvergunning bedraagt

€23,15

9.15

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

9.16.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

9.16.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€0,23

 

met een maximum per bericht van

€4,50

9.16.1.2

meer dan 100 pagina's

€22,50

9.16.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€4,50

9.16.2

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€22,50

9.17

Indien op hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 9.17.1 en 9.17.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slecht de hoogste gevraagd.

 

9.18

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van Wet bescherming persoonsgegevens

€4,50

9.19

Het tarief bedraagt ter zake van een aanvraag tot:

 

9.19.1

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€33,05

9.19.2

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenregelement (wettelijk vastgesteld bedrag)

€33,05

 

Het jaarlijks verkrijgen van een ontheffing binnen het gebied dat is aangewezen als een parkeerschijfzone (blauwe zone) ingericht gebied:

 

 

voor bewoners woonachtig binnen het gebied

 

-

voor één ontheffing per jaar

€15,00

-

voor een tweede ontheffing per jaar

€30,00

9.20.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart:

 

-

aan een individuele burger

€0,00

-

aan een instelling de eerste kaart

€0,00

-

aan een instelling die aanvragen voor de tweede kaart en volgende gehandicaptenparkeerkaart

€30,80

9.21.1

Het tarief voor een enkele bevraging (één perceel/stuk grond) uit het geautomatiseerde bodeminformatiesysteem bedraagt per perceel

€30,40

 

Het tarief voor digitale hardcopy (dump) van een gedeelte of het gehele bodeminformatiesysteem bedraagt:

€182,50