Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | subsidieregeling sterevenementen |
Citeertitel | subsidieregeling sterevenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Gouda 2003, art. 7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2011 | 02-07-2016 | Nieuwe regeling | 14-06-2011 De Goudse Post, 13-11-13 | 695515 |
Artikel 1 Doelstelling subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft als doelstelling sterevenementen in Gouda te subsidiëren die aansluiten op de strategische doelstellingen stadsmarketing en werken aan vernieuwing van hun evenement (zie bijlage 1 en 2).
Artikel 2 Wat is een sterevenement
Een evenement is een sterevenement als voldaan wordt aan:
Indieningsdatum en inhoud subsidie-aanvraag
Een organisatie die voor een subsidie in aanmerking wil komen dient voor 1 september van het jaar, vooruitlopend op het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, een aanvraag in bij het college van Burgemeester en Wethouders van Gouda, Postbus 1086, 2800 BB te Gouda.
De aanvraag omvat in ieder geval:
Artikel 4 Tijdvak waarvoor subsidie wordt toegekend
De subsidie wordt toegekend voor het kalenderjaar (1 januari tot en met 31 december), volgend op het jaar waarin de aanvraag is gedaan.
De sterevenementen krijgen niet allemaal hetzelfde subsidiebedrag, dit is afhankelijk van de mate waarin zij
bijdragen aan de marketing van de stad. Om tussen de geselecteerde sterevenementen onderling een
weging te kunnen maken zijn er toetsingscriteria opgesteld. De hoogte in de rangschikking bepaalt de hoogte van het subsidiebedrag.
De aanvragen worden getoetst op;
Artikel 7 Subsidieplafond en verdelingsregels
Het subsidieplafond bedraagt € 109.812,00 per kalenderjaar. Zodra naar aanleiding van de begrotingsbehandeling vaststaat dat een aanpassingvan dit subsidieplafond noodzakelijk is, wordt een aangepast subsidieplafond vastgesteld en bekend gemaakt. Dit kan gevolgen hebben voor de toekenning dan wel de hoogte van de aangevraagde subsidies.
Na de indieningdatum worden de binnengekomen aanvragen geselecteerd op grond van de artikelen 1 en 2. De geselecteerde evenementen worden vervolgens getoetst op grond van artikel 5. Aan de hand van de toegekende score wordt een rangschikking gemaakt en subsidie toegekend tot het subsidieplafond is bereikt. De hoogte in de rangschikking is bepalend voor de hoogte van de subsidie.
Aldus besloten in de vergadering van 14 juni 2011.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Evenementen dragen bij aan de sociale cohesie, levendigheid in de stad en zijn vanuit economisch perspectief aantrekkelijk. Met passende evenementen kan bovendien concreet invulling worden gegeven aan de gewenste positionering van Gouda, zoals vastgesteld in het Stadsmarketingplan 2010-2011. Deze evenementen worden sterevenementen genoemd en willen we graag gebruiken om het imago van Gouda mee te ondersteunen en in te vullen. Daarom kunnen deze evenementen gebruik maken van de subsidieregeling “sterevenementen”.
Belangrijke doelstelling voor Goudse sterevenementen is het versterken van de positionering van Gouda door vernieuwing te stimuleren van bestaande evenementen. Insteek hierbij is dat we gebruik maken van de oude waarden van Gouda, maar hieraan wel een vernieuwende draai geven. De evenementen moeten zich blijven vernieuwen om nieuwswaarde te houden en om als evenement te blijven voortbestaan. De kern van het evenement kan hetzelfde blijven, maar door nieuwe aanvullingen of thematisering kan het verder ontwikkelen. Groei van bezoekers is niet altijd het doel, in ieder geval wel behoud van bezoekers en verhoging van kwaliteit, uitstraling en nieuwswaarde.
Samenvatting van de strategische doelstellingen stadsmarketing.
In de Visie Stadsmarketing van Gouda, welke in juli 2007 is vastgesteld door de gemeenteraad, wordt de strategie en aanpak beschreven voor stadsmarketing in Gouda.
In de visie is onder andere het gewenste imago van Gouda vastgesteld. Het historische centrum is de kernkwaliteit. Dat is het ankerpunt om Gouda te vermarkten. De huidige bewoners, bedrijven en bezoekers zijn de hoogste prioriteit qua doelgroepen in de visie. Dit is uitgewerkt in 3 proposities met 1 startpunt;
A Gouda, historische stad waar de tijd soms stilstaat
“Soms” (waar de tijd soms stil staat) benadrukt het gevoel dat inspeelt op de behoefte om te ontspannen, op
adem te komen en energie op te doen als reactie op het drukke levensritme. Gouda biedt met haar charme,
het aantrekkelijke cultuuraanbod en de variëteit in horeca de mogelijkheid te ontsnappen aan de waan van
de dag en aan de kant van het water op adem te komen.
Doelgroep: bezoekers; primaire doelgroep: vitale 45+-ers
Kernwaarden: cultuur, charme, reflectie, water, vredig
Dragers: stadhuis, kaas, Sint Janskerk en de Goudse glazen, Museum GoudA, evenementen,
fluisterboten in de gracht, destinatie horeca, ambachten
Voorbeeld: evenementen die de cultuurhistorie en het erfgoed van Gouda benutten bij hun opzet en
uitvoering zoals Gouda bij Kaarslicht en Kunstlicht
B Gouda, historische stad volop in de 21e eeuw
Gouda staat niet stil en ontwikkelt zich voortdurend. De centrale ligging is een sterk uitgangspunt dat
uitgebreid wordt met het groeiende en vernieuwende karakter. Het groeiende en vernieuwende is sprekend
voor de komende jaren met projecten als Spoorzone, Goudse Poort en Westergouwe. Zoals de binnenstad
niet een openluchtmuseum mag zijn, zo moet de rest van de stad een moderne stad zijn die met haar tijd
Doelgroep: bedrijven; primaire doelgroep zijn de clusters kantoorhoudende diensten, vrijetijdsbesteding
en zorg en welzijn (bron: economische visie)
Bewoners; primaire doelgroep zijn mensen met een (boven)modaal inkomen
Kernwaarden: centrale ligging, groeiend, vernieuwend
Dragers: Spoorzone, Hamstergat, Westergouwe, Huis van de stad, Goudse Poort
Voorbeeld: evenementen die moderne aspecten van Gouda en nieuwe ontwikkelingen profileren
C Gouda, historische stad in het hart van het Groene Hart
Het Groene Hart is een begrip en het behoud ervan leeft in het algemeen onder politiek, ondernemers en
bewoners. We moeten nadrukkelijk uitdragen dat Gouda dé plaats is waar vandaan je het Groene Hart
beleeft en het Groene Hart zo meer naar ons toetrekken.
Doelgroep: bewoners; primaire doelgroep: jonge gezinnen
Bezoekers; primaire doelgroep zijn actieve stedelingen, natuurliefhebbers, waterrecreanten
Kernwaarden: groen, water, natuur, rust, ruimte
Dragers: Reeuwijkse Plassen, Krimpenerwaard, Groene Hart
Voorbeeld: evenementen die een link tussen Gouda en haar buitengebied leggen of evenementen zoals
Vernieuwing bestaande evenementen
De uitdaging voor de Goudse evenementen is om opvallender en meer onderscheidend te zijn. Dit kan op de volgende manieren:
NB. “Nieuw” is relatief: bepaalde succesvolle acties kunnen na enkele jaren best wel weer van stal worden gehaald, en eventueel op een ander moment/gelegenheid worden ingezet.