Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit |
Citeertitel | Organisatiebesluit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 160
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2014 | 22-05-2019 | Nieuwe regeling | 25-11-2014 Gemeenteblad, 19-12-2014 nr. 77573 | Onbekend |
Hoofdstuk 1. Organisatiebesluit
De hoofdstructuur van het ambtelijke apparaat bestaat (behoudens de griffie) uit de volgende organisatorische eenheden:
Een afdelingshoofd is integraal manager en geeft leiding aan een grote afdeling (span of control is maatwerk) en houdt zich voornamelijk bezig op strategisch niveau met de concernzaken en stuurt vooral op (complexe) veranderopgaven en doelen. Bedrijfsvoering is een portefeuille waarvoor hij eindverantwoordelijk is. Hij heeft de beschikking over personele budgetten (loonsom en opleidingsbudget). .
Een teamleider geeft tactisch en/of operationeel leiding aan een team (span of control is maatwerk) waarbij de focus met name ligt op de P&O-kant van het leidinggeven, op processen en op de inhoudelijke kant. Een teamleider stuurt op vooral op team- en individuele resultaten, talenten en houding en gedrag. De rol van proceseigenaar ligt bij de teamleider.
De afdelingshoofden treffen de maatregelen en voorzieningen die zij omwille van een doelmatige uitvoering van de aan hun afdeling opgedragen taken nodig achten, dit met inachtneming van door burgemeester en wethouders gestelde regels. Indien naar het oordeel van afdelingshoofden door het gemeentebestuur te nemen maatregelen nodig zijn, adviseren zij daaromtrent via de gemeentesecretaris/de directie aan burgemeester en wethouders.
HET AMBTELIJK APPARAAT IN RELATIE TOT DE BESTUURSORGANEN
De afdelingshoofden zijn verantwoordelijk voor een gedegen en tijdige aanlevering, door de medewerkers en henzelf, van voorstellen aan burgemeester en wethouders. In lijn met wettelijke bepalingen, programma’s, bestuurlijke planning, bestuursopdrachten en projectopdrachten zoals die voor de betreffende afdeling door burgemeester en wethouders zijn vastgesteld.
In de vergadering van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris danwel diens plaatsvervanger aanwezig. De gemeentesecretaris adviseert burgemeester en wethouders over te nemen besluiten en legt de genomen besluiten vast in een besluitenlijst. De openbare concept-besluitenlijst wordt per omgaande gepubliceerd.
WERKWIJZE VAN HET AMBTELIJK APPARAAT
De werkwijze van het ambtelijk apparaat is gebaseerd op de visie op de organisatie. In de organisatiestructuur is veel ruimte voor de medewerkers. Dit houdt in dat van medewerkers de volgende kerncompetenties worden verwacht:
De medewerkers ondersteunen de leidinggevenden en bestuurders bij de beleidsontwikkeling door vanuit hun eigen deskundigheid professionele en onafhankelijke (integrale) adviezen te geven.
FINANCIEEL MANAGEMENT EN DE ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE
Op grond van de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet worden bij afzonderlijke verordeningen regels vastgesteld met betrekking tot uitgangspunten voor het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie, alsmede met betrekking tot de controle op het financiële beheer en de financiële organisatie.
DEELNEMING IN GEMEENSCHAPPELIJKE REGELINGEN EN OVERIGE RECHTSPERSONEN
Bij raadsbesluit waarin wordt besloten een gemeenschappelijke regeling te treffen tot oprichting van of deelneming in rechtspersonen als bedoeld in artikel 155 van de Gemeentewet, wordt bepaald welke organisatorische eenheden ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, ondersteunende werkzaamheden verrichten.
De vertegenwoordigers van het gemeentebestuur en de in artikel 2 aangewezen organisatorische eenheden bevorderen voor zover mogelijk dat het beheer van de door het gemeentebestuur opgerichte rechtspersonen plaatsvindt alsof die rechtspersonen organisatorische eenheden zijn in de zin van dit besluit.
Zij, die als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur deel uitmaken van enig bestuur of raad van rechtspersonen, zijn verplicht om op nader door het orgaan, dat de betreffende vertegenwoordiger heeft benoemd of aangewezen, te bepalen wijze regelmatig verslag uit te brengen omtrent hun werkzaamheden in dat bestuur.
In het Organisatiebesluit staat niet vermeld welke teams deel uit maken van de afdelingen. Als dat wel het geval zou zijn, dan zou het college over elke verandering in de inrichting van de directies/afdelingen – bijvoorbeeld een verschuiving van een team van de ene naar een andere afdeling – een besluit moeten nemen. Dat is omslachtig en ook niet juist. Volgens dit Organisatiebesluit is de inrichting van de organisatie binnen de hoofdstructuur de verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.