Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015
CiteertitelRegeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Regeling adviescommissie Wmo raad Pijnacker-Nootdorp vervalt per 01-01-2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, art. 47 
  2. Verordening inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201508-09-2018nieuwe regeling

09-12-2014

Telstar, 17-12-2014

14INT10971/BBV14.0677

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de afdeling DST d.d. 4 december 2014;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet en de Verordening inspraak en medezeggenschap sociaal domein 2015 gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gezien het advies van de Adviesraad Werk & Inkomen van 26 september 2014 en het advies van de Wmo raad van 1 december 2014;

besluit:

vast te stellen de Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2. De Adviesraad Werk en Inkomen Pijnacker-Nootdorp (Adviesraad W&I)

Artikel 2 Instelling, samenstelling en benoeming

  • 1.

    Ingesteld wordt een Adviesraad W&I Pijnacker Nootdorp.

  • 2.

    De Adviesraad W&I bestaat uit personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers en telt minimaal 5 en maximaal 9 leden, onder wie de voorzitter.

  • 3.

    De leden en voorzitter worden benoemd door het college. Zij worden geworven via een openbare procedure die door het college wordt vastgesteld.

  • 4.

    De voorzitter is onafhankelijk en geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 5.

    De zittingsperiode van de leden en de voorzitter is gelijk aan die van de leden van de raad..

  • 6.

    De leden en de voorzitter zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden. De Adviesraad stelt een rooster van aan- en aftreden op.

Artikel 3 Ontslag

  • 1.

    Het college ontslaat de leden en voorzitter in de volgende gevallen:

    • a.

      op verzoek van betrokkene;

    • b.

      aan het eind van een zittingsperiode, indien betrokkene is voorgedragen door een belangenorganisatie, en deze organisatie besluit om een andere kandidaat voor te dragen;

    • c.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Adviesraad W&I;

    • d.

      indien betrokkene naar oordeel van de Adviesraad W&I en het college niet langer functioneert.

  • 2.

    Ontslag wegens niet langer functioneren vindt niet eerder plaats dan nadat betrokkene is gehoord.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De Adviesraad W&I wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    De secretaris is geen lid van de Adviesraad W&I.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 5 Vergaderingen en huishoudelijk reglement

  • 1.

    De Adviesraad W&I vergadert ten minste één keer per kwartaal.

  • 2.

    De vergaderingen zijn in beginsel openbaar. De Adviesraad W&I kan echter besluiten dat een besloten vergadering wordt gehouden.

  • 3.

    De Adviesraad W&I bepaalt zelf de vergaderorde en de wijze van besluitvorming. De Adviesraad stelt daartoe een huishoudelijk reglement op, waarin tevens de taken van voorzitter en secretaris worden geregeld.

Artikel 6 Vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen

De voorzitter en de leden van de Adviesraad W&I ontvangen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 18, eerste lid en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007, een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten tot een maximum van 10 vergaderingen per jaar.

Artikel 7 Advies

  • 1.

    De Adviesraad W&I is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over de uitvoering van de wetten.

  • 2.

    Door het college gevraagde adviezen worden op een zodanig tijdstip voorgelegd, dat zij nog van wezenlijke invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

  • 3.

    Een door het college gevraagd advies wordt in beginsel binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag verstrekt.

  • 4.

    Het college verstrekt de Adviesraad W&I met betrekking tot ieder uitgebracht advies schriftelijk binnen een redelijke termijn een gemotiveerde reactie op het advies.

  • 5.

    De adviezen zijn niet bindend.

  • 6.

    De Adviesraad W&I is niet bevoegd zich te mengen in individuele aangelegenheden.

Artikel 8 Informatievoorziening

Het college verstrekt de Adviesraad W&I schriftelijk en tijdig de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad.

Artikel 9 Overleg

  • 1.

    Tussen het college en de Adviesraad W&I vindt minimaal een keer per jaar een overleg plaats.

  • 2.

    Tussen de vakafdeling van de ambtelijke organisatie en de Adviesraad W&I vindt minimaal vier keer per jaar een overleg plaats.

  • 3.

    Bespreekpunten voor deze overleggen kunnen door deelnemers via de secretaris voor de agenda worden aangemeld.

Artikel 10 Faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt de Adviesraad W&I de benodigde faciliteiten beschikbaar.

  • 2.

    Het college stelt, na goedkeuring van de door de Adviesraad W&I opgestelde begroting en onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentebegroting door de raad, jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 3.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Adviesraad W&I bij het college een projectsubsidie aanvragen.

Hoofdstuk 3 De Wmo-raad

Artikel 11 Instelling en vertegenwoordiging

  • 1.

    Ingesteld wordt een Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp.

  • 2.

    De Wmo-raad vertegenwoordigt de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning zoals bedoeld in artikel 2.1.3 lid 3 van de Wmo 2015,

Artikel 12 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De Wmo-raad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over beleidsvoorstellen en verordeningen inzake de Wmo 2015.

  • 2.

    De Wmo-raad behartigt de belangen van de achterban als geheel en/of van bepaalde subgroepen daarbinnen. De Wmo-raad kan daartoe meningen, wensen en ervaringen van de (belangenorganisaties van de) doelgroepen inventariseren.

  • 3.

    De Wmo-raad is niet bevoegd om:

    • a.

      uitspraken te doen over individuele personen;

    • b.

      uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

    • c.

      te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeente van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 4.

    De adviezen van de Wmo-raad zijn openbaar.

Artikel 13 Samenstelling

  • 1.

    De Wmo-raad bestaat uit maximaal 9 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2.

    De leden vormen gezamenlijk een afspiegeling van de doelgroepen van de Wmo 2015, te weten mensen met een beperking, mensen met chronische psychische of psychosociale problemen, mantelzorgers en vrijwilligers.

  • 3.

    De Wmo-raad wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter.

Artikel 14 Leden

  • 1.

    De leden van de Wmo-raad worden benoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsperiode van de leden van de Wmo-raad is gelijk aan die van de leden van de raad..

  • 3.

    Leden zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig aftreedt.

  • 4.

    De Wmo-raad stelt, met inachtneming van het tweede lid, een rooster van aan- en aftreden op.

  • 5.

    De leden van de Wmo-raad zijn bij voorkeur afkomstig uit Pijnacker-Nootdorp en vertegenwoordigen de doelgroepen van de Wmo.

  • 6.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op verzoek van het lid zelf;

    • b.

      indien een lid is voorgedragen door een belangenorganisatie: aan het einde van de zittingsperiode, indien het bestuur van de betrokken belangenorganisatie besluit om een andere kandidaat voor te dragen;

    • c.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Wmo-raad;

    • d.

      indien het lid naar het oordeel van de Wmo-raad en het college niet langer functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt niet plaats dan nadat het lid is gehoord.

Artikel 15 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter wordt op voordracht van de Wmo-raad benoemd door het college.

  • 2.

    De voorzitter is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

  • 3.

    De zittingsperiode van de voorzitter is gelijk aan die van de leden van de raad.

  • 4.

    De voorzitter is maximaal één keer herbenoembaar.

  • 5.

    Het voorzitterschap eindigt:

    • a.

      op verzoek van het lid zelf;

    • b.

      aan het einde van de zittingsperiode volgens het rooster van aftreden opgesteld door de Wmo-raad;

    • c.

      indien de voorzitter naar het oordeel van de Wmo-raad en het college niet langer functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt niet plaats dan nadat de voorzitter is gehoord.

  • 6.

    De Wmo-raad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter. 

Artikel 16 Secretaris

  • 1.

    De Wmo-raad wordt inhoudelijk en secretarieel ondersteund door een onafhankelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris wordt op voordracht van de Wmo-raad benoemd door het college.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de Wmo-raad.

  • 4.

    De secretaris heeft inhoudelijke kennis van de Wmo en professionele ervaring met secretariële en organisatorische werkzaamheden.

  • 5.

    De secretaris is geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 17 Werving en selectie

De leden van de Wmo-raad en de voorzitter worden geworven via een openbare procedure die door het college wordt vastgesteld.

Artikel 18 Werkwijze en advisering

  • 1.

    Het college vraagt op een zodanig tijdstip advies aan de Wmo-raad dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Het college voorziet de Wmo-raad van begrijpelijke informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Wmo-raad.

  • 3.

    De Wmo-raad verstrekt binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag een schriftelijk advies aan het college. Indien noodzakelijk kan deze periode met maximaal vier weken worden verlengd. Het advies is niet bindend.

  • 4.

    Het college verstrekt binnen vier weken schriftelijk een reactie op het advies. Indien noodzakelijk kan deze periode met maximaal vier weken worden verlengd. Voor zover het college voornemens is af te wijken van het advies, wordt dit schriftelijk gemotiveerd.

  • 5.

    Het advies van de Wmo-raad en de schriftelijke reactie van het college worden aan de raad gestuurd.

Artikel 19 Vergaderingen

  • 1.

    De Wmo-raad vergadert tenminste vier keer per jaar. Op die vergaderingen komen onder meer signalen uit de achterban, beleidsontwikkelingen rond de Wmo en conceptadviezen aan de orde.

  • 2.

    De vergaderingen van de Wmo-raad zijn openbaar, tenzij de Wmo-raad anders beslist.

Artikel 20 Samenwerkingsovereenkomst

De Wmo-raad en het college sluiten een samenwerkingsovereenkomst waarin nadere afspraken over de wederzijdse samenwerking en communicatie en de rechten en plichten zijn vastgelegd.

Artikel 21 Huishoudelijk reglement

De Wmo-raad stelt een huishoudelijk reglement op waarin in ieder geval wordt geregeld:

  • a.

    taken, rechten en verplichtingen van leden, voorzitter en secretaris;

  • b.

    regels ten aanzien van de besluitvorming en de vergaderorde;

  • c.

    terugkerende agendaonderwerpen;

  • d.

    de instelling van tijdelijke of permanente werkgroepen of commissies

  • e.

    het spreekrecht van bij vergaderingen aanwezig publiek.

Artikel 22 Verantwoording

  • 1.

    De Wmo-raad stelt jaarlijks een begroting en een voorlopig werkplan op voor het volgende kalenderjaar en dient dit uiterlijk 1 april van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar in bij het college.

  • 2.

    De Wmo-raad stelt jaarlijks een jaarverslag en een financieel jaarverslag op en dient dat uiterlijk 1 april van het jaar volgend op het verslagjaar in bij het college.

Artikel 23 Vergoedingen

  • 1.

    De leden van de Wmo-raad ontvangen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 18, eerste lid en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007, een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten.

  • 2.

    De secretaris ontvangt een belaste vergoeding van € 20,00 per uur, welke na declaratie bruto wordt uitgekeerd voor gemiddeld zes uur per week.

  • 3.

    Het in artikel 14, lid 2 genoemde bedrag, wordt jaarlijks met 1,5% geïndexeerd.

Artikel 24 Faciliteiten

  • 1.

    De gemeente Pijnacker-Nootdorp stelt de Wmo-raad de benodigde faciliteiten beschikbaar.

  • 2.

    Het college stelt, na goedkeuring van de begroting als bedoeld in artikel 13 en onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentebegroting door de raad, aan de Wmo-raad jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 3.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Wmo-raad bij het college subsidie aanvragen.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

 

Artikel 25. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling inspraak en medezeggenschap sociaal domein gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015.

  • 3.

    Op de datum van inwerkingtreding van deze regeling vervalt de regeling adviescommissie Wmo raad Pijnacker-Nootdorp.

Vastgesteld in de vergadering van 9 december 2014..

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.P.R. Woudstra F. Ravestein