Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling persoonsgebonden budget Wmo en Jeugdwet gemeente Apeldoorn 2015 |
Citeertitel | Regeling persoonsgebonden budget Wmo en Jeugdwet gemeente Apeldoorn 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet en artikel 11 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Apeldoorn 2015 en artikel 11 van de Verordening zorg voor jeugd gemeente Apeldoorn 2015 en de uitgangspuntennotitie pgb 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2018 | Onbekend | 15-12-2014 Officiele bekendmakingen, d.d. 23 december 2014 | 2014-514613 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;
gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet en artikel 11 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Apeldoorn 2015 en artikel 11 van de Verordening zorg voor jeugd gemeente Apeldoorn 2015 en de uitgangspuntennotitie pgb 2015
vast te stellen de navolgende Regeling persoonsgebonden budget Wmo en Jeugdwet gemeente Apeldoorn 2015
Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de begripsbepalingen van de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening zorg voor jeugd 2015.
aanschafprijs de prijs waarvoor een voorziening wordt ingekocht door het college;
eenmalige uitkering een uitkering ter hoogte van één gemiddeld maandloon over de laatste drie volle kalendermaanden aan een informele hulpverlener ter compensatie van verlies aan inkomsten, indien het recht op pgb vervalt buiten schuld om van de cliënt en voor zover er nog voldoende budget is;
eerstegraads familieleden (ex) echtgenoot of echtgenote, de persoon met wie men samenwoont of een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap heeft, ouders, pleegouders, schoonouders, kinderen, pleegkinderen, stiefkinderen, schoonzonen en schoondochters;
formele hulpEen bij de Kamer van Koophandel (KvK) ingeschreven organisatie, zelfstandige zonder personeel of freelancer die zich blijkens de bedrijfsomschrijving zoals vermeld in het handelsregister van de KvK, primair richt op de benodigde ondersteuning zoals vastgesteld in het ondersteuningsplan of gezinsplan. Formele hulp kan niet geboden worden door een partner, eerste- of tweede graadsfamilielid;
gebruikelijke hulpgebruikelijke hulp zoals bedoeld in de Wmo.Wat hier precies onder wordt verstaan is uitgewerkt in de beleidsregel gebruikelijke hulp;
hulpverleningDiensten geboden door informele of formele hulpverleners, die op grond van de Wmo of Jeugdwet als (individuele) (maatwerk)voorziening worden ingezet;
(individuele)(maatwerk)voorziening Een voorziening zoals bedoeld in de verordening maatschappelijke ondersteuning of de verordening zorg voor jeugd.
informele hulpDe betaalde zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende, door personen uit zijn omgeving waarbij de zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg overstijgt. Hieronder verstaan we in ieder geval de hulp die door partner, eerste- of tweede graadsfamilieleden wordt geboden. Kan ook een vriend(in), buur of een bekende zijn.
instandhoudingskosten Kosten voor onderhoud en reparatie van een mogelijke krachtens de wet toe te kennen individuele maatwerkvoorziening;
kostprijs De aanschafprijs van een maatwerkvoorziening inclusief eventuele kosten van onderhoud, reparatie, verzekering en depotbeheer;
modelzorgovereenkomstenDe voorbeeld zorgovereenkomsten die de SVB ter beschikking stelt;
ondersteuningsplan of gezinsplanHulpverleningsplan of plan van aanpak opgesteld door de cliënt of het gezin, al dan niet samen met de mantelzorgers, informele en formele hulpen. Waarin staat welke vragen er zijn, welke doelen zijn gesteld en welke algemene (Wmo), andere of overige voorzieningen (Jeugdwet) en/of (individuele) (maatwerk)voorzieningen worden ingezet
opting-in salarisadministratie, uitgevoerd door de SVB, voor:
De SVB zorgt op verzoek van cliënt en hulpverlener voor de maandelijkse afdrachten van belastingen en premies op het loon van de hulpverlener en deze ontvangt een salarisstrook.
PerSaldo De landelijke belangenvereniging van mensen met een pgb;
pgb pgb zoals bedoeld in de Wmo of Jeugdwet
pgb-plan: Het pgb-plan bestaat uit een plan van aanpak, een begroting, de zorgovereenkomsten en de zorgbeschrijvingen per hulpverlener.
pgb-vergoedingenlijstEen overzicht met onderwerpen waarbij staat of, en zo ja onder welke voorwaarden, die vanuit het pgb vergoed kunnen worden.
salarisadministratie uitgevoerd door de SVB, als de cliënt een arbeidsovereenkomst heeft met een hulpverlener die minimaal 4 dagen per week voor de cliënt werkt waardoor de cliënt werkgever of opdrachtgever wordt. De cliënt is verplicht een salarisadministratie bij te houden. De SVB maakt maandelijks het loon voor de hulpverlener en de afdrachten aan de Belastingdienst over, verzorgt salarisstroken en de jaaropgave en doet we de jaaraangifte loonheffingen namens de cliënt.
SVB Sociale Verzekeringsbank. De SVB ondersteunt cliënten en voert het trekkingsrecht uit;
trekkingsrecht De cliënt krijgt het pgb niet meer op de eigen bankrekening gestort. De SVB beheert het pgb. De SVB betaalt in opdracht van de cliënten de hulpverleners met wie een zorgovereenkomst is gesloten. Ook controleert de SVB in opdracht van de gemeente de uitgaven die worden gedaan uit het pgb;
tweedegraads familieleden broers, zussen, zwagers, schoonzussen, grootouders, kleinkinderen.
vertegenwoordiger Persoon of rechtspersoon die een cliënt vertegenwoordigt die niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake. Personen of rechtspersonen die als vertegenwoordiger kunnen optreden zijn de curator, de mentor of de gevolmachtigde van de cliënt, dan wel, indien zodanige persoon of rechtspersoon ontbreekt, zijn echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt, tenzij deze persoon dat niet wenst, dan wel, indien ook deze persoon ontbreekt, zijn ouder, kind, broer of zus, tenzij deze persoon dat niet wenst;
zorgbeschrijving; een beschrijving van de betaalde hulp die de informele en formele hulpverleners bieden en de reden waarom deze ondersteuning noodzakelijk is
Artikel 2 Mogelijkheden tot het kiezen voor een pgb
Als een cliënt in aanmerking komt voor een (individuele) (maatwerk)voorziening en dit in de vorm van een pgb wenst te ontvangen, dan geldt het volgende:
b.de ondersteuning die de cliënt met het pgb wenst in te kopen naar het oordeel van
het college van voldoende kwaliteit is en in voldoende mate zal bijdragen aan het
bereiken van het in het ondersteuningsplan of gezinsplan opgenomen beoogde resultaat;
c.de cliënt naar het oordeel van het college in staat is de aan het pgb verbonden
taken op verantwoorde wijze uit te voeren of hij daarvoor een vertegenwoordiger heeft die: is verbonden aan een organisatie die beschikt over het keurmerk van Per
Saldo; of een persoon is die niet tevens uitvoerder is van de ondersteuning die met het pgb wordt ingekocht, tenzij dit, gezien de situatie van de cliënt, de aard van de
ingekochte ondersteuning en de waarborgen waarmee een verantwoorde besteding
van het pgb is omgeven, naar het oordeel van het college bij de betreffende vertegenwoordiger voldoende is geborgd;
d het college instemt met het pgb-plan dat door de cliënt is ingediend.
2.3.3 van de Wmo en 2.6 eerste lid onder a van de Jeugdwet; crisishulp/ crisisopvang/ spoedhulp spoedopvang.
te maken van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer.
voorzieningen (Wmo), andere of overige voorzieningen (Jeugdwet) waarvoor het college geen beschikking heeft afgegeven.
f.een pgb voor hulpverlening mag niet besteed worden aan voorzieningen die zijn uitgesloten volgens de door het college meest recent vastgestelde pgb-vergoedingenlijst Apeldoorn.
maximaal 100% van de kostprijs van de goedkoopst vergelijkbare individuele maatwerkvoorziening in natura.
II. Bij een eventueel nieuw toe te kennen pgb wordt het pgb voor instandhoudingkosten voor de nog niet verstreken termijn verrekend met de nieuw toe te kennen instandhoudingkosten.
In het geval geen nieuw pgb wordt toegekend:
III. wordt de voorziening ingenomen indien deze naar het oordeel van het college aan anderen verstrekt kan worden; eventuele kosten voor zelf bekostigde opties, accessoires en aanpassingen worden niet aan de cliënt vergoed.
IV. wordt de restwaarde van de voorziening teruggevorderd indien de voorziening niet aan anderen verstrekt kan worden.
Artikel 4 Algemene regels pgb voor hulpverlening
De cliënt kan met de hulpverlener een reiskostenvergoeding van € 0,19 per km afspreken. Een kilometervergoedeing kan worden verstrekt als de enkele reis afstand meer dan 6 km bedraagt. De maximaal te vergoeden reisafstand is 150 km per keer (retour reis). De totale kosten van hulpverlening, inclusief vervoer, kunnen de kostprijs zoals genoemd in artikel 3 lid 4 en 5 niet overschrijden.
Artikel 6 Afwegingskader informele hulp
Bij de beoordeling van de mogelijkheid tot betaling van een mantelzorger (informele hulp) voor zijn taken zal het volgende tijdens de onderzoeksfase worden meegewogen:
Het type hulp, de frequentie van de geboden hulp, de duur van de hulp (tijdelijk of langere periode) en de mate van verplichting (kan degene die de hulp levert een keer overslaan als hij/zij ziek is of op vakantie wil, of is dit niet mogelijk?) spelen een rol bij het al dan niet overgaan tot betaling.
Wanneer nieuwe afspraken met het college leiden tot aanpassing van de zorgovereenkomst van de informele hulp, en deze door de nieuwe gemeentelijke pgb-regels er qua inkomen op achteruitgaat, kan afhankelijk van de situatie en de omvang van de inkomensdaling een overgangsperiode van minimaal 1 maand en maximaal een half jaar worden geboden.
Artikel 12 Normbedragen en normtijden
In deze regeling zijn normbedragen en normtijden opgenomen. Hiervan kan beargumenteerd worden afgeweken door het college.
Bijlage 2 Pgb-vergoedingenlijst Apeldoorn 2015
Vergoedingenlijst Persoonsgebonden budget Apeldoorn (pgb Jeugd en Wmo) 2015 versie 1.0
Dit is de vergoedingenlijst Persoonsgebonden budget AWBZ (PGB) zoals deze door de gemeente Apeldoorn per 1 januari 2015 wordt gehanteerd. De AWBZ vergoedingenlijst 2014 versie 2.0 is in 2015 nog geldig voor overgangscliënten Wmo en Jeugdwet.
In deze lijst vindt u een overzicht met onderwerpen waarbij staat of, en zo ja onder welke voorwaarden, die vanuit het pgb voor hulpverlening vergoed kunnen worden.
Deze lijst is geen limitatieve opsomming; Komt een onderwerp niet op de lijst voor, dan betekent dit niet dat het wel of geen Wmo of Jeugdwet ondersteuning is. Er is over het onderwerp alleen nog geen uitspraak gedaan. Staat een onderwerp niet op de lijst en u wilt dit wel inkopen met uw pgb , neem dan vooraf contact op met het Wmo-loket (volwassenen) of het CJG (Jeugd).
Deze lijst is een vertaling van de AWBZ vergoedingenlijst, dat een gezamenlijk product is van de Zorgkantoren en Per Saldo. Deze lijst zal zich de komende jaren verder ontwikkelen.
De verantwoordelijkheid voor het goed of afkeuren van de door u ingekochte ondersteuning ligt volledig bij de gemeente.
Met het pgb van de gemeente kunt u alleen hulpverlening inkopen voor de (maatwerk) (individuele) voorzieningen waarvoor u op grond van de Wmo of de Jeugdwet geindiceerd bent.
Om voor deze (maatwerk) (individuele) voorzieningen een indicatie te krijgen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op www.apeldoorn.nl/samen kunt u vinden welke voorwaarden het betreft. Dit zijn ook de voorwaarden waaraan de door u ingekochte zorg moet voldoen.
Het Servicecentrum PGB helpt u gratis met uw zorgovereenkomst en loonadministratie.
De belangenvereniging voor mensen met een persoonsgebonden budget kan u helpen bij vragen.
De cliënt dient een door het college ter beschikking gesteld format een pgb-plan in. Het pgb-plan bestaat uit een plan van aanpak, een begroting, de zorgovereenkomsten en de zorgbeschrijvingen per hulpverlener. Hierna staat kort uitgelegd wat we waar onder verstaan.
Plan opgesteld door de cliënt of het gezin, al dan niet samen met de mantelzorgers, informele en formele hulpen. Waarin staat welke vragen er zijn, welke doelen zijn gesteld en welke (maatwerk)voorzieningen worden ingezet
Dit plan bevat in het geval van een pgb ook:
Zorgbeschrijvingen per hulpverlener
Hierin staat wat de hulpverlener komt doen, hoe vaak en hoe lang per dag/ week. En of dit een vast of flexibel aantal uren per week betreft. Daarnaast staat hierin vermeld waarom de cliënt deze zorg nodig heeft.
Een onderbouwde begroting. Uit deze begroting blijkt op welke wijze de cliënt verwacht het pgb te besteden aan de verschillende formele en informele hulpverlening in een jaar;
Zorgovereenkomsten per hulpverlener. De SVB stelt hiervoor modelovereenkomsten ter beschikking. Het gebruik hier van stelt het college verplicht.
De vergoedingenlijst is een overzicht met onderwerpen waarbij staat of, en zo ja onder welke voorwaarden, die vanuit het pgb vergoed kunnen worden. Deze lijst is geen limitatieve opsomming. Komt een onderwerp niet op de lijst voor, dan betekent dit niet dat het wel of geen Wmo of Jeugdwet ondersteuning is. Er is over het onderwerp alleen nog geen uitspraak gedaan. Staat een onderwerp niet op de lijst en wil de cliënt dit wel inkopen met het pgb, dan moet de cliënt hiervoor eerst toestemming aan het college vragen.
Deze lijst is een vertaling van de AWBZ vergoedingenlijst, dat een gezamenlijk product is van de Zorgkantoren en Per Saldo. Het college heeft deze lijst vertaald naar de Wmo en de Jeugdwet. Alleen door in de praktijk ervaring op te doen kan deze vergoedingenlijst zich verder ontwikkelen. Deze lijst is door het college vastgesteld, zodat in 2015 een start gemaakt kan worden met de uitvoering. Daarbij merkt het college op dat het een eerste versie is. De gemeente heeft nog geen ervaring met de nieuwe vormen van hulpverlening, de lijst zal daarom nog niet op alle vlakken correct zijn. De verwachting is dat, naar aanleiding van praktijkervaring, al begin 2015 een herziening van de vergoedingenlijst zal volgen.
De hier genoemde bedragen van €20,- per uur voor individuele begeleiding of €20,- per dagdeel voor dagbesteding en €30,- per etmaal voor logeeropvang zijn afgeleid van de AWBZ tarieven 2014 voor het inschakelen van partner en eerste en tweede graadsfamilieleden. PerSaldo vindt €20,- per uur een passend uurtarief (PerSaldo, Wat is er nodig voor een solide pgb).
De AWBZ hanteert in een 10-uursgrens. Bij minder dan 10 uur zorg kan de cliënt niet kiezen voor een pgb en dus ook niet mensen uit het sociale netwerk uitbetalen.
Naast betaalde mantelzorg verleent 71% van de mantelzorgers ook onbetaalde hulp aan de cliënt. In 2007 ontving 7% van de mantelzorgers geld uit een pgb. De tijd die mensen besteden aan mantelzorg hangt nauwelijks samen met de arbeidsduur.
Eerder was in het AWBZ protocol gebruikelijke zorg opgenomen dat ouders 1 uur per dag bovengebruikelijke zorg moesten leveren. Sinds in uitspraak in mei 2013 kan deze regel niet meer worden toegepast. De uitspraak van 1 mei 2013 van de CRvB (BZ9358, zie www.rechtspraak.nl) luidt samengevat als volgt. De CRvB stelt allereerst vast dat beleidsregels alleen zijn bedoeld om de werkwijze van het CIZ vast te leggen. Deze regelen als het ware het beleid van de minister. In de beleidsregels mogen geen bepalingen worden opgenomen die de aanspraak op zorg beperkt, dat mag alleen via een wettelijke regeling. De minister heeft deze regel alleen in de beleidsregels vastgelegd en niet in een wettelijke bepaling. De CRvB heeft nu vastgesteld dat dit belangrijke consequenties heeft. "Door bij de indicatiestelling overeenkomstig de beleidsregels zeven uur per week boven gebruikelijke zorg niet te indiceren, vindt een beperking van de omvang van de aanspraak op AWBZ-zorg plaats. (...) Daarvoor is echter geen wettelijke grondslag in de AWBZ, Bza en de Regeling te vinden, zodat dit onderdeel van de beleidsregels wegens strijd met artikel 6 van de AWBZ niet had mogen worden toegepast." Deze uitspraak heeft tot gevolg dat zowel het CIZ als Bureau Jeugdzorg (BJZ) de eigen risico-regel niet meer mogen toepassen. Met andere woorden: er mag geen 7 uur bovengebruikelijke zorg per week meer afgetrokken worden van de totale indicatie van een kind of jongere onder de 18 jaar.
Het verschil met het bovenstaande is dat de gemeente voorwaarden stelt aan het uitbetalen van naasten en niet aan het inschakelen. Dit is verankerd in de Jeugdwet en Wmo 2015 en de daarbij behorende verordeningen. Bovendien blijft het mogelijk dat een mantelzorger zorgtaken kan overdragen aan een professional.
Voor huishoudelijke ondersteuning wordt qua maximum pgb tarieven een uitzondering gemaakt. Voor deze hulpverlening worden de tarieven van 2014 gehandhaafd. Gezien de gemeentelijke bezuinigingsopgave is het niet uit te leggen waarom het maximumtarief voor huishoudelijke ondersteuning (HH2) in 2015 met €4,- per uur voor informele hulp en €5,- voor formele hulp zou moeten worden verhoogd. Ook jurisprudentie geeft geen aanleiding om deze tarieven te verhogen.
Bijlage 1 PGB TARIEVEN WMO & JEUGDWET 2015
Autovervoer door derden: max. €0,38 per km. (€0,48 per kilometer minus €0,10 per kilometer voor algemeen gebruikelijke vervoerskosten) | |||
BESTAANDE WMO MAATWERKVOORZIENINGEN
INDIVIDUELE VOORZIENINGEN JEUGDWET