Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Delft houdende regels omtrent subsidie onderwijs Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Delft 2014 |
Citeertitel | Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Delft 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-03-2018 | 01-12-2020 | bijlage 1 | 13-02-2018 | ||
08-03-2015 | 27-03-2018 | toevoeging artikel 6 in de bijlagen | 19-02-2015 | Onbekend | |
21-11-2014 | 08-03-2015 | nieuwe regeling | 06-11-2014 | Onbekend |
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 24 juni 2014;
Gelet op artikel 140van de Wet op het primair onderwijs , artikel 134 van de Wet op de expertisecentra van de Wet op het voortgezet onderwijs;
Gelet op de artikelen XIII , XV en XVII van de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden;
Gelet op artikel 5 van de Gemeentewet;
Gelet op hoofdstuk 4 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gezien het gevoerde overleg met de vertegenwoordigers van de schoolbesturen in Delft;
Gelet op het beleidskader subsidiesystematiek gemeente Delft 2010-2014 en de Kaderverordening subsidies 2008 gemeente Delft;
vast te stellen de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Delft 2014 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Delft 2011.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
schoolbestuur: bevoegd gezag van een volgens de Wet op het primair onderwijs , de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde in de gemeente gelegen openbare of bijzondere school, of, voor zover in deze verordening is bepaald, van een nevenvestiging waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;
school: school voor basisonderwijs, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs of school voor voortgezet onderwijs;
school voor basisonderwijs: een basisschool of een speciale school voor basisonderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs; - school voor (voortgezet) speciaal onderwijs: een school voor speciaal onderwijs of een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 8 van de Wet op de expertisecentra en een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
nevenvestiging: deel van een school dat door de minister ingevolge artikel 85 van de Wet op het primair onderwijs , artikel 76a of artikel 76b van de Wet op de expertisecentra , artikel X van de wet van 31 mei 1995 (Stb. 319) of artikel 75 van de Wet op het voortgezet onderwijs voor bekostiging in aanmerking is gebracht;
Paragraaf 2.1 Aanvraag voorzieningen; weigeringsgronden
Artikel 4 Toevoegen, wijzigen en intrekken
Een wijziging van de verordening die leidt tot het toevoegen, wijzigen of intrekken van een voorziening, wordt uiterlijk zes weken voor de indieningsdatum bekendgemaakt door het college.
Het schoolbestuur dat een voorziening voor het eerste daaropvolgend tijdvak wenst, dient voor de indieningsdatum een aanvraag in bij het college. De indieningsdatum is niet van toepassing indien voor de voorziening is bepaald dat een indieningsdatum niet is voorgeschreven. Indien de aanvraag niet voor de indieningsdatum is ingediend, besluit het college om de aanvraag niet te behandelen.
Bij het ontbreken van een of meer gegevens deelt het college dit schriftelijk mee aan het schoolbestuur. Daarbij krijgt het schoolbestuur de gelegenheid om binnen drie weken na de datum van verzending van de mededeling de gegevens schriftelijk aan te vullen. Indien het schoolbestuur de ontbrekende gegevens niet binnen deze termijn verstrekt, beslist het college de aanvraag niet te behandelen.
Paragraaf 2.2 Aanvraag aanvullende voorzieningen; weigeringsgronden
Paragraaf 2.3 Toekenning; uitvoering beschikking subsidieverlening; intrekking of wijziging; verbod vervreemding
Artikel 12 Uitvoering beschikking tot subsidieverlening
Bij de aanvraag tot vaststellen van de verleende subsidie worden tenminste de volgende bescheiden meegezonden:
Indien de subsidieontvanger op jaarbasis een subsidie tussen € 50.000 en €100.000 ontvangt, dient het financieel verslag en het activiteitenverslag voorzien te zijn van een bestuursverklaring alsmede van een beoordelingsverklaring, opgesteld door een accountant. Deze beoordelingsverklaring dient uiterlijk op 1 juni van het jaar, volgend op het subsidiejaar, ingediend te worden.
Indien de subsidieontvanger op jaarbasis een subsidie van meer dan € 100.000 ontvangt, dient het financieel verslag uiterlijk op 1 juni van het jaar volgend op het subsidiejaar, dan wel zes maanden na afloop van de periode waarvoor subsidie werd verleend, voorzien te zijn van een getrouwheidsverklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393, vijfde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Art 4:78 Awb is van overeenkomstige toepassing. Een bestuursverklaring is eveneens van toepassing.
Artikel 14 Intrekken of wijzigen beschikking; terugvordering
Ten aanzien van het beleid tot intrekking, wijziging, stopzetting of verlaging van de afgegeven subsidiebeschikking dan wel terugvordering van gegeven subsidie is titel 4:2 van de wet van toepassing.
Artikel 16 Verbod tot vervreemding
Vervreemding door het schoolbestuur van op basis van deze verordening toegekende voorzieningen, is niet toegestaan zonder toestemming van het college tenzij sprake is van een overdracht van voorzieningen aan een ander schoolbestuur als gevolg van samenvoeging van het betreffende schoolbestuur met een ander schoolbestuur.
Artikel 17 Informatieverstrekking
Het schoolbestuur verstrekt op verzoek van het college nadere gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.
Artikel 18 Beslissing van het college in gevallen waarin de verordening niet voorziet
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
In de Bijlage 'Voorzieningen' moet een gemeente aangegeven welke voorzieningen onder de werking van de verordening vallen. Per voorziening wordt een aparte bijlage opgenomen. In de bijlage bij de verordening worden per voorziening de volgende punten beschreven:
I Aanduiding van de voorziening
Hier dient te worden aangegeven welke voorziening kan worden aangevraagd.
Hier wordt de indieningsdatum voor de betreffende voorziening bepaald. Ook kan worden bepaald dat geen specifieke indieningsdatum, gezien de aard van de voorziening, is voorgeschreven. Dit laatste zal met name spelen bij voorzieningen die noodzakelijk zijn als gevolg van calamiteiten.
III Tijdvak waarvoor voorziening wordt toegekend
De raad vult hier het tijdvak in waarvoor een voorziening wordt toegekend. Dit kan een schooljaar zijn (wat voor de meeste voorzieningen, gezien de koppeling met het onderwijsproces, aan de orde is), maar ook een kalenderjaar.
IV Toekenningscriteria op grond waarvan een schoolbestuur in aanmerking komt voor een voorziening
Het geheel van criteria zoals geformuleerd onder IV (en vastgesteld door de raad), geeft de omstandigheden weer waarin de school moet verkeren om in aanmerking te komen voor de voorziening.
Hier dient te worden aangegeven voor welke schoolsoorten (basisonderwijs, [delen van het] [voortgezet] speciaal onderwijs en/of voortgezet onderwijs) de mogelijkheid om de voorziening aan te vragen, wordt geopend.
IVb Voorziening staat open voor een nevenvestiging van een hoofdvestiging in een andere gemeente
Hier dient te worden aangegeven door de raad of de voorziening kan worden aangevraagd voor een in de gemeente gelegen nevenvestiging van een hoofdvestiging die in een andere gemeente is gelegen.
IVc Hoofdgebouw/ dislocatie/ nevenvestiging
Indien relevant voor de voorziening dient hier te worden aangegeven van welke soort gebouwen de voorziening kan worden aangevraagd (dit kan zowel het hoofdgebouw, de dislocatie als de nevenvestiging zijn).
IVd Overige criteria op basis waarvan het schoolbestuur van een school in aanmerking komt voor een voorziening Hiermee wordt gedoeld op de overige inhoudelijke toekenningscriteria die zijn gerelateerd aan de voorziening.
V Wijze van toekenning met eventueel daarbij behorende berekeningseenheid
VIa Voor deze voorziening wordt een subsidieplafond gehanteerd
Prestatiesubsidie; vakleerkracht bewegingsonderwijs
I Aanduiding van de voorziening
Tegemoetkoming in de kosten van het aanstellen van een vakleerkracht ten behoeve van het bewegingsonderwijs.
Op basis van het leerlingenaantal kan van rijkswege een beperkt aantal uren vakonderwijs worden gegeven. De gemeente Delft verstrekt een extra bijdrage op voorwaarde dat hiermee het aantal uren vakonderwijs (bewegingsonderwijs) volgens onderstaande wijze van toekenning uitgebreid en verantwoord wordt.
III Tijdvak waarvoor voorziening wordt toegekend
Scholen voor basisonderwijs en speciaal basisonderwijs die aan de volgende voorwaarden voldoen:
Basisonderwijs: Per BRIN: tabel urentoekenning bewegingsonderwijs gerelateerd aan het aantal leerlingen per 1 oktober (T-1) + 3%, naar beneden afgerond.
Basisonderwijs: Het aantal uren/werktijdfactor per BRIN dat voor gemeentelijke subsidie in aanmerking komt, wordt bepaald aan de hand van de bovenstaande tabel.
Speciaal basisonderwijs: Voor de speciale scholen voor basisonderwijs geldt voor de gemeentelijke subsidie 3 minuten per leerling per BRIN. Voor het speciaal basisonderwijs wordt het aantal leerlingen op de teldatum T-1 x 3 minuten gehanteerd, rekenkundig afgerond op een half uur.
Het gemeentelijke subsidiebedrag wordt bepaald aan de hand van het voor de periode geldende lumpsumbedrag GPL leraar basisonderwijs.
Prestatiesubsidie schoolwerkweken
I Aanduiding van de voorziening
Schoolwerkweken van de speciale scholen voor basisonderwijs en de scholen voor speciaal onderwijs in Delft.
Uiterlijk 2 maanden voor plaatsvinden schoolwerkweek.
III Tijdvak waarvoor voorziening wordt goedgekeurd
Aantal leerlingen dat aan een schoolwerkweek van minimaal drie dagen deelneemt.
Subsidiebedrag per deelnemende leerling.
Per deelnemende leerling € 18,09 (prijspeil 2014)
Prestatiesubsidie Veilige school voortgezet (speciaal) onderwijs
I Aanduiding van de voorziening
Project veilige school voortgezet (speciaal) onderwijs 2014 en 2015.
III Tijdvak waarvoor voorziening wordt toegekend
Bestemd voor de locaties van de drie scholengemeenschappen voortgezet onderwijs en de schoollocaties voor speciaal voortgezet onderwijs in Delft. De scholen werken hierin als partner samen met de gemeente aan projecten die op alle bedoelde scholen plaatsvinden. Het behalen en onderhouden van de landelijke certificering Veilig Rond en In School (VRIS) staat centraal. Het beschikbare budget wordt naar evenredigheid verdeeld.
Een van de scholen doet mede namens de andere scholen de aanvraag. Deze school beheert de prestatiesubsidie De Veilige School en is verantwoordelijk voor het verzoek tot vaststelling en de verantwoording van de subsidie.
Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:
Als gedurende het subsidiejaar blijkt dat de te verrichten activiteiten niet zullen plaatsvinden of de te leveren prestaties en resultaten vermoedelijk niet zullen worden behaald, dan wordt de gemeente hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld. Vermeld worden de oorzaak en de genomen of te nemen maatregelen om alsnog te voldoen aan de afspraken.
Vanuit de begroting van het gemeentelijk cluster Veiligheid is in 2014 en 2015 een bedrag van € 10.527,-- per jaar beschikbaar voor tussenaudits voor het certificaat VRIS.
De subsidievaststelling vindt plaats na de verantwoording van de prestaties, afspraken en het financieel verslag. Wanneer de ingediende gegevens daartoe aanleiding geven, kan de subsidie lager vastgesteld worden en kan een uitbetaald voorschot worden teruggevorderd.
€ 10.527,-- per jaar in 2014 en 2015.
Prestatiesubsidie loopbaanoriëntatie en begeleiding
I Aanduiding van de voorziening
Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) voor VMBO-scholen basisberoepsgerichte leerweg (BB) en kaderberoepsgerichte leerweg (KB) Delft.
Voor 1 oktober 2014 voor de subsidie tot en met 2015. Vervolgens jaarlijks voor 1 april.
III Tijdvak waarvoor voorziening wordt toegekend
IV Toekenningscriteria op grond waarvan een schoolbestuur in aanmerking komt voor een voorziening
Jaarlijks dienen de VMBO-scholen basisberoepsgerichte leerweg (BB) en kaderberoeps-gerichte leerweg (KB) een subsidieaanvraag in;
Scholen kunnen gezamenlijk of per VMBO-locatie een aanvraag indienen.
VMBO-scholen kunnen besluiten een deel van de subsidie aan te wenden voor bovenschoolse activiteiten. 1 VMBO-school vraagt dan de subsidie aan voor de bovenschoolse activiteit. Deze school is dan verantwoordelijk voor de verantwoording van dat deel van de subsidie.
Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:
Als gedurende het subsidiejaar blijkt dat de te verrichten activiteiten niet zullen plaatsvinden of de te leveren prestaties en resultaten vermoedelijk niet zullen worden behaald, dan wordt de gemeente hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld. Vermeld worden de oorzaak en de genomen of te nemen maatregelen om alsnog te voldoen aan de afspraken.
Een financieel verslag en een activiteitenverslag worden bij dit verzoek bijgevoegd. Bij subsidies van meer dan € 10.000,-- is ook een bestuursverklaring nodig. Subsidies vanaf € 50.000 moeten, naast een bestuursverklaring, ook voorzien zijn van een beoordelingsverklaring. Modellen hiervoor zijn te vinden op de website www.delft.nl via de subsidiewijzer.
Voorziening is voor VMBO-scholen basisberoepsgerichte leerweg (BB) en kaderberoepsgerichte leerweg (KB) in Delft.
V Wijze van toekenning met eventueel daarbij behorende berekeningseenheid
Vanuit de begroting van het gemeentelijk cluster Samenleving is een bedrag van € 60.000,-- per jaar beschikbaar.
Naar aanleiding van de subsidieaanvraag wordt subsidie toegekend op basis van het aantal leerlingen VMBO basisberoepsgerichte leerweg (BB) en kaderberoepsgerichte leerweg kader (KB) op 1 oktober van het jaar voorafgaand aan toekenning subsidie per VMBO-locatie.
De VMBO-scholen zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van een verdeling van het subsidiebedrag op basis van aantal leerlingen op 1 oktober voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Een aantal voorzieningen wordt 'in natura' beschikbaar gesteld:
In aansluiting op de kerndoelen voor milieu- en natuuronderwijs kunnen de leerlingen van een school voor primair onderwijs kennismaken met verschillende natuur- en milieuthema’s. De scholen verlenen medewerking aan rapportages en evaluaties. Momenteel is NME in verandering en is nog niet duidelijk hoe dat vorm krijgt na 1 januari 2015. Vanuit de gemeente blijft er beperkt budget beschikbaar voor educatie.
Centrale doelstelling van CKE is het zodanig verankeren van cultuur in het onderwijs dat leerlingen in een doorgaande leerlijn vanaf de basisschool tot en met het voortgezet onderwijs kennis op doen van kunst en cultuur (kunst en erfgoed). De scholen verlenen medewerking aan rapportages en evaluaties. Basisscholen leveren een financiële bijdrage voor het basisaanbod kunst & cultuur. Bij deelname aan het programma Cultuureducatie met kwaliteit wordt van de scholen een extra bijdrage gevraagd. Voor beide geldt dat dit een bedrag per leerling per jaar is.
3.Schoolzwemmen inclusief noodzakelijk busvervoer voor locaties van OAB-scholen basisonderwijs, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs voor zover niet wordt beschikt over een eigen zwembad
Doel van schoolzwemmen is naast het beweegaspect ook het bevorderen van veiligheid.
De locaties van OAB-scholen in het basisonderwijs kunnen regulier 1 jaar met groep 4 aan het schoolzwemmen deelnemen. Daarna staat het vangnet open tot het behalen van diploma A.
Het speciaal basisonderwijs zwemt met alle kinderen vanaf 6 jaar.
De Herman Broerenschool zwemt met alle leerlingen vanaf 6 jaar.
De Maurice Maeterlinckschool neemt niet aan het schoolzwemmen deel. Deze school heeft een eigen voorziening.
De scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs wordt de door hen ontvangen component in de rijksbijdrage voor het schoolzwemmen in rekening gebracht. Voor de locaties van de OAB-scholen in het regulier basisonderwijs is deze vergoeding en declaratie niet van toepassing.
In principe wordt naar het zwembad gelopen. Busvervoer wordt aangeboden als de afstand tussen school en zwembad (volgens een verkeersveilige route) te groot is.
De scholen werken mee aan het tijdig verstrekken van de gevraagde gegevens voor de organisatie van een volgend schooljaar en aan de jaarlijkse evaluatie van de werking van het protocol schoolzwemmen.
De centrale doelstelling van de schoollogopedie is het vroegtijdig signaleren van problemen bij kinderen van 5 jaar op het gebied van spraak, taal, stem en gehoor. Concreet gaat het hier om het screenen van alle 5-jarigen (groep 2).
De gemeente Delft zet in het kader van passend onderwijs jeugdprofessionals in om de verbinding tussen de zorginfrastructuur in het onderwijs en de gemeentelijke zorgstructuur te borgen. De jeugdprofessionals zijn onderdeel van het jeugdteam dat werkt vanuit het Stedelijk Punt Jeugd en werken outreachend op de scholen.
Sportverenigingen en de Vrije Akademie zetten buurtsportcoaches (voorheen combinatiefunctionarissen) in voor meer beweeg/cultuur/leefstijlactiviteiten op scholen en maken daarover afspraken met scholen (PO en VO). De mate van deze inzet is afhankelijk van de gedeeltelijke cofinanciering door sportverenigingen en de Vrije Akademie (VAK). Er wordt zoveel mogelijk voortgebouwd op de activiteiten van de combinatiefunctionarissen. Het formeel werkgeverschap ligt voor het deel sport/bewegen/leefstijl bij Sport & Evenementen Haaglanden (SEH), voor cultuur bij de Vrije Akademie (VAK). Deze organisaties doen de subsidieaanvraag voor buurtsportcoaches bij de gemeente.
Doelstelling van de zomerschool is het versterken van ontwikkelingskansen van kinderen. Tijdens de zomerschool wordt gewerkt aan vaardigheden op het gebied van taalbeheersing, sociale vaardigheden, sport en cultuur. Leerlingen van onderwijsachterstanden scholen kunnen deelnemen aan de zomerschool.
Scholen worden in staat gesteld met leerlingen van groep 7 van het basisonderwijs deel te nemen aan het schoolverkeersexamen. Dit onder de voorwaarde dat de school bij het praktisch gedeelte van het verkeersexamen de betrokken leerkracht inzet voor het tijdige vertrek en het goede verloop bij de startlocatie en daarnaast minimaal drie volwassen vrijwilligers aanlevert die de kinderen langs de route beoordelen.
De makelaar Maatschappelijke stage (MaS) bemiddelt tussen het onderwijs, leerlingen en vrijwilligersorganisaties door hen te ondersteunen bij de invoering van de MaS binnen het Voortgezet onderwijs. Het is de taak van de makelaar om de verschillende belangen van de betrokken partijen op elkaar af te stemmen en de stedelijke voorwaarden te scheppen voor een succesvolle implementatie van de maatschappelijke stage. Het onderwijs levert een bijdrage door informatie en ervaringen te delen in een stedelijk samenwerkingsverband. Deze regeling wordt vanaf 2015 beëindigd.
Voorzieningen lokaal bewegingsonderwijs
De voorziening wordt toegekend voor het jaar volgend op het jaar waarop de aanvraag is ingediend. Is het niet mogelijk om de voorziening in het toegekende jaar te realiseren dan moet het bevoegd gezag voor 1 september van het toegekende jaar van uitvoering bij het college aan gemotiveerd verzoek indienen om uitstel van de uitvoering van de voorziening. Het college beslist voor 1 november daaropvolgend.
dat juridisch eigenaar is van een school voor basisonderwijs, school voor speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs die zich bevindt op het grondgebied van de gemeente en juridisch eigenaar is van lokaal bewegingsonderwijs dat zich bevindt op het grondgebied van de gemeente.
ingebruikneming blijkt uit het feit dat het desbetreffende gebouw niet voldoet aan de inrichtingseisen voor lokale bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs en het geschikt maken van het gebouw met redelijke kosten, zulks ter beoordeling van het college, te verwezenlijken is;
Bovenstaande voorzieningen komen voor bekostiging in aanmerking als op basis van een prognose, die voldoet aan de in bijlage II van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Delft 2015 gestelde vereisten, het gebouw nog ten minste vier jaar voor het bewegingsonderwijs noodzakelijk is, tenzij er een andere, goedkopere, voorziening mogelijk is. Dit ter beoordeling van het college.
Voor deze voorziening wordt geen subsidieplafond gehanteerd.
De voorziening betreft een financiële bijdrage aan het tijdelijk in stand kunnen houden van een dislocatie die financieel niet in stand kan worden gehouden zonder onderhavige voorziening, onder voorwaarde dat een onderzoek naar de instandhoudingsmogelijkheden van de betreffende dislocatie wordt uitgevoerd.
I Aanduiding van de voorziening
De voorziening betreft een financiële bijdrage aan het tijdelijk in stand kunnen houden van een dislocatie die financieel niet in stand kan worden gehouden zonder onderhavige voorziening, onder voorwaarde dat een onderzoek naar de instandhoudingsmogelijkheden van de betreffende dislocatie wordt uitgevoerd.
De aanvraag voor het bekostigen van onderhavige voorziening dient vóór 1 januari 2019 bij het college worden ingediend.
III Tijdvak waarvoor voorzienig wordt toegekend
De voorziening wordt toegekend voor schooljaar 2018-2019.
IV Toekenningscriteria op grond waarvan een schoolbestuur in aanmerking komt voor een voorziening
IVb Voorziening staat open voor een nevenvestiging van een hoofdvestiging in een andere gemeente
De voorziening is voor schoolbesturen waarvan de hoofdvestiging is gelegen in de gemeente Delft.
IVc Hoofdgebouw/dislocatie/nevenvestiging
De voorziening is uitsluitend voor dislocaties in de gemeente Delft.
IVd Overige criteria op basis waarvan het schoolbestuur van een school in aanmerking komt voor een voorziening.
V Wijze van toekenning met eventueel daarbij behorende berekeningseenheid
De financiële bijdrage voorziet in een financiële bijdrage in de benodigde exploitatiekosten van de betreffende dislocatie om één jaar langer open te kunnen blijven.
De hoogte van de voorziening is afhankelijk van het exploitatietekort ten behoeve van de dislocatie en bedraagt maximaal € 100.000,- per aanvraag.
Bij de aanvraag van de voorziening dient gemotiveerd en onderbouwd te worden hoe hoog de financiële bijdrage dient te zijn.
De verantwoording en vaststelling van onderhavige subsidie dienen plaats te vinden volgens de vereisten uit de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Delft 2014, het Beleidskader Subsidies gemeente Delft 2014-2018 en de Kaderverordening Subsidies gemeente Delft 2014.
Wanneer de ingediende gegevens daartoe aanleiding geven, kan de subsidie lager vastgesteld worden en kan een uitbetaald voorschot worden teruggevorderd.
Voor deze subsidie wordt geen subsidieplafond gehanteerd.
Toelichting bij de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs
Deze verordening is een instrument om een gericht aanvullend (financieel) beleid te voeren met betrekking tot personele en materiële voorzieningen voor zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs, zonder dat daarop het automatisme van de overschrijdingsregeling van toepassing is.
Gemeentelijke uitgaven komen zo alleen terecht bij scholen die daar, gezien de omstandigheden, ook daadwerkelijk behoefte aan hebben.
WIJZIGINGEN T.O.V. VORIGE VERSIE
Aanpassingen hebben betrekking op de bijlage ‘voorzieningen’ die deel uitmaakt van de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs.
Deze bijlage is geactualiseerd.
Enkele voorzieningen zijn nieuwe of ongewijzigd.
Een aantal voorzieningen is vervallen of aangepast door hervormingen, ombuigingen en bezuinigingen.
Opgenomen in de verordening zijn de voorzieningen die momenteel van toepassing zijn.
De volgende voorziening is nieuw.
loopbaanoriëntatie en begeleiding. Deze oriëntatie en begeleiding is bestemd voor VMBO-scholen basisberoepsgerichte leerweg (BB) en kaderberoepsgerichte leerweg (KB).
De volgende voorzieningen zijn ongewijzigd.
Schoolwerkweken. De voorziening is bestemd voor schoolwerkweken in het speciaal (basis)onderwijs.
Zomerschool II. De voorziening is bestemd voor leerlingen van onderwijsachterstanden scholen.
De volgende voorzieningen zijn of worden aangepast.
Vakleerkracht bewegingsonderwijs. De voorziening is aangepast wegens bezuinigingen. Hierdoor is de gemeentelijke subsidie voor vakleerkracht bewegingsonderwijs teruggebracht.
Veilige school voortgezet onderwijs. De voorziening is aangepast wegens bezuinigingen. Hierdoor is het gemeentelijke subsidiebedrag teruggebracht. In de taakstelling staat het behalen en onderhouden van de landelijke certificering Veilig Rond en In School (VRIS) centraal.
Natuur- en milieueducatie. Momenteel is NME in verandering en is nog niet duidelijk hoe dat vorm krijgt na 1 januari 2015. Vanuit de gemeente blijft er beperkt budget beschikbaar voor educatie.
Kunst en cultuureducatie. Bij deelname aan het programma Cultuureducatie met kwaliteit wordt van de scholen een extra bijdrage (bedrag per leerling) gevraagd.
Schoolzwemmen inclusief noodzakelijk busvervoer voor locaties van OAB-scholen basisonderwijs, de scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs voor zover niet wordt beschikt over een eigen zwembad. Het schoolzwemmen in het reguliere basisonderwijs beperkt zich vanaf het schooljaar 2014-2015 tot de locaties van OAB(onderwijs achterstandenbeleid)scholen. Zij kunnen regulier 1 jaar met groep 4 aan het schoolzwemmen deelnemen. Daarna staat het vangnet open tot het behalen van diploma A.
Logopedie en zorgstructuur. In het kader van passend onderwijs wordt de verbinding gemaakt om de zorginfrastructuur in het onderwijs en de gemeentelijke zorgstructuur te borgen.
Buurtsportcoaches. Er wordt zoveel mogelijk voortgebouwd op de activiteiten van de combinatiefunctionarissen
Schoolverkeersexamen. De school zorgt bij het praktisch gedeelte van het verkeersexamen voor inzet van de betrokken leerkracht en minimaal drie volwassen vrijwilligers die de kinderen langs de route beoordelen.
De volgende voorzieningen zijn vervallen of vervallen binnenkort.
Energiebesparing en binnenmilieu in scholen voor (speciaal) basisonderwijs en speciaal (voortgezet) onderwijs' (EBA voorzieningen). De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de rijkssubsidie beschikbaar was.
Brede school Voortgezet onderwijs. De voorziening is vervallen wegens bezuinigingen.
Projectfaciliteiten. De voorziening is vervallen wegens bezuinigingen.
Coördinator dagarrangementen. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
Brede school-plusactiviteiten. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
Afstemming en versterking van het onderwijszorgbeleid van de samenwerkingsverbanden. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
School- & buurtproject. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
Huisbezoeken. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
Beroepsonderwijscarrousel. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie beschikbaar was.
zomerschool I. De voorziening is vervallen wegens afloop van het tijdvak waarvoor de (rijks)subsidie beschikbaar was.
Brede school primair onderwijs. De voorziening van het activiteitenprogramma brede school primair onderwijs is vervallen wegens bezuinigingen.
Hulp bij het vinden van huisvesting voor nieuw aan te trekken leraren/docenten in structurele vacatures. De voorziening is wegens een veranderde onderwijsarbeidsmarkt niet meer van toepassing.
Techniekeducatie. De voorziening is vervallen wegens bezuiniging.